השעון הנמכר ביותר בעולם

ע״י

ברבעון האחרון הוא המשיך לצמוח בקצב מסחרר והפך להיות השעון הנמכר ביותר בעולם, כשהוא משאיר את יצרניות השעונים השוויצריות מאחור. השעון של אפל כבר לא פלופ.

 

 

Apple Watch Series 3

הציפיות של אנליסטים ובעלי דיעה מהשעון של אפל היו גדולות מאוד, ערב ההשקה של המוצר הראשון שהחברה פיתחה ללא סטיב ג'ובס, ולא בכדי. אפל בעצמה העצימה את הציפיות מהשעון בכך שהיא קראה לו הפרק הבא של אפל, באירוע ההצגה של המוצר – בספטמבר 2014. אולם השעון לא הימם את העולם כשהוא הושק. למעשה נראה שלא מעט צרכנים כלל לא הבינו למה הם צריכים שעון חכם, כזה שהוצג כמכשיר שנועד ל: היות שעון מדויק, מכשיר לספורט ובריאות ותקשורת אינטימית. בנוסף לכך עצם העובדה שאפל לא הציגה את היקף המכירות של השעון, יצרו ממים לפיהם השעון הוא פלופ, כישלון, תחילת הסוף של אפל ועילה לפיטוריו של טים קוק.

אין ספק שחוסר המיקוד של אפל במה השעון צריך באמת להיות, לצד חומרה איטית ומערכת הפעלה קצת מבלבלת, גרם לכך. אולם אפל פעלה מהר מאוד ותוך פחות מחצי שנה watchOS חוותה שדרוג משמעותי. חצי שנה לאחר מכן אפל הציגה את הדור השני של השעון עם חומרה מהירה יותר וקישוריות GPS מובנית, תוך כדי שהיא ממקדת את המוצר בתחום הבריאות והספורט. הדור השלישי של השעון שהוצג בספטמבר האחרון הביא קישוריות סלולרית (LTE), שדרוג נוסף (ודי מינורי) למערכת ההפעלה ושיפור ניכר לחומרה. תוך 2 דורות בלבד, אפל שדרגה את השעון ממכשיר מבלבל ואיטי למכשיר מצוין עם חווית משתמש נהדרת. זמן הסוללה כבר ממזמן לא מהווה מקור לחשש, מהירות התגובה לפעמים מתעלה על זו של האייפון ומערכת ההפעלה כבר מציגה סמני בשלות.

canalys-apple-watch-2017-sales

באירוע ספטמבר וכן בדו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון של אפל, החברה המשיכה להסתיר את נתוני המכירה של השעון, אולם נתנה סימנים ברורים של צמיחה. בספטמבר השעון כבר תפס את המקום הראשון בתור השעון הרווחי ביותר בעולם, כשהוא עוקף את רולקס. ברבעון האחרון השעון ראה צמיחה של יותר מ- 50% בהשוואה לרבעון החגים של השנה שעברה – שהיא רבעון שיא מבחינת מכירות השעון עד כה. וכעת חברת המחקר Canalys מציגה נתוני מחקר המאששים זאת כשלפי החברה אפל מכרה ברבעון האחרון של 2017 (הפיסקלי הראשון של אפל לשנת 2018) כ- 18 מיליון שעונים, בעיקר הודות לשעון סדרה 3 המצוין. נתונים אלו מתאימים לדבריה של אפל לפיהם השעון ראה צמיחה של 50% בהיקף המכירות שלו. למעשה נראה כי הדבר היחיד שמאט את המכירות של השעון סדרה 3, הוא חוסר התמיכה של ספקיות סלולר בדגמי ה- LTE ברחבי העולם, כשבמקום זאת השעון סדרה 3 נמכר בתצורת Wifi בלבד ברוב המדינות בו הוא זמין (כולל ישראל…).

האנליסט Francisco Jeronimo מחברת IDC ציין כי לפי המחקר של החברה השעון של אפל נמכר ביותר יחידות, ברבעון האחרון של 2017, מאשר כל השעונים מתוצרת יצרניות שוויצריות גדולות, כשהוא הופך למעשה להיות השעון (ולאו דווקא החכם) הנמכר ביותר בעולם ברבעון זה. הפעם לא מדובר ברווחים מהשעון, אלא במספרי יחידות שנמכרו. נתונים אלו מגלים שתוך 3 שנים בלבד, אפל הפכה להיות יצרנית השעונים הגדולה ביותר בעולם בכל קנה מידה: מכירות ורווחים. ואכן נראה כי דבריו של ג'וני אייב בסוף 2014 לפיהם יצרניות השעונים השוויצריות "נדפקו" הפכו לנכונים.

כשמסתכלים על שוק השעונים והרצועות החכמות, נראה שאפל כבר התבססה במקום הראשון באופן די ברור, כשהיא עוקפת את Fitbit שעד לפני כשנה הייתה השחקנית הגדולה ביותר בתחום. סמסונג תפסה את המקום השני כיצרנית השעונים החכמים (לאו דווקא רצועות חכמות), כשהיא מתבססת על חומרה ביתית ועל מערכת ההפעלה Tizen לסדרת הגאלקסי Gear. הבחירה של סמסונג להשתמש במערכת ההפעלה שלה במקום באנדרואיד Wear דוחקת את מערכת ההפעלה של גוגל למקום השלישי כשנראה כי גוגל מאבדת מומנטום באופן משמעותי בגזרה זו. ואכן למעשה הפיתוח של אנדרואיד Wear לא רק שהואט בשנתיים האחרונות, אלא גם נראה כי קוואלקום – יצרנית החומרה העקרית לפלטפורמת אנדרואיד – מתעלמת משוק השעונים החכמים כשרכיב ה- SoC המיועד לשוק השעונים החכמים שקוואלקום הציגה ב- 2016, לא עודכן מאז השקתו, דבר שמעכב את הקידום של הפלטפורמה באופן כללי ובפרט כשמדובר עבור יצרניות של שעונים חכמים שהחליטו להשתמש באנדרואיד Wear.

אפל כמובן לא מאטה את הקצב בשום צורה, כשנראה כי החברה ממשיכה לפתח את השעון תוך כדי שהיא מתמקדת בקישוריות ניידת, בשילוב עם אוזניות האיירפודס (AirPods) וכן בתחום הבריאות והרפואה. למעשה השעון הפך להיות אחד המוצרים הטכנולוגיים הבולטים ביותר בתחום הבריאות, כשהוא משמש לתחומי מקר רבים. למעשה רק לאחרונה Brandon Ballinger המייסד של אפליקציית Cardiogram גילה במחקר שהוא פרסם, כי השעון מגלה סימנים של סכרת בדיוק של כ- 85%. מחקר זה מגיע אחרי סדרה של מחקרים קודמים שגילו כי השעון של אפל מסוגל לזהות דום נשימה בשינה ברמת דיוק של 90%, יתרת לחץ דם ברמת דיוק של 82% ואי סדירויות בדופק ברמת דיוק של 97%. לא בכדי ישנן שמועות רבות המציינות שאפל עובדת על פיתוח חיישנים נוספים לשעון שיוכלו לנטר פרמטרים נוספים בגוף האדם.

עד אז אפל תצטרך להסתפק בתואר "יצרנית השעונים הגדולה בעולם", כשתואר זה מטיל ספק בממים לפיהם השעון של אפל הוא כישלון.

להמשך דיון

 

מקורות: Canalys, TechCrunch ו- Business Insider
עריכה, תרגום ותוספות: natisho