מבט דרך המראה האחורית לשנת 2014

ע״י

סיכום שנת 2014: המוצרים החדשים, השערוריות וכל מה שהפך את השנה החולפת להיות השנה של אפל.

 

 

T Cook

כחברה בעלת שווי השוק הגדול ביותר בעולם, אין זאת הפתעה גדולה לכך ששמה של אפל נקשר בכל כך הרבה חדשות ובתחומים רבים כל כך, רובם קשורים בפן הטכנולוגי וחלקם בנושאים אחרים לגמרי. בין אם מדובר במוצרים חדשים שהחברה הציגה שזכו להצלחה רבה ולמנה גדושה של שערוריות סביבם, התנהלותה של החברה בנושאים שונים בפן החברתי, המגדרי וההומניטרי. כל הסיפורים שהפכו את שנת 2014 לאחת השנים המוצלחות ביותר בספר ההיסטוריה של אפל.

 

המניה של אפל
באפריל 2014, אפל ביצעה את חלוקת המניה שלה ביחס של 7:1, כפי שהיא הודיעה מראש לקהילת המשקיעים שלה. צעד זה נועד להקטין את מחיר המניה ולהגדיל את היקף המניות של החברה, כשבאותו הזמן החברה גם ביצעה את רכישת המניות העצמית הגדולה ביותר שלה. צעדים אלו נועדו לשפר את תצורת המניה של החברה, שראתה קשיים רבים במהלך השנתיים שקדמו לצעד זה, כאשר מאז השקת האייפון 5, מחיר המניה של אפל ירד באופן משמעותי, דבר שתסכל את ההנהלה של אפל, מאחר וההנהלה סברה ובצדק שמחיר המניה לא משקף את ההצלחה של החברה ומכירות המוצרים שלה. פעולות אלו לצד העובדה שקהילת המשקיעים הבינו את האסטרטגיה של אפל, שיפרו את מחיר המניה שבמהלך השנה האחרונה עלתה באופן משמעותי ואף הגיעה לשיא חדש שהזניק את שווי השוק של אפל ליותר מ- 660 מיליארד דולר(!), כשרבים מאמינים שאפל היא החברה הראשונה בהיסטוריה שצפויה להגיע לשווי שוק של טריליון דולר, אם כי נראה שיש עוד זמן עד שנחזה במאורע, אם בכלל.

המניות של אפל גם יצרו עניין רב בקרב המשקיעים האקטיביסטיים, כאשר קארל אייקן החליט להתלבש על המניה של אפל ולנסות לדחוף את טים קוק לבצע מהלכים גדולים עם כמות המזומנים העצומה הזמינה עבור אפל, שעברה את רף ה- 150 מיליארד דולר, לרכישת מניות בהיקף גדול יותר, כדי לשפר את ערך המניה. טים קוק התייחס לנושא, אם כי בסופו של דבר המנכ"ל של אפל דחה תחילה בעדינות ולאחר מכן על ידי הפעלת מעט שרירים, את ההצעה של אייקן. כמו כן קוק הבהיר היטב לקהילת המשקיעים את האידיאולוגיה של אפל, לפיה החברה פועלת ומשקיעה משאבים לא רק מתוך מטרה לראות החזר תפוקה (ROI), אלא גם כדי לפעול באופן בו החברה מאמינה בו, כמו למשל להשקיע בנושא הסביבתי, החברתי ועוד. אידיאולוגיה זו הובהרה על ידי קוק באופן נחרץ בשיחה עם קבוצת המשקיעים של החברה, כשבמהלכה קוק התבטא בחריפות אל מול אחד המשקיעים ששאל מדוע אפל משקיעה כסף בדברים שלא מתבטאים ב- ROI, באומרו שזאת דרכה של אפל ואם יש עם זה בעיה, אז ההמלצה עבור אותו המשקיע היא למכור את המניות שלו בחברה.

AAPL stock

 

רכישת ביטס
במהלך השנה האחרונה אפל המשיכה לרכוש חברות וטכנולוגיות בקצב מרשים, אם כי קטן מזה שנעשה בשנת 2013, זאת לפחות לפי מה שהתגלה באופן רשמי. זאת כאשר אפל הידועה במעטה סודיות סביב פעילויותיה לא טורחת לדווח על רכישות שהיא מבצעת, אלא אם כן הן מתגלות או במידה והיא חייבת (מעצם גובה הרכישה). אולם מבין 8 הרכישות (הידועות) שהחברה ביצעה בשנה האחרונה, הבולטת שבהן היא הרכישה של חברת ביטס – ענקית האוזניות שבשנה האחרונה גם נכנסה לעסקי המוזיקה עם שירות מנויים בסטרימינג, שזכה לסקירות די חיוביות. מה שכן, בניגוד לרוב הרכישות של אפל (אולי למעט זאת של פריימסנס), הרכישה של ביטס הודלפה מספר שבועות לפני שהיא הוכרזה באופן רשמי ורבים התקשו להאמין לכך שאפל אכן תרכוש את החברה אותה ייסדו ג'ימי איובין ודר. דרה, כשבמיוחד בלט תג המחיר הגבוה: 3 מיליארד דולר, שהוא המחיר הגבוה ביותר שאפל שילמה אי פעם עבור רכישת חברה. על כך התווספה העובדה שמדובר במהלך שהוא לא אופייני עבור אפל, שבדרך כלל רוכשת חברות קטנות שהטכנולוגיה ו/או הקניין הרוחני שלהן עשוי לשפר את המוצרים של אפל, באופן כזה או אחר.

אולם כשבועיים אחרי שהשמועה דלפה לרשת, אפל אישרה את הרכישה. בחודשים האחרונים החלו לעלות תהיות ודיווחים לגבי הרכישה, שעדיין לא הניבה פירות משמעותיים. אם כי הדיווחים מגלים שאפל פועלת ברקע לבצע שינויים כאלה ואחרים, בין אם בשינוי המיתוג של שירות המוזיקה של ביטס, שלדעת רבים הוא הסיבה העקרית לרכישה, או בשימוש בקשרים של איובין ודרה לחזק את תחום המוזיקה של החברה, זאת כשלאחרונה החלו להגיע דיווחים לפיהם איובין מנסה לשכנע אמנים להשיק אלבומים ותוכן באופן בלעדי באיטיונסטור, בדומה לאופן בו ביונסה השיקה את האלבום האחרון שלה, שתפס את עולם המוזיקה לא מוכן והפתיע את קהל המעריצים של הזמרת הפופולרית. כמובן שעדיין מוקדם לשפוט את הצלחת הרכישה, המעניינת והמפתיעה הזו אם כי נראה שמדובר בצעד הגיוני מצידה של אפל, זאת מעצם הקשר ההדוק של החברה לתחום המוזיקה, קשר שהחל בשנת 2003 עם השקת האיטיונסטור שביחד עם האייפוד ותוכנת איטיונס, שינו את תעשיית המוזיקה מקצה לקצה.

Beats

 

גרסאות חדשות למערכות ההפעלה
אם המחצית הראשונה של 2014 הייתה די משעממת, שהרי WWDC סימנה את המעבר לתקופה המעניינת והמסעירה יותר של השנה. כנס המפתחים של אפל בו החברה הציגה את iOS 8 ואת יוסמיטי, המשיך את הקו של WWDC 2013, כאשר החברה הציגה פיצ'רים ויכולות שהלהיבו את קהל המשתמשים, אולם אפילו עוד יותר את קהל המפתחים. המשתמשים זכו לפיצ'רים חדשים ב- iOS, בדמות שיפורים לאפליקציות המובנות (הודעות, מייל ועוד) ואפליקציות חדשות (בריאות) וכן מראה חדש ורענן ל- OS X שלקח את הקו המנחה של העיצוב אותו אפל הציגה בשנה הקודמת עם iOS 7, אולם יישם אותו בצורה מצוינת עבור מערכת ההפעלה השולחנית של אפל, לצד פיצ'רים חדשים ושיפורים רבים. במקביל המפתחים זכו לממתקים משל עצמם, עם שיפורים רבים לערכת כלי הפיתוח (SDK) ביניהם: Extension שהביאו את בשורת המקלדות צד ג', הווידג'טים ותפריטי הפעולה המשודרגים, שפת תכנות חדשה לגמרי בשם Swift, גישה ל- Touch ID ועוד. מה שכן בעוד ההתלהבות מהיכולות החדשות של iOS 8 הייתה רבה, קצב האימוץ של הגרסה החדשה הוא נמוך יותר בהשוואה ל- iOS 7 או iOS 6 וסביב הגרסה היו לא מעט תלונות בין אם מצד המשתמשים של מכשירי iOS ישנים יותר (ובעיקר משתמשי האייפון 4s והאייפד 2/ מיני), בטענה שהגרסה החדשה מאיטה את תפקוד המכשיר. אפל התייחסה לבעיות ולבאגים הרבים סביב iOS 8, אולם העדכון הראשון ששוחרר – 8.0.1 התגלה כבעייתי למדי, והוא למעשה הפך את מכשירי האייפון החדשים שעודכנו לגרסה לבלתי שמישים מבחינה סלולרית.

אפל כמובן התייחסה לנושא במהירות הבזק ושיחררה עדכון מתוקן, לצד התנצלות. מאז אפל המשיכה לשפר את iOS 8 עם עדכוני תחזוקה נוספים ואף עם iOS 8.1 שהביאה שיפור בביצועים למשתמשי המכשירים הישנים יותר.

iOS 8 and Yosemite

 

שותפויות חדשות ותמונות עירום
אחד הדברים המעניינים ביותר בשנה החולפת הוא השותפות של אפל עם חברת IBM, שנועדה לקדם את תחום המובייל במגזר העסקי. בעוד שותפות זו לא הלהיבה את רוב הצרכנים עקב אופיה הארגוני/עסקי, דווקא נראה כי מדובר באחד הדברים החשובים ביותר שאפל עשתה במהלך 2014. מה שעושה את המהלך לכה חשוב הוא העובדה שמדובר בדריסת הרגל הרשמית של אפל בשוק הארגוני, שוק בו נוכחות החברה היא נמוכה בהשוואה למתחרות שלה כדוגמת: מיקרוסופט ואפילו גוגל. שותפות זו מביאה לידי ביטוי את החוזקות של כל אחת מ- 2 החברות, שהיו יריבות מרות לפני כ- 30 שנה: אפל מביאה את מוצרי המובייל שלה וכלי הפיתוח בעוד IBM מביאה את הניסיון הרב שלה בתחום הארגוני, את התמיכה הנרחבת שלה ופתרונות ה- Big Data שישולבו דרך אפליקציות למכשירי האייפון והאייפד. בחודש שעבר פירות השותפות החלו להגיע בדמות אפליקציות שהוצגו על ידי החברות, המיועדות לשוק הארגוני/עסקי ואין ספק שיהיה מעניין לראות איך השותפות תמשיך ומה יהיו ההשפעות שלה.

זמן קצר אחרי ההכרזה על השותפות עם IBM, שמה של אפל נקשר בנושא פחות זוהר, כאשר התברר שתמונות עירום של שחקניות קולנוע וסלבריטאיות שהודלף לרשת, הגיע משירותי ענן שונים ביניהם iCloud, זאת הודות לבאג אבטחה בשירות Find My iPhone שאפשר לפרוץ את הססמא לחשבונות בהן לא אופשר פיצ'ר האימות בשני שלבים. שערוריה זו שהלהיטה את הרשת הייתה מיני רבות שעסקו בתחום האבטחה והפרטיות, תחום שהפך לנושא דיון חם כשאפל ביססה לעצמה עמדה המנוגדת לזו של חברות כמו פייסבוק או גוגל שלדברי קוק: רואות בלקוח כמוצר שלהן ואת המידע הפרטי שלו כאמצעי רווח. מאז אפל פעלה לשפר את נושא האבטחה סביב שירותי הרשת שלה ואף העלתה דף באתר האונליין שלה המתייחס לנושא ומציג את עמדתה של אפל ואת פועלה בתחום בשקיפות מלאה.

AAPL and IBM

 

האייפון 6 וה- 6 פלוס
גם השנה הבאזז סביב מכשירי האייפון החדשים היה עצום. ההמולה סביב המכשירים החלה חודשים לפני הצגתם, כאשר השמועות התייחסו לגודל המסכים החדש והגדול יותר. לצד השינויים בגדלי המסך שזכו לשם Retina HD, מכשירי האייפון החדשים הגיעו עם עיצוב חדש וקצת שנוי במחלוקת בין אם בזכות הפסים של האנטנה המוטמעים בפאנל היוניבודי האחורי שעשוי מאלומיניום, או בין אם בזכות עדשת המצלמה הבולטת במקצת, שמגיעה לצד שינוי הפרופיל של המכשירים שהם מכשירי האייפון הדקים ביותר שאפל הציגה עד כה. בהתאם למסורת אפל גם שיפרה את המפרט של המכשיר שזכה לשיפורים בתחום העיבוד, העיבוד הגרפי, המצלמה ועוד. הצגת המכשירים לוותה בהתלהבות רבה וביקוש עצום, שהפתיע אפילו את אפל שציפתה לביקוש גדול, אולם לא כה גדול, במיוחד עבור מכשירי האייפון 6 פלוס. מכשירי האייפון החדשים שברו שיאי מכירות שהשפיעו על תחומים משיקים, כגון הורדות ורכישות מהאפסטור ועוד. למעשה 3 חודשים מאז השקת המכשירים, אפל עדיין לא הצליחה להגיע למצב בו ההיצע של המכשירים הדביק את הביקוש אליהם, אם כי הזמינות של המכשירים השתפרה באופן ניכר בשבועות האחרונים.

מה שכן בדומה להשקות של עיצובים חדשים בשנים עברו, גם השנה השקת מכשירי האייפון 6 לוו בלא מעט שערוריות, כשאולי הבולטת שבהם היא Bendgate. שערוריה זו שהתגלתה מספר ימים אחרי השקת המכשירים החדשים גרסה כי מכשירי האייפון החדשים והדקים פגיעים בנקודה מסוימת, שכשמופעל עליה לחץ הדבר גורם לכיפוף המכשירים ובעיקר לכיפוף של האייפון 6 פלוס הגדול יותר. אפל התייחסה לנושא במהירות ונראה כי ההמולה סביב הפרשה דעכה כלעומת שבאה, מכשירי האייפון החדשים זכו לשערוריות אחרות חלקן מטופשות למדי כמו: Dyegate או Hairgate או כמו Crescentgate שהציגה בעיה אמיתית אם כי מינורית, אולם נראה היה שאף אחת מאותן "שערוריות" לא השפיעו בצורה כזו או אחרת על הביקוש העצום למכשירי האייפון החדשים. מה שמציג זאת באופן הטוב ביותר הם מספרים שמגיעים מצד חברת האנליטיקה Flurry שציינה בדו"ח שפורסם בימים האחרונים כי 51% מכלל מכשירי הסמארטפון שאוקטבו ברחבי העולם בין התאריכים 19-25 לדצמבר היו מכשירי אייפון, מה שאומר שרבעון החגים צפוי להיות רבעון שמח במיוחד עבור אפל, אם כי במיוחד עבור מכשירי האייפון החדשים.

iphone-6-08-100413703-large

 

קטגוריות חדשות
במקביל להצגת מכשירי האייפון החדשים אפל הציגה 2 קטגוריות חדשות עליהן החברה עמלה בשנים האחרונות שקשורות באופן כזה או אחר למכשירי האייפון החדשים. הראשונה היא שירות התשלומים Apple Pay, שמכניסה את אפל לתחום התשלומים, זאת אחרי שמועות רבות בנושא. שירות התשלומים נחלק ל- 2: שירות תשלומים מקוון שמאפשר לבצע רכישות באתרי אונליין ואפליקציות וכן באופן פיזי על ידי שימוש במכשיר האייפון כארנק דיגיטלי, כשיכולת זו עושה שימוש ברכיב NFC המוטמע במכשירי האייפון החדשים וכן בשימוש עם חיישן ה- Touch ID לאישור הטרנזקציה. שירות התשלומים הושק באופן רשמי בחודש אוקטובר, עם שיחרורה של גרסה 8.1 והוא זכה לפתיחה מוצלחת למדי, כשתוך פחות מחודשיים נראה כי השירות מהווה כאחוז מכלל הרכישות ברשתות כמו מקדונלדס ועוד. שירות התשלומים של אפל דחף באופן משמעותי את נושא התשלומים במובייל, כשעם השקתו eBay החליטה להפוך את פייפל לחברה נפרדת, כשבמקביל התאחדות רשתות קמעונאות בארה"ב כשבראשה עומדת Walmart וכן רשתות גדולות נוספות כמו: Best Buy, Kmart ועוד, במטרה לטרפד את שירותי התשלום במובייל המבוססים על כרטיסי אשראי, ביניהן Apple Pay ו- Google Wallet כדי להלחם בעמלות שאותן הרשתות משלמות לחברות האשראי. מה שכן נראה שעד כה שירות התשלומים של התאחדות הרשתות שנקרא בשם CurrentC, לא זוכה לפופולריות רבה בין אם על ידי המבקרים או המשתמשים, הודות לממשק מסורבל ובעיות אבטחה שהתגלו זמן קצר אחרי הצגתו.

הקטגוריה השניה ואולי זאת שיצרה עניין רב יותר היא הטכנולוגיה הלבישה, תחום שהוצג בדמות שעון חכם בשם ה- Apple Watch, אם כי במהלך אירוע ההצגה או בחודשים שלאחר מכן, אפל לא התייחסה למוצר שעתיד להגיע בתחילת 2015 בשם "שעון חכם". אחד מהדברים שיצרו את העניין הרב סביב השעון הוא העובדה שמדובר בקטגוריית המוצרים הראשונה שאפל מציגה מאז האייפד, שהושק ב- 2010 ושמדובר במוצר הראשון שפותח באופן מלא תחת טים קוק. כמו כן השעון, שזכה לשם "הפרק הבא של אפל", מציג לא מעט שינויים מצידה של אפל. הראשון הוא שהשעון מגיע ב- 3 תצורות: ספורט, בסיס ויוקרה. אליהם מתווספות 2 תצורות גודל (38 מ"מ ו- 42 מ"מ) ואפשרויות רבות בבחירת הרצועה, מה שיוצר אלפי ווריאציות שונות. מהלך שהוא שונה בתכלית מהאופן בו אפל התייחסה למוצרים חדשים שהיא הציגה, כדוגמת האייפון או האייפד שבשנים הראשונות לחייהם הגיעו בתצורה אחת בלבד.

כמו כן בשונה משאר יצרניות הטכנולוגיה שהציגו שעונים חכמים, אפל שמה דגש גדול למדי על נושא האופנה מה שהתבטא בעיקר באופן בו החברה חיזרה אחרי אושיות בתחום האופנה, שזכו לראות את השעון ולהביע את דעתם עליו במקביל לאושיות מתחום הטכנולוגיה. השעון של אפל מעורר לא מעט סקרנות ועניין, בו בזמן שהחברה מתכוננת להשקה שלו, שכאמור צפויה להתרחש בתחילת השנה הבאה, כשגרסאות הבטא של 8.2 שכוללות את התמיכה בשעון וב- Watchkit כבר הגיעו לכדי האיטרציה השלישית שלהן.

AAPL Watch

 

איימקים, אייפודים ואייפדים
באירוע אוקטובר אפל המשיכה בליין הצגת המוצרים החדשים, כאשר החברה הציגה את מכשיר האייפד אייר 2: שזכה לעיצוב דק אפילו יותר משל קודמו, מפרט חומרה משודרג, חיישן Touch ID ועיצוב קצת שונה שזנח את לחצן ההשתק, והגיע לראשונה גם בצבע הזהוב. במקביל, אפל הציגה את האייפד מיני 3, אם כי הדגם ה"חדש" של מכשיר הטבלט הקטן יותר לא זכה לביקורות חיוביות מהסיבה הפשוטה שאפל לא שינתה או שיפרה דבר במכשיר בהשוואה לדגם של השנה שעברה, למעט חיישן ה- Touch ID והוספת הצבע הזהוב. מה שכן הצגת האייר 2, נעשתה כאשר מכשירי האייפד נבחנים בקפדנות על ידי הבלוגוספירה, זאת מעצם ירידה במכירות המכשיר שמעוררות דאגה בקרב אלו שעוקבים אחרי שוק הטבלטים. כמו כן סביב האייפד יש לא מעט שמועות הנוגעות בדגם גדול יותר של אייפד שצפוי להגיע במחצית הראשונה של 2015 ואולי ביחד עם השותפות של אפל ו- IBM ודגם האייר החדש, יעזור להזניק מחדש את המכירות של הטבלט.

כמו כן באירוע אפל הציגה את הדגם החדש של המחשב השולחני שלה – האיימק. הדגם החדש הפתיע את הבלוגוספירה בזכות מסך ה- 5K שלו, שמגיע עם רזולוציה סופר גבוהה, במחיר השווה לזה של מסכי 5K לבדם. הצגת איימק עם מסך "רטינה", יוצר מצב בו כמעט כל ליין מחשבי המק שמגיעים עם מסך זכה לשדרוג לרזולוציה גבוהה יותר, כשכעת נראה שמחשבי המק היחידים שעדיין לא זכו למסכים ברוזלוציה גבוהה יותר הם מחשבי המקבוק אייר הדקיקים, שזכו לעדכון קטן למדי השנה, מספר שבועות קצרים לפני כנס ה- WWDC.

שנת 2014, היא גם השנה בה נראה שאפל החלה להרוג באופן זהיר אך עקבי את ליין האייפודים, נגני המוזיקה והמדיה ששמם נקשר באופן הדוק עם הצלחתה של החברה וחזרתה לגדולה, זאת כאשר השנה אפל לא רק לא עדכנה את ליין מכשירי האייפוד, אלא שהחברה גם הפסיקה את מכירת מכשירי האייפוד קלאסיק הנוסטלגיים והוותיקים, כשהסיבה לכך לטענת קוק נובעת מהעובדה שהרכיבים עבור הקלאסיק כבר לא זמינים לרכישה ושהחברה לא חושבת שההשקעה בפיתוח דגם חדש של קלאסיק תצדיק את עצמה, זאת מעצם ביקוש נמוך למכשיר. האירוניה היא שאחרי הפסקת המכירה של מכשיר האייפוד, המחיר של הנגנים זינק באופן משמעותי באתרי היד 2 והמכשיר הפך להיות מתנה די יקרה אך עם זאת גם פופולרית בעונת החגים האחרונה.

iPad air 2

 

השנה של קוק
המנכ"ל של אפל זכה להרבה מאוד ביקורות מאז כניסתו לתפקיד. רבים לא האמינו ביכולתו של קוק להכנס לנעליים העצומות של ג'ובס, אולם קוק הוכיח את הספקנים במהלך 3 השנים האחרונות ובעיקר במהלך השנה האחרונה, כאשר הוא לא רק הוביל את אפל להצלחה חסרת תקדים, אלא גם התמודד מול קשיים מחוץ (משקיעים) ומבית (פורסטל, פרשיית המפות ועוד). בשנה האחרונה נראה כי קוק סיים את תהליך המעבר בין האופן בו ג'ובס ניהל את החברה, לבין האופן בו הוא רואה לנכון לנהל את אפל, זאת בזכות גיוס כשרונות המשלימים את הפערים והחסרונות של קוק, כשההבדל ניכר בין אם באופן בו החברה מגלה פתיחות אל מול התקשורת שזוכה לראיונות עם חברי ההנהלה הבכירה באפל (ולא רק עם קוק עצמו, כפי שג'ובס הנהיג), פעילות מרובה יותר בתחום ההומני (פרויקט RED) והשיוויוני כאשר קוק דוחף לשקיפות מלאה בנושא התעסוקה ולשיפור בפן בו היחס המגדרי זוכה בין אם ביחס לנשים בתחום ההייטק או לקהילה הגאה, קהילה עימה נמנה קוק בעצמו, דבר אותו חשף קוק באופן פומבי במאמר מעורר השראה שפורסם ברשת. בהתאם לכך ולא בכדי, קוק זכה בתואר איש השנה ומנכ"ל השנה על ידי מגזינים רבים ואף היה מועמד לתואר איש השנה של המגזין Times.

 

כל אלו ועוד הפכו את 2014 להיות אחת השנים המעניינות ביותר בהיסטוריה של אפל ובעוד נראה שרוב הנושאים התרכזו במחצית השניה של השנה, נראה כי הם הספיקו די והותר להפוך אותה להיות אחת השנים הטובות ביותר בהיסטוריה של אפל, אולם נראה כי 2014, הולכת להחוויר אל מול השנה הבאה שצפויה להביא הפתעות רבות שעתידות להיות פרוסות לאורך השנה.

 

 תמונות: Cult Of Mac