סירי חוגגת יומולדת 6 אבל נשארת גן

ע״י

העוזרת הוירטואלית של אפל חוגגת 6 שנים להשקתה, אבל הביצועים שלה משאירים אותה לפחות עוד שנה בגן, למרות המאמצים שאפל משקיעה בשיפורים שלה.

 

 

Apple-iOS-11-features-2

באוקטובר 2011 אפל קיימה אירוע מדיה תקשורתי די צנוע, שהגיע באיחור של מספר חודשים, זאת לאור העובדה שעד אז אפל נהגה להציג את מכשירי האייפון החדשים שלה במהלך WWDC בקיץ. באירוע אפל הציגה את דגמים חדשים של אייפוד נאנו ואייפוד טאץ', את פיצ'ר Find My Friends ואת האייפון 4s, כשגולת הכותרת שלו הייתה שיפורי חומרה והטמעתה של העוזרת הוירטואלית סירי, במערכת ההפעלה. אפל התרברבה שלסירי יש יכולת מרשימה לבצע שיחות קונטקסטואליות שלא מוגבלות לסל של פקודות מוגדרות מראש, וכי היא יכולה לענות תשובות המשך לשאלות ופקודות כמו למשל שליחת הודעות, בדיקת מזג האוויר, הדברים ביומן, מידע על אנשי קשר, המרות שונות, ניגון פלייליסטים ועוד. למעשה סירי הפכה להיות הפיצ'ר המרכזי בבליץ השיווק של האייפון 4s כשאפל השתמשה בידוענים כדי להציג את היכולות של סירי.

גוגל ומיקרוסופט לא התמהמהו ותוך זמן לא רב הציגו את העוזרות הוירטואליות שלהן. אולם מי שהפתיעה את עולם הטכנולוגיה הייתה דווקא אמזון שהציגה את אלקסה ברמקול החכם Echo שלמרות שתחילה נתפס על ידי רבים בתור בדיחה, הפך תוך מספר שנים ספורות להצלחה די גדולה בשוק העקרי של אמזון – ארה"ב, עד כי אפל, גוגל ומיקרוסופט פעלו בעקבותיה של אמזון לתוך שוק הרמקולים הביתיים החכמים. אולם במקביל אפל גם הציגה את סירי בעוד מוצרים, כאשר ראשון לקבל את סירי מעבר לליין האייפון היו מכשירי האייפד (יוני 2012), כשזמן קצר אחריהם סירי הגיעה גם למכשירי האייפוד טאץ' (ספטמבר 2012). השעון הושק עם תמיכה מובנית בסירי (אפריל 2015) כשבו זמנית גם האפל TV קיבלה תמיכה דרך שלט הסירי והדור החדש של מכשירי האפל TV שהתבססו על tvOS. ואחרון חביב הייתה זאת macOS ליין המק לקבל את סירי עם מערכת ההפעלה סיירה בשנה שעברה, כשהבא בתור הוא מכשיר ה- HomePod שכאמור נכנס לשוק אותו יצרה אמזון עם ליין ה- Echo ההולך ומתרחב.

אולם בעוד סירי הייתה העוזרת הוירטואלית הראשונה שהוטמעה במערכת הפעלה מודרנית, נראה כי אחרי 6 שנים היא רחוקה מלהיות העוזרת הוירטואלית האינטיליגנטית או המתקדמת ביותר. אלקסה של גוגל עקפה את סירי מבחינת היכולת להטמיע יכולות באופן מהיר, כאשר כיום היכולות של אלקסה (Skills) מונות עברו את רף האלפים למרות הממשק המבלבל והלא אינטואיטיבי להתקין ולהוסיף עוד יכולות. במקביל נראה כי העוזרת הוירטואלית של גוגל, היא העוזרת החכמה ביותר וזו שיש לה גישה למאגר הידע הגדול ביותר (באופן לא מפתיע), דבר שמאפשר לה לענות על שאלות כלליות בצורה הטובה ביותר מבין העוזרות. קורטנה, למרות סל היכולות הגדול שלה, היא העוזרת הוירטואלית עם נתח השוק הקטן ביותר מבחינת שימוש, למרות שהיא מובנית בחלונות 10 שנמצאת על מאות מליוני מחשבים ברחבי העולם.

אחרי הרבה מאוד ביקורות סביב היכולות הירודות של סירי מצד משתמשים ומבקרי טכנולוגיה, נראה כי אפל החלה לדחוף את הפיתוח של סירי עוד ועוד לכיוון שיפור העוזרת הוירטואלית. בשנים האחרונות החברה בצעה מספר רכישות במטרה לשפר את היכולות של סירי וכן לשנות את הבסיס של סירי כדי שיהיה מבוסס על בינה מלאכותית ולימוד מכונה (ML), כדי שסירי תוכל להשתפר וללמוד באופן עצמאי הודות לאלגוריתמים מתקדמים. לאחרונה האתר TechCrunch גילה שאפל הביאה לשורותיה את העובדים של סטארטאפ קטן המונה 6 עובדים בסך הכל בשם Init.ai. צוות זה יתווסף לעובדים של חברות כגון: SensoMotoric Instruments ו- Lattice שנרכשו על ידי אפל בשנים האחרונות במטרה לשפר ולהגדיל את יכולות ה- AI וה- ML של החברה, כדי לעמוד בקצב של חברות המובילות בתחום ביניהן אמזון, גוגל ומיקרוסופט.

אחד הפיצ'רים המרכזיים של  Init.ai היה התמיכה המובנית בכלים למפתחים, ונראה שאחת המטרות של הרכישה היא לאפשר לסירי להפתח לעוד ועוד יכולות דרך כלי פיתוח (API) ייעודיים למפתחים. יש לציין שאפל פתחה את סירי לראשונה למפתחים לפני קצת יותר משנה ב- WWDC 2016, אולם מדובר במספר מצומצם של כ- 6 יכולות בלבד. השנה אפל הוסיפה לסירי עוד יכולת של אינטגרציה עם אפליקציות של משימות. אין ספק שמדובר בצעד בכיוון הנכון, אולם כאשר לאלקסה יש אלפי יכולות, נראה שלסירי יש הרבה מאוד עבודה כדי להדביק את הפער, למרות העובדה שהאפסטור מונה יותר מ- 2 מיליון אפליקציות, אפילו כשחלק נכבד הם משחקים. יש לציין שבעוד אלקסה מגיעה עם שלל גדול מאוד של יכולות, התמיכה של העוזרת הוירטואלית של אמזון בשפות היא מצומצמת מאוד ולמעשה היא תומכת אך ורק בשפות: אנגלית (ארה"ב ואנגליה) וגרמנית, בעוד לסירי יש תמיכה ביותר מ- 20 שפות ואינספור ניבים שונים. למעשה סירי היא העוזרת הוירטואלית היחידה שתומכת באופן מובנה כיום בעברית ובערבית. כמובן שגם לגוגל יש תמיכה בשפות רבות, הודות לפועלה של גוגל בתחום התרגום. אולם הדבר עדיין לא התבטא בתמיכה של העוזרת הוירטואלית שלה בהיצע השפות הגדול שגוגל תומכת בו בהקשר לתרגום.

ההתמקדות של אפל בתחום הבינה המלאכותית בכלל ובסירי בפרט, צפויה להציג שיפורים נרחבים בסירי, כאשר עם iOS 11, אפל שיפרה באופן ניכר את הקול של סירי לקול טבעי ואנושי יותר, הודות לשימוש נרחב בלימוד מכונה ובינה מלאכותית, כאשר קול זה צפוי להשתפר ולהפוך את סירי לאנושית ונגישה יותר מבעבר. כמובן שהדבר לא מחפה על העובדה שסירי היא עדיין טיפשה למדי, אולם נראה כי למרות היכולות הרבות של אלקסה והידע הרב של גוגל, אין עדיין עוזרת וירטואלית מושלמת והתחרות נמצאת בתחילת דרכה, אפילו שכבר עברו 6 שנים. יתכן מאוד שאחת הסיבות שאפל משקיעה מאמצים הולכים וגדלים קשורים גם לכך שסירי תופסת מקום גדול יותר בסל המוצרים של החברה ובמיוחד במכשיר ה- HomePod שהחברה צפויה להשיק בדצמבר הקרוב, כאשר סירי תהיה הממשק העקרי שלו ובהתאם לכך הטיב של העוזרת הוירטואלית עשוי להפוך את הרמקול הביתי החכם של אפל להצלחה או לכישלון.

להמשך דיון

 

מקורות: MacRumors ו- TechCrunch
עריכה, תרגום ותוספות: natisho