המרוץ ל- AR מתחיל

ע״י

אחרי שנים בהן אפליקציות מציאות רבודה/ מועשרת היו נישה מצומצמת, iOS 11 פותחת את המרוץ לעתיד האפליקציות, כשגוגל כבר בעקבותיה.

 

 

ARKit apps

באירוע המפתחים האחרון, אפל הדהימה את קהילת המפתחים עם פלטפורמת AR (קיצור של Augmented Reality או בעברית "מציאות רבודה/ מועשרת") בדמות כלי מפתחים המגיעים מובנים בתוך iOS 11, המאפשרים למפתחים בקלות יחסית לפתח פיצ'רים ייעודיים ו/או אפליקציות של ממש שמשלבות תכנים וירטואליים לתוך העולם האמיתי, דרך מסך האייפון, האייפוד טאץ' או האייפד. הדוגמא הבולטת ביותר לאפליקצית AR הוא המשחק פוקימון Go שהתגלה כלהיט היסטרי בקיץ שעבר, ודחף מליוני משתמשים לרדוף אחרי פוקימונים בחוצות ערים, פארקים ועוד. נראה כי ההצלחה הזו הביאה את אפל להבין כי הכיוון שלה עם AR הוא הכיוון הנכון, זאת כאשר רוב חברות הטכנולוגיה העדיפו בשנתיים האחרונות להתמקד דווקא ב- VR (קיצור של Virtual Reality או מציאות מדומה), בין אם מדובר בפייסבוק או גוגל.

יש לציין שאפליקציות AR הן לא חדשות כלל וכלל, אולם כמו כל טכנולוגיה חדשה נראה שהן היו צריכות להזדמנות מסוימת כדי להפוך ולהיות מיינסטרים על ידי חברות הטכנולוגיה הגדולות. כך למשל כבר בשנת 2009, היו אפליקציות כמו למשל Wikitude שנתנה למשתמש מידע על אתרים הנמצאים בסביבה. למעשה ישנן מאות אפליקציות AR הזמינות כבר עכשיו לשימוש, אולם עד כה הן היו מצומצמות יחסית והצריכו משאבים רבים מהמכשיר, וכן פיתוח די אינטנסיבי מצד המפתחים כדי להטמיע את הטכנולוגיה באפליקציה. אפל פשטה את כל זה על ידי מתן כלים פשוטים וקלים למפתחים, שעושים את רוב ההרמה הכבדה בין אם מדובר בזיהוי המשטח (כדי להציג עליו את האלמנט הוירטואלי), את מקור האור כדי להציג צלליות בצורה שנותנת תחושה אמיתית ואפילו כדי למקם את האובייקט הוירטואלי בעולם האמיתי באופן כזה, ששינוי המיקום של המשתמש לא ישנה את המיקום של האובייקט הוירטואלי, כמו במציאות. שהרי כשאתם זזים הבניין נותר במקומו, גם אם אתם לא מסתכלים עליו.

מאז שאפל הזריעה את כלי המפתחים של iOS 11 מאות מפתחים החלו להתנסות עם הטכנולוגיה שהפכה להיות זמינה ופשוטה ליישום, והם העלו סרטוני דוגמאות ברשתות החברתיות באופן המציג את היכולות והפוטנציאל של הטכנולוגיה, שהציתו את הדמיון וההתלהבות של משתמשים ומפתחים רבים. כעת כחודש לפני השקת iOS 11, במה שצפוי להתרחש זמן קצר אחרי אירוע ספטמבר המשוער להיות ב- 12 לחודש, אפל החליטה לדחוף את רמת ההייפ סביב AR בכך שהיא הציגה בעצמה את האפשרויות שמפתחים וחברות בנו בשימוש ב- ARKit. בין הדוגמאות ניתן למצוא את האפליקציה של איקאה שמאפשרת למשתמשים להביא את הקטלוג הרהיטים של איקאה ישירות לחלל הבית שלהם, כדי לראות איך הרהיט ישתלב במיקום, הן מבחינת הגודל הפיזי ו/או הצבעים. דוגמא נוספת היא GIPHY World שמאפשרת לשתול GIF-ים בעולם האמיתי בתור הודעות למשתמשים אחרים, כך למשל תוכלו להטמיע מידע על פריטים בחלל הבית כדי ליידע אנשים אחרים לגבי התוכן המדובר.

שאר הדוגמאות הן בעיקר משחקים, בין אם מדובר במשחק של הלהיט The Walking Dead (הסדרה הטלויזיונית והן סדרת הקומיקס), ועוד משחקים אחרים הם שמות פחות מוכרים שמביאים את חווית המשחק לעולם האמיתי, בדומה לאופן בו פוקמן Go עשתה לפני כשנה, כשיש לציין שהמשחק פוקימון Go צפוי לקבל עדכון משמעותי שיביא אותו להשתמש ב- ARKit ובכך לשפר את חווית המשחק באופן ניכר.

הציפייה שפלטפורמת ה- AR של אפל הביאה, יצרה אי נוחות עצומה בגוגל שהחלה לפעול בתחום ה- AR כבר לפני יותר משנתיים דרך פרויקט "טנגו" שנועד להביא תכני AR למכשירי האנדרואיד בשימוש עם חומרה ייעודית. הפרויקט שיצא לאחרונה משלב הבטא הניסיוני שלו, זמין כיום בשוק דרך 2 מכשירי אנדרואיד בלבד כשמדובר במכשירים פאבלט די גדולים מבית לנובו ואסוס, שלא צפויים להפוך ללהיטי מכירה בזמן הקרוב. כדי שלא לשחזר את הכישלון שלה עם פלטפורמת הארנק הדיגיטלי Android Wallet שהושק בשנת 2011 ולא זכה לשום תשומת לב או שימושיות עד שאפל הציגה את Apple Pay בשנת 2014, גוגל החליטה לקחת יוזמה ולמתג באופן שונה את "טנגו" לפלטפורמה בשם ARCore באופן שיאפשר לחברה להביא את פלטפורמת ה- AR שלה לקהל מכשירים גדול יותר, ולא רק למספר מאוד מצומצם של מכשירים, בדומה לאופן בו ARKit צפויה להביא את בשורת ה- AR למאות מליוני משתמשי iOS המשתמשים במכשירי אייפון ואייפד מדגמי ה- 6s ומעלה (כולל SE), דגמי האייפד פרו וכן האייפד מודל 2017. מדובר במאות מליוני מכשירי iOS שיוכלו לעשות שימוש באפליקציות AR ברגע בו iOS 11 תושק והאפליקציות יזרמו לאפסטור.

כרגע פלטפורמת ה- ARCore תהיה זמינה למכשירי הפיקסל וכן למכשירי הגאלקסי S8 של סמסונג (וה- Note 8), אולם נראה שגוגל תצטרך להתאמץ מאוד כדי להגיע ליעד בו היקף המשתמשים הפוטנציאלי של פלטפורמת ה- AR שלה, תהיה קרובה לזו של אפל כשבין לילה iOS תהפוך להיות פלטפורמת ה- AR הגדולה בעולם ותתן לאפל יתרון משמעותי בתחום. יתרון זה של מידע והתנהגויות שימוש עשוי לשמש את אפל בעתיד לפיתוח של משקפי AR, דבר שהוא מאתגר מאוד לאור העובדה שהוא מצריך לשים טכנולוגיה על הפנים של המשתמש, דבר שעד כה היה נישתי בלבד עם משקפי ה- Spectacles של Snap וכישלון חרוץ עם משקפי ה- Glass של גוגל.


בעוד כחודש כש- iOS 11, שכבר נמצאת בבטא השמינית שלה, תושק תשמע יריית פתיחה וירטואלית שתסמן מירוץ פלטפורמות חדש בין iOS, אנדרואיד, פייסבוק ואפילו מיקרוסופט בתחום ה- AR, במטרה להביא כמה שיותר מפתחים לפלטפורמה אחת, לתת ערך מוסף ומרגש למשתמשים ולהכין את הקרקע לעולם בו אפליקציות לא רק מעשירות אותנו באופן וירטואלי דרך מסך הסמארטפון או הטבלט, אלא גם מוסיפות תוכן מועשר לעולם סביבנו.

להמשך דיון

 

מקורות: TechCrunch ו- The Verge
עריכה, תרגום ותוספות: natisho