התוכניות של אפל לגבי ביטס מתגלות

ע״י

דיווח חדש מגלה את התוכניות הקרובות של אפל עבור שירות המוזיקה של ביטס, עם אינטגרציה עמוקה ב- iOS, איטיונס, תמחור חדש ועוד.

 

 

Beats

מאז שאפל רכשה את ביטס, רבים תוהים לגבי התוכניות הבאות של אפל עבור החברה שרכישתה הייתה הרכישה הגדולה ביותר של אפל עד כה. בפרט העניין הוא לגבי שירות המוזיקה של ביטס שנראה כמו הסיבה העיקרית לרכישה, כשעסקי האוזניות המצליחות והרווחיות של ביטס היו הדובדבן שבקצפת. עד כה אפל לא עשתה יותר מדי עם השירות, למעט הוספת אפליקציה ייעודית של שירות הסטרימינג למכשירי האפל TV שלה. אולם נראה כי הגלגלים מתחילים לנוע, זאת כאשר דיווחים הקשורים לתוכניות של אפל מתחילים לצוץ ברשת. הדיווח הראשון מגיע מ- Guardian הבריטי, שמציין שאפל רכשה את Semetric חברת אנליטיקה בריטית העוסקת בתחום המדיה. החברה הקטנה נוסדה בשנת 2008 והיא ידועה בזכות שירות מעקב נרחב של מכירות, הורדות וסטטיסטיקות בתחום הרשתות החברתיות של אמנים וחברות בעסקי המוזיקה, בשם Musicmetric. בשנת 2013, הסטארטאפ הקטן חתם על חוזה עם חברת Spotify, ששירות המוזיקה שלה צובר פופולריות באופן הולך וגובר. אולם כעת אחרי הרכישה, נראה כי אפל תנצל את הכישורים והיכולות של Semetric עבור התוכניות העתידיות שלה לשירות הסטרימינג של ביטס, שלפי השמועות צפוי בשנה הקרובה לעבור שינוי נרחב. האתר 9to5mac פרסם בימים האחרונים דיווח די מעניין המגלה את היקף השינוי ומה התוכניות העתידיות של אפל לשירות המוזיקה של ביטס והן רחבות ומקיפות למדי.

תוכניות אלו מתחילות בכך שבמקום להציג שינוי לאפליקציה של ביטס, אותה ניתן יהיה להתקין על מכשירי האייפון, האייפד והאייפוד טאץ'. אפל מתכוונת להטמיע את השירות עמוק בתוך הקרביים של iOS, איטיונס והאפל TV. בהתאם לכך אפל מפתחת גרסה חדשה לגמרי של שירות המוזיקה שיוטמע במכשירי ה- iOS, ביניהם גם האפל TV וכאמור גם איטיונס. באופן זה אפל מתכוונת להרחיב את היקף המשתמשים של השירות, זאת אחרי שאפל למדה כבר שעל ידי הטמעת שירות בתוך iOS, משתמשים רבים יבחרו להשתמש בו על פני שירותים אחרים, כפי שקרה עם שירות המפות המשתפר של אפל וכן שירותים אחרים אותם אפל הטמיעה במכשירי ה- iOS. בנוסף אפל מתכוונת לשנות את התמחור של השירות, שכיום עומד על 9.99$ לחודש. או 99.99$ לשנה, אם כי המחיר לא יהיה חינמי. במקום זאת אפל תמשיך לדרוש תשלום חודשי (ו/או שנתי) עבור השירות, אולם המחיר יהיה זול יותר. עד כה השמועות גרסו שהתוכניות של אפל הן להוריד את התמחור לכדי 5$ לחודש, אולם נראה כי חברות המוזיקה מתנגדות למחיר כה נמוך וכעת המחיר החודשי הצפוי הוא 7.99$, שהוא זול יותר מהמחיר של שירותים מתחרים כמו למשל Spotify פרימיום או Rdio פרימיום שעומדים על 9.99$ לחודש. יש לציין שעם השקתו, שירות המוזיקה בסטרימינג של גוגל גם תומחר במחיר של 7.99$, אולם מחיר זה השתנה ל- 9.99$ לחודש, שהוא גם המחיר הנוכחי.

Musicmetric

Musicmetric של Semetric

מבחינת התשתית, נראה כי השירות יסתמך באופן כבד על סטרימינג מהענן, כשהשירות יתמקד בספריית המוזיקה של המשתמש. פיצ'ר חדש של חיפוש יאפשר למצוא כל שיר שנמצא בקטלוג של איטיונס או ביטס, והמשתמשים יוכלו להאזין למוזיקה מהקטלוג באמצעות סטרימינג וכן להוסיף שירים לספריית המוזיקה האישית שלהם. כמו כן, המשתמשים יוכלו לבחור שירים ספציפיים אותם הם יוכלו לשמור באופן מקומי על מכשירי ה- iOS שלהם ו/או על המחשב האישי (דרך איטיונס כמובן), או מנגד לשמור את כל השירים בענן ובכך לחסוך מקום פיזי על המכשיר. השירות החדש גם יציג אינטגרציה עמוקה לתשתיות הנוכחיות של שירות המוזיקה של ביטס כמו: הפעילויות, הפלייליסטים, מיקסים ועוד. בכך המשתמש יוכל לגשת להיצע רחב מאוד של תכני מוזיקה שנבחרו בקפידה ונאצרו על ידי צוות המוזיקה של ביטס שמורכב מאושיות מתחום המוזיקה, בעבר ובהווה. באופן מעניין אפל צפויה גם לעדכן את הפיצ'רים החברתיים של שירות המוזיקה של ביטס, ובכך לאפשר למשתמשים לעקוב אחר פלייליסטים ופעילויות של משתמשים אחרים וכן של אמנים. בכך נראה שאפל תשתמש בידע ובניסיון שהיא צברה עם הרשת החברתית הכושלת שלה – Ping, שהושקה לפני מספר שנים, הטמעה באיטיונס, אולם נסגרה עקב חוסר ההענות של המשתמשים.

כדי להקל על קהל המשתמשים של שירות המוזיקה של ביטס בעת המעבר, אפל תאפשר למשתמשי השירות למזג את החשבון שלהם בשירות המוזיקה של ביטס, עם חשבון האיטיונס שלהם. המשתמשים יוכלו כמובן להעביר את התכנים והסיפריות הנוכחיות שלהם מהשירות של ביטס, לשירות החדש ולמזג את השירים אותם הם רכשו באיטיונס עם ספריית הענן של השירות החדש. באופן מעניין השירות לא צפוי להחליף את השירותים הקיימים של אפל בתחום המוזיקה: איטיונס רדיו, iTunes Match וחנות המוזיקה האיטיונסטור, שימשיכו לתפקד במתכונת הנוכחית שלהם כיום, אפילו למרות שנראה שבין שירותים אלו, לבין השירות החדש תהיה חפיפה מבחינת הפונקציונליות.

Beats on iOS

בעוד הטכנולוגיות של ביטס יהוו את הנדבך העיקרי מתחת למכסה המנוע של השירות החדש, או יותר נכון המחודש. העיצוב והממשק ישתנו לחלוטין, תוך כדי שהם ינטשו את העיצוב הנוכחי ואת ערכת הנושא המבוססת על הצבעים: אדום ושחור, לטובת מראה חדש שיהיה דומה מבחינת הממשק והצבעים שלו לאיטיונס ולאפליקצית המוזיקה המובנית של מכשירי ה- iOS. באופן מפתיע למדי, שירות המוזיקה בסטרימינג החדש של אפל יגיע גם לפלטפורמת האנדרואיד ובכך הוא יחליף את אפליקציית המוזיקה של ביטס, שזמינה היום למשתמשי אנדרואיד ופותחה על ידי ביטס עוד לפני שהחברה נרכשה. למרות שרבים סברו שאפל תסגור את השירות עבור משתמשי האנדרואיד, אפל שמרה על האפליקציה בחנות הפליי של גוגל וכעת נראה שהחברה תציג את השירות המחודש גם לפלטפורמה היריבה, זאת בהתאם לשמועות מהשנה שעברה, שגרסו שאפל צפויה להציג את שירות האיטיונסטור למשתמשי האנדרואיד, דבר שרבים התקשו להאמין שהוא אכן יקרה. למרות שמדובר במהלך מפתיע, יש הרבה מאוד היגיון מאחוריו. בעבר טים קוק ציין שלאפל אין הסתכלות "דתית" לגבי פתוח שירות לפלטפורמת האנדרואיד ובמידה והדבר יהיה הגיוני אפל תעשה זאת ללא היסוס, ואכן הצגת שירות מוזיקה איכותי לקהל המשתמשים הרחב של פלטפורמת האנדרואיד הוא צעד שיכול רק להרחיב את היקף השירות ועל הדרך להציג בפני משתמשי האנדרואיד טעימה קלה מאיכות התוכנה והשירותים של אפל, דבר אותו החברה עשתה כבר לפני שנים כשהיא הציגה את איטיונס למשתמשי ה- PC, למרות התנגדותו הראשונית של ג'ובס לנושא. ההצלחה של איטיונס על מחשבי ה- PC, הביאה להיקף מכירות רחב יותר של מכשירי אייפוד ועזר לאפקט ההילה, כשמשתמשי PC רבים שהתנסו לראשונה עם אפל דרך איטיונס והאייפוד בחרו בסופו של דבר לעבור לפלטפורמת המק.

Android Beats music

ביטס לאנדרואיד

מה שכן הפתיחות הגדולה של אפל עם שירות המוזיקה המחודש לפלטפורמות המתחרות לא יגיע גם לפלטפורמה הניידת והמדשדשת של מיקרוסופט, למרות ששירות המוזיקה של ביטס, זמין כיום גם עבור מכשירי ה- Windows Phone. הסיבה לכך היא נתח השוק הזניח של הפלטפורמה הזו, כשפיתוח של השירות עבורה יהיה בזבוז של זמן ומשאבים יקרים. באופן דומה אפל גם לא תשדרג את שירות המוזיקה הוובי של ביטס, שכיום מבוסס על פלאש ומציע רק חלק קטן מהפיצ'רים והיכולות, אותן השירות מציע דרך האפליקציה.

התוכניות הנרחבות הללו זוכים לתמיכה נרחבת מצד ההנהלה והעובדים של ביטס, אולם נראה כי הדברים לא פועלים באופן חלק והשילוב של השירות שהוא למעשה גם שילוב בין הכשרונות והעובדים של שתי החברות יוצר לא מעט בעיות. הדיווח מגלה שהמעבר לשירות החדש מונהג מצוות המונה את Robert Kondrk, שמונה לאחרונה להיות סגן נשיא האיטיונס באפל, שעובד ביחד עם צוות ההנהלה הבכיר של ביטס שכולל את Ian Rogers – המנכ"ל של חטיבת המוזיקה של ביטס לפני הרכישה, Jimmy Iovine – המייסד של ביטס וכן Trent Reznor – סמנכ"ל הפיתוח היצירתי של חטיבת המוזיקה של ביטס לפני הרכישה שמוכר גם בזכות להקת NIN, בה הוא משמש כסולן. ערב רב זה של כישרונות יוצר ככל הנראה לא מעט בלאגן ונראה שהשילוב בין צוות העובדים של ביטס עם צוות האיטיונס יוצר לא מעט חיכוכים. דוגמא אחת היא Bobby Gaza – סגן נשיא בכיר בביטס שמונה לתפקיד ראש חטיבת ההנדסה עבור שירות המוזיקה החדש. לפי הדיווח Gaza עזב את אפל בחודש דצמבר האחרון, כשלפי המקורות של 9to5 עולה כי יתכן מאוד שהפרויקט יגבה עוד "קורבנות" שעשויים לעזוב. בעיות אלו וחוסר הכיוון הברור מצד ההנהלה הבכירה באפל יוצרים מצב של חוסר בהירות לגבי מועד השקת השירות החדש. לפי הדיווח עולה שהתיכנון היה להציג את השירות החדש כבר במהלך חודש מרץ הקרוב, זאת בהתאם לשמועות בנושא, אולם כעת נראה שלאור הסיבוכים והאינטגרציה העמוקה של השירות עם iOS, יתכן מאוד שהוא יוצג רק ב- WWDC הקרוב. בעבר אפל השתמשה באירוע המפתחים כדי להציג שירותים הקשורים למוזיקה כשבשנת 2012 החברה הציגה את iTunes Match ובשנת 2013 החברה הציגה את איטיונס רדיו, כך שלא יהיה מדובר בתקדים.

 

 מקורות: 9to5mac וה- Gurdian
עריכה, תרגום ותוספות: natisho