משקפי AR הן מציאות רחוקה

ע״י

למרות שאפל הפכה עם iOS 11 למובילת השוק בתחום המציאות המועשרת/ רבודה (AR), נראה כי מדובר רק בתחילת הדרך ונראה כי יש לחכות עד שהטכנולוגיה תבשיל.

 

 

Apple AR

ב- WWDC האחרון אפל הפתיעה את עולם הטכנולוגיה כשאחרי הרבה מאוד זמן על דיבורים לגבי הפוטנציאל של טכנולוגיית ה- AR, החברה הציגה כלי פיתוח מתקדמים (API) למפתחים לצד הטמעה של יכולות AR מתקדמות בתוך iOS 11. באופן מעניין בעוד חברות מתחרות כגון גוגל ומיקרוסופט ניסו לקדם את הטכנולוגיה דרך מוצרים חדשים בין אם HoloLens או משקפי ה- Glasses של גוגל, אפל בחרה להטמיע את הטכנולוגיה במכשירי האייפון והאייפד ולא על ידי הצגת מוצר חומרה חדש. בעשותה כך אפל הפכה את פלטפורמת ה- iDevices לפלטפורמת ה- AR הגדולה ביותר בעולם בין לילה, ברגע ש- iOS 11 הושקה, ואפשרה למאות מליוני משתמשי אייפון (6s ומעלה ו- SE) להתנסות עם אפליקציות חדשות שמביאות את טכנולוגית ה- AR ישירות למסך של המכשירים שלהם. iOS 11 כבר עברה את רף האימוץ של 25% מכלל המשתמשים ונראה שהגרסה כבר נושקת ל- 40% אימוץ.

בשנים האחרונות נראה כי תחום ה- AR וה- VR תופס תאוצה הולכת וגדלה, למרות שלא מדובר בטכנולוגיות חדשות כלל וכלל. בעוד חברות כמו פייסבוק וגוגל העדיפו להתמקד קודם כל ב- VR, אפל דווקא בחרה להתמקד ב- AR מהסיבה הפשוטה שלדעתה של החברה לטכנולוגיה הזו יש פוטנציאל גדול יותר להפוך להיות למיינסטרים ובשימוש גדול הרבה יותר מאשר VR. בין אם מדובר בשימוש בקניות, ניווט ומשחקים, AR מאפשרת למשתמש להעצים את העולם הסובב אותו ואפילו לשתף את החוויה עם אלו שנמצאים סביב, במקום להכנס לעולם וירטואלי. על ידי השקת ARKit כערכת כלי פיתוח, אפל למעשה אפשרה לעשרות מליוני (כ- 15 מיליון כיום) המפתחים שלה להתמקד בפיתוח אפליקציות במקום להתמקד בפיתוח הטכנולוגיה והטמעתה בתוך האפליקציות. למעשה ARKit נתנה גישה קלה ונוחה לטכנולוגיה שנחשבה עד לפני זמן לא רב למסובכת מאוד להטמעה ופיתוח ולא בכדי גוגל מיהרה ללכת בעקבותיה של אפל והציגה לפני שבועות ספורים ערכת כלי פיתוח דומה משלה לפלטפורמת האנדרואיד.

בראיון של טים קוק עם ה- The Independent הבריטי, התייחס קוק לפוטנציאל העצום שהוא רואה ליישומים של AR, כשלדעתו של מנכ"ל אפל שימוש ב- AR יהיה נפוץ בדיוק כמו השימוש באפליקציות כיום וכי כל חברה או מותג גדול יפתחו או יוסיפו יכולות של AR לאפליקציות שלהן, בדיוק כפי שמאז 2008 כל החברות והמותגים הגדולים פיתחו אפליקציות ייעודיות כאלה ואחרות. קוק ציין שהיישומים של AR אולי לא ברורים לגמרי כיום, אולם כפי שב- 2008 היו לא מעט ספקות לגבי ההצלחה של האפסטור ואפליקציות לתחום המובייל, כך לדעתו של קוק אפליקציות ויישומי AR יהפכו בעוד מספר שנים לסטטוס קוו ולחלק בלתי נפרד מהחיים, בדיוק כפי שהיום אפליקציות הפכו להיות לחלק בלתי נפרד מחווית השימוש במכשירי הסמארטפון, הטבלט ובכלל מהחיים של אנשים הנעזרים באפליקציות שונות ומשונות מאות פעמים במהלך היום.

לדעתו של קוק אפל נמצאת בנקודת חוזק, הודות לשליטה של החברה בחומרה, בתוכנה ובשירותים. דבר שאפשר לאפל לא רק להטמיע את טכנולוגיית ה- AR בתוך iOS, אלא גם להתאים אותה באופן ייעודי לחומרה של מכשירי האייפון והאייפד, ובמקביל גם להציג את כלי הפיתוח הייעודיים לקהילת המפתחים הענפה של אפל ולתת לאותן אפליקציות במה מרכזית באפסטור. לעומת זאת למרות נתח השוק הגדול בהרבה של אנדרואיד, גוגל לא שולטת בפלטפורמה שלה ונראה כי לפיצ'רים חדשים שגוגל מציגה באנדרואיד לוקח בין 4 ל- 6 שנים (!!!) להגיע לכלל מכשירי האנדרואיד, זאת מעצם העובדה שמי ששולט בעדכוני התוכנה למכשירי האנדרואיד הן יצרניות המכשירים וספקיות הסלולר. יש לציין שגוגל עושה מאמצים רבים לנסות זאת, אולם נראה כי מדובר במאבק לא פשוט בכלל וגוגל באופן אירוני נמצאת בעמדת נחיתות.

Apple AR patent

פטנט משקפי AR של אפל

אולם אין ספק שבעוד הצגתה של טכנולוגית ה- AR ב- iOS 11 במכשירי האייפון והאייפד השונים, עדיין לא מדובר בחווית שימוש אופטימלית, שהרי להחזיק אייפון או אייפד אל מול משטח כדי להשתמש ביישום AR, היא לא פעולה נוחה לאורך זמן. אפל מודעת לכך וקוק התייחס לנושא כשהוא ציין שהטכנולוגיה להפוך את AR לשימושית עוד יותר עדיין לא מוכנה. אמירתו זו של קוק מתייחסת לשמועות לפיהן אפל עובדת על משקפי AR, דבר שזוכה לאישוש מסוים מדבריו של קוק, כשבנוסף לכך לאפל יש מספר רישומי פטנטים בנושא, כך שברור שלא מדובר בסוד. מעבר לעובדה שהטמעת טכנולוגיה במוצר לביש ששמים על הפרצוף הוא לא פשוט בפני עצמו (ראו ערך המשקפיים של גוגל), חלקים רבים בטכנולוגיה עדיין לא בשלים לצרכים של AR, הדורשת מספר רב של חיישנים (מצלמות, ג'ירו, אקסלומטר ועוד) כדי לנתח את פני השטח שמסביב במהירות, מעבדים עוצמתיים שצריכים לעבד בזמן אמת ובמהירות גבוהה את הנתונים, מעבדים גרפיים שצריכים להציג תכנים ברזולוציה גבוהה על פני השטח, מסכים ברזולוציה גבוהה, במיוחד לאור הקרבה לעיניים קיבולת הסוללה לכל החומרה הזו ועוד. כמובן כל אלו אפשריים על מכשיר מובייל בגודל של סמארטפון או טבלט, אולם להטמיע אותם על מוצר טכנולוגיה לביש, ובאופן שיהיה קל ומעוצב הם אתגר גדול מאוד.

נכון להיום המוצרים שעושים זאת הם גדולים ומגושמים למדי, כשדוגמא טובה לכך הם משקפי ה- HoloLens של מיקרוסופט שהם למעשה בגודל של קסדת VR. מיקרוסופט עצמה דחתה את השקת הדור השני של ליין האבטיפוס שהיה אמור להפוך את המשקפיים לניידות יותר, דבר שמרמז באופן די ברור על האתגר הטכנולוגי. מצד שני המשקפיים של גוגל היו פשוטות למדי כשהן העניקו HUD על תכנים מסוימים ולא ממש תכני AR על העולם סביב, וגם הן הגיעו עם חיי סוללה לא מרשימים במיוחד. אפל מבחינתה לא מוכנה להציג מוצר שלא יתן את חווית השימוש הטובה ביותר לדעתה, ולפי כך החברה ככל הנראה עדיין רחוקה מלהציג את משקפי ה- AR שהיא ככל הנראה עובדת עליהן, לפני שהחברה תפתור את הבעיות הגדולות ביותר שצוינו לעיל במזעור הטכנולוגיה והפיכתה לשמישה על מוצר שכזה.

בעוד אפל ממתינה בסבלנות לטכנולוגיה להבשיל החברה עובדת באופן ניכר על מזעור טכנולוגיות, בין אם בשעון שזוכה מדי שנה להטמעה של עוד ועוד חיישנים ויכולות במעטפת פיזית קטנה להפליא, או באוזניות האיירפודס (AirPods) שכוללות בתוך המארז הקטנטן שלהן רכיב עיבוד שמציג יכולות עיבוד שוות אם לא גדולות יותר מאלו שהאייפון הראשון כלל. בנוסף על ידי הצגת ARKit בתוך iOS 11 ומתן הכלים לקהילת המפתחים, אפל מכשירה את הקרקע ומאפשרת למפתחים להתנסות עם הטכנולוגיה והיישומים האפשריים שלה, על החומרה הקיימת היום, כך שכשאותם משקפי AR יהיו מוכנות בעתיד, גם המפתחים אולם חשוב יותר – גם המשתמשים – יבינו את הערך המוסף בחומרה הזו ויאמצו אותה. אולם עד אז נצטרך לחכות באותה הסבלנות שאפל מחכה לטכנולוגיה להבשיל.

להמשך דיון

 

מקור: The Independent
עריכה, תרגום ותוספות: natisho