לא, אפל לא בונה מנוע חיפוש משלה

ע״י

סברה שאפל בונה מנוע חיפוש משלה מתגלה כניסיון לשפר את יכולת החיפוש בספוטלייט ובאקוסיסטם המקוון שלה, כשבנוסף החברה משתפת פעולה עם Pinterest.

 

 

pinterest_app_pins

בשבוע האחרון הרשת געשה ורעשה, כאשר נדמה היה שאפל מתכוונת להכנס לתחום החיפוש ובכך להתחרות מול גוגל ראש בראש. נושא זה עלה אחרי שאפל פרסמה מודעת דרושים באתר שלה, בה החברה ציינה שהיא מחפשת מהנדס שינהל את צוות ה- "Apple Search". אתרי טכנולוגיה רבים חיברו בין מודעת דרושים זו לבין פועלה של אפל בתחום החיפוש בשנים האחרונות, כמו למשל העסקתו של William Stasior, אושיה בתחום החיפוש שעבד בעבר באלטה-ויסטה ואף באמזון ואף לתגלית של המפתח Jan Moesen, בשנה שעברה שגילה web-crawling bot שמקורו בקופרטינו. כמובן שגם שמה של סירי התווסף, זאת אחרי שרבים רואים בעוזרת הוירטואלית של אפל ככלי המשמש את החברה לצמצם את כוחה של גוגל בתחום החיפוש עם מכשירי האייפון והאייפד, לאור העובדה שסירי משתמשת במנועי חיפוש שהם לא גוגל כמו: וולפראם אלפא, בינג, ויקיפדיה ועוד. פעולות אלו נתפסו על ידי רבים כנקמתה של אפל בגוגל, על כניסתה של ענקית החיפוש והפרסום לתחום הסלולר. אולם אחרי שההמולה סביב הנושא שככה, נראה היה שאפל לא מתכוונת להכנס לתחום החיפוש כלל וכלל ושמודעת הדרושים נועדה למצוא מנהל לצוות שאחראי על פיתוח כלי חיפוש בשירותים הנוכחים של אפל כמו למשל פיצ'ר הספוטלייט המובנה ב- iOS וב- OS X וכן באקוסיסטם של אפל, כשבראשו נמצאת האפסטור.

מדי תקופה אפל נוהגת להתרברב במספרים הקשורים להצלחת חנות האפליקציות המקוונת של מכשירי האייפון, האייפד והאייפוד טאץ'. זאת כאשר אפל מפרסמת נתונים המציגים את היקף האפליקציות הזמין באפסטור, באופן כללי וגם את כמות האפליקציות הייעודיות שפותחו עבור מכשיר האייפד, כשבניגוד לכך בפלטפורמת האנדרואיד, היקף האפליקציות הייעודיות המפותחות עבור מכשירי טבלט הוא קטן בהרבה. לצד נתונים אלו אפל גם אוהבת להציג את סך הרווח שהחברה שילמה למפתחי האפליקציות, סכום שהוא גבוה בהרבה יותר ממה שמפתחי האפליקציות בפלטפורמת האנדרואיד רואים וכזה שמצית את הדמיון של מפתחים רבים וגורם לרבים לחשוב שפיתוח אפליקציות הוא עדיין תחום רווחי מאוד. אולם המציאות היא קצת שונה. עם כמעט מיליון וחצי אפליקציות בחנות האפסטור ועשרות מליוני שירים וספרים בחנויות האיטיונסטור וה- Bookstore, אפל זוכה לביקורות הולכות וגוברות הקשורות למציאת תכנים בחנויות המקוונות שלה בכלל, ובאפסטור בפרט. הסיבה לך היא שמפתחים רבים, במיוחד מפתחים עצמאיים (המכונים בכינוי Indie) מתקשים לפרסם ולקדם את האפליקציות והמשחקים שהם מפתחים בעמל רב, כשקידום האפליקציות והמשחקים תורם רבות לפופולריות שלהם ומאפשר למפתח להתפרנס בכבוד מפרי עמלו. כדי להתמודד עם הנושא, אפל שיפרה בשנים האחרונות את האפסטור במספר מובנים, כשהחברה הוסיפה לחנות האפליקציות המקוונת סרטונים שביחד עם התמונות של האפליקציה מאפשרים למשתמש לקבל תמונה רחבה יותר של האפליקציה ולהחליט האם לרכוש אותה או לא.

אחת התלונות נגד נושא הדירוג באפסטור קשור בקלות של גורמים חיצוניים להשפיע על דירוג האפליקציה ולאחרונה תמונה שהודלפה באתר המיקרובלוגינג הסיני Weibo ביחד עם הכיתוב "Hard-working App Store ranking manipulation employee", המחיש עד כמה קל להשפיע על הדירוג של האפליקציות באפסטור. התמונה מציגה אישה היושבת מול עשרות מכשירי אייפון 5c כשעל פי הנראה כל פועלה הוא להוריד ולהתקין אפליקציות מסוימות, למחוק אותן ולהתקין אותן שוב במחזוריות. באופן זה האפליקציה/ות יקבלו דירוג גבוה יותר, זאת כאשר מנגנון הדירוג של האפסטור לוקח בחשבון את כמות הפעמים שהאפליקציה הורדה. תרמית זו מגלה כאמור עד כמה בעייתי הוא נושא הדירוג באפסטור וכיצד ניתן להטות את דירוג האפליקציות באופן נרחב. כמו כן הדבר מגלה עד כמה חשוב הוא דירוג האפליקציה, שמשפיע על מיקומה, היקף החשיפה שלה כשכל אלו בסופו של דבר גורמים לאפליקציה להיות פופולרית יותר ולעזור למפתח להרוויח מהאפליקציה. מנגנון הדירוג מושפע גם מהניקוד שהאפליקציות מקבלות, ולכן יש חשיבות די גדולה לדירוג אפליקציות ומתן משוב, כשלא אחת הדירוג לא תמיד משקף את איכות האפליקציה בדיוק כפי שכמות ההורדות לא משקפת את היקף הפופולריות שלה.

app-store-ranking-manipulation-farm

כדי לשפר את הנושא, אפל חברה לאחרונה עם חברת Pinterest לשם שיתוף פעולה והשקת פיצ'ר חדש בשם "App Pins", שמאפשר למשתמשי השירות לגלות אפליקציות חדשות ומעניינות ולהתקין אותן ישירות דרך אפליקציית Pinterest, מבלי לצאת מהאפליקציה בכלל. בנוסף אפל גם פתחה לוח ייעודי ב- Pinterest עבור האפסטור, שם היא מפרסמת אפליקציות כאלה ואחרות, מתוך ניסיון להרחיב את יכולת הגילוי של אפליקציות, שכאמור לוקה לא מעט בחסר. כך שנושא השבוע הוא עיצוב ומתכונים, זאת בהתאם לשבוע האופנה המתקיים בניו-יורק. Evan Sharp המייסד של Pinterest ציין בפני הניו -יורק טיימס שלדעתו הפלטפורמה של Pinterest תוכל להיות שימושית לנושא גילוי האפליקציות, הרבה יותר משירותי רשת אחרים כמו למשל טוויטר או פייסבוק, שגם עימן אפל פועלת כדי לשפר את נושא החשיפה והגילוי של האפליקציות מהאפסטור. בכל אופן נראה שמדובר בצעד קטן נוסף שאולי ישפר את המצב עבור מפתחי האפליקציות, כשמה שבטוח הוא שאפל צריכה לפעול בנושא בכל דרך אפשרית.

 

מקורות: Cult Of Mac, Macrumors ו- techinasia
עריכה, תרגום ותוספות: natisho