האם הטים קוק של טים קוק ירש את טים קוק?

ע״י

ההצלחה חסרת התקדים של אפל בשנתיים האחרונות ויכולות האופרציה של ענקית הטכנולוגיה מסמנים את סמנכ"ל האופרציה – ג'ף וויליאמס כיושרו של קוק. האמנם?

 

 

Tim Cook

סטיב ג'ובס היה ידוע כיזם ואיש חזון שאהב עיצוב והיה ידוע כקפדן בפרטים הקטנים, עד לידי אובססיה. מה שהופך את השאלה ללמה ג'ובס בחר בטים קוק – אשף אופרציה – להנהיג את אפל למעניינת במיוחד אם כי נראה שהבחירה הייתה בהחלט טובה. בשנים האחרונות אפל משגשגת תחת כהונתו של קוק ונראה שאפילו הספקנים שצעקו שיש להדיח את קוק מתפקידו בין אם מסיבות שנשמעות הגיוניות ובין אם מסיבות הזויות למדי, כמו למשל העובדה שהוא מופיע באירועי החברה עם החולצה בחוץ, פסקו. כעת אחרי רבעון שיא בו אפל הצליחה להשיק ולמכור למעלה מ- 100 אייפונים, אייפדים, מחשבי מק ואייפודים, העיניים נשואות לכיוונו של ג'ף וויליאמס, סמנכ"ל האופרציה של החברה, שנראה כמו המועמד הטבעי לרשת את טים קוק. בראיון של טים קוק בתוכנית של צ'רלי רוז, לפני מספר חודשים, ציין רוז שקוק אפשר לג'ובס להתמקד בתחומים שעניינו אותו בניהול החברה ויכולת האופרציה המדהימה של קוק הביאו את אפל לידי הצלחה מטאורית שאפשרה לאפל לפתח מוצרים מדהימים כמו האייפון. העלאת הנושא היוותה קרש קפיצה לשאלה מי הוא הטים קוק של טים קוק, וכעת אחרי שנה מוצלחת ביותר בה אפל השיקה את מכשיר ה- iOS המיליארד שלה, ניתן לענות די בבטחה על השאלה ולציין שוויליאמס הוא הטים קוק של טים קוק. הסיבות לכך הן רבות ובכולן ניתן לראות סממנים של הצלחה. ההצלחה של מכשירי האייפון היא לא הצלחה של איש אחד, מדובר בפרויקט עצום בו לוקחים חלק אנשי שיווק, פרסום, עיצוב, מהנדסים, מתכנתים ועוד שכל מטרתם הוא לגרום לאנשים לרצות את מכשירי האייפון וברבעון האחרון הם הצליחו לגרום ליותר מ- 74 מיליון אנשים ברחבי העולם לרצות ולקנות מכשירי אייפון. אולם זה היה ג'ף וויליאמס ועובדיו שהביאו לידי כך שיותר מ- 74 מכשירי אייפון היו זמינים לרכישה, כשלמעשה נראה שוויליאמס הצליח לעבוד עם שותפותיה של אפל לייצור מכשירי האייפון ולדחוף עוד כ- 5 מיליון יחידות שלא היו מתוכננות.

בנוסף באירוע ספטמבר בו אפל חשפה את השעון, לצד מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס, התגלה שוויליאמס הנהיג את קבוצת פיתוח השעון, שנראה שלמרות שהוא עדיין לא הושק, הוא כבר יוצר השפעה משמעותית על הקטגוריה, כשהוא גורם לעולם הטכנולוגיה לחכות להשקתו. כמובן איש עדיין לא יודע עד כמה השעון יצליח עם השקתו, אולם כבר עכשיו הוא זוכה לתגובות חיוביות ממספר חזיתות, בין אם מדובר מאושיות בתחום האופנה, ובין אם מדובר מאושיות מתחום השעונים, כשלאחרונה הנשיא של חברת LVMH שגם מכהן בתור הסמנכ"ל של חברת השעונים Tag Heuer ציין לאחרונה שלדעתו השעון של אפל ישנה את עולם השעונים ושאפילו הוא יענוד אחד, אפילו לאור העובדה שהוא מתכנן ש- Tag Heuer תתחרה באפל בקטגוריה זו.

2014 AAPL executive team

אז איך היפי, שהתהדר בסמי ה- LSD שהוא לקח כחוויה הטובה ביותר בחייו, ושנשר מהקולג' בוחר באנשי אופרציה מתחום התעשיה והניהול להנהיג את החברה אותה הוא ייסד, אחרי מותו? התשובה כולה כרוכה בזמן. כשג'ובס חזר לאפל בשנת 97' לשקם את אפל, הוא הקיף את עצמו באנשים מבריקים, שחשבו מחוץ לקופסא, השלימו את החסרונות של ג'ובס עם החוזקות שלהם, אולם מעבר לכך – הוקסמו ממנו והיו נאמנים לו באופן מוחלט. בכך וביחד עם העובדה שג'ובס ביסס את כוחו בדירקטוריון של אפל, הוא הבטיח שמה שהוא חווה בשנת 1985 עם ג'ון סקאלי, לא יחזור לעולם. מאז ועד יומו האחרון, ג'ובס טיפח את ההנהלה הבכירה באפל שבשנת 2011, הייתה מורכבת כמעט כולה מאנשים אותם ג'ובס הביא לאפל, ו/או שעלו לשורת ההנהלה הבכירה תחת ניהולו. במקביל ג'ובס גם הקים את האוניברסיטה של אפל – אוניברסיטה פנימית שמטרתה הייתה לטפח את הדור הבא של העובדים של אפל ושל המנהלים הבכירים שיום אחד ינהיגו את החברה. בכך ג'ובס הצליח לעשות דבר שאיש לא עשה לפניו – להטמיע את ה- DNA שלו, את אופן החשיבה שלו ואת האידיאלים שלו, אל תוך החברה אותה הנהיג. ההצלחה של ג'ובס ניכרת באופן בה אפל ממשיכה לפעול כיום, מספר שנים אחרי מותו. אפל עדיין שמה דגש משמעותי על חווית המשתמש, החברה עדיין שמה את העיצוב והתיכון של המוצרים כראשון במעלה. כל אלו ועוד אידיאלים נוספים נותרו להיות בבסיסה של אפל, גם כשהחברה השתנתה במובנים רבים, כמו למשל: דגש גדול יותר על התחומים הסביבתי (אקולוגי) והחברתי, פתיחות אל מול קהילת המפתחים והתקשורת, כניסה למגזרים חדשים על ידי יצירת שותפויות ארוכות טווח ורכישות בסדר גודל משמעותי (כמו למשל רכישת ביטס).

מעצם העובדה שהאידיאלים של ג'ובס הוטמעו באפל, אין שום סיבה שהמנכ"ל של החברה לא יהיה איש אופרציה, קפדן לפרטים הקטנים לא פחות מג'ובס שמקיף את עצמו באנשים המשלימים אותו, בין אם מדובר בפיל שילר בתחום השיווק, ג'וני אייב בנושא העיצוב, קרייג פדריקי בנושא התוכנה, אדי קיו בנושא השירותים, ג'ף וויליאמס בנושאי האופרציה או לוקה מאסטרי בפן הכלכלי. כולם אשפים בתחומם ואחראים באופן כזה או אחר להצלחה חסרת התקדים של אפל, הצלחה שזיכתה אותם בשנה האחרונה בתגמולים יפים עבור פועלם בחברה, כפי שהתגלה לאחרונה בדיווח SEC שגילה את המשכורות ואת הבונוסים של חברי ההנהלה הבכירה של אפל. בראש עומד כמובן קוק שהכפיל את הבונוס שלו מהשנה שעברה, לא מעט בזכות פועלו של קוק בניהול אפל ובאופן בו הוא הצליח להזניק את המניה של החברה שדשדשה בשנתיים האחרונות, ואליה קשר קוק את המשכורת שלו. ברשימה מופיעים גם אדי קיו וג'ף וויליאמס שזכו למענקי מניות משמעותיים.

2014 AAPL executive compensation

אל קבוצה זו נוספו בשנים האחרונות אנשים מוכשרים מאוד כמו אנג'לה אהרנדטס שנכנסה לתפקיד ניהול חנויות האפלסטור, ד"ר דרה וג'ימי איובין – המוחות הכשרוניים שמאחורי ביטס, Ben Shaffer ו- Jay Blahnik מנייקי ועוד. כל אחד מומחה בתחומו, תחומים אותם קוק מעריך וחושב שהם יתרמו לאפל בהווה או בעתיד. סיבה זו שמה את וויליאמס להיות אחד המועמדים הבולטים ביותר בקרב ההנהלה הבכירה של אפל לרשת את קוק, אם כי אין ספק שכל אחד מהחברים הוותיקים בהנהלה הבכירה, בין אם מדובר באייב, שילר או אדי קיו כשבעוד כמה שנים ניתן היה לצרף לרשימה גם את אנג'לה אהרנדטס (במידה ולא יהיו התפתחויות יוצאות דופן לרעה). מה שכן אין ספק שהדיבורים על תוכנית ירושה לקוק הם מוקדמים מאוד, ואלא אם כן יקרה משהו פתאומי, קוק בן ה- 53 צפוי להמשיך ולתפקד כמנכ"ל אפל ל- 10 עד 15 השנים הקרובות. לאור העובדה שדאז רוב חברי ההנהלה הבכירה יהיו באמצע שנות ה- 60 שלהם, סביר להניח שמי שיטופח להנהיג את אפל יגיע מבין שורת המנהלים הבכירה באותה התקופה, וסביר להניח שמדובר באדם לא מוכר שיגיח בעשור הקרוב.

 

מקורות: Daring Fireball ו- Macrumors
עריכה, תרגום ותוספות: natisho