ניסור בחלום שחור

ע״י

המנסר מוגאס מנסר את את ליטרת הבשר האנטי אפליסטית השבועית של עיתונאות המיינסטרים שמגיעה אחרי פרסום דו"ח ההכנסות הרבעוני הטוב ביותר בהיסטוריה.

 

 

המנסר מוגאס

הנה עבר לו עוד שבוע, וכמובן שלא ייתכן שיעבור שבוע במדינת ישראל – אדרבא שבוע שבו אפל מככבת בכותרות בזכות שבירת שיא של כל הזמנים במכירות של מכשירי האייפון 6 וה-6 פלוס – מבלי שכוחות עלומי שם יפנו לחבריהם בבלוגוספירה המיינסטרימית וידרשו מהם את ליטרת הבשר השבועית שלהם בדמות כתבה אנטי-אפליסטית, מגמתית ומטעה. זה פשוט לא יאמן, שכן זה נוגד את כל כללי ההיגיון הבסיסיים – אבל זה קורה, וזה ממשיך לקרות: אפל בצרות? – חגיגה בכותרות. אפל מצליחה? – הכותרות מנבאות שחורות. כתבות מאוזנות ואובייקטיביות, או אפילו – רחמנא ליצלן – איזו כתבה עם ביקורת מפרגנת מידי פעם? – תשכחו מזה. כמובן שאין פסול במתן ביקורת על החברה מקופרטינו, כי לא חסרים דברים שמגיעה לאפל ביקורת עליהם – אבל מה שקורה כאן זו לא ביקורת לגיטימית, אם כי ספינולוגיה ורוויזיוניזם. ואיך לא, גם הפעם אנו מקבלים את מכסת הבולשיט השבועית שלנו מהאתר קלקליסט:

״אפל עשתה היסטוריה, אבל צריכה להתעורר״

אני עצמי צריך להתעורר…

להתעורר מהסיוט הזה שיש לי שכל הזמן חוזר על עצמו, שבו עיתונאים מינסטרימיים מתעלמים מהעובדות ברמה כזו כרונית, עד כי הם אפילו מציינים אותן בכתבה, ועדיין לא מצליחים לראותן – כשהן נמצאות במרחק של מילימטר מהחוטם שלהם. אה, רגע, זו המציאות? – שיט… טוב, אז אם כך, כנראה שזה לא אני ולא אתם שצריכים להתעורר, אלא שהעיתונאים המיינסטרימיים האלו – הם אלו שצריכים להתעורר ולהבחין במציאות אשר ממשיכה לטפוח להם על הפנים: עד כה, אפל הוכיחה שהיא מסוגלת להסתדר יפה מאוד גם בלי העצות של עיתונאים ישראליים דמיקולו, אשר כמעט תמיד מנבאים את סופה, ושתמיד יש להם משהו שלילי לומר על צורת ההתנהלות שלה. אנחנו הרי שומעים על סופה הקרב של אפל מאז שנת 2007 (אם לא לפני כן) והנה, 8 שנים מאוחר יותר ומשום מה היא עדיין על גג העולם. אז מה כבר נותר לעיתונאי ישראלי מיינסטרימי לעשות כאשר אפל ממשיכה בעקשנותה להמרות את פי הקונצנזוס הישראלי המיינסטרימי שמנבא לה שחורות, ומציגה את הרבעון הטוב ביותר שלה אי פעם? – כמובן, לסייג את הידיעה החיובית הזו בעניינה של אפל עם איזה ״אבל״ מנבא שחורות, כדוגמת הכותרת.

״כשהאייפון אחראי לבדו לכמעט 70% מהמכירות, האייפד בצניחה ואין להיט חדש באופק – גם רבעון שובר שיאים כמו זה שהציגה אפל לא ייתן לראשי ענקית הטכנולוגיה לישון בשקט״

כותרת המשנה לעיל ממשיכה במגמה וגם מנסה להוכיח את צדקת הכותרת הראשית בכך שהיא מנסה להסביר לקוראים מדוע כל הידיעות הללו – על הרבעון הכי מוצלח של אפל, על כך שאפל עשתה היסטוריה, ועל כך שאפל שברה את כל שיאי השוק (שוב פעם) – הם בעצם לא רלוונטיות, ומדוע מצבה של אפל באמת בכי רע. כאילו, רגע… מה? – אפל, שמכרה יותר מכשירי קצה לפלח שוק הפרמיום מסמסוג עוד כשמסכי האייפון היו בגודל 4 אינץ׳, צריכה להיט חדש? – הקבלה לכך תהיה שדמות משנה בסרט אימה תעצור באמצע מנוס על חייה, תסתובב, תסתכל לרוצח, שעומד מולה עם המסור החשמלי, בעיניים ותנסה להסביר לרוצח מדוע הוא בעצם אינו הרוצח, ומדוע היא הולכת בעצם לרצוח אותו. נשמע לכם הגיוני? – ברור שלא. אבל אלו הם למעשה אותם תעלולי מחשבה שהכתבה הזו מבקשת מכם לעשות: עזבו את העובדה שהאייפון כרגע מחץ את השוק… זה לא רלוונטי. האייפד, הוא שרלוונטי. עובדה: המכירות שלו בצניחה. מעבר לכך, אפל חייבת להיט חדש, כי האייפון לא רלוונטי. אפל לא יכולה לנוח על זרי הדפנה! אסור לה לישון בשקט! שחורות בצרורות! פחד ואימה! חזון אחרית הימים! – המגמתיות הזו ממשיכה לחלחל לתוך הכתבה כבר מסוף המשפט הראשון:

״גם התחזיות האופטימיות ביותר לא צפו את זה. כשהיא נישאת על כנפי נתוני מכירות חסרי תקדים של דגמי האייפון החדשים וצמיחה עצומה בסין, רשמה השבוע ענקית הטכנולוגיה אפל את הרבעון הטוב בהיסטוריה של החברות הציבוריות בעולם. הישג מדהים, אך גם כזה שמעורר שאלות לא פשוטות על עתידה של החברה.״

iPhone 6 3 colors

שאלות לא פשוטות על עתידה של אפל… לאחר שהציגה את הרבעון הטוב ביותר שלה (או של כל חברה אחרת בתחומה) בהיסטוריה. אהה… דיסוננס קוגנטיבי, מישהו? כלומר: האם אנחנו גם שואלים אודות ראש ממשלה חדש, ביום שלאחר הבחירות שבהן זכה – ״אבל מה הסיכויים שלו לזכות בבחירות הבאות״? או האם אנחנו שואלים אודות קבוצת ספורט שניצחה במשחקי האליפות (מקומית או עולמית), ביום שבו זכתה בגביע – ״אבל מה הסיכויים שלה לזכות בגביע בשנה הבאה״? – ברור שלא. אבל במקרה של אפל, הכל כשר בישראל ככל הנראה. כולל אסכולת החשיבה הקלוקלת הזו שמאמינה שהאייפון הוא למעשה המוצר היחיד שאפל מסתמכת עליו – שמשום מה שוכחת את מירב העובדות על מקורות ההכנסה של אפל כאשר היא מציינת דברים כדוגמת:

״אין ספק שלאפל צפויים עוד רבעונים משובחים, אבל אין כל ודאות שבעוד שנה נוכל שוב להכריז שהשיא נשבר. וההסתמכות ההולכת וגוברת על האייפון כמקור ההכנסות ומנוע הצמיחה הכמעט בלעדי צריכה להשאיר את ראשי החברה ואת המשקיעים ערים בלילה, במיוחד מכיוון שההגמוניה של הסמארטפון בדו"חות החברה לא צפויה להסתיים בקרוב. המציאות המרה היא שאם אפל לא תנפק באחד הרבעונים הקרובים עוד להיט דמוי אייפון, לא בטוח שתוכל תשמור בעתיד הרחוק יותר על מעמדה כחברה המצליחה בעולם.״

עכשיו, זה לא שאני בהכרח טוען או מצפה לכך שאפל תצליח בשנה הבאה – עם האייפון ש״ס (6s) והאייפון ש״ס (6s) פלוס – לשבור את השיא הנוכחי שלה שזה עתה נקבע בזכות כמות המכירות של מכשירי האייפון 6 וה-6 פלוס שלה. מה שאני כן טוען לעומת זאת, הוא שהכתב דואג להשמיט באלגנטיות את העובדה שנכון לעת עתה, בכל הקשור למכשיר האייפון של אפל, החברה מקופרטינו הצליחה בעקביות לשבור את שיאי המכירות של עצמה בכל שנה בעת השקת הדור החדש של מכשירי האייפון, והיא עשתה זאת בעקביות מוחלטת מאז שנת 2007. אני טוען למעשה שעצם העובדה הזו עדיין מעלה את האפשרות – קלושה ככל שיטענו שהיא – שאפל עלולה להצליח לשחזר את ההצלחה הזו במועד ההשקה של הדור הבא של מכשירי האייפון שלה. לגיטמי? – אני מאמין שכן. לפחות זו לא הצהרה גורפת וחסרת בסיס כגון ״ההסתמכות ההולכת וגוברת על האייפון כמקור הכנסות ומנוע צמיחה…״ בלה בלה בלה. מדוע אני טוען שההצהרה הזו היא חסרת בסיס? – ובכן, מכיוון שהכתב שוב פעם שוכח באלגנטיות לציין מקורות הכנסה נוספים של אפל, כגון האפסטור (עם אחוזי צמיחה שנתיים מרשימים ומכירות בסך מיליארדי דולרים על בסיס שנתי) וחנות המוזיקה של אייטיונס. אה, בעצם – הוא כן מציין אותן:

״הרווחים היפים התאפשרו בעיקר הודות לקפיצה במכירות האייפון. השקת אייפון 6 ואייפון 6 פלוס סייעה לאפל למכור כמעט 74.5 מיליון מכשירים — זינוק של 46% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. הפופולריות הרבה של האייפון עזרה לחברה לשפר את הכנסותיה בקטגוריית השירותים, שכוללת בעיקר מכירות דיגיטליות באייטיונס ובאפסטור, ואלה עלו ב־9% ל־4.8 מיליארד דולר. מכירות מחשבי המק, שרשמו עלייה של 14% במספר היחידות ל־5.5 מיליון מחשבים, שיא כל הזמנים, לא הזיקו.״

עוד מישהו פה חוץ ממני מקבל מסרים סותרים?
המכירות הדיגיטליות של אפל באייטיונס ואפסטור הן מקור הכנסה שמחולל 4.8 מיליארד דולר לאפל השנה, וממשיכות לצמוח על בסיס שנתי. מכשירי המקינטוש של אפל ראו עליה של 14% במכירות – שיא של כל הזמנים – ועדיין, עם כל הפרטים הללו שהכתב אף מציין בעצמו – הוא מתעקש לטעון שאפל צריכה לפחד ולדאוג מצניחת האייפון? למה? מה המניע? אה, כמובן:

״הנתונים הטובים שרשמו מכירות האייפון קיזזו את הצניחה המסורתית במכירות האייפד, שירדו ב־18% לעומת הרבעון המקביל ב־2014 והסתכמו ב־21.4 מיליון יחידות בלבד. נתון זה, יותר מכל נתון אחר בדו"ח, מדגיש את הבעיה העיקרית שאפל מתמודדת איתה היום. שמונה שנים אחרי שסטיב ג'ובס עלה על הבמה וחשף את דגם האייפון הראשון הפכה אפל לחברה של מוצר אחד.״ 

במילים אחרות: "עזבו אתכם מכל הנתונים שמעידים על גודל ההצלחה של אפל, כגון מכירות שיא של מכשירי האייפון, צמיחה במכירות של מכשירי המק ונתוני מכירות יפים של החנויות של אפל (אפסטור – אייטיונס סטור) ושאר השירותים הנלווים שלה (שטח אחסון ב-iCloud למשל) – תתעלמו מהנתונים האלו. הדבר היחיד שרלוונטי כאן הוא העובדה שמכירות האייפד של אפל צנחו ב-18%, מה שמעיד על כך שאפל היא חברה של מוצר אחד, ומה שמעיד על כך שהיא נמצאת בבעיה״. או, אם תרצו, במילים אחרות ובצורה חדה ועניינית: בולשיט. אבל, לזכותו של הכתב יאמר שלמרות הבולשיט והחורים בעלילה, הוא צודק במובן אחד: אפל היא כן חברה של מוצר אחד – אבל, בניגוד לדעתו של הכתב, זה לא האייפון. אז אם זה לא האייפון, מהו המוצר האחד הזה של אפל, התשאלו? – ובכן, במילה אחת: אקוסיסטם. אפל  לא מוכרת מכשיר, היא מוכרת חווית שימוש. האייפון הוא רק חלון אחד לתוך הפורטל הזה, שניתן לגשת אליו גם דרך המק והאייפד – ובקרוב, גם דרך השעון שלה. אז מאיפה מגיעה נקודת ההנחה הזו שהאייפון הוא המוצר האחד שעליו מסתמכת אפל? – אה, מסין כמובן:

״האייפון אחראי כיום ליותר משני שלישים מכלל ההכנסות, ובזכותו בלבד אפל רושמת את ההישגים היפים שלה. אפילו בסין, שם רשמה זינוק של 70% בהכנסות לעומת הרבעון שעבר, נראה שהחברה נסמכת כמעט בבלעדיות על המכשיר. ולראיה: ברבעון שנגמר בספטמבר עלו מכירות אפל בסין ב־1% בלבד. הסיבה? דגמי האייפון החדשים לא הושקו אז במדינה, והגיעו אליה רק ברבעון שחלף.״

iPad air 2

אז הכתב לוקח את סין – מדינה שבה לאפל עד לא מזמן לא הייתה בכלל דריסת רגל, ושבה דריסת הרגל היחידה שלה היא למעשה האייפון, ומשתמש בנתון הזה על מנת להשליך מכך על מצבה של אפל רבתי – שהיא חברה של מכשיר אחד, ושאי לכך היא בצרות. ובכן, יש כל-כך הרבה פגמים בלוגיקה הזו עד כי אני מתקשה למצוא מקום שממנו אוכל להתחיל ולהסביר זאת, אבל אנסה בכל זאת: אפל לא מוכרת מחשבי מק בסין (היא אולי מנסה, אבל בהתחשב שמדובר במוצר מאוד יקר עבור הסינים – אין הרבה קונים). אפל גם לא ממש מוכרת טאבלטים בסין (למרות שמכשירי אייפד עדיין נמכרים בסין בקצב שעולה על מכירות המק בסין). המוצר היחיד של אפל למעשה שאפשר לומר עליו שהוא קוסם לסינים – הוא האייפון. אך מכאן ועד להשליך את דפוסי השוק של סין על דפוס השוק העולמי? – טוב שהכתב לא משתין לנו על הראש ומנסה לשכנע אותנו שמדובר בגשמי קיץ. אבל הוא עוד רחוק מלסיים, שכן הוא רק התחיל עם השטויות:

״מאז השקת האייפון לא הצליחה אפל להציג עוד מוצר שתוכל להישען עליו במקרה שבו האייפון יקרוס. לפני שנה עוד אפשר היה לדמיין שהאייפד יהיה כזה, אבל הצניחה הקבועה במכירותיו במהלך 2014 מבהירה שממנו לא תבוא הישועה. ההסתמכות על האייפון אינה מבשרת טובות לעתיד של אפל. ראשית, לא בטוח שהחברה תצליח לשחזר את המכירות הפנומנליות של האייפון בהשקת הדגמים הבאים הצפויה בסתיו 2015, לא כל שכן להתעלות עליהן. אייפון 6 ואייפון 6 פלוס הגיעו אחרי ציפייה ארוכת שנים שאפל תיישר סוף סוף קו עם השוק ותציג סמארטפונים בעלי מסכים גדולים.״

iPhone 6 and iPhone 6 plus

למקרה שהאייפון יקרוס…
תגידו לי רגע, כי אולי זה פשוט משהו אצלי בראש שלא בסדר: אפל לא בדיוק הכריזה על רבעון שיא במכירות של האייפון, ששברו כל תחזית ושיא אפשריים? – אז מה לעזאזל מדברים איתנו כאן על קריסת האייפון? מעבר לכך, בכל השנים מאז השקתו, גם בשנים שבהן היה נראה למראית עין שסמסונג הצליחה להעתיק/לגנוב מאפל את תהילתה – האייפון תמיד היה המכשיר האחד הנמכר ביותר בעולם. אם המגמה הזו חזרה על עצמה בהצלחה כבר 8 שנים ברציפות, אז מאין מגיעה בכלל המחשבה שהמצב הזה עשוי להשתנות, אדרבא אחרי רבעון שיא שכזה? – רוב הסיכויים שהיא מגיעה מהמקום שעליו לא זורחת השמש. ולראיה: יהודי חכם פעם הגדיר את תופעת האי שפיות כביצוע של אותה הפעולה מספר פעמים ברציפות, תוך כדי ציפיה לראות תוצאות שונות בכל פעם. במילים אחרות: אפל מבצעת את אותה הפעולה שוב ושוב (משיקה בהצלחה דגמים של מכשירי אייפון על בסיס שנתי ששוברים שיאי מכירות), ואילו העיתונאים הלא שפויים האלו מצפים לתוצאה שונה (נפילתה של אפל) בכל פעם. תיאור נוסף של תופעת האי שפיות הוא מצב שבו אדם איננו מחובר למציאות, על אף שהוא קיים בה. הנה דוגמה נוספת:

״ההסתערות על המכשירים היא ביטוי ישיר לאותה הציפייה, ולדברי מנכ"ל אפל טים קוק, שיעור הלקוחות החדשים, כלומר אלה שקנו אייפון בפעם הראשונה, היה הגבוה ביותר שראתה החברה אי פעם. אלה לא ישובו ויקנו מכשיר בשנה הבאה, ואף שעל פי קוק פחות מ־20% ממשתמשי האייפון הקיימים שדרגו לדגמים החדשים, פוטנציאל הצמיחה מהם מוגבל מאוד.״

מאיפה לעזאזל מגיעה הקביעה השרירותית והמטופשת הזו, שקובעת באחריות ובסמכותיות כי הלקוחות החדשים האלו (שנמנו במספר שיא של כל הזמנים עבור אפל) לא ישובו ויקנו מכשיר בשנה הבאה? – אם זה היה המצב, הכיצד זה שאפל שוברת את שיאי המכירות שלה בכל שנה בעת הצגת מכשיר אייפון חדש? השנה למעשה הייתה השנה היחידה בשנים האחרונות שבה מספר הצרכנים החדשים עלה על מספר הצרכנים ששידרגו ממכשיר אייפון ישן יותר. לפיכך, המגמה היא שמשתמשי אייפון נאמנים דווקא כן משדרגים על בסיס קבוע – כך ששוב אני אשאל: מאין הקביעה השירותית והמטופשת הזו, שקובעת באחריות ובסמכותיות כי הלקוחות החדשים של אפל לא ישובו ויקנו מכשיר בשנה הבאה? – חשיבה משאלתית, כל הנראה. או, שייתכן והסבר הוא פשוט יותר: אסכולת החשיבה העקומה של עיתונאי הטכנולוגיה בבולגוספירה הישראלית המיינסטרימית היא פשוט עקומה מן היסוד, ומלאה באוויר חם ולא הרבה יותר מזה. לראיה:

״אין משמעות הדבר שמכירות האייפון והכנסות אפל צפויות להתרסק, אבל כדי להמשיך לצמוח ולשמר את מעמדה בעתיד הרחוק יותר אפל צריכה לעשות הרבה יותר מאשר להציג דגמי אייפון חדשים ומשופרים פעם בשנה.
היא צריכה להיט נוסף. מועמד טבעי לתפקיד הוא אפל ווטש, השעון החכם של החברה שלדברי קוק יגיע לחנויות באפריל הקרוב. השעון עורר עניין רב כשנחשף בסתיו שעבר, ושוק המחשוב הלביש עדיין ממתין למכשיר שיחולל את המהפכה שכולם מחכים לה. אף שבשוק כבר יש לא מעט שעונים חכמים של חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, אף אחד מהם לא הפך ללהיט מיינסטרים אמיתי.״

בינתיים, זה בדיוק מה שאפל עשתה עד כה, ומה שמיצב אותה במקום בו היא נמצאת כרגע – הציגה דגמי אייפון חדשים ומשופרים פעם בשנה. אפל לא צריכה להיט חדש, למרות שרוב הסיכויים הם כי היא תציג כזה בשנים הקרובות. הסיבה לכך היא כי האקוסיסטם של אפל הוא המוצר הכי נמכר שלה: מכלול השירותים והפיצ׳רים שהיא מציעה. המכשיר הוא אולי מה שמביא את הלקוח, אבל זהו האקוסיסטם וזוהי חווית השימוש הכללית שבסופו של דבר משאירים אותו. השעון של אפל – שצופים לו חיי סוללה שלא עולים על יום – לא הולך להיות להיט ברמה כזו שאפל תוכל לבסס את עתידה של החברה עליו: הוא פשוט יהיה מוצר נלווה בין מכלול המוצרים הקיימים שלה, שמעבה את האקוסיסטם שלה. ושוב פעם, מה שיש לנו כאן זו הוכחה נוספת לחוסר ההבנה הכללי ששורר בקרב הבלוגוספירה הישראלית באשר לדפוס הפעולה של אפל:

״סביב אפל ווטש יש לא מעט סימני שאלה שמעוררים תהייה אמיתית על יכולתו להפוך למוצר החזק שאפל מחפשת. לא מדובר בסוגיות כמו זמן הסוללה של המכשיר — שצפוי להיות קצר מאוד ולהיות חסם למכירותיו. בעיות כאלה הן מסוג הדברים שייפתרו בדגמים עתידיים. הגורמים שצריכים לעורר דאגה הן בעיות יסוד עמוקות הרבה יותר, למשל העובדה שאפל ווטש אינו מכשיר עצמאי, והוא נדרש לציוות לאייפון כדי לפעול.
עובדה זו הופכת את השעון לאביזר נלווה לסמארטפון, ומונעת כל אפשרות שהשוק שלו יהיה גדול יותר מזה של האייפון. נוסף על כך, ייתכן מאוד שאין בקרב הצרכנים עניין בשעונים חכמים, וגם השעון החכם המוצלח בעולם לא ישנה את דעתם והשוק פשוט לעולם לא יתרומם.״

Apple Watch charger

זמן הסוללה הדל יהיה נקודת הפסילה מס׳ 1 של המוצר הזה עבור רוב המשתמשים, ואני מוכן לשים על הקביעה הזו סכום לא מבוטל של כסף כהתערבות. אך העובדה שהוא אינו מכשיר עצמאי? – הרי כל בכיריה של אפל תמיד חוזרים על כך שאפל מייצרת מוצרים עבור המשתמשים במוצרים של אפל. הפלטפורמה של אפל מאז ומתמיד הייתה סגורה – ואפל פשוט לא מייצרת מכשירים, מוצרים או שירותים עם תאימות לפלטפורמה אחרת. iMessage ו-Facetime? – בלעדיים לאפל. Airdrop? – בלעדי לאפל. Airplay? – בלעדי לאפל. iCloud? – בלעדי לאפל – וכן הלאה, וכן הלאה וכן הלאה. אי לכך, הקביעה לכך שדווקה זה – העובדה שהשעון יהיה מוצר נלווה לאייפון – היא מה שצריך להדאיג את אפל? – חלמאות לשמה. והדובדבן שבקצפת החלמאות הזו, היא הקביעה ש-״ייתכן מאוד שאין בקרב הצרכנים עניין בשעונים החכמים״, שכן סקרים שנערכו בעניין ע״י גורמים אמינים הראו כי לפחות 1 מתוך 6 משתמשים שקנו את מכשירי האייפון 6 וה-6+ מתכננים לרכוש שעון חכם מתוצרת אפל. אז שמישהו בבקשה יגיד לי, כמה זה 1 מתוך 6 ביחס ל-74 מיליון? – כי אני לא יודע, אבל מאמין שדי סביר להניח שאפל בכל זאת תמכור כמה מיליוני שעונים. כל מה שאני כן יודע, הוא שאני לא אהיה אחד מן הרוכשים – בגלל שחיי סוללה של יום אחד עבור שעון, זו בדיחה מבחינתי. אהם…

״אם אפל ווטש לא יצליח, תישאר אפל עם האייפון כמנוע צמיחה יחיד ובלי מוצר חדש ומרכזי באופק. זו כמובן התחזית הפסימית, אבל גם התחזית האופטימית טומנת בחובה כמה נורות אזהרה. ייתכן שאפל ווטש יהפוך ללהיט ויאזן את תמהיל ההכנסות, אך זה לא יקרה בן לילה. מדובר במוצר חדשני, וכדי שיוכל לפרוח ולהתאקלם בשוק שהוא כיום נישתי מאוד נדרשים זמן והשקעה מרובים, חינוך של הצרכנים והתאמה לדרישותיהם.״

הו, הנה חזרנו למשחקי הספקולציות…

״אם אפל ווטש לא יצליח״, אם תצמח לך פטמה שלישית באמצע המצח, ואם לסבתא היו גלגלים…
והנה הגענו לשיא השיאים בכתבה המגוחכת הזו: ״אבל גם התחזית האופטימית טומנת בחובה כמה נורות אזהרה״. משם, ממשיך הכתב סחור סחור במילותיו מבלי שהוא בעצם מחדש לנו דבר וחצי דבר. את כל ההמשך העגום למשפט הזה ניתן לסכם כך: ״לוקח זמן עד שמוצר הופך ללהיט, וצריך להשקיע בו בכדי שהוא יהפוך לכזה״. וואו… מה אני אגיד לכם, בשביל זה הולכים ללמוד עסקים באוניברסיטה… עוד פניני חוכמה? רוצה לספר לנו גם ש-א׳ = אוהל, ב׳ = בית וג׳ = גמל גדול? או אולי ש 2=1+1? – אני מסתכל על המשפט הזה לעיל, ומבין שמי שרשם אותו הוא מקצוען אמיתי בקטגוריית ״כיצד להדגיש את המובן מאליו בכמה שיותר מילים, מבלי לחדש דבר״. מעבר לכך, אפל לא צריכה לחנך את בסיס המשתמשים הקבוע שלה, שכן הבסיס הקבוע הזה כבר רגיל לאקוסיסטם. מכאן, שכל אביזר נלווה חדש אוטומטית מוצא את מקומו באקוסיסטם, ומהווה אופציה משלימה עבור הצרכנים. אבל חכו רגע, יש עוד:

״המשמעות היא שלפחות בשנה הקרובה, ובפרט ברבעונים שייגמרו בספטמבר ובדצמבר, תתקשה אפל לשחזר את הצמיחה המרשימה שהציגה השבוע, ולא מן הנמנע שתסבול מירידה, ולו סמלית, בהכנסות וברווחים. אלה חדשות איומות ונוראות רק בעולם של שוקי ההון, שם מחפשים בראש ובראשונה את הצמיחה הפנומנלית ואת העלייה ברווחים.
הברוקרים והאנליסטים יכולים לקשקש כמה שהם רוצים על הצורך להגדיל הכנסות ורווחים, אולם המציאות היא שאפל כבר מצליחה וגדולה כל כך, וגם אם תעבור לקיפאון או תצטמק קלות לרבעון או שניים, היא תניב יותר רווחים מכל חברה ציבורית אחרת. זה לא אומר שהיא לא ניצבת בפני איומים שעלולים לגרום לה להתרסק בעתיד הרחוק.״

הנה שאלה מעניינת: אם אפל תתקשה לשחזר את הצמיחה המרשימה שהציגה השבוע, מה יגידו מתחרותיה? – מה תגיד סמסונג, שיכולה כרגע רק לחלום על להעיף 74 מיליון יחידות של הנוט 4 או הגלקסי אס 6 (ביחד!). מה יגידו כל השאר? – כלום, וזו הנקודה. ועם כל הכבוד, אנו כבר ראינו בדיוק מה שוות ההצהרות של שוק ההון – שהצהירו לפני כשנתיים (בעת צניחת המניות הגדולה) שסופה של אפל קרב. כיום, המניה של אפל במגמת צמיחה, ואין הרבה אנליסטים שמציעים כיום ללקוחות החברה שבה הם עובדים למהר ולהיפטר מהמניות של אפל.

iPhone 6 plus VS Galaxy Note 4

השורה התחתונה: שימו לב למגמה, רבותיי. אפל מצליחה בצורה יוצאת מן הרגיל, ומיד יוצאים להם כל העיתונאים דמיקולו וממהרים להשתין על המדורה – כשהקרטושקעס עדיין בפנים. ״אפל ניצבת בפני אימוים שעלולים לגרום לה להתרסק בעתיד הרחוק״ – גם מדינת ישראל. שנתחיל עכשיו בתחזיות הזעם והאימה שמנבאות את סופה הקרב? – ברור שלא, כי עם ישראל חי, למרות שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו. בדיוק באותו האופן, אפל תמיד ניצבת בפני עליות ומורדות, והיא תמיד מזנקת בחזרה לראש הטבלה. מי שמאמין שהיא תתרסק או שהיא בסכנת קיום, כנראה נמצא במקצוע הלא נכון, ומומלץ לו גם שלא יהמר בשוק ההון – כי חבל על הכסף שלו.