אפל | לכיוון הטריליון

ע״י

דו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון של אפל מציג תוצאות שיא מדהימות, עם גידול בכל קטגוריות המוצרים וכל זה עם שבוע מכירות אחד של האייפון 8 ו- 8 פלוס וללא האייפון X.

 

 

Apple Q3 earning

השנתיים האחרונות היו די מעורבות עבור אפל, שראתה עם מכשירי האייפון 6s את הירידה הראשונה בהיקף המכירות של מכשירי האייפון מאז ומעולם, כשירידה זו המשיכה גם ברבעונים שלאחר מכן, עד שמכשירי האייפון 7 וה- 7 פלוס שינו מעט את הטרנד. כעת כל העיניים צופות לכיוון הביצועים של אפל עם ליין המוצרים החדש שהחברה הציגה בספטמבר האחרון הכוללים את ליין מכשירי האייפון החדשים, סדרה 3 של השעון והאפל TV 4K. אולם המכירות של מכשירי האייפון יבואו לידי ביטוי רק ברבעון האחרון, ובמיוחד לאור העובדה שאפל השיקה באופן רשמי את מכשירי האייפון 10 היום, יום אחרי דו"ח המכירות הרבעוני של החברה. אולם למרות כל זאת אפל עדיין הציגה דו"ח הכנסות רבעוני מדהים שמחזיר את אפל לתקופה בה היא שברה שיאים, עם גידול בכל קטגוריות המוצרים של החברה, בין אם מדובר במכשירי האייפד שבשנים האחרונות ראו ירידה ניכרת במכירות ואפילו במכירות של מכשירי האייפון – שוב עוד לפני שליין המוצרים החדש של החברה בא לידי ביטוי.

אפל דיווחה על הכנסות של 52.6 מיליארד דולר ברבעון ורווח נקי של 10.7 מיליארד המהווים גידול של כ- 12 אחוז לעומת הכנסות של 46.9 מיליארד דולר ורווח נקי של 9 מיליארד דולר ברבעון המקביל של השנה שעברה. כמובן שמי שהביא את רוב ההכנסות והרווחים הוא ליין מכשירי האייפון, כאשר אפל מכרה ברבעון האחרון 46.7 מיליון מכשירי אייפון, לעומת היקף מכירות של 45.5 בשנה שעברה. מדובר בצמיחה יחסית צנועה של 3 אחוזים בלבד, אולם יש לקחת בחשבון (שוב) שמדובר במכירות של מכשירי אייפון עם שבוע אחד בלבד של מכירות של מכשירי האייפון 8 וה- 8 פלוס כשלטענת טים קוק הפכו באותו השבוע למכשירי האייפון הפופולריים ביותר מבחינת המכירות, וללא המכירות של האייפון 10 שמושק בשעות אלו (יום שישי ה- 3 לנובמבר) ב- 55 מדינות ברחבי העולם. לוקה מאסטרי, סמנכ"ל הכספים של אפל, ציין כי מכירות האייפון ראו גידול במספר רב של שווקים ביניהם: המזרח התיכון, הודו, מרכז ומזרח אירופה ומקסיקו. בנוסף אפל ראתה צמיחה בשווקים אחרים ביניהם: קנדה, שוודיה, סינגפור, גרמניה, צרפת, ספרד, ואיטליה כשהמדינות האחרונות ידועות כמדינות בהן נתח השוק של אנדרואיד הוא גדול בהרבה מזה של האייפון.

מאסטרי גם ציין שבסקרי שביעות רצון, מכשירי האייפון זוכים לניקוד של 97 אחוז, שהוא הניקוד הגבוה ביותר למכשירי סמארטפון ושאחוזי הנאמנות – קרי כמות המשתמשים שחוזרים ורוכשים מכשירי אייפון – עומד על כ- 95 אחוז, משמע רק 5% ממשתמשי האייפון נוטשים את הפלטפורמה לטובת פלטפורמות מתחרות.

מכשירי האייפד גם ראו צמיחה בהיקף המכירות שלהם, זה רבעון שני ברציפות, אחרי כמעט 5 שנים בהם היקף המכירות של מכשירי האייפד ירדו משנה לשנה. בפועל אפל מכרה 10.3 מיליון מכשירי אייפד המהווים גידול של 11 אחוז לעומת היקף מכירות האייפד בשנה שעברה, זאת הודות לביקוש גדול לא רק לדגמי האייפד הזולים יותר בגודל ה- 9.7 אינץ', אלא גם הודות לביקוש גדול לדגמי האייפד פרו שהביאו לגידול בהכנסות ממכשירי האייפד של 14 אחוז. אפל גם ראתה גידול בהיקף המכירות של מחשבי המק עם היקף מכירות של 5.4 מיליון מחשבי מק, המהווים גידול של 10% לעומת השנה שעברה, והכנסות שיא של 25.8 מיליארד דולר מקטגוריות המחשבים של אפל, המהווים צמיחה של כ- 25% (!) בהשוואה לשנה שעברה. קוק ומאסטרי ציינו שניהם כי ביצועי המכירות של מחשבי המק, נובעים בעיקר הודות לגידול משמעותי בהיקף המכירות של מחשבי המקבוק פרו, כתוצאה מרענון שאפל הציגה לליין המחשבים הניידים והשולחניים שלה בקיץ, במהלך כנס ה- WWDC האחרון.

הפתעה עצומה הגיעה מקטגורית השירותים של אפל, עם הכנסות שיא של 8.5 מיליארד דולר, עליה של 34 אחוז בהשוואה לשנה שעברה. עם שיא חדש זה, קטגוריית השירותים של אפל משלימה מהפך מעניין בה היא הופכת להיות קטגוריית ההכנסות השניה בגודלה עבור אפל, כשהיא גדולה יותר מהיקף ההכנסות של אפל ממכירות האייפד וקטגוריית השירותים האחרים יחדיו. הכוכב הגדול של קטגוריית השירותים של אפל היא כמובן האפסטור שממשיכה להיות חנות האפליקציות עם הביצועים הטובים ביותר – לפי מידע שמגיע מחברת האנליטיקה App Annie – כשהיא מכניסה פי 2 יותר הכנסות מחנות האפליקציות של גוגל. לאחרונה התגלה לפי פוסט של חברת Apptopia כי השינוי שאפל בצעה באפסטור כחלק מ- iOS 11, יוצר גידול של יותר מ- 2000% בהיקף ההורדות של משחקים ואפליקציות המוצגים באפסטור כאפליקצית היום ו/או משחק היום. מאסטרי ציין כי מאז iOS 11, אפל רואה חזרה גדולה מאוד של משתמשים לאפסטור ויותר זמן שיטוט, מה שמגלה כי השינוי המשמעותי שאפל בצעה באפסטור מראה סמני הצלחה משמעותיים.

Screen Shot 2017-11-03 at 11.38.49

מאסטרי גם התייחס לגידול בהיקף המשתמשים באפל מיוזיק ובשירותי ה- iCloud כאשר כעת לאפל יש 210 מיליון לקוחות מנויים תחת מטריית השירותים בין אם מדובר באפסטור, אפל מיוזיק ו- iCloud. מדובר בגידול של 25 מיליון ב- 3 החודשים האחרונים, קרי יותר מרבע מיליון מנויים בכל יום.

אפל גם ציינה כי המכירות של השעון ממשיכות לעשות חייל עם צמיחה של כ- 50 אחוזים בהשוואה לשנה שעברה. קוק ציין כי מדובר ברבעון השלישי ברציפות בו היקף המכירות של השעון רואה צמיחה של כ- 50 אחוזים, ואין ספק שההשקה של השעון מסדרה 3 שכבר נמצא בשוק כ- 6 שבועות ולאחרונה הגיע לארץ, דחוף את ההצלחה של השעון באופן ניכר. השעון מוביל את קטגוריית מוצרי ה- Wearables של אפל (מוצרי הטכנולוגיה הלבישים) שגדלו ברבעון האחרון בכ- 75 אחוזים, מה שמרמז על כך שלא רק השעון רואה הצלחה משמעותית בהיקף המכירות שלו, אלא גם מכשירי האיירפודס שביחד עם השעון יוצרים חווית שימוש קסומה למדי.

אפל צופה כי הרבעון הבא שלה יהיה רבעון שובר שיאים בכל קנה מידה, עם הכנסות של בין 84 מיליארד ל- 87 מיליארד. זאת בהשוואה לרבעון השיא הקודם של אפל ברבעון האחרון של השנה בו החברה ראתה הכנסות של 78.4 מיליארד דולר, מגלים ובמידה ואפל תפספס ולא תעמוד בתחזיות שלה עצמה, היא עדיין תשבור את שיא ההכנסות שלה מהרבעון האחרון של 2016, שהוא שיא ההכנסות הגדול ביותר בכל הזמנים של כל חברה שהיא.

להמשך דיון

 

מקורות: אפל ו- Apptopia
עריכה, תרגום ותוספות: natisho