סאגת הסוללות במכשירי האייפון מגיעה לסיומה

ע״י

בשבועיים האחרונים הרשת געשה ורעשה לגבי העובדה שאפל מאיטה מכשירי אייפון ישנים עם סוללות חלשות, כעת אפל מגיבה לשערוריה הגדולה ביותר של השנה.

 

 

iPhoneX battery

חודש דצמבר 2017, יהיה חודש שאפל תרצה לשכוח וכמה שיותר מהר. החודש החל עם צמד באגים לא נעים הן ב- iOS 11.2 והן ב- macOS כאשר הראשון הביא לקריסת הספרינגבורד (מסך הבית של האייפון) בתאריך ה- 2 לדצמבר, כאשר אפליקציות ניסו לשלוח הודעות פוש מקומיות (כמו למשל תזכורות) למכשיר. זאת ימים ספורים אחרי שפירצת אבטחה די חמורה התגלתה ב- macOS אפשרה להכנס למחשב עם הרשאות אדמיניסטרטור ללא צורך בססמא. אפל תיקנה את הבאגים הללו במהירות, ופיל שילר – סגן נשיא בכיר באפל לשיווק מוצרים בינלאומי, ציין כי מדובר בשבוע רע וכי צוותי ההנדסה חוקרים לעומק כיצד באגים שכאלה לא ישובו שוב. אולם גם שילר לא היה מוכן לסערה שתפרוץ ברשת בגין תגלית שהחלה בפוסט תמים ב- Reddit, והתגלגלה לכדי פוסט ב- GeekBench, לפיה אפל מאיטה מכשירי אייפון ישנים, כאשר הסוללה שלהם מתחילה להציג סימני עייפות.

אפל הגיבה לפרסומים הללו בהודעה ישירה, לפיה מדובר בפיצ'ר ולא בבאג, של iOS, כאשר מערכת ההפעלה מזהה סוללות ישנות או חלשות ובהתאם לכך מאיטה את ביצועי המכשיר, כדי למנוע כיבויים פתאומיים שעשויים להגרם מעצם העובדה שהחומרה של המכשיר לא מצליחה לקבל מהסוללה את ההספק/קיבולת הדרושה. התגובה של אפל הסעירה את הרשת, לא בגלל התוכן שלה דווקא, אלא בגלל הכותרות המתלהמות שציינו כי אפל "מודה" בכך שהיא מאיטה מכשירים נקודה. מבלי להזכיר את החלק השני והלא פחות קריטי של המשפט המתייחס לכך שמדובר בפעולה שנגרמת בגלל הסוללות. כותרות אלו לצד הממים הישנים לפיהם אפל מאיטה מכשירי אייפון ישנים כדי לדחוף את המשתמשים שלה לרכוש מכשירים חדשים, יצרו סערה ברשת, למרות שאפל ציינה במספר מקרים שוב ושוב כי החברה לא מאיטה במכוון מכשירים ישנים ללא סיבה, ובמיוחד לא כדי לדחוף את המשתמשים לרכוש מכשירים חדשים, כשלראייה לכך iOS מציגה את התמיכה לאחור הרחבה ביותר מכל יצרנית מכשירי סמארטפון באשר היא – כשהממוצע הוא בין 4 ל- 5 שנים (iOS 11 תומכת עדיין באייפון 5s שהושק ב- 2013!).

התגובה של אפל לנושא, כאמור לא השקיטה את הסערה, אלא רק ליבתה אותה ובהמשך אפל נאלצה לפרסם הודעה נוספת בזו הלשון:

אנחנו זוכים לפידבקים מקהל הלקוחות שלנו לגבי האופן בו טיפלנו בנושא הביצועים של מכשירי אייפון עם סוללות ישנות ואיך תקשרנו את התהליך הזה. אנחנו יודעים שחלקכם מרגישים שאפל אכזבה אתכם. אנחנו מתנצלים. יש הרבה אי הבנה לגבי הנושא הזה, אז היינו רוצים להבהיר ולהסביר את השינויים שאנחנו עושים.אולם קודם כל, אנחנו מעולם – ואנחנו לעולם – לא נעשה משהו מכוון לקצר את החיים של מוצר מבית אפל. או שנשבש את חוות השימוש כדי לדחוף לשדרוג. המטרה שלנו הייתה מעולם ליצור את המוצרים שהמשתמשים שלנו יאהבו, ולייצר אייפונים שיעבדו זמן רב ככל האפשר הוא חלק מכך.

בהמשך הפוסט אפל הסבירה שוב את בעיית הכיבויים הספורדיים במכשירי אייפון מדגמים ישנים יותר, כאשר הסוללות שלהן מתיישנות ולא מצליחות לספק את הקיבולת הדרושה בעת פעולות מסוימות או בכלל, דבר שהוא חלק בלתי נפרד מהשימוש בסוללות בעלות מאפיינים כימיים כמו לית'יום-יון. כתוצאה מכך אפל ציינה שהיא תעשה 3 דברים:

  • תוזיל את החלפת הסוללות של מכשירי אייפון ממחיר של 79$ ל- 29$, לכל משתמש אייפון שהסוללה שלו זכאית להחלפה (מתחת לקיבולת של 80%). תחילה אפל ציינה כי ההוזלה תחל מסוף חודש ינואר, אולם בהמשך החברה ציינה כי ההוזלה תחל באופן מיידי, אם כי צפוי להיות מחסור קל בהיקף הסוללות לאור הצפי לביקוש די גדול.
  • בתחילת 2018, אפל תשחרר עדכון גרסה ל- iOS 11 עם פיצ'רים חדשים שתתן שקיפות גדולה יותר למשתמשים לגבי מצב הסוללה של מכשיר האייפון שלו/ה.
  • בנוסף אפל ממשיכה לחקור את הנושא וצוות ההנדסה והמפתחים של אפל עובדים במטרה לשפר את חווית השימוש, גם בהקשר של מכשירי אייפון מדגמים קודמים עם סוללות ישנות יותר.

כמו כן מומלץ מאוד לבדוק האם מכשירי האייפון 6 (כולל פלוס) וה- 6s (כולל פלוס) שלכם זכאים להחלפת סוללה בחינם כחלק מתוכנית החלפת הסוללות שאפל החלה לקיים בשנה שעברה עבור המכשירים הללו, לאור בעיה במקבצים מסוימים של סוללות שהגיעו עם המכשירים הנ"ל. (באופן אישי השבוע הוחלפה בחינם סוללה במכשיר אייפון 6s ישן שברשותי באידיגיטל ללא כל עלות).

התגובה המהירה של אפל היא בהחלט מרשימה, כשנראה שהחברה לא רק מבינה את הטעויות שלה אלא גם מתקנת אותן במהירות. אולם מהירות התגובה הזו נובעת ככל הנראה ממספר תביעות ייצוגיות (אחת אפילו בארץ – כמובן) מול אפל בנושא זה. מההודעה של אפל ברור שהחברה הבינה את בעיית התקשורת שלה בעניין זה, והדבר מחזק דברים שצוינו על ידי רבים, שהמעשים של אפל הם לא הבעייתיים כאן, אלא האופן בו החברה בחרה לתקשר זאת, או יותר נכון לא לתקשר זאת באופן ברור ושקוף לקהל המשתמשים שלה. הדבר מזכיר באופן די ישיר את פרשיית אנטנגייט שפרצה ב- 2010 סביב האייפון 4 ובעיות הקליטה של המכשיר בעת אחיזה במכשיר באופן מסוים. אז אפל לא הגיבה לנושא במשך מספר שבועות, עד שהחברה סיימה לחקור את הנושא ואז קיימה מסיבת עיתונאים בה סטיב ג'ובס הסביר באופן מפורש את הנושא ואף נתן פתרון בדמות כיסויי באמפר בחינם לכל מי שרכש אייפון 4.

"Early in 2018, we will issue an iOS SW update with new features that give users more visibility into the health of their iPhone’s battery,"

Reducing the battery replacement price to $29 is basically the equivalent of giving a free Bumper case to iPhone 4 users. pic.twitter.com/bJe0DYmyaT

— Nati Shochat 🤷🏼‍♂️ (@natisho) December 29, 2017

כמובן שיצרניות אנדרואיד מתחרות שמחו לקפוץ על גל הסקנדל סביב אפל, כאשר  LG, HTC ומוטורולה שיחררו הודעות רשמיות לאתרי טכנולוגיה כשהן מציינות שהן לא מאיטות את ביצועי מכשירי האנדרואיד שלהן, כתוצאה מהתיישנות הסוללות. אולם הן גם לא הודו שהן לא מאיטות את ביצועי המכשירים בכלל. בעוד סמסונג ציינה שהיא לא מאיטה את ביצועי הסמארטפונים שלה בעדכוני קושחה. הבעיה בלסמוך על הודעות כאלה מהחברות הנ"ל ובפרט על סמסונג היא שלפני מספר שנים כמעט כל יצרניות האנדרואיד נתפסו כשהן מרמות במבחני ביצועים עם מכשירי הסמארטפונים שלהן ובפרט סמסונג שאף חזרה וציינה שהיא לא מרמה, למרות העובדות הברורות לכך. כמו כן בעיות ביצועים במכשירי אנדרואיד ישנים יותר הוא דבר ידוע ונפוץ וישנם לא מספר פוסטים באתרי תמיכה וטכנולוגיה (ואפילו Reddit) כאשר משתמשים מציינים באופן מפורש על ירידה בביצועי המכשירים שלהם תוך כשנה, מה גם שמכשירי אנדרואיד לא נוטים לקבל עדכוני קושחה בתדירות גבוהה כל כך כמו מכשירי אייפון.

באופן מעניין בפוסט שפורסם באתר SeekingAlpha, עולה מבדיקה של Mark Hibben כי יש ירידה ברורה בביצועים של מכשירי הגאלקסי S6 וה- S7 של סמסונג כשנה לאחר השקתם, כאשר מכשירים אלו הושקו פחות או יותר באותו הזמן בו אפל השיקה את מכשירי האייפון 6 וה- 6s. כך ששוב נראה שלא ניתן לסמוך על הצהרתה של סמסונג בנושא זה.

GS6 and 7 throtelling

יש לקוות שאפל למדה את הלקח מהפרשייה הזו, ושבהמשך הדרך החברה תתחיל לתקשר באופן ברור יותר את הפעולות שהיא עושה, במידה והן משפיעות באופן כזה או אחר על חווית השימוש במכשירים שלה, בין אם מדובר מסיבה מוצדקת או לא.

להמשך דיון

 

מקורות: The Verge, Phone ArenaSeekingAlpha, Axios ואפל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho