אפל מדיחה את סמסונג והופכת ליצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם

ע״י

אחרי תוצאות מדהימות ברבעון האחרון, אפל הופכת להיות יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם. אז מי אמר שצריך סמארטפון זול כדי להצליח?

 

 

Apple in China

אי שם בשנת 2010, מכירות הסמארטפונים והסלולר של סמסונג החלו לצמוח באופן מטאורי, כשיצרנית הסלולר הקוריאנית רכבה על גל ההצלחה של מכשירי האייפון בכך שהיא העתיקה את העיצוב הפיזי והוירטואלי (הממשק) של מכשירי האייפון. מלחמת הפטנטים שאפל הכריזה על סמסונג, אחרי ניסיונות חוזרים ונשנים מצידה של אפל לגרום לסמסונג לשנות את האסטרטגיה שלה, לא עזרו לה יותר מדי ותוך מספר שנים ספורות סמסונג הפכה להיות יצרנית הסמארטפונים הגדולה ביותר בעולם כשהיא מעפילה על אפל במהלך שנת 2011, ובהמשך גם יצרנית הסלולר הגדולה ביותר בעולם. אולם כפי שהקולגה שלי רון (הידוע בכינוי "המנסר מואגס") ציין: Karma is a Bitch ובשנה וחצי האחרונות עסקי המובייל של סמסונג מדממים ובצורה ניכרת, כשהרבעון האחרון הוא לא שונה. בעוד אפל דיווחה על רבעון שיא ששבר את שיא הרווח של כל חברה בהיסטוריה הכלכלית של האנושות, עם רווח נקי של 18 מיליארד דולר, שהגיע בעיקר בזכות מכירות שיא של מכשירי האייפון, שנמכרו במהלך שלושת החודשים האחרונים בהיקף חסר תקדים של 74.5 מיליון מכשירים, סמסונג דיווחה על רבעון נוסף של ירידה בהכנסות כשהגורם לכך הוא (שוב) ירידה בהיקף המכירות של מכשירי הסמארטפון שלה. בחינה של דו"ח ההכנסות הרבעוני של סמסונג מעלה ספקות רבות לגבי החברה, שלא פרסמה את היקף מכשירי הסמארטפון שהיא מכרה ורק ציינה את את סך מכירות הסלולר שהסתכמו בכ- 95 מיליון מכשירים (סמארטפונים ופיצ'רפונים), או הציגה את נתוני ההכנסה בהשוואה לרבעון הקודם (QOQ קיצור של Quarter Over Quarter), במקום באופן הנהוג שהוא YOY (קיצור של Year Over Year) שנועד להציג השוואה של התפקוד ברבעון שהסתיים אל מול הרבעון המקביל בשנה שעברה.

אולם בעוד סמסונג שומרת את הנתונים לעצמה, אנליסטים רבים עשו בעצמם את החישוב שמגלה שברבעון האחרון סמסונג איבדה לאפל את תואר יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם. החישוב מתייחס לדבריה של סמסונג שתמהיל הסמארטפנים מסך מכירות הסלולר היה באזור הגבוה של 70 האחוזים. מה שמתורגם למספר של בין 70 ל- 75 מיליון מכשירים. כך שכשמשווים את המספרים האמורפיים הללו לנתונים המדויקים שאפל סיפקה אתמול, עולה שבמקרה הטוב, סמסונג ואפל נמצאות במצב של שיוויון מבחינת מכירות הסמארטפונים שלהם. במקרה הטוב… אבל ההתנהלות של סמסונג ברבעון זה בפרט ובאופן כללי מקשים להסתמך על דבריה כשיתכן מאוד שגם היקף הסמארטפונים שנמכרו הוא של 76% מסך אותם 95 מיליון מכשירי סלולר שנמכרו ברבעון האחרון, שהרי מדובר בקצת יותר מ- 72 מיליון מכשירים. 2.5 מיליון מכשירי סמארטפון פחות ממה שאפל מכרה. למעשה אחרי פרסום דו"ח ההכנסות הרבעוני של סמסונג, אנליסטים רבים הכתירו את אפל כיצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם, בעוד האחרים קבעו שיש שוויון בין אפל ובין סמסונג, בתחום מכירות הסמארטפונים.

Smartphone vendors Q4 2014

מצב זה נשמע קצת סוריאליסטי וקצת מפתיע, אולם נראה כי הסימנים היו על הקיר. רק לאחרונה דווח שמכשירי האייפון של אפל צברו בחודש נובמבר פופולריות מרשימה בשווקים הגדולים של המזרח: דרום קוריאה – שוק הבית של סמסונג, יפן וסין. כשבימים שקדמו לדו"ח ההכנסות הרבעוני של אפל התגלה שמכשירי האייפון תפסו את המקום הראשון בשוק הסיני. דיווח זה שמגיע מחברת האנליטיקה Canalys מגלה שאפל הפכה להיות יצרנית הסמארטפון הגדולה ביותר בסין, כשאחריה נמצאות Xiaomi, סמסונג ו- Huawei בהתאמה. עובדה זו גרמה למספר אנליסטים לשער שסין הפכה להיות השוק הגדול ביותר של מכשירי האייפון, תוך כדי שהיא עוקפת את השוק האמריקאי, אולם נראה שהתחזיות הללו היו מוקדמות מדי, אם כי נראה שהדבר הוא זמני בלבד והוא לא קרה ברבעון החולף, רק בגלל שמכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס לא הושקו בסין אלא רק מאמצע חודש אוקטובר. מה המספרים שאפל הציגה מגלים שסין ממשיכה להיות השוק השני בגודלו עבור אפל כשההכנסות מהשוק הסיני גדלו בכ- 160% והניבו כ- 16 מיליארד דולר (!), אפל התייחסה באופן מפורש לנושא הזה וקוק ציין שמספר חנויות האפלסטור בסין יגיע השנה לכ- 20 והוא יוכפל עד לאמצע 2016. השוק הסיני ממשיך להיות זירת קרב לא פשוטה עבור יצרניות הסמארטפונים, כשאפל חוטפת את פלח הפרימיום ודוחפת את סמסונג לכיוון האמצע, כשמנגד יצרניות סיניות מקומיות כמו: Xiaomi, לנובו, Huawei ו- Meizu דוחקות את סמסונג לכיוון מעלה, כך שענקית הטכנולוגיה הקוריאנית נמצאת הלכה למעשה בין הפטיש לסדן.

נתונים מגיעים אחרי שבשנה האחרונה עם הצגת מכשירי האייפון 5s וה- 5c, אנליסטים רבים צפו (שוב) את סופה של אפל, בטענה שלאור העובדה שהאייפון 5c הוא לא מכשיר המיועד לפלח השוק הנמוך/ לשווקים מתפתחים, מעצם תג המחיר הגבוה שלו באופן יחסי למכשירי low end, החברה לא תוכל להתמודד באופן משמעותי בשווקים מתפתחים כגון מדינות ה- BRIC ובראשן סין. אולם כפי שניתן לראות מתוצאות הרבעון האחרון, מכשירי האייפון 6 שנמכרים במחיר גבוה יותר ממכשירי ה- 5c וכעת גם ממכשירי ה- 5s, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במכשירי ה- 6 פלוס שמגיעים עם תג מחיר יקר יותר בכ- 100$ ממכשירי האייפון 6, הצגה של מכשירי לפלח השוק הנמוך רק יוצרת שחיקה, מגדילה את התחרות מול יצרניות מקומיות זולות יותר ומורידה את המחיר המכירה הממוצע של המכשירים של החברה. האסטרטגיה של אפל, שבחרה שלא להקשיב ל"הצעות" של וול סטריט והאנליסטים הביאו את החברה למצב בו היא לא עקפה את סמסונג להיות יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם ברבעון האחרון, אלא שהחברה גם הגדילה את מחיר המכירה הממוצע של מכשירי האייפון בכ- 50$, מה שתרם לשורת הרווח, חסרת התקדים של החברה.

Apple revenue in China

סמסונג מציגה ארשת אופטימית, בציינה לקהילת המשקיעים והאנליסטים שהיא צופה צמיחה בביקוש למכשירי הסמארטפון. אין ספק שהתחזית של סמסונג נכונה, אולם על פי המצב בשטח, נראה שעל הביקוש למכשירי הסמארטפון עונות יצרניות סמארטפון מתחרות.

 

מקורות: canalys, סמסונגstrategyanalytics ו- counterpoint 
עריכה, תרגום ותוספות: natisho