מכשירי האייפון 6 גונבים את הרוח מהמפרשים של אנדרואיד

ע״י

מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס גונבים נתח שוק מאנדרואיד כמעט בכל אחד מהשווקים הגדולים ובמקביל עוזרים ל- iOS 8 לצבור תאוצה.

 

 

iPhone 6 3 colors

בחודשים מאז השקתם נראה כי מכשירי האייפון 6 שוברים שיאים ומשנים את הסטטוס קוו בעולם הסמארטפונים, בין אם מדובר בביקוש העצום שיותר מ- 3 חודשים מהשקתם מסרב לדעוך, זאת אחרי השקה מדהימה ששברה את שיאי המכירות של מכשירי האייפון הקודמים, ולמעשה את שיאי המכירות של כל סמארטפון באשר הוא. כעת דיווח חדש של חברת Kantar Worldpanel ComTech מגלה שמכשירי האייפון 6 יוצרים שינויים די משמעותיים ביחסי הכוחות בין iOS לבין אנדרואיד, כאשר ב- 3 החודשים שהסתיימו בנובמבר האחרון נראה כי נתח השוק של מכשירי האייפון עלו כמעט בכל אחד מהשווקים הגדולים בהם המכשירים מתחרים במכשירי האנדרואיד: אירופה, סין, ארה"ב ואוסטרליה. כשיוצאת דופן (ובגלל זה הכמעט) הוא השוק היפני. מה שמעניין הוא שהעליה בנתח השוק של מכשירי האייפון באה בעיקר על חשבון פלטפורמת האנדרואיד, אולם גם על חשבון פלטפורמות אחרות ובראשן פלטפורמת המובייל של מיקרוסופט – Windows Phone שעדיין מחזיקה בתואר "פלטפורמת המובייל השלישית בגודלה", אולם עם אחוזים הולכים וקטנים נראה כי תואר זה הוא חסר משמעות, כמעט כמו נתח השוק של מערכת ההפעלה הניידת שנמצאת בעיקר על מכשירי הלומיה.

בארה"ב מכשירי האייפון 6 הביאו את נתח השוק של מכשירי האייפון לצמיחה של כ- 4.3% אל מול ירידה של 2% בנתח השוק של אנדרואיד וירידה של 1.6% בנתח השוק של WP. שינוי זה שם את כלל פלטפורמת האנדרואיד ואת מכשירי האייפון למצב של כמעט תיקו בנתח השוק שלהם, בשוק השלישי בגודלו בעולם. באירופה המצב הוא כמובן שונה, כאשר אנדרואיד תופסת כשני שליש מנתח השוק (ומעלה) אולם גם כאן מכשירי האייפון התחזקו בצורה מעניינת, כשבגרמניה ובספרד נתח השוק של אנדרואיד ירד בהשוואה לנתח השוק של האייפון באיטליה ובצרפת לעומת זאת אנדרואיד המשיכה לצמוח (אם כי באיטליה הגידול היה של 0.1% שהוא כמעט זניח), אולם כך גם האייפון, כאשר במדינות הללו הצמיחה באה על חשבונה של WP, שנהנתה מנתח שוק יחסית גדול במדינות אלו. באנגליה שהוא השוק הגדול ביותר של אפל באירופה, מכשירי האייפון ראו את הצמיחה הגדולה ביותר שלהם עם 12.2% שבאו על חשבון אנדרואיד ו- WP שירדו ב- 6.7% ו- 3.6% בהתאמה. באופן כללי ב- 5 המדינות הגדולות באירופה אנדרואיד ירדה ב- 3.2% בעוד מכשירי האייפון ראו גידול של 6.3%. גם באוסטרליה שוק נוסף בו מכשירי האייפון רואים דומיננטיות אנדרואיד ראתה את הנפילה הגדולה ביותר שלה עם 10.1%, כשבמקביל מכשירי האייפון זכו לצמיחה של כ- 9.9%. שינוי זה יצר מצב דומה לנתח השוק בארה"ב, כאשר גם באוסטרליה נתח השוק של כלל מכשירי האייפון הוא (כמעט) זהה לזה של נתח השוק של מכשירי האייפון.

בסין אין שינוי משמעותי ביחסי הכוחות, כשגם אנדרואיד וגם מכשירי האייפון מתחזקים על חשבון WP אם כי Kantar מציינים שבסין חלק ניכר מנתח השוק של אנדרואיד נכלל בקטגוריית ה- AOSP. השוק היחיד בו המגמה הייתה שונה הוא השוק היפני, עוד שוק שהוא מהחזקים של אפל, כאשר בפרק הזמן המדובר נתח השוק של מכשירי האייפון ירד ב- 15.3% בעוד זה של אנדרואיד עלה ב- 12.4%. שינוי זה ממשיך מגמה שנראית כבר מזה זמן מה, כשנראה שבעוד מכשירי האייפון עדיין שולטים בנתח השוק ביפן, מכשירי האנדרואיד הופכים לפופולריים יותר ויותר ונראה שמדובר בעניין של זמן עד שנתח השוק בין 2 הפלטפורמות ישתווה, אם כי המגמה גם יכולה להשתנות.

Kantar Q4 2014

חשוב לזכור כי הבדיקה של Kantar מסתיימת בסוף חודש נובמבר, כך שמדובר בבחינת מצב שוק הסמארטפונים בחודשיים הראשונים להשקת מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס, והבדיקה לא לוקחת בחשבון את חודש דצמבר – חודש החגים שעשוי להשפיע באופן ניכר על היקפי המכירות של מכשירי האייפון, זאת כאשר דיווחים שהגיעו אחרי חג המולד ציינו כי כמעט מחצית מכלל מכשירי האייפון שאוקטבו במהלך החג, היו מכשירי אייפון. אפל צפויה להציג את דו"ח ההכנסות הרבעוני שלה במהלך סוף חודש ינואר, בו החברה תציג את נתוני המכירות של מכשירי האייפון ברבעון הראשון להשקתם של מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס, כאשר הסברה היא שאפל תציג מכירות של כ- 70 מיליון מכשירים, זאת בהשוואה להיקף מכירות של 51 מיליון מכשירי אייפון ברבעון המקביל אשתקד.

נתון נוסף אותו מציינת Kantar, הוא שאחוזי הנטישה של מכשירי האנדרואיד נותרו על כ- 18%, גם אחרי השקת מכשירי האייפון החדשים, כשבמקביל אחוזי הנטישה של מכשירי האייפון לטובת אנדרואיד הוא קטן בהרבה. מידע זה מאשש את הטענה שנשמעה זמן קצר אחרי השקת מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס לפיה נראה שמכשירי האייפון החדשים לא קוסמים למשתמשי האנדרואיד, אלא בעיקר למשתמשי אייפון קיימים וכן למשתמשי סמארטפון חדשים, אם כי אין לפסול את האפשרות שמעקב מחזורי ההשקה השונים של מכשירי הסמארטפון הפופולריים בשוק, בעתיד הדבר עשוי להשתנות.

iOS 8 Share Jan 2015

בעוד השינויים בנתח השוק הם מעניינים למדי, ברור שגם ההצלחה האדירה של מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס לא יערערו את השליטה של אנדרואיד בשוק הסמארטפונים. אולם מה שהמכשירים כן מצליחים לעשות הוא להגדיל את נתח השוק של iOS 8, שראתה לא מעט קשיים אל מול קהל המשתמשים של מכשירי האייפון והאייפד. בימים האחרונים אפל עדכנה את אתר המפתחים שלה שמציג את נתח השימוש בגרסאות של iOS, כשנראה ש- iOS 8 צמחה מנתח של 60% בסוף חודש נובמבר, לכדי נתח של 68% נכון ל- 5 לינואר (חישוב מהיר מגלה שאיכשהו מבחינתה של אפל סך האחוזים של גרסה 8, גרסה 7 וגרסאות מוקדמות יותר מגיע ל- 101%). חברת האנליטיקה Mixpanel מגלה כי נתח השוק של iOS 8 הוא קצת גבוה יותר והוא עומד על כ- 70%, אולם ההבדל הוא לא כזה משמעותי. מה שכן משמעותי הוא שבעוד מכשירי האייפון החדשים דוחפים את האימוץ של iOS 8, הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה הניידת של אפל עדיין מפגרת בקצב האימוץ בהשוואה ל- iOS 7 שבתאריך מקביל בשנה שעברה עמדה על נתח של מעל ל- 80%. סביר להניח שבסופו של דבר קצב האימוץ של iOS 8 ימשיך לגדול, במיוחד כשאפל תשיק את השעון שלה לצד iOS 8.2 שתהיה הכרחית לשימוש בשעון עם מכשירי האייפון: 5, 5c, 5s וכמובן מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס. אולם עדיין נראה שלאפל יהיה קשה לשקם את אמון המשתמשים ב- iOS 8, זאת אחרי הרבה נקודות כשל שהביאו לקצב האימוץ הנמוך של מערכת ההפעלה.

 

מקורות: 9to5mac ו- Kantar Worldpanel ComTech
עריכה, תרגום ותוספות: natisho