צוקרברג נגד אפל

ע״י

מנכ"ל פייסבוק יוצא למתקפה על חברת אפל בעקבות אמירה של טים קוק מלפני כמה חודשים והוא גם מכוון לכיוונה של הרשת החברתית Ello .

 

 

11285-4055-GTY_mark_zuckerberg_facebook_sk_131031_16x9_992-l

לפני כשלושה חודשים פרסם מנכ"ל אפל, טים קוק, מכתב פתוח בו דיבר על חשיבות האבטחה במוצריה השונים של אפל, וכן בשירותים המקוונים שלה כדוגמאת iCloud. המכתב עצמו הופץ לאחר גל שערוריות אשר סבב סביב שירות מקוון זה, לאור פריצתם והפצתם של תמונות עירום רבות של דוגמניות ושחקניות קולנוע מוכרות ברחבי הרשת כאשר אלו נגנבו מחשבונותיהן הפרטיים בשירות iCloud. במכתב עצמו ציין קוק כי בשירותים המקוונים החינמיים הללו (ללא ציון שם ספציפי של שירות שכזה), הלקוחות נהפכים להיות המוצר של אותה חברה, וכי אפל אינה דוגלת במצב זה כלל.

מדבריו אלו של קוק קל היה להבין כי המטרה הברורה באמירה זו הייתה גוגל, שידועה בכך ששירותיה החינמיים מגיעים עם מחיר מסוים והוא: פגיעה בפרטיות. בין אם מדובר בכריית מידע מהאימיילים של משתמשי ג'ימייל, הצצה ללו"ז ביומן, או נבירה בהיסטוריית החיפוש של המשתמש במנוע החיפוש הפופולרי של החברה, כדי להציג לו פרסומות בהתאם. אולם נראה כי דבריו אלו קוק פגעו גם בחברה אחרת שפועלת תחת מודל עסקי הדומה לזה של גוגל, הלוא היא פייסבוק. בין אם מסיבה זו או אחרת, החליט המנכ"ל של חברת פייסבוק, מארק צוקרברג, לצאת לקרב ראש בראש כנגד אפל בכלל ומוצריה בפרט. בראיון שנערך עימו בשבוע האחרון למגזין "Time" החליט האחרון לצאת נגד דברים אלו, וכן נגד מתחרה חדשה של הרשת החברתית הגדולה בעולם, אשר זכתה כבר לכינוי "אנטי-פייסבוק", הנקראת בשם "Ello" ומתהדרת בסיסמא "אתם לא מוצרים". הקונספט של רשת חברתית זו שנכון לעכשיו ניתן להרשם אליה רק דרך הזמנות, הוא רשת חברתית עם ממשק פשוט ויפהפה (דבר שאי אפשר לומר על פייסבוק) וללא פרסומות. למעשה מייסדי הרשת טוענים שהם בנו את הרשת הזו לשימושם האישי ועבור החברים שלהם, ובהתאם לכך הם לא רוצים פרסומות (אם זה נשמע מוכר, אז כן… ג'ובס אמר את אותם הדברים בעבר בהתייחסו לגוגל) וכי המודל העסקי שלהם יהיה מודל של תשלום שיוגדר בהמשך הדרך.

דבריו של צוקרברג נאמרו במהלך ראיון בו נשאל מארק על תוכניותיו להנגיש את האינטרנט לכלל העולם בעזרת פרוייקט Internet.org, אך האחרון החליט כי זו הזדמנות פז להתנגח באפל ובמתחרה שלה גם יחד. צוקרברג יצא להגנה על המודל החינמי בעל הפרסומות המותאמות של פייסבוק נגד מה, שלטענתו, הינה התקפה על צורת המודל העסקית הנ"ל, אשר על פי דבריו של קוק, מיסודם אינם עומדים בקנה אחד עם טובת הלקוח. "מתסכל אותי שיותר ויותר אנשים מנסים להשוות את מודל הפרסומות העסקי לדבר שאינו עומד בקנה אחד עם לקוחותיך. אני חושב שזה הרעיון המגוחך ביותר." אמר צוקרברג. "אתה חושב שאם אתה משלם לאפל אז אתה באיזה סוג של יישור קו איתם? אם היית מיושר איתם, אז הם היו עושים את המוצרים שלהם זולים יותר!". דברים אלו באים כאמור כמה חודשים לאחר שנאמרו על ידי טים קוק, ובכך מעלים תהייה מה גרם לצוקרברג לצאת מכליו ולהתנפל על חברת אפל, בעיקר לאור הצהרה שלו עצמו לפני כחודש וחצי, בה טען כי הוא רוחש כבוד לטים קוק כמנהיג.

FB

למרות שלא מדובר במלחמה של ממש, נראה כי משהו קרה בין אפל לבין פייסבוק. בין 2 החברות כבר עבר בעבר חתול שחור, זמן קצר אחרי שאפל השיקה את הרשת החברתית הכושלת שלה – Ping, אותה החברה ניסתה לקשר עם פייסבוק. אולם הרשת החברתית הגדולה חסמה את הגישה ולפי שמועות בנושא, דרישותיה מאפל בנושא היו מוגזמות למדי, זאת אחרי שפייסבוק סרבה להשיק את האפליקציה שלה עבור מכשיר האייפד. אפל בתגובה בלעה את גאוותה והחליטה כנקמה להסיר את התמיכה המובנית לפייסבוק ב- iOS 5, שהושקה בסתיו של אותה השנה עם אינטגרציה מובנית לטוויטר, אחרי שברשת הודלפו תמונות שהראו כי iOS 5 כבר כללה תמיכה דומה גם לפייסבוק. בסופו של דבר החברות הגיעו לכלל הסכמה וב- iOS 6 אפל הוסיפה את אותה תמיכה מובנית גם לפייסבוק, כשבמקביל קוק וצוקרברג חלקו שבחים ודברי הלל האחד לכיוון השני. כעת נראה כי שוב יש מחלוקת בין 2 החברות ויהיה מעניין לגלות ולראות האם הדבר ישפיע על יחסי העבודה של הרשת החברתית הגדולה בעולם וחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם.

 

מקורות: re/code ו– Engadget
תרגום, עריכה ותוספות: ebest