האייפון נעול ל-iCloud? יש פתרון!

ע״י

אחת התכונות הכלולות בפיצ'ר Find My iPhone היא נעילת אקטיבציה הנוצרה על-ידי אפל במטרה להקשות בשימוש או מכירת המכשיר במקרה של אובדן או גניבה. האמנם?

 

 

iOS Activation lock

כשאפל הציגה לראשנה את פיצ'ר האבטחה שלה בשם Activation Lock (נעילת ההפעלה) ב- iOS 7 כפיתרון למיגור מכת הגניבות כמו גם על מנת לאבטח את המידע הקיים בו, לא נדרש זמן רק עד שפורומי התמיכה הוצפו בבקשות סיוע להשתחרר מהנעילה, כשפיצ'ר זה מגיע מובנה כברירת מחדל בהתקניה שמופעל באופן אוטומטי בעת הגדרת ״מצא את האייפון שלי" שאף היא נכללת מעתה כאפליקצייה מן המניין המובנית במכשיר, כך שבמידה ואינכם מעוניינים להפעילה תידרשו לבטלה דרך ההגדרות. אפל הייתה הראשונה ששמה לה למטרה למגר את מכת גניבות הסמארטפונים אשר נמצאת במגמת עליה מתמדת ומהווה את הפשע מס' 1 בעולם. למעשה בדירוג הפשיעה גניבת מכשירים סלולאריים עוקפת את גניבת הרכבים.

רק לחדד מעט למי שאינו בקיא, אפליקציית Find My iPhone מאפשרת לאתר את מכשירכם מכל מקום ובכל זמן נתון בכניסה מכל מכשיר iOS שברשותכם עליו מותקנת האפליקצייה. כמו גם במידה ואין ברשותכם מכשיר בזמן נתון ואתם מעוניינים לאתר את מכשירכם, תוכלו לעשות זאת דרך דפדפן אינטרנט מכל מחשב בכניסה לאתר https://www.icloud.com/.  התכונה החדשה שנוספה ב- 7 iOS היא תכונה נגד גנבים עם שירות הקושר את זיהוי המשתמש שלכם (Apple ID) להתקנים שלכם. בין אם זה אייפון, אייפד, או אייפוד טאץ' במקרה של אבדן או גניבה. התקנים אלה שהפעלתם את פיצ'ר מצא את האייפון שלי ונעילת האקטיבציה,  לא ניתן יהייה לבצע ריסטור (שיחזור) ללא סיסמת ההתחברות לזיהוי המשתמש שלכם. נעילת הפעלה זו נוצרה על-ידי אפל במטרה לסייע במעקב טוב יותר אחר ההתקנים שלכם ולהפחית מכירת מכשירי אייפונים גנובים בשוק השחור. במילים אחרות, מצא את האייפון שלי כוללת תכונה בשם נעילת ההפעלה, המופעלת אוטומטית, במטרה להקשות בשימוש או מכירת המכשיר במקרה של אובדן או גניבה, בכך שנדרש פרטי חשבון המשתמש שלכם  Apple ID והסיסמא. ללא פרטים אלו, הם חסרי ערך בידי הגנב מאחר ותכונה זו תגרום לאייפונים להפוך לבלתי שמישים. כך למשל, כאשר נגנב אייפון ומפעילים את מצב אבוד (Lost mode), קיימת אפשרות ליצור סיסמא (במידה ולא עשיתם זאת קודם) וכן לשלוח הודעה שתופיע במסך הנעילה בה תוכלו לכתוב מספר מילים כמו גם מספר טלפון ליצירת קשר, בתקווה שיצרו עמכם קשר במקרה והמכשיר יימצא. ברגע שהמכשיר נכנס למצב אבוד, הגנב ינסה להקיש מספר פעמים סיסמא שגויה, האייפון יינעל ולא ניתן להשתמש בו ללא חשבון ה- Apple ID והסיסמה.  גם אם תבצעו ריסטור במצב DFU תידרשו להזין נתונים אלה על מנת להשתמש במכשיר, כמו גם אין חשיפה לחשבון המשתמש שהיא כתובת המייל איתה נרשמתם, אלא רק האות הראשונה ו-4 כוכביות להסתרתה. כך שגם לאחר שהגנב יעשה ריסטור בדרכים עוקפות, בהדלקה הראשונה של המכשיר בו מגדירים כמה שלבים, תופיע הבקשה להכניס את ה- Apple ID והסיסמה. אולם מה קורה כאשר שכחתם את הסיסמא או החלטתם להשתדרג ולמכור את המכשיר הישן?

 

לא זוכרים את הסיסמא או פרטי ההתחברות:
הבטחתי לאחיינית שלי שאעביר את כל תוכן האייפון הישן שלה לאייפון 6 שרכשה נתון חשוב שלא ציינה בפניי הוא שחשבון Apple ID במכשיר הישן נפתח על-ידי חבר לשעבר, עימו היא אינה בקשר. היא מעולם לא השתמשה בחשבון זה, לא מזהה את כתובת המייל מלבד שמה באנגלית ושתי ספרות, לא ביצעה גיבויים וגם לא יודעת מהי הסיסמא. גיביתי באמצעות המחשב ושיחזרתי את הנתונים לאייפון החדש. כל תוכנו עבר עד הפרט האחרון, במבצע "הכל כלול" ובפרט חשבון המשתמש כשמצא את האייפון שלי מופעל אוטומטית, שכאמור על מנת לבטלו נדרשת סיסמא שאינה נמצאת ברשותנו. כמו גם אין אפשרות לבצע ריסטור. נאפס סיסמא אמרתי, בחרתי שכחתי סיסמא, לא התקבל מייל לאיפוסה. מנסה דרך האתר המקוון של אפל, רשמתי את כתובת המייל שהופיעה ונדרשתי לענות על שתי שאלות אבטחה, שאלות שלא זכרה שנשאלה כמו גם שמעולם לא היה לה חתול. אוקיי, לקחתי נשימה ארוכה, נאלץ את המכשיר לבצע ריסטור, קודם לכן איפסתי את כל ההגדרות, ועל-מנת להשמיש את המכשיר לאחר שחזורו להגדרות יצרן, נאלצתי לבחור שיחזור מגיבוי מאחד המכשירים שברשותי על-מנת "להשתחרר" מהנעילה באמצעות חשבון שאני יודעת את פרטיו. נרשמה הצלחה- פתחנו חשבון משתמש חדש הסברתי לה איך להגן ולשמור את הסיסמאות. האייפון הישן נשאר אצלי כדי שבזמני הפנוי אנסה לבצע את אותן הפעולות למחיקת כל תוכנו ולמכור אותו ביד 2 זה היה כאמור לפני כחודשיים, כשעוד היה קיים באג שאיפשר לבצע זאת, אפל שככל הנראה הייתה מודעת לכך, חסמה אפשרות זאת בטרם ביצעתי את אותן הפעולות באייפון 4s הישן שלה. כך שלאחר ביצוע ריסטור ועדכון מערכת ההפעלה לעדכנית ביותר, נדרשתי להזין סיסמא ללא כל אפשרות אחרת, גם לא לשחזר מגיבוי. למי פונים? אפל כמובן.

5

תחילה פניתי לאפל דרך הצ'אט הוירטואלי, הסברתי שאני הבעלים המקורי של אייפון שנרכש בארץ הקודש- ישראל, ואיני זוכרת את פרטי ההתחברות. נשאלתי מהו המספר הסידורי של המכשיר? שיט האייפון נעול, לא ניתן לדלות ממנו פרטים כלל. הפעלתי מייד את Tinyumbrella וכל פרטיו נתגלו, לרבות imei. לאחר המתנה קצרה הוסבר לי שעליי לפנות למפעילת הסלולר ממנה רכשתי את המכשיר, במקרה זה סלקום, דבר שכמובן ניסינו תחילה לפני הפנייה לענקית הטכנולוגיה אפל. הסברתי שכבר הייתי בסלקום והם לא מטפלים במקרים מסוג זה. אוקיי כמה רגעים ברשותך, לאחר המתנה של עוד כמה דקות נאמר לי כי בישראל יש משווקת מורשית בשם iDigital, מכירה? כן בטח עניתי. תפני אליהם בבקשה עם חשבונית רכישה והמכשיר והם ישחררו את נעילתו. מעולה, טוב שיש למי לפנות בארץ. למחרת בבוקר כבר הייתי שם. אולם איידיגיטל זרקה בחזרה את הכדור למגרשה של אפל בטענה כי רק היא מוסמכת לפתוח מכשירים שננעלו לאקטיבציה, ואין בסמכותם לספק שירות מסוג זה. הפעם פניתי לאפל בשיחה טלפונית, שערכה כשעה לערך, בה גוללתי מחדש את סיפורו של האייפון 4s שננעל. נציגה ראשונה ענתה, אימתה את פרטי הבעייה והעבירה לנציגה אחרת שלקחה את פרטי זיהוי המכשיר ושוב מעבירים אותי להמתנה מלווה במוזיקת רקע מרדימה. הפעם הגעתי לנציגת תמיכה בכירה בשם ברנה סמית, שהבטיחה לי לאחר שגוללתי בפניה שוב את הסיפור כי היא זו שתטפל בי עד הסוף, מסרה לי את השלוחה הישירה שלה ואת כתובת המייל הפרטית אליה ביקשה שאשלח צילום חשבונית הרכישה.על מנת שתצא תמונה איכותית צילמתי את חשבונית הרכישה עם האייפון 6 פלוס שלי ושלחתי במייל בצירוף מס' הפנייה. בתשובה למייל היא ביקשה שאתקשר אליה שוב למספר האישי. או לא, רונית אני כל כך מצטערת, החשבונית באיזה שפה זו? אני לא מצליחה להבין ממנו כלום… אנחנו מקבלים חשבונית רק בשפה האנגלית. אוקיי. אממ אני אוכל לסייע לתרגם את החלקים הרלוונטים, כמו תאריך רכישה, שם המשווק, שם הרוכש מס' ת.ז. של הרוכש, ומס' הסידורי. או.קיי שוב כמה רגעים, מתייעצת ומאשרת. עברנו ביחד על פרטי החשבונית והיא הוסיפה בכתב ידה את מספר הסידורי של המכשיר כיוון שלא הופיע בחשבונית. זה נראה הרבה יותר טוב ומובן, אני מעבירה הלאה לאישור. אני נמצאת בעבודה בימים שישי שבת ושלישי. אעדכן אותך. חולף עוד שבוע, אני שולחת לה תזכורת במייל והיא מודיעה שאין חדש והיא תעדכן, כעבור יומיים היא שולחת לי מייל שיש בעייה שאצור קשר טלפוני איתה למספר הישיר, תקופת חגים, רוב המנהלים בחופשה לכן זה מתעכב מעבר למצופה בתנאים רגילים, ואילו הבקשה חזרה מסורבת כיוון שיש צורך להמציא מחברת סלקום חשבונית מס באנגלית עם מספר הסידורי מודפס. שוב פונים לסלקום, לוקח מספר ימים עד שחוזרים אלינו, וזה מה יש, מצטערים אין מסמך אחר. תסתדרו.

בעודי מחליטה שלא לוותר, מבריק במוחי רעיון: ברישיון הנהיגה שלנו יש פרטים מזהים בשפה האנגלית. שולחת מייל לברנה: יקירתי, פליז, תראי בעצמך בצד ימין בחשבונית רשום מס' ת.ז. אני מצרפת לך רישיון נהיגה של גיסי שהוא הרוכש המקורי זה אותו מספר, כמו גם אותו השם שתרגמנו. סלקום לא יכולה להמציא לי מסמך אחר. למרות שהחשבונית בשפה העברית שימי לב בתיאור הפריט מופיע צמד המילים iPhone 4S 16 GB  ואילו בצד שמאל מופיע תאריך הרכישה, שזהו היום שהמכשיר אוקטב לראשונה על-ידי סלקום טרם מסירתו ללקוח. האם זה מספיק? האם תוכלי בבקשה להגיש מחדש את המקרה? מקובל עליה צירוף רשיון הנהיגה, אולם היא מבקשת שהפעם אני זו שאתרגם בכתב ידי על גבי החשבונית, שארשום את המספר הסידורי ואשלח שוב צילום. בוצע ונשלח. כמה ימים לאחר מכן, ביום שישי אני מקבלת מייל מהתמיכה של אפל ללא יכולת להשיב אליו, כי האייפון שוחרר מנעילתו לאחר ששוכנעו שאני הבעלים המקורי שלו, טסתי לחדר בו מונח האייפון ואכן המסך בו היה תקוע האייפון במשך שבועיים להזנת סיסמא, הוחלף במסך הדורש ממני להגדיר האייפון כחדש או לשחזר מגיבוי. כמובן שמאוד שמחתי, והתקשרתי לגב' ברנה להודות לה על הטיפול המסור והאכפתיות שהפגינה כלפיי. כמובן שגם מילאתי משוב שביעות רצון, שיבחתי את פועלה כמו גם טענתי שאם היה ניתן לקבל בארץ את השירות היתה נחסכת ממני טרחה של שיחות לחו"ל בממוצע כ-4 שעות והמתנה ארוכה. המקרה שלי נפתר כיוון שמדובר בבעלים המקורי של מכשיר שנרכש מישראל, וניתן היה להמציא קבלה על הרכישה, אולם מה היה קורה לו רכשתם את האייפון מאדם פרטי ביד 2 והוא ננעל ואין ברשותכם מסמך רכישה? האם יש דרך להימנע מנעילתו?

 

 

להימנע מנעילה: ביטול והסרת המכשיר מהחשבון של בעליו הקודם:
בכל השקת אייפון חדש ובמיוחד דגמי האייפון החדשים 6 ו -6 פלוס, קיימת עלייה במכירות מכשירי אייפונים משומשים. אפל פרסמה דף אינטרנט ייעודי שבו רוכשי יד שנייה יוכלו לבדוק את מצב נעילת ההפעלה של מכשירי iOS משומשים, כלי שייספק מידע שימושי לרוכשים לפני שייפרדו מהמזומנים. חלק משירות זה הוא עבור משתמשים שרכשו אייפון או אייפד מאדם פרטי ובו מופעל "מצא את האייפון שלי" ואינם יודעים את הסיסמא כדי לכבות את נעילת ההפעלה.בעוד אפשרות זו מציעה אבטחה נוספת לבעליו המקוריים של המכשירים, קיימת בעיה פוטנציאלית לקונה אם לבעליו הקודם עדיין ישנן זכויות למכשיר תחת מצא את האייפון שלי. כאמור, במכשירים עם גרסת iOS 7 ואילך, היישום מצא את האייפון שלי כולל תכונה זו, אשר תקשה על אנשים אחרים להשתמש באייפון או למכור אותו, במקרה שאבד או נגנב. כשזו מופעלת, תצטרכו להזין את ה‑Apple ID ואת סיסמתכם לפני שניתן יהיה:

  • לכבות את ״מצא את האייפון שלי״ במכשיר.
  • להתנתק מ-iCloud במכשיר.
  • למחוק את הנתונים מהמכשיר ולהפעילו מחדש.

אם ברצונכם למסור או למכור את המכשיר, יש להקפיד לבצע מספר פעולות ולוודא כי הסרתם את כל המידע האישי שלכם. בצעו את הפעולות הבאות כדי להביא המכשיר למצב ברירת המחדל:

  • התנתקו מ-iCloud: בחרו הגדרות> iCloud, גללו מטה, והקשו התנתק.
  • מחקו את התוכן ואת ההגדרות שלכם (הגדרות-> כללי->  איפוס-> בחרו ב-מחק את כל התוכן וההגדרות. כאשר תמחקו את התוכן, ״מצא את האייפון  שלי״ ו״נעילת הפעלה״ יושבתו גם הם.
  • הסירו את ההתקן מחשבונכם: בכניסה לחשבון iCloud שלכם www.icloud.com. לחצו על כל התקנים לפתיחת רשימה של התקנים המקושרים לחשבונכם. בחרו את המכשיר להסרה. תופיע נקודה אפורה עם המילה "לא מקוון" ליד שם המכשיר לאחר שההתקן הוסר מחשבונכם יש לבצע ארד ריסט למכשיר (לחיצה על כפתור הבית וכפתור הכיבוי בו זמנית למשך 10 שניות).

פעולות אלו ימחקו לחלוטין את נתוני המכשיר, כולל נתוני כרטיסי אשראי, תמונות, אנשי קשר, מוסיקה, או יישומים. כמו גם כיבוי iCloud, iMessage FaceTime, ושירותים אחרים. אם המכשיר בגירסת מערכת הפעלה iOS 7 ומעלה ומצא את אייפון שלי מופעל, תידרש סיסמתכם לכיבוי. יודגש כי התוכן שלכם לא יימחק מiCloud כאשר תסירו את המכשיר. חשוב: לא למחוק באופן ידני את אנשי הקשר, לוחות שנה, תזכורות, זרם תמונה, הנתונים או כל מידע אחר ב- iCloud בזמן שאתם מחוברים לחשבון iCloud כיוון שתוכן זה יימחק משרתי iCloud לרבות מכל ההתקנים שלכם, כיוון שהם מסונכרנים און ליין.

סיכומו של דבר:
מכשירים רבים שאינם מדווחים ככאלו שאבדו או נגנבו נעולים ל-iCloud ללא סיבה, במקרה זה הבעלים חסרי אונים ומוכרים בלית ברירה את האייפון למעבדות לחלקים, כמו גם השוק מוצף במכשירים נעולים אשר מעודדים האקרים הגובים סכומי כסף לא מבוטלים על מנת לעקוף את ההגבלות ולגבור על האבטחה שאפל מציעה. כדי לפתור בעייה זאת אפל חייבת לעשות שתי דברים:

להציג באופן ברור יותר את מצב המכשיר על גבי המסך בעל נעילת האקטיבציה (אבד, נגנב, או נעול).

ליצור דרך נוחה יותר להסרת נעילת ההפעלה על ידי פנייה לבעל החשבון בכל אחת מהדרכים בהן נרשם ליצירת קשר כולל הודעות SMS למספר הנייד, ולאחר תקופת המתנה סבירה של חוסר תגובה מצידו, לשחרר את נעילת המכשיר (אופציה שמן הסתם לא תהיי זמינה אם המכשיר דווח כאבד או נגנב).