דיווח | אפל עובדת על ה- iCar

ע״י

דיווחים ברשת מגלים שאפל עובדת על פיתוח רכב חשמלי שעשוי גם לנהוג לבד. האם ה- iCar הוא לא פיקציה?

 

 

Apple iCar

בעשור האחרון היו עשרות שמועות סביב פיתוחים שונים ומשונים שאפל עובדת עליהם: טבלטים, טלויזיות, סמארטפונים ואפילו רכבים. עם הזמן התברר שלשמועות היו כנפיים ואפל אכן הציגה מכשיר סמארטפון, טבלט ובעוד החברה עד כה לא הציגה טלויזיה (למורת רוחו של האנליסט Gene Munster) היא כן הציגה מכשיר מדיה סלוני. כעת נראה שגם לשמועות על פיתוח רכב, שזכה לכינוי iCar, יש כנפיים. השמועות החלו לפני כשבוע וחצי כאשר דיווחים ברשת הציגו תמונות של רכבי וואן הרשומים על שמה של אפל מסתובבים להם בניו יורק ובסן פרנסיסקו, כשעליהם יש ציוד אלקטרוני מתוחכם שכולל 12 מצלמות וכן חיישני LiDAR. ציוד זה נמצא עד כה בשימוש ב- 2 תרחישים, מה שהעלה סברות לפיהן: או שאפל עובדת על פיצ'ר מתחרה ל- Street View של גוגל לשיפור שירות המפות שלה, או שאפל עובדת על פיתוח של רכבים אוטונומיים, קרי רכבים שנוהגים לבד. מה שכן בדיקה מעמיקה יותר גילתה שלאפל אין רישיון להפעיל רכבים אוטונומיים ולכן האפשרות ההגיונית יותר הייתה שאפל עובדת על שיפור שירות המפות שלה, עם פיצ'ר דמוי Steet View של גוגל. זמן קצר לאחר מכן המגזין בלומברג דיווח כי בין אפל לבין חברת הרכבים החשמליים טסלה, יש תחרות עזה סביב משיכת עובדים כאשר עד כה טסלה "גנבה" כ- 150 עובדים, רובם בכירים, מאפל לעבוד בחברה שלה, החל תחומים כמו משאבי אנוש ומשפטים ועד לחלקים הנדסיים יותר כמו פיתוח ממשקי המשתמש של הרכב ועוד. הדיווח של בלומברג מציין שאחת הסיבות לכך שהעובדים באפל מוכנים לעבור לחברת טסלה, שהיא בכלל יצרנית רכבים, היא המנכ"ל של יצרנית הרכבים החשמליים – אלון מאסק, יזם כשרוני שהיה בין המייסדים של PayPal ובשנים האחרונות מתעסק ביוזמות שונות ומשונות כמו חברת טסלה אותה הוא כאמור מנהל וחברת SpaceX, המפתחת כלים לנסיעה בחלל, בה הוא משמש כסמנכ"ל הפיתוח.

רכבי המיני וואן של אפל עם הציוד האלקטרוני

רכבי המיני וואן של אפל עם הציוד האלקטרוני

על פי הדיווחים מאסק דומה מאוד באופיו לסטיב ג'ובס כשהוא ידוע בהיותו כריזמתי, אובססיבי לפרטים הקטנים ובעל מצבי רוח משתנים. סיבה נוספת לכך שטסלה קוסמת לעובדי אפל, היא שבשנים האחרונות רכבים הפכו להיות יותר ויותר כמו מחשבים כשתוכנה הופכת ונהיית מרכיב הולך וגובר בחשיבותו ברכבים. הרכבים החשמליים של טסלה הם דוגמא מצוינת לכך כשהם מגיעים עמוסים באלקטרוניקה ותוכנה שמאפשרת עדכוני קושחה, כשהאחרון שבהם שיפר את מהירות התאוצה של מודל ה- S באופן ניכר. אפל סרבה להגיב לדיווח של בלומברג, אולם מאסק כן הסכים להתייחס לנושא כשהוא מאשר באופן מרומז את העובדה שהחברה שלו העסיקה מאות עובדים מאפל בשנים האחרונות, וכן הוא ציין שאפל ניסתה גם להעסיק לא מעט מהעובדים של טסלה, תוך כדי שהיא מפתה אותם עם מענקים כספיים והטבות רבות. זמן קצר אחרי הדיווח של בלובמרג האתרים Buisness Insider וה- Mac Observer דיווחו שגם אפל הביאה לשורותיה לא מעט עובדים מטסלה ובעוד העובדים שעזבו את אפל לעבוד עבור יצרנית הרכבים החשמליים מגיעים מתחומים שונים ומשונים בחברה (כפי שצוין: משאבי אנוש, משפטים, מתכנתים ועוד), העובדים שאפל הביאה לשורותיה מטסלה הם כאלה שיש להם ידע וניסיון בתחום הרכב. למעשה Buisness Insider קיבל טיפ מעובד אפל שאישר את פועלה של אפל בתחום הרכב ואף ציין ש:

אני חושב שזה ישנה את הנוף (של תעשיית הרכב) ויתן לטסלה תחרות אמיתית.

אולם נראה שטסלה היא לא החברה היחידה ממנה אפל שוכרת לשורותיה עובדים. דיווח של ה- FT מגלה שאפל מעסיקה אושיות מתחום הרכב, כשכוונותיה של אפל הן הרבה יותר גדולות ממרכז השליטה והמדיה של הרכבים אליו אפל ביצעה את כניסתה בשנה האחרונה עם CarPlay, כשעשרות עובדים מהחברה, רובם לקחו חלק בפיתוח האייפון הראשון, פועלים במרכז פיתוח סודי הממוקם לא רחוק מהקמפוס הראשי של החברה בקופרטינו, שהוקם לקראת סוף השנה שעברה. בין אלו שעובדים על הפרויקט ניתן למצוא את המעצב הראשי של אפל – ג'וני אייב – שנפגש בחודשים האחרונים עם בכירים ומהנדסים מתעשיית הרכב תוך כדי שהוא מנסה לגייס חלק מהם לשורותיה של אפל. בין אלו אותם אפל הצליחה לגייס, ניתן למצוא את Johann Jungwirth, מי שהיה המנכ"ל והנשיא של מרכז הפיתוח והמחקר של מרצדס בנץ בארה"ב. על פי הדיווח הפרויקט שזכה לשם הפנימי פרויקט Titan, ובראשו עומד Steve Zadesky, שהגיע לאפל מחברת פורד, לו יש וותק של כ- 16 שנים באפל ובעבר הנהיג את הצוותים שפיתחו את צד החומרה של האייפוד והאייפון. הדיווח מגלה שההצלחה של אפל בשנים האחרונות הביאה את טים קוק לאשר את הפרויקט השאפתני, כשנראה שבקרב ההנהלה הבכירה יש לא מעט חובבי רכב ביניהם ניתן למצוא את: אדיו קיו, ג'וני אייב ואת מארק ניוסון, שהצטרף לאחרונה לצוות העיצוב של אייב. אם בסופו של דבר יתברר שהפרויקט הוא אמיתי, זו לא תהיה הפעם הראשונה שאפל מחליטה להכנס לשוק חדש שמדבר לעובדים של החברה ולצוות ההנהלה הבכירה.

סטיב ג'ובס ובכירים אחרים באפל ציינו בראיונות שנערכו עימם בעבר שאפל תמיד פיתחה מוצרים שעובדים החברה רצו להשתמש בהם בעצמם. כך למשל ג'ובס וווזניאק פיתחו את מחשב ה- Apple I הראשון ובהמשך את ה- Apple II, שהיו מחשבים שהם והחברים שלהם רצו להשתמש בהם. בהמשך השנים אפל פיתחה את האייפון, אחרי שהחברה ראתה את המצב העגום של שוק הסלולר וכעת יתכן מאוד שהחברה מאמינה שהיא יכולה לתרום לתעשיית הרכב, ולעשות עבורה את מה שהיא עשתה בשווקים רבים קודם לכן. אחד האתגרים שעומדים בפני אפל בנושא הוא בתחום הייצור, כשלחברה אין שום ניסיון בייצור של רכבים. מה שכן הדבר לא מנע מאפל לפעול בעבר בתחום הסלולר, תחום נוסף בו לחברה לא היה שום ניסיון לפני האייפון. אפשרות אחת שעומדת בפני אפל היא מיקור חוץ לייצור הרכבים, כשהחברה יכולה להשתמש ביצרנית חיצונית כמו Magna Steyr האוסטרית שפועלת עם יצרניות רכבי יוקרה כמו: BMW ומרצדס ומייצרת עבורם רכבים. הדיווח של ה- FT מציין ש- Zadesky נסע מספר פעמים לאוסטריה בחודשים האחרונים כשיתכן מאוד במטרה להפגש עם אנשי קשר מחברת Magna Steyr.

בראיון שנערך עם קוק לאחרונה בוועידה השנתית של גולדמן סאקס, ציין המנכ"ל של אפל שתחום הרכב הוא אחד מהפלטפורמות הטכנולוגיות החשובות ביותר שאפל השיקה בשנה האחרונה, כשהוא מציין את CarPlay לצד HealthKit ו- HomeKit. לאפל יש כבר קשרים עם תעשיית הרכב, בין אם בהקשר של נגני האייפוד שנכנסו לתוך מערכות המדיה המובנות ואלו צד ג' של הרכבים בתחילת שנות ה- 2000 ולאחרונה עם CarPlay, שהכניסה את iOS לממשק המדיה של רכבים מיצרניות שונות כמו: פרארי, Volvo, מרצדס, פולקסווגן ועוד.
הוול סטריט ג'ורנל מאשש את הדיווחים הקודמים כשלפי מקורותיו עולה שאפל אכן עובדת על אותו פרויקט Titan, שמעסיק כ- 1,000 עובדים מכל קצוות החברה. מה שכן הג'ורנל מציין שיתכן מאוד שהפרויקט לא יראה את אור היום, ושאפל עובדת על הנושא לא רק בשביל להכנס לתחום הרכב, אלא גם כדי לצבור ניסיון בתחומים משיקים שעשויים להיות שימושיים גם עבור ליין המוצרים הנוכחי שלה כמו סוללות ואלקטרוניקה של רכבים שיכולים להיות שימושיים גם עבור דגמים עתידיים של האייפון, האייפד או המק וכן עבור הרחבה של CarPlay. הדיווח של הג'ורנל גם מציין שנכון לעכשיו רכבי האבטיפוס שאפל מפתחת נראים כמו רכבי מיניוואן, אם כי לאור העובדה שמדובר ברכבי אבטיפוס הדבר לא אומר שכך יראו הרכבים החשמליים של אפל, בדיוק כמו שהאבטיפוס של האייפון היה למעשה מסך מולטי טאץ' גדול שחובר למחשב מק G5.

כל הדיווחים עד כה התמקדו בכך שאפל פועלת לפתח רכב חשמלי, אולם דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס עשוי להסביר את המצאותם של מכשירי האלקטרוניקה המתקדמים על הרכבים של אפל שניצפו בשטח. הדיווח של רויטרס מגלה שמעבר לעובדה שאפל עובדת על פיתוח רכב חשמלי, החברה גם רואה ערך מוסף בפיתוח מערכת הפעלה מלאה לרכב שתאפשר לרכב לנהוג באופן אוטונומי. הדיווח מתייחס לכך שהשותפות של אפל עם יצרניות הרכב השונות דרך הטמעת נגני האייפוד והאייפון דרך CarPlay עשוי לעזור לחברה לצבור ניסיון בתחום, עבור תוכנית שאפתנית הרבה יותר והיא ייצור רכב באופן עצמאי. רויטרס מציינים שאפל עשתה דבר דומה בתחום הסלולר כשבשנת 2005 החברה חברה למוטורולה לייצור מכשיר ה- Rokr, טלפון שהכיל בתוכו נגן אייפוד ואפשר לסנכרן לתוכו כ- 100 שירים דרך איטיונס. הטלפון התברר כפלופ אולם הדבר נתן לאפל ניסיון עם בתחום הסלולר ודחף אותה לפתח את האייפון, שהוצג בפני העולם כשנתיים לאחר מכן. יש לציין כי עד כה מעבר לדיווחים אנונימיים בנושא וכן מידע המגלה שאפל העסיקה בשנים האחרונות עובדים מתחום הרכב, אין מידע מבוסס עליו ניתן להסתמך לגבי אותו פרויקט Titan, אולם יתכן מאוד שזה די והותר, שהרי דיווחים אלו מזכירים מאוד את הדיווחים שקדמו להצגת השעון של אפל, בהם התגלה שבכירים באפל נפגשו עם יצרניות שעוני יוקרה שוויצריות שונות ואף העסיקו חלק מהעובדים בתעשיית השעונים, זאת בנוסף להעסקתם של אושיות בתחום הספורט והבריאות, כשכל אלו התגלו כקרדינליים עבור השעון. למעשה בראיון שנערך עם טים קוק לאחרונה ציין קוק שאפל עובדת על פרויקטים רבים וחלקם אפילו לא הודלף, כך שיתכן מאוד שהרכב של אפל עשוי להיות אמיתי.

 

מקורות: בלומברג, Buisness Insider, ה- Financial Timesהוול סטריט ג'ורנל וסוכנות הידיעות רויטרס
עריכה, תרגום ותוספות: natisho