פה אמורה להיות סקירה על- Candy Crush Soda Saga, אבל לא תהיה

ע״י

אני לא אוהב את המשחק קנדי קראש, וגם לא את מודל הפרמיום, הגיע הזמן לגלות למה ולמה זה לא עומד להשתנות.

 

 

אז כן, יצא עוד קנדי קראש, איזה כיף, שמחה גדולה. למי שמעוניין הנה לינק עכשיו לכו תורידו תשחקו תתמכרו ותשלמו. המשחק החדש כולל עוד סוכריות, עוד סודה, עוד צבעים, עוד שלבים, עוד דרכים להוציא מכם כסף ועוד דרכים להציק לחברים בפייסבוק ואף ללעוג להם על כך שהם לא מתקדמים כמוכם, השמחה בעיצומה! טוב הוצאנו את זה מהמערכת. מי שנשאר איתי ועוד לא רץ להוריד שיקשיב לשורות הבאות או יותר נכון, שווה שיקרא אותם אם תעשיית המשחקים חשובה לו. אני סוקר באתר לא מעט שנים, ומי שעוקב בטח ראה שמעטים מהמשחקים שאני סוקר הם בחינם. למה? בתור כתב בכיר אני יכול לבחור מה אני רוצה לסקור, ומה לעשות שרוב הדברים שאני מוצא ששווים משהו, לפחות על הנייר, עולים כסף. על איכות משלמים.

not candy crush_pic2

אני כמעט לא מכיר משחקים חינמיים שווים. אין לי כמעט על האייפד או על האייפון אף משחק חינמי אחד, ואם יש כזה כנראה שילמתי על רכישה פנימית אחת אצלו. דוגמאות שעולות לי לראש כוללות את The Sandbox ששילמתי 6.99$ בשביל פתיחת כל השלבים, ו-Jetpack Joyride ששילמתי 1.99$ בשביל להכפיל את המטבעות שלי בכל סיבוב. אני משלם על דברים שנראה לי הגיוני לשלם. כמו במשחק Make It Rain להוריד את הפרסומות למשל. אין לי בעיה לשלם על דברים חד-פעמיים שאני יודע שיתנו לי ערך מיידי וארוך טווח, כמו למשל הורדת פרסומות לעד במשחק.

אני גם מתעסק בפיתוח משחקים ולומד את זה, אני יודע שלוקח זמן וכסף להוציא משחק לשוק. בין אם זה לשלם על המנוע עצמו כמו Unity שעולה 1500$ לגרסה בתשלום, ועוד כסף לכל פלטפורמה או על מודלים אם לא יודעים למדל יותר מידי. זמן לשלם למפתחים, מעצבים וכו'. ויש הרבה מפתחי אינדי שמפתחים את המשחק שלהם במקביל לעבודה, זה אומר שהם מקווים לפחות להחזיר את ההשקעה. אין לי בעיה לשלם תשלום חד פעמי על משחק, נניח 5$ ולדעת שאני מקבל משחק שלם ומלא שישאר שלי לעד לא משנה מה יקרה. יתכן והמפתח יוציא עוד שלבים, בחינם או בתשלום, אם זה נראה לי כמו חבילה שווה אני אשלם, אם לא אז לא, אבל המשחק המלא הוא שלי והוא חינם.

יש בשנים האחרונות תופעה די מכוערת שנקראת פרמיום, או בשם היותר ידוע Free 2 Play. אני לוקח את קנדי קראש כדוגמא אבל יש עוד הרבה כאלו. המשחק חינם לגמרי- לוחצים על הכפתור, מזינים סיסמא או שמים טביעת אצבע והמשחק שלנו. אז זהו שלא בדיוק. למי שצפה בפרק של שבוע שעבר של הסדרה הפופולרית סאות'פארק, בטח שם לב למודל האמיתי של המשחקים האלו. אתם אומנם מקבלים את המשחק חינם, אבל די מהר אתם תבינו שאם אתם רוצים להתקדם, אתם תצטרכו לשלם כסף אמיתי, או לחכות מספיק זמן. המפתחים הבינו מזמן שאנשים עסוקים ואין להם זמן, אז הם תיכננו כל מיני שיטות בכדי שנצטרך לשלם בשביל להתקדם, משהו כמו- Pay 2 Play.

דוגמאות שעולות לי לראש של מפתחים שמנצלים את המודל הזה הם: Dungeon Keeper mobile וגם- Where's My Water 2 שהשתמשו בשיטת אנרגיה כל כך מרושעת,ןךבסוף נאלצו להוריד אותה. מה שעשו EA עם- DK היה עוד יותר גרוע, בשביל לחפור בקיר, פעולה שבמשחק המקורי לוקחת פחות משנייה, היינו צריכים לחכות בין -12 ל-48 שעות, לא הגיוני בכלל. למי שזה נראה לו מוכר הזמן העצום הזה, בטח זוכר את הדרדסים בהם ילדים רכשו ערמות של כסף  אמיתי כדי לא לחכות לזמני ההמתנה בין הבניות.

עכשיו קנדי קראש זה לא בהכרח משחק כזה נורא, אמא שלי למשל מאוד נהנית ממנו. היא אפילו אומרת לי שהיא שמחה שהיא לא יכולה להתקדם בקצב מהיר כי ככה המשחק לא משתלט והיא יכולה לשחק קצת, להפסיק ולחכות לעוד חיים. ואז מגיע הפייסבוק. לשמחתי אמא שלי לא נתנה למשחק הרשאות בפייסבוק, אבל לא חסרים אנשים שכן נתנו. שיטה חדשה של מפתחים לקבל תשלום (כלשהו) על המשחק שלהם הוא פרסום דרך הפייסבוק, אבל לא הם מפרסמים אלא אנחנו! אתם בטח מכירים את המצב הזה שחבר מהצבא שלא דיברתם אתו שנים פתאום מתחבר אליכם ועושה לכם "לייקים" בפוסטים לא קשורים, ואז יום בהיר אחד הוא מבקש מכם חיים.

לסיכום, המודל הזה לא נראה שהולך להעלם בקרוב, אבל זה לא אומר שאני או אתם צריכים לקחת בו חלק. אני מעולם לא שיחקתי בקנדי קראש מעבר למה שהייתי צריך בשביל סקירה למשל, וכמו שאמרתי אין לי כמעט שום משחק חינמי או "פרמיום" באייפד או באייפון. אם יש כזה, שילמתי על רכישה פנימית מרכזית עליו. חבל לי שהרבה מפתחים נוקטים בגישה הזאת, כמו למשל Gameloft עם- Dungeon Hunter 3 למשל, שבעוד 2 היה כל כך טוב ועלה 6.99$ הם פשוט הרסו את הסדרה עם משחק חינמי דמוי "ארינה" שכזה. אני גם מביא סרטון של החבר'ה המבריקים של Extra Credits, בלי קשר להסבר המפורט שלהם שווה להציץ בסרטונים שלהם, הם נוגעים כמעט בכל דבר שקשור למשחקים.