אפל בונה את שירות המפות שלה מחדש

ע״י

אפל בונה את התשתית של שירות המפות שלה מחדש, כשמטרתה של החברה הוא להבטיח כי שירות המפות שלה הוא ברמה עולמית.

 

 

 

אמ;לק - ב- 4 השנים האחרונות אפל בנתה כלים ויכולות עבור תשתית חדשה לשירות המיפוי שלה, במטרה להפוך אותו למדויק יותר, וטוב יותר במטרה להתחרות מול Google Maps ראש בראש. תשתית זו מבוססת על מספר עמודי תווך הכוללים: שימוש במידע עצמאי וצמצום ההסתמכות של אפל על שירותי ניווט צד ג׳, מידע לוויני, עריכה אנושית ועוד. התשתית החדשה תושק עבור אזור סן פרנסיסקו בבטא הבאה של iOS 12 ובשנה הקרובה אפל תרחיב אותה למקומות נוספים ברחבי העולם.

אחת מאפליקציות הליבה של האייפון, עם השקתו הייתה אפליקצית המפות, שהסתמכה על שירות המפות של גוגל – Google Maps, אותו אפל עטפה עם ממשק יפה ונוח. האפליקציה הייתה כל כך משמעותית עד כי סטיב ג׳ובס התייחס אליה באופן ישיר מספר פעמים בראיונות שנערכו עימו, בזמן השקת האייפון. אולם ככל שמערכת היחסים בין אפל לבין גוגל הפכה משותפות ליריבות, לאור פעולותיה של גוגל עם אנדרואיד, נראה כי נפלה באפל ההחלטה לבנות בעצמה שירות מפות. לפי הסיפורים, אחד ה״קשים ששברו את גב הגמל״ היה התעקשותה של גוגל לקבל מידע על המשתמשים של מכשירי האייפון, וחוסר רצונה של החברה להביא למשתמשי האייפון פיצ׳רים בסיסיים כמו למשל ניווט Turn-By-Turn שהפך את חווית השימוש באפליקצית המפות באייפון לנחותה יותר, בהשוואה לחוויה על אנדרואיד.
וכך בצעדים קטנים אפל רכשה עוד ועוד חברות, והביאה מיומנויות לתוך הבית, במטרה לבנות שירות מפות משלה, שיהווה את הבסיס לאפליקצית המפות המובנית ב- iOS. ואכן ב- 2012 החברה הציגה את השירות ב- WWDC כשסקוט פורסטל חשף אותו עם פיצ׳ר ה- FlyOver המרהיב.

אולם כשאפל השיקה את השירות בספטמבר 2012, כחלק מ- iOS 6 לצד מכשירי האייפון 5 התגלה כי השירות לוקה בחסר בפרמטרים רבים. למשל, המידע על המיקום של נקודות עניין לא היה מדויק במדינות רבות. פיצ׳ר ה- FlyOver הציג מבנים מוכרים בצורה רעועה כשהם נראים כאילו הם קרסו והחלו להערם דיווחים לפיהם משתמשים שהסתמכו על שירות המפות של אפל, הלכו לאיבוד ו/או זכו לחווית ניווט שגויה שהביאה אותם למקום הלא נכון. בהתאם לכך טים קוק פרסם התנצלות רשמית – דבר נדיר בהסטוריה האחרונה של אפל, כשבנוסף קוק פיטר את סקוט פורסטל, שהיה אמון על הפיתוח של iOS בכלל ועל שירות המפות בפרט.
שירות המפות הועבר לתחום האחריות של אדי קיו, ומאז באופן הדרגתי ואיטי אפל שיפרה את שירות המפות שלה עוד ועוד, כשהיא הופכת אותו לאמין יותר ומשפרת את הפונקציונליות שלו.

אולם זה לא מספיק.

היום דיווח בלעדי של מת׳יו פנזרינו מהאתר TechCrunch מגלה שבמשך 4 השנים האחרונות, אפל עבדה באופן שיטתי על פיתוח תהליכים וכלים שיאפשרו לה לשפר את שירות המפות שלה, ולהפוך אותו לשירות מפות שיתחרה מבחינת האיכות שלו בשירות המפות של גוגל – שהוא ללא כל ספק אחד משירותי המפות הטובים ביותר בעולם כיום, אם לא הטוב ביותר.
שירות המפות המחודש של אפל, שיזכה להצצה הראשונה שלו כבטא בבטא הבאה של iOS 12 עומד על מספר עמודי תווך והם:

שימוש במידע ניווט עצמאי
עד כה אפל השתמשה לרוב במידע מיפוי של שירותים צד שלישי, כמו למשל TomTom, OpenStreetMap, Waze ועוד. הבעיה של אפל הייתה לאגד את המידע משירותי המיפוי הללו לתוך שירות המפות שלה, במיוחד לאור העובדה שחלק לא מבוטל משירותי המיפוי לא היו מעודכנים או לא זוכים לעדכון בצורה תדירה, מה שמשפיע באופן ישיר על טיב המידע בשירות המפות של אפל. כדי להתמודד עם הבעיה, אפל החלה בשנת 2015 לשלוח רכבים לשטח (בדומה למה שגוגל עושה מזה שנים רבות) כדי למפות אזורים שלמים, לצלם אותם ולאסוף מידע על המסלולים, הרחובות והכבישים השונים. כעת אחרי כמעט 4 שנים, המידע שנאסף על ידי צי הרכבים של אפל צפוי להכנס לשימוש כאמור בבטא הבאה של iOS 12 במתכונת מצומצמת עבור אזור סן פרנסיסקו.
אולם נראה שאפל לא הולכת להסתפק רק במידע שנאסף על ידי הרכבים שלה. בנוסף לכך אפל גם תתחיל לאסוף מקטעי מידע ממאות מליוני משתמשי ה- iOS ברחבי העולם, שעושים שימוש באפליקצית המפות במכשירי האייפון, השעון והאייפד כדי לנווט ממקום למקום. בסקופ ל- TechCrunch, אפל ציינה באופן מפורש שהמידע שיאסף ישמור על הפרטיות של המשתמשים באופן מלא, בהתאם לסטנדרטים הגבוהים של אפל בנושא פרטיות המשתמשים, וכי המחשבה על נושא הפרטיות מובנית בתוך תהליך איסוף המידע כבר מההתחלה.

שימוש במידע לוויני
אולם מידע שנאסף מהקרקע אינו מספיק, ואפל משלבת את המידע הנ״ל עם מידע לוויני המספק צילומים ברזולוציה גבוהה. מידע זה נותן רפרנס נוסף שאפל יכולה לאגד לתוך תמהיל המיפוי ולוודא שהמידע שנאסף מהשטח הוא נכון ומעודכן. בנוסף המידע הלוויני משלים את התמונה התלת ממדית סביב המידע שנאסף מצי הרכבים ובכך נותן לאפל את היכולת לבנות מחדש ובתלת מימד את המידע שנאסף מרכבי השטח.
בנוסף תמונה לווינית מאפשרת לאפל למפות נקודות עניין בצורה טובה יותר, במיוחד כשמדובר במבנים עם מבנה ארכיטקטורי ייחודי, בין אם מדובר במגרשי ספורט כאלה ואחרים (כשמהשטח לא ניתן לראות באופן ברור את התצורה שלהם מהאוויר), או מבני מגורים/ משרדים ייחודיים/ מבנים אדריכליים יוצאי דופן שבולטים בדרך כלל בנוף.

הגורם האנושי
לצד המידע שנאסף ממקורות שונים ומאוגד ביחד במטרה לייצר מידע מדויק ככל האפשר, שירות המפות המחודש של אפל מסתמך גם על צוות נרחב של עורכים שבוחן באופן ידני את המידע שנאסף, מוודא שהוא נכון ומוסיף לו נדבך נוסף של מידע שהופך אותו לשימושי עוד יותר. דוגמא לכך היא נקודות כניסה למבנים/ משרדים/ חנויות, כשלעיתים הכתובת של חנות/משרד/בית היא ברחוב ראשי יותר (מסיבות פרסומיות או אחרות), אולם בפועל הכניסה עצמה נמצאת ברחוב חוצה. התוצאה היא שכשמשתמש/ת מנווט/ת לנקודת העניין הזו, מבלבל מאוד למצוא את הכניסה אליה מאחר והכניסה אליה נמצאת בסמוך לכתובת שצוינה.

מבחינתה של אפל החשיבות בניווט היא לא רק בניווט כללי לנקודת העניין, אלא החברה שמה דגש גדול מאוד על מה שהיא מכנה ״ניווט 50 המטרים האחרונים״ שיביאו את המשתמש/ת לנקודת העניין הרצויה בקלות ובנוחות.

 

הורדת עומס קוגניטיבי והפן התרבותי
איכות המידע, הנכונות שלו ורמת הדיוק הם רק פן אחד של התשתית החדשה של שירות המפות של אפל, כשהחברה שמה גם דגש גדול מאוד על צמצום העומס הקוגניטיבי של המשתמש/ת במהלך הניווט. כדי לעשות זאת, אפל רכשה את זכויות השימוש בפונטים ייעודיים ובלעדיים של רשויות מקומיות ושירותי תחבורה ברחבי העולם, כדי שהחברה תוכל להציג מידע כפי שהוא נראה בעולם האמיתי. כך למשל אפל רכשה את זכויות השימוש בפונטים של הרכבת התחתית בניו-יורק כדי שמי שמנווט ועושה שימוש ברכבת התחתית בניו-יורק יראה את השלטים והסימונים כפי שהם נראים במציאות, וכך יוכל להתמצא בקלות רבה יותר מבלי הצורך לתרגם את המידע משירות המפות למה שהוא/היא רואים סביבם בעת הניווט.

בנוסף אפל גם משקיעה הרבה זמן, מחשבה ומאמצים בהצגת המידע במפות כדי להתאים זאת לציפיות של המשתמשים בהתאם לתרבות שלהם. הדבר יתבטא בעת פתיחת המפה וביצוע zoom-in, כאשר במדינות מערביות המידע ממבט מרוחק יותר לא עמוס במיוחד וככל שמתקרבים עוד ועוד מוצג עוד ועוד מידע, בהתאם להחלטות של מעצבי המפות של אפל. אולם במדינות מסוימות כמו למשל יפן, כבר כאשר המפה תהיה במצב zoom out, יוצג מידע רב יותר, בהתאם למה שנהוג בתרבות היפנית (דבר שנכון להרבה מדינות במזרח שהן שפע של מידע ותוכן הוא דבר שמצופה על ידי המשתמשים).

שירות המפות של אפל צפוי לעבור שינוי משמעותי של ממש בשנה הקרובה, הודות לעבודה רבה שאפל עשתה בשנים האחרונות, במהלכה החברה בנתה תשתיות, שירותים וכלים כדי להבטיח את אמינות המידע ולאפשר לעדכן את נתוני המפות בזמן מהיר יותר ותדיר יותר, וכן לצמצם את ההסתמכות של החברה על שירותי ניווט צד ג׳. אל כלו נבנו תוך כדי מחשבה על פרטיות המשתמשים ושדרוג חווית הניווט ושירותי המיפוי שהופכים ונהיים חשובים יותר ויותר לא רק למטרות ניווט, אלא גם למידע מיפוי כללי כמו למשל מקומות של צילום תמונות, ופיצ׳רים שונים ומשונים (Do not Disturb הוא אחד מהם).

מה שכן יש לשים לב שלא מדובר בשדרוג העיצוב של שירות המפות של אפל, כשלפי דבריו של אדי קיו, גם זה יגיע בסופו של דבר, אולם אפל לא רצתה לעשות שינוי גדול מדי ובזמן קצר מדי, כדי שלא לבלבל את קהל המשתמשים הנוכחי של שירות המפות שלה. בנוסף נראה כי אפל תציג את התשתית החדשה באופן הדרגתי ברחבי העולם, כשכמובן נראה שארה״ב תהיה היעד הראשון לזכות לטעום מהתשתית החדשה, ויהיה מעניין לראות האם ומתי הדבר יהיה רלוונטי לקהל המשתמשים הישראלי.

 

מקור: TechCrunch