אפל וגוגל| עתיד אחד, אידיאולוגיות שונות

ע״י

היריבות בין אפל לבין גוגל עזה יותר מתמיד, כאשר 2 החברות דוחפות את עתיד המחשוב לכיוונים שונים, כל אחת עם האידיאולוגיה שלה.

 

 

עולם הטכנולוגיה מורכב מלא מעט תחרויות: אפל מתחרה מול סמסונג, גוגל מתחרה מול מיקרוסופט, אפל מתחרה מול מיקרוסופט, מיקרוסופט מתחרה מול סמסונג, גוגל מתחרה בפייסבוק, אפל מתחרה עם גוגל, אמזון מתחרה עם גוגל ועם אפל וכו'. באופן אירוני כל אותן חברות שמתחרות האחת בשניה הן גם שותפות בצורה כזו או אחרת: סמסונג מספקת לאפל רכיבים (אם כי בצורה הולכת ופוחתת) למוצרים שלה, בין אפל לבין גוגל יש חוזה עבודה ששם את מנוע החיפוש של גוגל בדפדפן הספארי כברירת מחדל, מיקרוסופט מפתחת עבור אפל את אופיס, כשאפילו הגרסה לאייפד הגיעה לפני גרסת המולטי טאץ' לחלונות 8, אמזון מוכרת את הספרים שלה דרך אפליקציה באפסטור, סמסונג משתמשת במערכת ההפעלה אנדרואיד ומשלמת תמלוגים בגין קניין רוחני בנושא למיקרוסופט, כשבמקביל היא גם מייצרת מכשירים המבוססים על חלונות. מה שכן בין כל התחרויות והשותפויות הללו, אין כמו היריבות בין אפל לבין גוגל – 2 חברות שבעבר היו שותפות כה קרובות עד כי היו לא מעט אנשים שסברו שזה רק עניין של זמן עד שהחברות יתאחדו לכדי חברה אחת. סטיב ג'ובס יעץ לפייג' וברין, שמידט היה בדירקטוריון של אפל ונראה שביחד החברות יכבשו את העולם, כשהשותפות הפכה לכדי מציאות במכשיר האייפון שהגיע עם לא מעט מהשירותים של גוגל באופן מובנה.

הרבה רכבים חלפו בגשר הזהב בסן פרנסיסקו והעולם נראה שונה לגמרי ממה שהוא היה בשנת 2007. בין היתר אפל וגוגל הפכו להיות יריבות מרות שנראה שהן מתחרות על עתיד הטכנולוגיה והמחשוב. כל אחת בדרכה שלה: גוגל רוצה להפוך את המוצרים למצרכים זולים וחסרי ערך כדי שהשירותים שלה יהפכו לנגישים יותר ויותר, בעוד אפל רואה חשיבות עליונה בייצור של מוצרי פרימיום איכותיים שגם עולים בהתאם. גישה זו הביאה את אנדרואיד לשלוט בחלק הארי של מכשירי המובייל, בעוד אפל ששולטת רק בנתח של כ- 12 אחוז, רואה את מרבית הרווחים וההכנסות כשמלבדה רק סמסונג מצליחה לראות רווחים בתעשייה קשה זו, בה יצרניות האנדרואיד מתחרות האחת בשניה בצורה עזה, על כל פיסת רווח. לאחרונה נראה כי היריבות בין אפל וגוגל ירדה מדרגה, אולם אין זה אלא למראית עין, כאשר בפועל היריבות בין 2 החברות מרה יותר מתמיד. יריבות זו מגיעה בדמות תחרות בין 2 החברות על ליבם של הצרכנים, תחרות שבשנים הקרובות תגדיר את עתיד המחשוב, כפי שאנחנו מכירים אותו.

מצד אחד נמצאת אפל שהאידיאולוגיה שלה הוא שמחשבים מטאפורה לאופניים עבור המוח, מטאפורה אותה הגה סטיב ג'ובס שקרא בנעוריו כתבה בה צוין שמבחינת ניצולת של אנרגיה הקונדור היא זו שעושה ניצול טוב ביותר באנרגיה של הגוף שלה לגמוע מרחקים גדולים יותר, בעוד האדם נמצא אי שם בתחתית הרשימה. מה שכן אדם עם אופניים השיג את הקונדור ובפער ניכר. עם הזמן תובנה זו התפתחה לכדי אידיאולוגיה של ממש לפיה מחשבים הם כלים להעצים את היכולות של בני האדם לכדי מקסימום. ולא בכדי טים קוק מציין בכל הזדמנות כי המוצרים של אפל נועדו להעצים (Empower) את בני האדם. מסיבה זו אפל מפתחת אפליקציות וכלים עבור אמנים, זמרים, מפיקים, מפתחים ועוד כדי שהם יוכלו להשתמש במוצרים של החברה לשם יצירה. אפילו הפרסומות של אפל מציגות זאת בצורה ברורה. כמו כן העוזרת הוירטואלית של אפל עונה על שאלות, מבצעת מטלות המופעלות על ידי המשתמש כאשר אולי כאן ניתן לראות בברור את ההבדל הגדול בין אפל לבין גוגל.

אם סירי היא דוגמא מצוינת לאידיאולוגיה של אפל, אזי Google now היא הדוגמא הטובה ביותר לאידיאולוגיה של גוגל לגבי מחשוב. ענקית הפרסום והחיפוש מאמינה כי מחשבים מסוגלים לעשות פעולות רבות בצורה טובה יותר ומהירה יותר מאשר בני אדם. למעשה היא מאמינה שהמחשבים צריכים להיות לעזר למשתמשים אולם לא כמו שאפל מאמינה שהדברים צריכים להעשות בצורה חלקה וברקע, כמו למשל סינכרון תמונות או גיבוי ולהפוך לזמינים עבור המשתמש לפקודתו, אלא לעשות את הדברים הללו וגם להתריע בפני המשתמש מתי הזמן הנכון לפעולה, איך ומה. כך למשל Google now מתיימר לתת למשתמש את המידע הדרוש לו, בזמן בו הבינה המלאכותית חושבת שהוא הנכון ביותר. מתי להתריע על מזג האוויר, על הודעות חשובות ועוד. כמובן שכדי לדעת זאת על הבינה המלאכותית להכיר את המשתמש בצורה הטובה והאינטימית ביותר ובהתאם לכך צריך לדעת את היסטוריית החיפוש שלו – מה מעניין אותו, אילו אימיילים הוא מקבל ומה האופי שלהם. כל דבר שיעזור לדעת עוד ועוד על המשתמש, כדי שיהיה ניתן לתפור למידותיו את המידע הרלוונטי ובזמן הנכון.

אין ספק שזה יכול לעבוד בצורה מדהימה. כאשר למשל אימייל על אישור הזמנה במלון, יהפוך את המיקום של המלון ליעד בשירות המפות של גוגל, זאת מבלי שהמשתמש יצטרך לעשות דבר. מה שכן לכל דבר יש מחיר וכאן המחיר הוא הפרטיות. לאחרונה אפל פרסמה מכתב פתוח מטים קוק (וצוות יחסי הציבור של אפל) לגבי גישתה של אפל לנושא הפרטיות, גישה אותה אפל מאמצת בצורה הולכת וגוברת כגורם מבדל בינה לבין גוגל, זאת בימים בהם נושא הפרטיות הוא נושא רגיש מאוד עבור ציבור רחב יותר ויותר. וזו לשון המכתב:

באפל, האמון שלכם (המשתמשים) הוא הכל עבורנו. זאת הסיבה שבגינה אנחנו מכבדים את הפרטיות שלכם ומגינים עליה באמצעות הצפנה חזקה, בנוסף לתנאי שימוש שמגדירים את השימוש במידע.

אבטחה ופרטיות הם חלק מאבני היסוד לפיהם אנחנו מתכננים את החומרה, התוכנה והשירותים, ביניהם iCloud ושירותים חדשים כמו Apple Pay (שירות התשלומים החדש). ואנחנו ממשיכים לשפר אותם כמו למשל עם אימות בשני שלבים, שאנחנו מעודדים את הלקוחות שלנו להשתמש בו, בנוסף להגנה על מידע לגבי חשבון ה- Apple ID, שכעת מגן על כל המידע שנשמר ומועלה ל- iCloud.

אנחנו מאמינים לשקיפות, בה אנו מציינים באופן מפורש מה יקרה עם המידע האישי שלך ומבקשים את האישור שלכם לפני שאתם משתפים מידע רגיש זה עימנו. ואם אתם משנים את דעתכם בהמשך, אנחנו יוצרים מצב בו קל מאוד להפסיק לשתף מידע זה עימנו. כל מוצר של אפל מתוכנן סביב עקרונות אלו. כאשר אנחנו כן מבקשים מכם לשתף עימנו את המידע, זה למטרה שנוכל לשפר את חווית המשתמש.

פרסמנו את הדף הזה כדי להסביר איך אנחנו מטפלים במידע האישי שלכם, מה אנחנו עושים ומה אנחנו לא אוספים, ולמה. אנחנו הולכים לוודא שאתם המשתמשים תקבלו כאן עדכונים לגבי נושא הפרטיות באפל לפחות פעם בשנה ובכל פעם שיש שינוי משמעותי במדיניות שלנו.

לפני כמה שנים, משתמשים של שירותי אינטרנט התחילו להבין שכאשר שירות מקוון ניתן בחינם, המשתמש לא הופך להיות הלקוח. אלא המוצר. אבל באפל, אנחנו מאמינים שחווית משתמש מצוינת לא צריכה לבוא על חשבון הפרטיות שלך.

המודל העסקי שלנו הוא מאוד פשוט: אנחנו מוכרים מוצרים נהדרים. אנחנו לא בונים פרופיל המבוסס על תכני המייל שלכם או על הרגלי הגלישה שלכם, כדי שנוכל למכור מידע זה למפרסמים. אנחנו לא מחפשים לעשות רווח מהמידע שאתם שומרים במכשירי האייפון או בשירות ה- iCloud. ואנחנו לא קוראים את האימיילים או את ההודעות שלכם כדי לקבל מידע שימושי שנוכל להעזר בו כדי לשווק לכם מוצרים טוב יותר. התוכנה והשירותים שלנו מתוכנים כדי להפוך את מוצרים שלנו לטובים יותר. לא יותר ולא פחות.

חלק קטן מהעסק שלנו, כן משרת מפרסמים וזה שירות iAds. בנינו רשת פרסום מכיוון שיש מפתחי אפליקציות בקהילת המפתחים שלנו המסתמכים על אותו מודל עסקי, ואנחנו רוצים לתמוך בהם ובשירותים חינמיים נוספים כמו למשל איטיונס רדיו. iAds דבקים באותה מדיניות פרטיות התקפה לכל מוצר אחר של אפל. השירות לא מקבל מידע אישי מאפליקציות כמו: Health, המפות, סירי, iMessage או Homehit, שלא לדבר על היסטוריית השיחות של המשתמש ואפילו מידע שנשמר בשירותי iCloud כמו אנשי הקשר, המיילים ועוד. ובכל זמן נתון המשתמש יכול לבטל את השימוש שלו בכל אחד מהשירותים הללו.

לבסוף אני רוצה להיות ברור לחלוטין בכך שאני אומר שמעולם לא עבדנו עם שום סוכנות ממשלתית משום מדינה, בכדי ליצור "דלת אחורית" לאחד מהמוצרים או השירותים שלנו. מעולם לא איפשרנו גישה לשרתים שלנו ואנחנו גם לעולם לא נאפשר.

המחויבות שלנו להגן על הפרטיות שלכם מגיעה מכבוד עמוק אותו אנו רוחשים לקהל הלקוחות שלנו. אנחנו יודעים שהאמון שלכם לא מגיע בקלות וזו בדיוק הסיבה שתמיד נעבוד קשה כדי להרוויח אותו ולשמר אותו.

טים

המכתב של טים מכוון באופן ישיר כלפי גוגל והמודל העסקי של החברה, שמנצל את המידע הפרטי של המשתמש כדי לשפר את חווית המשתמש שלו, באופן שתואר קודם לכן אבל גם מנצל אותו לצרכי רווח. בין אם על ידי מכירה למפרסמים, או פרסום מצידה של גוגל. למעשה הפסקה בה טים קוק מציין את המודל העסקי של אפל, מסכמת את המודל העסקי של גוגל וממה שענקית הפרסום והחיפוש המקוון מתפרנסת ממנו: לא מאנדרואיד, לא מהגוגל פליי, לא משום דבר אחר. גוגל מתפרנסת מדבר אחד עקרי והוא פרסום. המכתב של קוק הוא לא רק איזה ניסיון של אפל להתהדר בכך שהיא מכבדת את הפרטיות של המשתמש, זהו מניפסט מתוחכם למדי שנועד בין היתר להיות קמפיין נגד גוגל והאידיאולוגיה שלה בנושא הפרטיות שהוא דוגמא להבדלי האידיאולוגיה העמוקים בין אפל לבין גוגל. למעשה אם עד כה בראיונות עימו, קוק נמנע מלהתייחס לגוגל כמתחרה העקרית של אפל, בראיון האחרון שלו בתוכנית של Charlie Rose, קוק התייחס אך ורק לגוגל כמתחרה של אפל. כשנדמה שאפל כלל לא מתייחסת לחברות אחרות בין אם מדובר לאמזון או מיקרוסופט שגם מתחרות עימה בתחומים רבים.

כל תשומת הלב של אפל היא לכיוון גוגל ואפילו אריק שמידט ציין זאת בעצמו בראיון אחרון שנעשה עימו ברשת בלומברג, לכבוד ספרו החדש "איך גוגל עובדת". בראיון שמידט נשאל לגבי הרגשתו לגבי ההמולה והתורים העצומים סביב השקת מכשירי האייפון 6 ואילו שמידט התייחס במשפט אחד באומרו שלדעתו סמסונג הציגה מוצרים כאלה לפני שנה. בהמשך ציין שמידט שכיום התחרות בין אפל לבין גוגל עזה יותר מתמיד, אולם באותה הנשימה ציין היו"ר של גוגל כי התחרות הזו טובה לצרכנים. התחרות עליה שמידט מדבר היא לא רק בתחום הסמארטפונים, היא בתחום המחשוב באופן כללי. הסמארטפונים הפכו בשנים להיות נפוצים כשהם מאפילים על מכשירי הפיצ'רפון ונראה שהם בדרך להיות כלי המחשוב העקריים של המשתמשים, במיוחד כשמדובר בשווקים מתפתחים בהם אין מחשב בכל בית והסמארטפון יהיה המחשב היחיד של כל משתמש.

זו גם הסיבה שבשנה האחרונה גם אפל וגם גוגל פועלות באותו המישור, אם כי בכיוונים שונים לגמרי. הגרסאות האחרונות של הפלטפורמות למובייל שלהן, מציעות סינכרון ועבודה חלקה עם הפלטפורמות השולחניות, בין אם זה דרך HandOff או Continuity של אפל או האפשרות של אנדרואיד L (לוליפופ ככל הנראה) לפתוח את מחשב הכרומבוק מנעילה בזיהוי קרבה של הסמארטפון או השעון החכם המבוסס על Android wear. למעשה גוגל I/O נראתה דומה מאוד ל- WWDC כאשר בשתיהן החברות התמקדו לא רק בשיפורים למערכת ההפעלה עצמה מבחינת הממשק והעיצוב, אלא גם בהתממשקות של העולם הפריפריאלי עם הסמארטפון: הטלויזיה, הרכב, המחשב והשעון החכם. הקרב הוא לא רק על ליבם של הצרכנים, אלא גם על מוחם. זאת מתוך מטרה להשאיר אותם ככל האפשר בפלטפורמה, מה שימנף את החברה והאידיאולוגיה שלה בתחום המחשוב. כך שכעת השאלה היא מה אתם מעדיפים: למכור את הפרטיות והמידע האישי שלכם בתמורה לשירותים נוחים שיחליטו בשבילכם. או שמא אתם רוצים לשמור על חופש הבחירה לגבי המידע הפרטי שלכם ורוצים שכלי המחשוב שלכם יהיו האופניים למוח?

2 הבחירות לגיטימיות לחלוטין ולכל אחת יש את היתרונות והחסרונות שלה.

 

מקורות: apple, arstechnica ו- bloomberg
עריכה ותוספות: natisho