טים קוק מאשר | אפל עובדת על מערכת נהיגה אוטונומית

ע״י

בצעד יוצא דופן, טים קוק מאשר שאפל עובדת על מערכת לנהיגה אוטונומית לרכבים, אותה הוא מכנה “האמא של כל פרויקטי ה- AI”.

 

 

apple_car

אפל בדרך כלל לא מדברת על הפרויקטים שלה הקשורים למוצרים עתידיים, אולם בשנים האחרונות נראה שטים קוק משנה מעט את האסטרטגיה של אפל בכל הנוגע לכך, כאשר אין לו בעיה לרמוז על דברים מסוימים. כך למשל בשנת 2013, כשנה לפני הצגת השעון, טים קוק התייחס לנושא הטכנולוגיה הלבישה בכנס ה- D11 כשהוא נשאל לגבי דעתו על משקפי ה- Glass של גוגל. קוק ענה דאז שהקונספט מעניין אולם הוא לא רואה כיצד הדבר יכול להצליח בצורה צרכנית, אלא בשווקים אנכיים יותר, לעומת זאת ציין קוק, שלדעתו אזור פרק כף היד הוא מעניין הרבה יותר – דבר שרמז על השעון השמועתי של אפל. ואכן כשנה לאחר מכן, אפל חשפה את השעון שלה.

באופן דומה קוק התייחס לנושא ה- AR (מציאות רבודה וקיצור של Augmented Reality), כשבשנה האחרונה בדו”חות ההכנסה הרבעוניים קוק ציין שהוא רואה בתחום ה- AR חשיבות גבוהה, ולדעתו הדבר ישנה מקצה לקצה את עולם הטכנולוגיה, באופן דומה לאיך שהאייפון ומולטי טאץ’ שינו את אותו מאז 2007. ואכן השנה בכנס ה- WWDC, אפל חשפה ערכת כלי פיתוח המיועדים למפתחים ומאפשרים להם לפתח בקלות יחסית אפליקציות ושימושי AR לשימוש דרך האייפון והאייפד. קוק גם ציין באופן מפורש שערכת כלי פיתוח זו שתושק באופן רשמי כחלק מ- iOS 11 בהמשך השנה (ספטמבר), תהפוך את מאות מליוני מכשירי האייפון והאייפד לכלים שאפליקציות AR יהיו נגישות עבורן, בין לילה. מאז מפתחים רבים כבר הציגו כל מיני פיתוחים מעניינים למדי המראים את היכולות של ערכת פיתוח זו (API), זאת בעוד גוגל ומיקרוסופט מסתמכות על חומרה ייעודית בין אם מדובר במכשירים התומכים בפרויקט Tango (של גוגל), או בין אם מדובר במכשיר ה- HoloLens (של מיקרוסופט).

כעת בצעד יוצא דופן, בראיון שנערך עימו עבור בלומברג, קוק מאשש שאפל עובדת על מערכות אוטונומיות באופן כללי, כאשר אחד השימושים של מערכת שכזו הוא תחום הנהיגה האוטונומית. קוק המשיך וציין שאפל רואה במערכת שכזו בתור ה”אמא של פרויקטי הבינה המלאכותית”. קוק אמר שאפל רואה בטכנולוגיה זו בתור טכנולוגיית ליבה חשובה מאוד, אם כי הוא לא יודע לאן פיתוח של מערכת שכזו תקח את אפל, ושהחברה עדיין לא יכולה להתייחס למוצר מסוים שיעשה שימוש בטכנולוגיה זו. בנוסף קוק ציין כי עולם הרכב נמצא לקראת חדשנות משבשת הנובעת מ- 3 אלמנטים:

  • נהיגה אוטונומית – כאשר חברות כמו גוגל (דרך חברת הבת Waymo) וכן, Uber, Lyft ו- Tesla הפועלות באופן גלוי בתחום, זאת לצד יצרניות רכב כמו פורד, מרצדס ו- GM.
  • רכבים חשמליים – כאשר חברת Tesla מובילה את עולם הרכבים לכיוון רכבים חשמליים, אם כי יצרניות רכב אחרות כמו ניסאן (עם ה- Leaf) ו- GM גם הציגו רכבים חשמליים בשנים האחרונות.
  • שירותי Ride Sharing – שהופכים ונהיים פופולריים יותר ביותר ברחבי העולם דרך חברות כמו Uber, Lyft ו- Didi (בסין), כאשר אפל השקיעה באופן פומבי ב- Didi סכום של כמיליארד דולר.

התייחסותו של קוק לנושא מאששת באופן “מרומז” על פרויקט טיטאן שעלה לכותרות בתחילת 2015, עם דיווחים שאפל החלה להקים צוות לבנות רכב חשמלי, במטרה לשבש את עולם הרכב ו”לעשות לו התערבות”. מאז הדיווחים גילו שאפל שינתה את הכיוון של הפרויקט שמונהג על ידי בוב מנספילד – סכן הנשיא הבכיר באפל לענייני חומרה וטכנולוגיות שפרש וחזר לאפל כדי לנהל את הפרויקט – ובמקום להתמקד ברכב עצמו, הוחלט להתמקד קודם בטכנולוגית נהיגה אוטונומית שתהיה נדבך חשוב מאוד עבור רכב שכזה.

על פניו התזמון של קוק לחשיפה שכזו, הוא מעניין מאוד והוא מגיע כאמור בדיוק אחרי שאפל חשפה את פועלה בתחום ה- AR וה- VR בכנס המפתחים השנתי שלה, שהחל ב- 5 ליוני. זאת כאשר בחודשים האחרונים Uber וגוגל מנהלות מאבק משפטי זאת אחרי שגוגל (או יותר נכון Alphabet – חברת האם של גוגל) תבעה את Uber, בטענה שזו גנבה ממנה את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שהחברה פיתחה בשנים האחרונות בשימוש בחיישני LiDAR. יתכן מאוד שקוק החליט לגלות את פועלה של אפל בתחום, מהסיבה הפשוטה שנראה כי לאפל כבר עכשיו קשה מאוד להסתיר את עניינה בתחום הרכבים האוטונומיים, כשבחודשים האחרונים התגלו פריטי מידע רבים לגבי פטנטים של אפל, וכן מגעים בין אפל לבין רשויות שונות בארה”ב לקבלת היתרי ניסוי לנהיגה אוטונומית באזורים מסוימים. אפשרות נוספת היא שאפל מעוניינת למנף את המצב בין Uber לבין גוגל ולגייס לשורות פרויקט טיטאן אנשים רלוונטיים שיכולים לעזור לה לקדם את הפרויקט ולשפר את טכנולוגית הנהיגה האוטונומית שלה.

מעניין לא פחות היא האופן בו קוק התבטא לגבי הפרויקט, כשהוא מציין כי טכנולוגיה של מערכת אוטונומית היא קרדינלית עבור אפל, כאשר בעבר היו שמועות שטענו שבמידה ואפל לא תצליח לפתח טכנולוגיה זו היא עשויה לנטוש את הפרויקט לחלוטין. שמועות אלו מתחברות כעת עם דבריו אלו של קוק לפיהם אפל לא יודעת לאן הטכנולוגיה הזו תקח אותה ובהתאם לכך – ובאופן לא מפתיע – החברה לא יכולה להתייחס למוצר מסוים. כמו כן אי אפשר להתעלם מכך שקוק התייחס באופן רחב יותר לטכנולוגיה של מערכות אוטונומיות כפרויקט של בינה מלאכותית (AI) כששימוש אפשרי אחד שלה הוא לנהיגה אוטונומית, ובעיקרון אפל עשויה למצוא בטכנולוגיה זו שימושים נוספים ועשויים להתגלות כמפתיעים ביותר בשנים הבאות.

אחת הסברות שעלו בעבר היא שהטכנולוגיה הזו לאו דווקא תהפוך לכדי רכב חשמלי עם יכולות נהיגה אוטונומיות, ושאפל – במידה והיא תצליח לפתח את הטכנולוגיה – תמכור רשיונות לשימוש בה ליצרניות רכב שונות. בעוד הדבר אפשרי, הוא לא מתאים למודל העסקי של אפל המתמקד במכירת מוצרי פרימיום המכילים אינטגרציה הדוקה בין החומרה, התוכנה לשירותים השונים, כאשר התוכנה והשירותים מעלים את הערך ומשפרים את חווית השימוש בחומרה המעוצבת בצורה משמעותית. דוגמא טובה לכך היא iOS שנותנת ערך מוסף למכשירי האייפון והאייפד, כשאת ההכנסות והרווחים שלה אפל עושה ממכירת אייפונים ואייפדים ולא ממכירת רשיונות ל- iOS.

אין ספק שיהיה מעניין להמשיך ולעקוב אחרי ההתפתחויות של פרויקט טיטאן, עכשיו כשאפל אשרה את קיומו באופן רשמי ואת המהות העקרית שלו שהיא פיתוח טכנולוגיה של מערכת אוטונומית לנהיגה אוטונומית.

להמשך דיון

 

מקור: בלומברג
עריכה, תרגום ותוספות: natisho