אלקסה, סירי ו- CES

ע״י

תערוכת CES השנתית הסתיימה כשהפעם נראה כי הנוכחות של אפל נמוכה מתמיד. האם הדבר ישפיע על מעמדה של אפל בקטגוריית הבית החכם?

 

 

og

תערוכת CES השנתית מלאה בגימיקים וקונספטים שרובם לא רואה את אוויר העולם, כמוצר צרכני שנמכר הלכה למעשה וגם השנה התערוכת הייתה מלאה ברובוטים, טלויזיות גדולות ממדים בטכנולוגיות חדשניות, מוצרים מוזרים והזויים לצד היקף הולך וגדל של מוצרים חכמים לבית. אולם בעוד שבשנתיים האחרונות נראה כי אלקסה – העוזרת הוירטואלית של אמזון – שלטה ביד רמה בכל הנוגע למוצרים חכמים לבית, נראה כי השנה גוגל החליטה שלא לעמוד מהצד ובבליץ משמעותי ניסתה לתת מענה הולם לאמזון, הודות לשיתופי פעולה רבים עם יצרניות אלקטרוניקה מגוונות, ביניהן: LG, סוני ועוד שהציגו מגוון מוצרים חכמים לבית התומכים בעוזרת הוירטואלית של גוגל – Google Assitant.

בין המוצרים שניתן היה למצוא: רמקולים, מסכים, אוזניות, מערכות בידור, טלויזיות, מפסקים חכמים ועוד, כאשר נראה היה שגוגל התאמצה מאוד שלא לתת לאמזון ולאלקסה לנצח במאבק על דעת הקהל השנה. אולם עדיין נראה כי היקף המוצרים התומכים בעוזרת של גוגל המונים כ- 1,500 מוצרים, עדיין לא משתווים להיקף של יותר מ- 4,000 התומכים באלקסה. המאבק בין אמזון לבין גוגל בתחום זה, גילה עד כמה אפל מפגרת בתחום, כאשר רק מספר די מצומצם של מוצרים הציג תמיכה בסירי וב- HomeKit, פלטפורמת הבית החכם של אפל.

אנליסטים ובעלי דיעה בתחום הטכנולוגיה לא נותרו אדישים למצב זה, ביניהם ניתן למצוא את M.G. Siegler שהתמקד בנתונים לפיהם אמזון שולטת בשוק הרמקולים החכמים עם כ- 75% מכלל המכירות של רמקולים אלו, כאשר נראה כי שליטה זו (שמזכירה את השליטה של אפל בשוק האייפודים באמצע שנות ה- 2000), נובעת בעיקר ממכירות של מכשירי ה- Echo Dot הזולים שהיו המוצר הנמכר ביותר באמזון בעונת החגים האחרונה. שאר 25 האחוזים מתחלקים בין יצרניות שונות כאשר נראה שהרמקולים החכמים של גוגל צוברים מומנטום, עם היקף מכירות של כ- 7 מיליון רמקולים חכמים מסדרת Google Home מאמצע חודש אוקטובר. במקביל אפל דחתה את השקת ה- HomePod שהיה אמור להגיע במהלך חודש דצמבר, למועד מאוחר יותר כאשר הסיבות לכך לא ממש ידועות, ויש הסוברים שדחיית ההשקה קשורה לפרוטוקול ה- AirPlay 2, בעוד אחרים סבורים שהסיבה היא שיפור של סירי טרם השקת הרמקול, שצפוי לספק איכות שמע גבוהה במיוחד.

AmazonEcho-Tap-Dot

Siegler מציין שבעוד אפל תתחיל את דרכה בזירת הרמקולים החכמים מאוחר יותר השנה, אמזון כבר מבססת את אלקסה כפלטפורמה רחבה ומשמעותית למוצרים חכמים לבית ומעבר, כאשר מספר יצרניות רכב, כבר הציגו תמיכה באלקסה הרכבים שיושקו בהמשך השנה. אל Siegler מצטרף האנליסט Ben Bajarin הטוען שבשנים הקודמות, אפל הטילה צל של ממש על תערוכת CES, כאשר יצרניות רבות הציגו מוצרים מתחרים לאלו של אפל (טבלטים, סמארטפונים ונגנים) לצד מוצרים תומכים לאקוסיסטם של אפל (כמו למשל מוצרים עבור האייפד, האייפון וכו’). השנה נראה כי אותן יצרניות צד ג’ מציגות את אותה התמיכה, אולם לא לאקוסיסטם של אפל, אלא לאקוסיסטם של אמזון ובפרט לזה של אלקסה. Bajarin גם מציין כי השנה ישנה תמיכה גדולה יותר לעוזרת הוירטואלית של גוגל, אולם נראה כי רוב היצרניות מעדיפות לשים את המיקוד שלהן דווקא על אלקסה מסיבות אסטרטגיות.

יש לציין כי בעוד אמזון וגוגל משתלטות על תחום הרמקולים החכמים והבית החכם הדבר בא על חשבון רווחים דה פאקטו, כאשר לפי Paul Erickson אנליסט בכיר בחברת IHS Markit, העובדה כי רוב המכירות של הרמקולים החכמים של אמזון וגוגל הן של הרמקולים הזולים שלהן, קרי ה- Echo Dot וה- Google Home Mini שנמכרים במחירים של כ- 29$, יוצרים מצב בו אמזון וגוגל מפסידות על מכירה של רמקולים אלו, בעוד אפל ציינה כי המחיר של ה- HomePod יעמוד על כ- 349$, דבר המבטיח שאפל לא תפסיד כסף ממכירת הרמקול ה”חכם” שלה, לכשזה יגיע לשוק. אולם מדובר בשוני בין האסטרטגיה של אפל העושה את הרווחים שלה ממכירת מכשירים, מזו של אמזון וגוגל שעושות את הרווחים שלהן ממכירות שירותים מקוונים, בין אם מדובר במידע ושירותים מקוונים המסתמכים על פרסומות (גוגל) או מידע ומכירת מוצרים דרך הרשת (אמזון).

Screen Shot 2018-01-14 at 13.42.49

בנוסף נראה שאפל לא לבד בכך שהיא נמצאת מאחור בכל הנוגע, ביחס לאמזון וגוגל, כשנראה שגם העוזרת הוירטואלית של מיקרוסופט – קורטנה – לא זוכה לאותה הפופולרית והתמיכה לה זוכה אלקסה, למרות שמיקרוסופט לאחרונה כן בצעה מאמצים לא קטנים לדחוף את קורטנה לעוד ועוד מוצרים ב- CES עם שותפויות שכוללות בין היתר חברות כגון: Ecobee, Geeni, Honeywell Lyric, IFTTT, LIFX, TP-Link Kasa ו- Honeywell, כשבין היתר קורטנה זמינה לשימוש בחלונות 10 ובדגמים האחרונים של קונסולות ה- Xbox. בראיון שנערך לאחרונה עם Andrew Shuman, מי שמנהל את מערך הפיתוח של קורטנה במיקרוסופט, ציין Shuman כי שוק העוזרות החכמות נמצא בתחילת דרכו, וכי הדרך עוד ארוכה מאוד. אסור לשכוח שגם סמסונג החלה בשנה האחרונה לפעול בזירת העוזרות החכמות עם ביקסבי (Bixby) שנמצאת כיום בליין הסמארטפונים של סמסונ וכן בהיצע לא מבוטל של מוצרי צריכה אלקטרוניים שסמסונג מציגה, כשחלקם הוצג בתערוכת CES האחרונה.

invokemain.0

באופן מעניין למדי בלומברג מדווחת שאפל ניצלה את תערוכת CES כדי להפגש עם יצרניות של רכיבים לתחום המציאות הרבודה (AR), דבר שמעלה את האפשרות שאפל שמה דגש גדול יותר על תחום ה- AR אותו היא החלה לקדם השנה, עם מכשירי האייפון והאייפד החדשים לצד תמיכה אינטגרלית של הטכנולוגיה ב- iOS 11, על פני תחום הבית החכם.
כמובן שאי אפשר לשכוח שאפל כן פועלת בתחום העוזרות הוירטואליות והבית החכם עם סירי ו- HomeKit, כאשר היתרון של אפל אל מול זה של אמזון למשל, הוא ליין מכשירי האייפון, האייפד, המק והשעון שמאפשרים לסירי להיות נוכחת בכמיליארד מכשירים פעילים ברחבי העולם ובמגוון שפות רחב הרבה יותר מכל עוזרת וירטואלית אחרת בשוק, כאשר אלקסה תומכת ב- 2 שפות בלבד (אנגלית וגרמנית) בעוד Google Assitant תומכת בכ- 8 שפות בלבד.
השאלה האמיתית היא האם אפל תתחיל להניע דברים השנה, במטרה לקדם את HomeKit באופן משמעותי יותר ובפרט האם החברה תצליח לשפר את סירי באופן ניכר במטרה להפוך את העוזרת הוירטואלית שלה – שהוצגה ב- 2011, בפער זמן ניכר מאלקסה ושאר העוזרות הוירטואליות – לטובה באופן שישנה את חוות הדעת של המשתמשים לגביה לפחות לאופן בו מליוני המשתמשים של אלקסה נהנים להשתמש בה.

להמשך דיון

 

מקורות: בלומברג, רויטרס, GeekWire ,500ish Words, גוגל ו- TechPinions
עריכה, תרגום ותוספות: natisho