המנסר מוגאס | מהיר ואכזרי

ע״י

המנסר מואגס מנסר את השימוש של תקשורת המיינסטרים בשמה של אפל לכותרות סנסציוניות, וגם את הטענה ש- Xiaomi מאיימת על אפל.

 

 

המנסר מוגאס

אם אתם קוראים קבועים של חדשות המיינסטרים ושל הטור הזה, אני לא צריך לספר לכם שישנו מעין טרנד כזה שבו כתבות רבות שמתפרסמות במיינסטרים בעניינה של חברת אפל – מכילות לרוב מגוון רחב של שטויות, חצאי אמיתות ודמיון פרוע ומאוד פעיל. לפעמים, זה פשוט נהיה כל כך צהוב, שזה גורם לי לחשוב שהכתבים באתרים המיינסטרימיים אשכרה מתחרים ביניהם (כמו בתכנית ריאליטי סטייל ״כתב נולד״) בנסיון לגלות מי מהם מסוגל להעלות כתבה עם כותרת יותר הזויה/צינית/פרסומית/צהובה. כמובן שזה לא רק בעניינה של אפל, אלא שזהו רק סימפטום של המגיפה הכללית אשר השתלטה על תחום התקשורת, והדביקה כל חלקה טובה בו כמו סרטן. המגיפה הזו נקראת ״האינטרס הפרסומי״, והיא תוקפת את האינטלקט ואת ההיגיון הבריא בכך שהיא מציגה – ללא אבחנה או גילוי נאות –  דעות כעובדות, תוכן ממומן או חצאי אמיתות וספקולציות כעובדות מוגמרות.

בכללו זה, מסתמן שאפל היא שק החבטות האהוב על תקשורת המיינסטרים. כן, זו תופעה כלל עולמית – אם כי בישראל משום מה, כתבים מרשים לעצמם קצת יותר מרחב תמרון יצירתי בכל הקשור לכותרות ולעובדות בשטח. ואז, כשמגיע מישהו אשר מצביע על קלחת השטויות הזו וקורא לה בשמה (צהובונות), התגובה היא לרוב אחד משתי אופציות: הראשונה, היא שאותו אדם זוכה לכינוי ״פאנבוי״. כי הרי, רק פאנבוי יבוא להגנתה של חברה (אפל, במקרה זה) שכלל לא משלמת לו, נכון (עזבו שאם אותו האיש הוא עובד חברת פרסום, זה משום מה נחשב ללגיטימי)? – אז זהו שלא: המנסר לא בא ״להגנתה״ של אפל. הוא גם לא מקבל תשלום מאפל. המנסר פשוט לא סובל צהובונות, חצאי עובדות, ספין, שקרים, דימיון פרוע – וכל שאר הרעות החולות שאנו מקבלים כיום תחת הכינוי ״חדשות טכנולוגיה״ (אולי זה רק אני…). האופציה השניה, היא שאותו אדם שהצביע על הבולשיט וקרא לו בשמו – זוכה לאיומים כאלו ואחרים (הטרדות בפייסבוק ואיומי תביעה, נניח) מאחורי הקלעים – וסייג לחוכמה בשתיקה בעניין הזה, אך אקנח בכך שאציין שלכתבים יש אגו מאוד שברירי ורגיש, והם ממהרים להתבכיין ולהתרגז בכל פעם שמישהו חושף את הבולשיט שלהם בפרהסיה.

ואם כבר בבולשיט עסקינן, הנה עוד כותרת מבלשטת מבית היוצר המיינסטרימי:

״שיאומי MI4: הסמארטפון שמפחיד את סמסונג ואפל״כלכליסט

מפחיד את אפל? – אמממ… אני חושב שאפל עסוקה מידי בלצפות בזהב טהור את הרצפה של הקמפוס החדש שלה בקופרטינו. לא, היא לא באמת עושה זאת, אבל יש לה מספיק פאקינג כסף בכדי לעשות זאת – כסף שהיא עסוקה מידי בלספור כרגע, מרוב מכשירי אייפון 6 ו-6 פלוס שממשיכים לעוף מהמהדפים ברחבי העולם. אבל בואו נעבור הלאה ונתרכז בשאר הכתבה… אה… רגע… מה? – זה האזכור היחיד שאפל מקבלת בכתבה? – טוב נו, הרי זה לא סוד שבכדי למכור מכשירי סמארטפון בישראל, היבואנים זקוקים לאינטרס הפרסומי – ואת הפטנט הזה של להשוות את המוצר שהם מייבאים מול האייפון ולקטול את אפל, לא הם המציאו. ממציאת השיטה הזו היא ללא ספק סמסונג, אשר העתיקה מאפל בגסות את סגנון העיצוב של מוצריה – ותוך כדי כך שחררה פרסומות אשר לעגו לאייפון והציגו אותו כנחות לעומת קו מוצרי הגלאקסי.

lei vs jobs

אבל כיום, כאשר מסתמן כי התחום היחיד שסמסונג יכולה לצפות לראות ממנו רווח הוא תחום מוצרי האלקטרוניקה הביתית (טלוויזיות ומדיחי כלים) – פתאום מגיעה לה טוענת חדשה לכתר, סמסונג 2.0, אם תרצו. Xiaomi לא רק ממשיכה את דרכה של סמסונג, אלא שהיא מתעלה על סמסונג כיום בכל פרמטר: במכירות של מכשירים, באיכות העיצוב (כש-Xiaomi מעתיקה מאפל ביד גסה עוד יותר משל סמסונג) של המכשירים, באיכות הרכיבים שבמכשירים, במחיר הנמוך וחשוב יותר מכך – הצלחה יוצאת דופן בקרב המשתמשים וקריצה מוול סטריט. הפוטנציאל של Xiaomi להיות חברה שיום אחד תהיה מסוגלת לאיים על אפל – בהחלט קיים. אבל, וזה אבל גדול מאוד: ישנו עוד פרק זמן ארוך ובלתי מבוטל בין הנקודה שבה Xiaomi נמצאת כיום, לבין הנקודה שבה אפל תתחיל להתייחס אליה כאיום. הצמיחה של Xiaomi היא בהחלט מרשימה, אבל הכנסות השיא של אפל במכירת דגמי האייפון 6 שלה ברחבי העולם מרשימה הרבה יותר. כך או כך, נכון לעת עתה – שתי החברות הללו שומרות על סטטוס קוו: אפל בפרמיום, Xiaomi בזול. אבל מנגד ומשום מה, אתר קלקליסט מצפה מהקוראים שלו להאמין כי כבר הגיע חזון למועד, עם הכותרת האומללה הזו.

אבל המציאות היא שאפל מייצרת מוצרי פרמיום בלבד, ואילו Xiaomi מייצרת מוצרים זולים בלבד. משמעות הדבר היא כי לאפל אין בכלל מה לפחד מ-Xiaomi בשלב הזה. בעוד ששתי החברות האלו קיימות באותו השוק, הן קיימות במישורים שונים לגמרי ולפיכך לא מאיימות אחת על השניה. אם כך, אני מאמין שביססנו אחת ולתמיד (כל עוד המצב לא משתנה) שלטעון כי אפל מפחדת מ-Xiaomi זהו טיעון מגוחך ששווה ערך בכסילותו לטיעון ש-Xiaomi מפחדת מאפל. למעשה, אני אפילו לא צריך להמשיך ולנסר מנקודה זו ואילך את הכתבה של קלקליסט, שכן היא מתמקדת בעיקרה בסקירה של מכשיר הדגל החדש של Xiaomi – ועם זה אין לי שום בעיה בכלל. הבעיה שלי היא באזכור שמה של אפל בכדי לגרור צפיות לסקירה הזו, כאילו שכוחו ושמו של המותג של Xiaomi צריכים עזרה בלמשוך צפיות לסקירה של המכשיר. המציאות היא כזו: Xiaomi היא חברה מרשימה שהגיעה להישגים מרשימים וממשיכה לטפס. ביום שהיא תכריז שהיא משיקה דגמי פרמיום, ותצליח להשיק מכשיר פרמיום לשוק אשר יהיה פופולרי בקרב המשתמשים (כמו שנניח, סדרת הגלקסי S הייתה למספר שנים)

Mi4 VS iPhone 5s

עכשיו, לאחר שסיימתי לנסר את הכותרת, אני לוקח את כל העניין 5 צעדים קדימה: הגיע הזמן לנסר את תמונת המצב של שוק הסלולר בכללותה, בכדי שאוכל להדגיש את המציאות הקיימת – להבדיל מהספין, הבולשיט והדיסאינפורמציה שהבלוגוספירה מיינסטרימית מתעקשת לפמפם לנו על בסיס יומי – במשיכות מסור עבות ומדממות. אני עושה זאת מכיוון שנמאס לי כקורא מכך ש-״כתבים״ (דמיקולו) מהבלוגוספירה הטכנולוגית הישראלית מרשים לעצמם לכתוב מה שבא להם, ככל העולה על רוחם וללא השלכות (פרט אולי לפגישה עם המנסר), עם אפס אחריות אישית לנאמר, ואפס אחוז אחריות בדיעבד – כאשר מתברר שכל מה שהם חזו היה לא יותר מאשר נפיחת אוויר חמה שנעה מכיוון אחוריהם. זוכרים אי שם בשנה שעברה, כשהכותרות כבר הספידו את אפל והכתירו את סמסונג כיורשת הכתר? – ברור שאתם זוכרים. אז אני רק שאלה: למה אף כתב לא פוטר או לכל הפחות ננזף על השטויות שרשם? (שוב פעם, שאלה רטורית. התשובה היא כי האתיקה העיתונאית מתה מזמן). אז הנה האנטי-תזה לבולשיט המיינסטרימי: עובדות. עובדות חדות ומושחזות, סטייל המנסר.

בעוד מרבית הכתבים בבלוגוספירה המיינסטרימית זוקפים את הצניחה הגדולה ברווחיות ובמכירות של סמסונג דווקא כקונטרה להצלחתה ולעלייתה של Xiaomi, האמת היא שנפילתה של הענקית הדרום קוריאנית לא הגיעה אך ורק כתוצאה מהכרסום של Xiaomi ברווחיה בקטגוריית המכשירים הזולים, אלא שהיא הגיעה בעיקרה דווקא מהקריסה הטוטאלית של מכשירי הקצה הרווחיים שלה בקטגוריית מכשירי הפרמיום. אנחנו מדברים כאן כמובן על הקריסה במכירות של מכשירים מקו מוצרי הגלאקסי S וה-Note של סמסונג, אשר מתחרים בצורה ישירה אל מול האייפון של אפל. במובן הזה, אפל הייתה למעשה הטורפת – זו שטרפה את סמסונג בעודה בחיים בשוק הסלולר – ואילו Xiaomi במובן הזה תפקדה בסך הכל כאוכלת נבלות – זו שמחכה עד שהטורף הגדול יסיים לטרוף, ושמסתפקת בשאריות שהוא מותיר אחריו. הרי בסופו של יום, פלח השוק הרווחי ביותר בשוק הסלולר הוא פלח שוק הפרמיום, ו-Xiaomi בכלל לא נמצאת שם – אבל אפל כן.

העדויות הן בשטח, שכן מסתמן כיום (בצורה שאפילו ברורה כיום ממה שהייתה ברבעון הקודם) שהמשתמשים אשר חיפשו לרכוש מכשיר סמארטפון חדש בחרו במכשירי הפאבלט הגדולים יותר של סמסונג (כמו סדרת מכשירי ה-Note) רק בגלל המסך הגדול ותו לא. כלומר: לא בגלל ״החדשנות״ של סמסונג, לא בגלל שום דבר אטרקטיבי במיוחד מבחינת אנדרואיד כפלטפורמה – ובוודאי שלא בגלל איזשהו יתרון כביכול בביצועים, או בגלל כל הסקירות המפרגנות והביקורות הנלהבות (אשר אף אחת מהן לא הייתה נכונה, כנה או מבוססת על טהרת הדיווח העיתונאי) סביב מוצרי סמסונג, אשר הכתירו וציירו את החברה הדרום קוריאנית כ-״אפל החדשה״ ואת מוצריה כמביאי הבשורה הטכנולוגית. האמת התגלתה במערומיה עת השקת מכשירי האייפון 6 וה-6 פלוס של אפל: ברגע שאפל השיקה את שני מכשירי האייפון החדשים שלה בעלי המסך הגדול, הפופולריות של קו מוצרי הגלקסי S וה-Note של סמסונג נעלמה כלא הייתה. בעוד שמספר משלוחי המכשירים המשוערים מחברת Strategy Analytics מראים כי הסך הכולל של מכירות המכשירים של סמסונג ברבעון הרביעי (Q4) צנחו ״רק״ ב-13 אחוזים בהשוואה לרבעון המקביל דאשתקד, דיווחים רבעוניים של סמסונג עצמה מרמזים כי הרווחים של סמסונג בתחום הניידים צנחו בלמעלה מ-64 אחוזים.

Xiomi-Mi-4-vs-Samsung-Galaxy-S5

ברבעון השלישי (Q3), סמסונג הכריזה על צניחה מטאורית של 74 אחוזים ברווחיה בתחום הניידים. אנליסטים כבר ציינו עוד בשלהי 2014 שהחברה הקוריאנית עומדת בפני לחץ תחרותי גובר משני צידי המתרס – אפל מחד גיסא בקצה העליון של השוק, ומחברות סיניות (בפרט Xiaomi) מאידך בקצה התחתון של השוק. המשתמע מכך הוא שסמסונג עומדת בבירור מול קרב קשה בשני החזיתות, ואנו רואים זאת כיום. עם זאת, בהתבסס על המספרים שעליהם דיווחה סמסונג עצמה, הצניחה הקטסטרופלית השאולה ברווחים של סמסונג ברבעון השלישי לא הגיעה בגלל ההשתלטות של Xiaomi על פלח השוק הזול, אלא שהיא הגיעה דווקא מהתקיפה התרמו-גרעינית של אפל על פלח שוק הפרמיום (סטיב ג׳ובס ודאי מחייך לו בקברו) בדמות האייפון 6 וה-6 פלוס, אשר פגעה פגיעה אנושה במחוללי ההכנסות ורווחי הליבה העיקריים של סמסונג: מכשירי הפרמיום שמהווים את עיקר הרווחים של כל חטיבת האלקטרוניקה של סמסונג. הנזק שאפל גרמה לסמסונג רק ילך ויחמיר, בעוד פלח השוק התחתון שלה נכבש על ידי ייצרניות אנדרואיד זולות מסין. אבל הסיבה האמיתית לכל המתרחש כאן היא פשוטה: איכות. אפל מייצרת מוצרים איכותיים. Xiaomi מייצרת מוצרים איכותיים, על אף היותם זולים. סמסונג, לעומתן… ״האיכות״ של מוצריה מדברת בעד עצמה בזכות מצבה הקיים בשוק הסלולר כיום. #רק אומר.

מקור: רון ריינס

מקור: רון ריינס

מי שמפחד מ-Xiaomi זו סמסונג, לא אפל. ולסמסונג יש כרגע יותר סיבות לפחד מאפל מאשר מ-Xiaomi. אז איפה כל הכתבות שמנבאות את סופה של סמסונג, כפי שעשו לאפל? – איפה הם עכשיו, כל הכתבים דמיקולו האלו שהכתירו את סמסונג כ-״אפל החדשה״, וששיווקו את מוצריה כמביאי הבשורה הטכנולוגית? – ניתן לפחות להתנחם בעובדה שאם הראשים שלהם לא מתגלגלים במערכות שבהן הם מועסקים, לפחות המנסר תמיד כאן בכדי להקיז את דמם באכזריות ועם חיוך זדוני – ובכך להמחיש לכל בר דעת עד כמה ערך העיתונאות האמיתי לא קיים במיינסטרים, מכיוון שהמיינסטרים עסוק יותר מדי בלינוק מהעטין של האינטרס הפרסומי. #לאקונאתמהשאתםמנסיםלמכור.