המשחק הלא הוגן של אפל

ע״י

עשור מתחילתו של התהליך, אפל נתבעת כאשר התובעים טוענים שעדכוני הקושחה של האייפודים ועדכוני התוכנה של איטיונס נועדו בין היתר להגביל את התחרות של אפל בתחום המוזיקה.

 

iPod iTunes DRM

כניסתה של אפל לעולם המוזיקה בשנת 2003, סימנה מהפכה באופן בו מוזיקה דיגיטלית נמכרת ומופצת, זאת אחרי שבמשך שנים חברות המוזיקה נלחמו מלחמת חורמה בפיראטיות שהשתוללה בתחום המוזיקה, על ידי שירותים כמו Kazaa ודומיו שהפיצו מוזיקה באופן חופשי וחינמי ופגעו בצורה ניכרת בחברות המוזיקה והאמנים. אפל הציגה לחברות המוזיקה חבילה מלאה שכללה את חנות האיטיונסטור, תוכנת הסינכרון איטיונס ואת נגן המוזיקה הנייד – האייפוד, שהושק מספר שנים קודם לכן. לאור האיום ההולך והגובר מהתעשייה הפיראטית, חברות המוזיקה הסכימו לקונספט של אפל וכך נולדה לה האיטיונסטור, שעם הזמן הפכה להיות חנות המוזיקה והתכנים הדיגיטליים הגדולה ביותר בעולם. אולם חברות המוזיקה התנו לא מעט תנאים ואחד מהם היה שימוש במנגנון דיגיטלי שימנע את ההפצה של התכנים שנרכשים דרך איטיונס, מנגנון שזכה לשם FairPlay DRM (קיצור של digital rights management), והיה ידוע לשימצה בגין המגבלות שהוא הטיל על התכנים שנרכשו דרך איטיונס (שקיימים עד כה בכל הנוגע לסרטים, סדרות וספרים).

בשנת 2005 התאגדה קבוצה של צרכנים שרכשו את מכשירי האייפוד (קלאסיק, נאנו ועוד) וכן חברת RealNetworks בטענה שאפל פעלה במשך שנים באופן לא הוגן, כאשר החברה הגבילה את השימוש במכשירי האייפוד לתכנים שהורדו מהאיטיונסטור בלבד ואף מנעה ממשתמשים לסנכרן שירים משירותי מוזיקה מתחרים על מכשירי האייפוד שלהם. תלונה זו נגררה בבתי המשפט במשך כמעט עשור, עד שבשנת 2012, החליט בית המשפט לקדם את התביעה ובשבוע האחרון נפתח המשפט, כאשר התובעים דורשים פיצוי בהיקף של 351 מיליון דולר מאפל, שיחולק בין התובעים. באופן מעניין, אחד המוצגים של התביעה הוא סרטון בו מוצג סטיב ג'ובס, שעונה על שאלות בנושא חצי שנה לפני פטירתו וכן חילופי אימייל בין המנכ"ל המנוח של אפל לבין בכירים בחברה, ביניהם פיל שילר, סגן נשיא השיווק העולמי של אפל.

iPod classic

התביעה מנסה להציג את סטיב ג'ובס בתור איש עסקים חסר רחמים ואת אפל כחברה שניסתה לקדם את חנות המוזיקה הדיגיטלית שלה ואת נגני המוזיקה הניידים שלה, על חשבון המתחרים. בין הדוגמאות שהוצגו ניתן למצוא התכתבות בין ג'ובס לבין בכירים באפל בו ג'ובס מתייחס לשירות Musicmatch שנרכש על ידי חברת יאהו, מתוך מטרה להתחרות באיטיונסטור. במייל ג'ובס מציין שעל אפל להתכונן להשקת שירות המוזיקה של Musicmatch, כך שהתכנים שנרכשים דרך השירות המתחרה לא יפעלו על נגני האייפוד. כמו כן התביעה מתייחסת לעובדה שעדכוני התוכנה של איטיונס בגרסה 7, הפסיקו את היכולת של נגן מתחרה בשם RealRhapsody של חברת RealNetworks, שרכשה את שירות המוזיקה Rhapsody מחברת Listen.com, וביצעה הנדסה לאחור של מנגנון ההגבלה הדיגיטלי FairPlay DRM ולמעשה אפשר למשתמשי האייפוד להשתמש עם תוכנת RealRhapsody לסינכרון שירים שלא נרכשו דרך איטיונסטור עם נגני האייפוד. אפל מבחינתה ראתה את המעשה בעין שלילית ואף פרסמה הצהרה פומבית בה היא כינתה את הפעולה של RealNetworks, כפעולה של האקרים כדי לפרוץ את מנגנון ההגנה של האייפוד. בהמשך החברה שיחררה עדכונים לתוכנת איטיונס ששינו את ההצפנה של מנגנון ה- DRM ובכך חסמו את היכולת של RealRhapsody לעבוד עם נגני האייפוד.

זאת לא הייתה הפעם האחרונה בה אפל פעלה להגביל את השימוש של נגנים/ אביזרים צד ג' עם איטיונס. בשנת 2009, פאלם הציגה את ה- Pre, סמרטפון שנועד להתחרות באייפון. באופן מעניין למדי ג'ון רובינשטיין, לשעבר מי שהיה סגן נשיא בכיר באפל לתחום החומרה והיה מהוגי האייפוד ניהל את פיתוח ה- Pre (ובהמשך את פאלם כולה, לפני שנמכרה ל- HP) והביא לא מעט מהנדסים מאפל לעבוד על פיתוח מערכת ההפעלה WebOS עליה התבסס ה- Pre. הצוות של רובינשטיין אפשר למכשיר ה- Pre להסתנכרן אם איטיונס, ולמעשה להשתמש בתוכנת המדיה והסינכרון של אפל כתוכנת סינכרון עבור הסמארטפון הייחודי שלהם. אפל לא ראתה את הנושא בצורה חיובית והחברה חסמה את היכולת של ה- Pre לעבוד עם איטיונס דרך עדכוני תוכנה, מה שיצר משחק של חתול ועכבר למשך זמן מה והיה די משעשע עד שבסופו של דבר פאלם נכנעה.

S Jobs

יש לציין שאפל לא חסמה מהמשתמשים לשים שירים שהומרו מתקליטורים או כאלה שהורדו בצורה לא חוקית מהרשת, על נגני האייפוד, זאת כמובן שהשיר קודד באחד בפורמטים בהם האייפוד תמך כמו: MP3, AAC ועוד. אולם כן נראה שהחברה פעלה בצורה אקטיבית למנוע משירים שהורדו משירותי מוזיקה מתחרים, מלהגיע לנגני האייפוד. למעשה במשפט אפל הודתה שהיא אפילו מחקה שירים שהורדו משירותי מוזיקה מתחרים, מנגני האייפוד בלא ידיעתם של המשתמשים, כאשר ברגע שנגן האייפוד זיהה שירים שהורדו משירותי מוזיקה מתחרים, איטיונס הייתה מעלה שגיאת תוכנה לא ברורה ומבקשת מהמשתמש לבצע רסטור למכשיר האייפוד שלו, מה שכמובן מחק את התוכן שעל הנגן ולאחר מכן סינכרן רק את התכנים למעט אלו שהורדו מאותם שירותי מוזיקה צד ג'. עדותו של אדי קיו, סגן נשיא בכיר באפל לענייני שירותי אינטרנט שגם אחראי על איטיונס וחנות המוזיקה והתכנים המקוונת של אפל, ציין בעדותו כי החוזה בין אפל לבין חברות המוזיקה, הגביל את אפל להטמיע את מנגנון ה- DRM על תכני המוזיקה וגם קבע באופן חד משמעי כי אסור לתכנים שנרכשו מאיטיונס לעבוד על נגני מוזיקה המתחרים עם האייפוד. עדותו של ג'ובס שהוצגה בימים האחרונים, מאששת את דבריו של קיו, כאשר ג'ובס ציין שבמידה ואפל לא הייתה פועלת לפי דרישותיהן של חברות המוזיקה, החברה לא הייתה יכולה למכור יותר שירים וכי המגבלה שהובילה לכך שמנגנון ה- DRM של אפל מנע משירים שנרכשו מאיטיונס, מלעבוד על תוכנות ונגני מוזיקה צד ג' היה "נזק היקפי".

 

מקור: Macrumors
עריכה, תרגום ותוספות: natisho