שוברת שיאים

ע״י

אפל מדווחת על רבעון החגים ופשוט מנתצת לרסיסים את וול סטריט. על נתוני המכירה המדהימים ועוד.

 

 

apple

כשנתיים אחרי מותו של סטיב ג'ובס, אנליסטים רבים חזו את סופה של אפל, כשנראה שמכירות האייפון צומחות בקצב קטן מאוד. המניה של החברה צנחה באופן משמעותי ונראה היה שרק חסר שנשרים יחלו לחוג מעל הקמפוס של החברה בקופרטינו. אמש, אפל קיימה את דו"ח ההכנסות הרבעוני הראשון שלה לשנת 2015 (או למעשה האחרון לשנת 2014), כשהיא שוברת לרסיסים את התחזיות של וול סטריט ושוברת שיא חדש עבור רווח בהיסטוריה של כל חברה באשר היא. כן… שמעתם נכון. שיא חדש מבחינת הרווחים עבור כל חברה באשר היא, כשהיא עוקפת ובהפרש ניכר את השיא הקודם שהוחזק על ידי חברת Gazprom הרוסית, יצרנית הגז הטבעי הגדולה ביותר בעולם. שיא זה נקבע על הכנסות של כ- 74.6 מיליארד דולר, שהניבו לחברה רווח נקי של 18 מיליארד דולר (!) לשם השוואה מדובר בהכנסות גבוהות יותר מאשר ההכנסות המשולבות של מיקרוסופט, IBM וחברת פרוקטר & גמבל. שיא זה נשבר כמובן על ידי מכירה של מאות מליוני מוצרים במהלך הרבעון האחרון, באתר האונליין של החברה, דרך משווקים מורשים וכמובן דרך חנויות האפלסטור שראו ברבעון זה כ- 500 מיליון מבקרים, יותר ממספר התיירים ב: ארה"ב, צרפת, ספרד, סין, איטליה, טורקיה, גרמניה, אנגליה, רוסיה ותאילנד בכל שנת 2013. דו"ח ההכנסות היה כה מדהים עד כי הוא עקף את כל התחזיות גם האופטימיות ביותר של וול סטריט, שנותרה כאמור המומה וגרמה לאנליסטים למהר ולשנות את התחזיות שלהם לגבי אפל להמשך השנה, מה שדחף את המניה של החברה לשיא חדש ומביא אותה קרוב יותר לשווי שוק של כ- 700 מיליארד דולר.

מי שניצח על הרבעון המדהים הזה היה כמובן האייפון, שמהווה כמעט 70% מכלל ההכנסות והרווחים של החברה, זאת כאשר במהלך הרבעון האחרון אפל מכרה מספר שיא של מכשירי אייפון שהסתכם בכ- 74.5 מיליון מכשירי אייפון, למעלה מ- 5 מיליון מכשירי אייפון יותר מהתחזיות הוורודות ביותר של האנליסטים עבור מכירות האייפון, ו- 23.5 מיליון מכשירי אייפון יותר מאשר היקף מכשירי הסמארטפון שאפל מכרה ברבעון המקביל בשנה שעברה. כדי להבין את היקף המכירות של מכשירי האייפון: אפל מכרה ברבעון האחרון 34 אלף אייפונים בשעה, בכל יום במהלך 3 החודשים האחרונים או 575 אייפונים בכל דקה, שבכל יום במהלך 3 החודשים האחרונים. מה שמעניין הוא שלאור ההצלחה חסרת התקדים של מכירות האייפון 6 והביקוש הגבוה למכשירי ה- 6 פלוס, המחיר הממוצע של מכשירי האייפון עלה בכ- 50$ לכדי 687$, כשלשם השוואה המחיר הממוצע של מכשירי הלומיה של מיקרוסופט (לשעבר נוקיה) במהלך הרבעון האחרון שעמד על כ- 10.5 מיליון מכשירים והיווה שיא חדש עבור מיקרוסופט, היה 45$ בלבד… הרבעון האחרון היה היסטורי לא רק בגלל היקף המכירות העצום של מכשירי האייפון, או הרווחים חסרי התקדים, כאשר מסתבר שברבעון זה אפל מכרה את מכשיר ה- iOS המיליארד שלה, מאז שהאייפון הושק בשנת 2007. לדברי טים קוק היה זה מכשיר אייפון 6 פלוס בצבע אפור גרפיט (או חלל אם תרצו) בנפח 64GB, אותו אפל החליטה לשמור כמזכרת בקמפוס שלה בקופרטינו וכמובן לשלוח ללקוח המרוצה את המכשיר המיליארד ואחת.

לאור העובדה שמכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס הם אלו שדחפו את מכירות האייפון לשיא חסר תקדים, בעיקר הודות לגדלי המסך הגדולים יותר, שהרי זה מתאים שהמכשיר המיליארד הוא אייפון 6 פלוס.

asp

מכירות שיא נרשמו גם בגזרת המק והאפסטור, כאשר אפל מכרה 5.5 מיליון מחשבי מק במהלך הרבעון האחרון, שמכירות אלו קבעו שיא מכירות והכנסות חדש עבור מחשבי המק, שהמשיכו לראות צמיחה מזה הרבעון ה- 34 מתוך ה- 35 האחרונים, בעוד שוק ה- PC ראה ירידה של כ- 3% ברבעון האחרון. לדברי אפל אחד הגורמים המשמעותיים לדחיפת המכירות של המק, נבעה מהשקת האיימק 5K החדש שזכה לביקורות חיוביות מאוד, הודות למסך החד והמדהים שלו ותג מחיר זול למדי ביחס לחומרה שכזו. ההכנסות משירותי החברה קבעו שיא נוסף, אותו דחפו בעיקר מכירות האפליקציות והאפסטור שגדלו בכ- 41% בהשוואה למכירות והורדות האפליקציות ברבעון המקביל של השנה שעברה. בגזרת השירותים, אפל התייחסה גם לשירות התשלומים החדש שלה ולהצלחה המטאורית שלו, שגרמה לטים קוק לכנות את שנת 2015 כשנת ה- Apple Pay. הסיבה לכך היא מהעובדה שתוך מספר חודשים קצרים מהשקת השירות ניתן לראות כיצד הוא כובש את שירות התשלומים במובייל, כשהוא מהווה כ- ⅔ מכלל הרכישות האוטומטיות בארה"ב. למעשה חברות רבות ראו צמיחה משמעותית בתשלום אוטומטי דרך Apple Pay, כאשר חברת Whole Foods דיווחה על עליה של כ- 400% בשימוש בתשלומים אוטומטיים, כשבמקביל רשת Panera ציינה ששירות התשלומים של אפל מהווה כ- 80% מהתשלומים במובייל. אולם זאת רק ההתחלה, בדו"ח טים קוק התייחס לעובדה שאפל חתמה כבר על הסכם שימוש מול 750 בנקים וחברות קרדיט ברחבי העולם, יותר מ- 50% מ- 500 החברות שאפל ציינה שישיקו את השרות בשנה הקרובה. קוק אף ציין שהוא נדהם מהיקף החנויות ורשתות הקמעונאות שהטמיעו באופן כה מהיר את התמיכה בשירות התשלומים של אפל ועוד במהלך עונת החגים.

linechart

נתוני המכירה של מכשירי האייפד, המשיכו לראות ירידה גם הרבעון, זאת למרות מכירות של 21.4 מיליון מכשירי אייפד, ירידה של כ- 18% בהשוואה למכירות האייפד ברבעון המקביל של השנה שעברה שעמדו על כ- 26 מיליון יחידות. באופן מעניין נראה כי גם הרווחים ממכירות הטבלטים נשחקו בכ- 22% כשנראה שהסיבה לכך היא מכירות בהיקף גדול למדי של מכשירי אייפד ישנים יותר. מה שכן קוק ציין שהוא עדיין אופטימי מאוד לגבי האייפד וממספר סיבות: הראשונה היא שכ- 50% מכלל מכירות האייפד בשווקים מפותחים היו למשתמשים החדשים למכשיר הטבלט של אפל, בעוד בשווקים מתפתחים כמו סין מכירות למשתמשי טבלטים ראשונים הגיעו לכדי 70%. כמו כן נראה כי שביעות הרצון של המשתמשים ממכשירי האייפד היא 98% (עבור דגמי האייר) ומעלה, כשעבור האייפד מיני 2 מדובר בשביעות רצון של 100%, מספר שלא היה כדוגמתו בהקשר של מכשיר צריכה אלקטרוני. כמו כן קוק ציין שאחוזי השימוש באייפד הם גבוהים מאוד ביחס למכשירי טבלט אחרים ונראה שאחוזים אלו רק יעלו הודות לשיתוף הפעולה בין אפל לבין חברת IBM במגזר הארגוני, שכבר יצא לדרך עם השקתן של כ- 10 אפליקציות ייעודיות ל- 130 החברות שכבר חתמו על חוזה רלוונטי, כשעוד 12 צפויות להגיע במהלך הרבעון הקרוב. קוק ציין שלאור העובדה ששוק הטבלטים הוא עדיין צעיר למדי, קשה להבין אותו למדי. סברה אחת שקוק העלה היא שמחזורי השדרוג של האייפד קרובים יותר לאלו של מחשבי ה- PC ולכן נראה שמחזורי השדרוג יהיו ארוכים יותר ממה שקורה בשוק הסמארטפונים הדינאמי יותר. אפשרות נוספת שקוק העלה היא שלאור העובדה שהאייפד נמצא בקטגוריה בין הסמארטפון לבין המחשב האישי נוצר מצב של קניבליזציה כשמצד אחד מחשבי המקבוק נוגסים במכירות האייפד מלמעלה ומהצד השני מכשירי הסמארטפון ובעיקר הפאבלטים נוגסים במכירות האייפד מלמטה. כך שנראה שבעתיד הנראה לעין לא צפוי שינוי משמעותי במחזור המכירה של האייפד, אולם הפעולות שאפל עושה לצד מה שנמצא בקנה של החברה בגזרת האייפד (משהו אמר אייפד פלוס?) גורמים לקוק להיות אופטימי מאוד עבור המכשיר.

apple-pay

באופן די ברור אפל החסירה את היקף המכירות של מכשירי האייפוד של החברה, זאת אחרי שברבעון האחרון החברה החליטה להפסיק את ייצור האייפוד קלאסיק הוותיק, כשלטענת טים קוק הדבר נבע מחוסר במלאי חומרת הנגן המתיישן, כשהביקוש ההולך והקטן אליו לא הצדיקו פיתוח של חומרה חדשה. כמו כן קוק התייחס למכשיר האפל TV, כשנשאל לגביו וציין שאפל מכרה עד כה למעלה מ- 25 מיליון מכשירי אפל TV, או 5 מיליון מכשירי אפל TV ברבעון האחרון לבדו והחברה עדיין מתעניינת באופן משמעותי במכשיר המדיה הסלוני ובפוטנציאל שלו לשנות את חווית המדיה הסלונית. אין ספק שמדובר בהיקף מכירות והכנסות מדהים שמגיע מחברה אחת בלבד שהצליחה לבדה להרים את וול סטריט על הרגליים ובסופו של יום נותרה עם 178 מיליארד דולר בחשבון הבנק שלה. אפל ציינה שהיא גם חוזה הצלחה מרשימה גם ברבעון הבא שלה, אולם עד אז יש עוד כמה חודשים.