האם פליפונים עושים קמבק בסגנון הרטרו?

ע״י

על פי הנראה מכשירי הפליפון (טלפון סלולרי בתצורת קונכיה) חוזרים לאופנה בארה"ב וביפן. האם שנות ה-90 חוזרות?

 

 

Fliphones

באחד מהמערכונים המפורסמים של התוכנית "סיינפלד" ציין אחד מכוכבי הסדרה, ג'רי סיינפלד שאחת הבעיות הגדולות ביותר עם מכשירי סלולר או טלפונים ביתיים אלחוטיים היא שאי אפשר לטרוק את הטלפון בכעס. בגזרת הטלפונים האלחוטיים לא היה פיתרון של ממש, אבל נראה שחברות הסלולר פתרו את הנושא, באמצעות תצורת הקונכיה או "פליפון", שניסו לתת מענה למשתמשים שלא אהבו את עיצוב ה"Candybar" של מכשירי הסלולר (שנוקיה השתמשה בעיצוב זה באופן כמעט מלא בליין מכשירי הסלולר שלה) ואכן עיצוב זה יצר מספר מכשירי סלולר אייקוניים כמו מכשירי ה: סטרטק, המילניום וה- razr של מוטורולה, כשהאחרון היה להיט של ממש ובין השנים 2004 ל- 2006 מכר למעלה מ- 15 מיליון יחידות בארה"ב. דיווח חדש של סוכנות הידיעות רויטרס מעלה את השאלה האם מכשירי הפליפון חוזרים לאופנה, כשנראה שמספר סלבריטאים ואנשי ציבור חוזרים להשתמש במכשיר הסלולר העתיק, כשבמקביל היקפי המכירות של מכשירי הפליפון עלו לראשונה מאז 2007, ביפן.

הדיווח של רויטרס מתייחס לדו"ח שפורסם על ידי חברת המחקר MM Research Institute המראה שבשנת 2014 היקף המכירות של מכשירי הפליפון ביפן כאמור עלו לראשונה במדינה מאז שנת 2007, השנה בה אפל השיקה את מכשיר האייפון ששינה את עולם הסלולר לחלוטין, ובאופן די ניכר כאשר עליה זו התבטאה בצמיחה של כ- 5.7% לכדי 10.6 מיליון מכשירים. במקביל היקף מכירות מכשירי הסמארטפון ירדו בהיקף דומה (5.3%) שהתבטא ב- 27.7 מיליון מכשירים. לא ברור בדיוק מה הגורם לירידה בהיקף מכירת מכשירי הסמארטפון ולטובת מכשירי פליפון, כשיתכן מאוד שמדובר ביותר מסיבה אחת: עלויות חבילות הסלולר ביפן הן מהגבוהות ביותר ולאור העובדה שחלק גדול מאוכלוסיית יפן היא אוכלוסיה מזדקנת, יתכן מאוד שמכשירי הסמארטפון שכרוכים בעלויות גבוהות בגלל חבילות הגלישה והסבסוד, וכן הסיבוכיות הטכנולוגית הגדולה יותר (לפחות בהשוואה למכשירי פליפון) הופכים את מכשירי הסלולר הישנים לאטרקטיבים יותר עבור לא מעט מקהל הלקוחות היפני.

באופן מעניין נראה גם שיצרניות הסלולר המקומיות לא רואות הצלחה מרשימה בתחום הסמארטפונים, כאשר לאחרונה עלו ברשת דיווחים שחברת סוני שוקלת למכור את חטיבת הסלולר שלה באופן מלא או חלקי, זאת לאור העובדה שלמרות שמכשירי ה- Xperia האחרונים של סוני זכו לביקורות חיוביות למדי, הן לא ראו הצלחה דומה מבחינת היקף המכירות שלהם. באופן דומה יצרניות סלולר יפניות אחרות כמו NEC ופנסוניק יצאו ממזמן מעסקי הסמארטפונים, אחרי שהן הגיעו למסקנה שהן לא מצליחות להתחרות אל מול מכשירי האייפון או ליין מכשירי הגאלקסי של סמסונג. האירוניה היא שכשהאייפון רק החל להמכר ביפן, המכשיר לא נחל הצלחה מרשימה ורבים ניבאו שיהיה זה עניין של זמן עד שאפל תנטוש את שוק הסלולר היפני לחלוטין. אולם בסופו של דבר מכשירי האייפון כבשו את ליבם של המשתמשים היפניים ויפן היא אחד מהשווקים החזקים ביותר של מכשירי האייפון, שמחזיק בשוק הסמארטפונים היפני בנתח שוק של כ- 70%.

Anna wintour fliphone

Anna Wintour, העורכת של מגזין האופנה Vogue, בטורניר ארה"ב הפתוחה

 

Kate Pliphone

כוכבת הקולנוע קייט בקינסייל

נראה כי הקאמבק של מכשירי הפליפון לא מתרחש רק ביפן. בסוף חודש נובמבר האחרון הניו יורק טיימס פרסם שנראה שמכשירי הפליפון חוזרים בסוג של אופנת רטרו בארה"ב, שמספר אושיות ציבוריות נראו כשהם משתמשים במכשירי הסלולר המיושנים. הראשונה הייתה Anna Wintour, העורכת של מגזין האופנה Vogue, שנצפתה בטורניר הטניס ארה"ב הפתוחה, כשהיא משתמשת במכשיר פליפון. Wintour היא לא היחידה ונראה שגם ריהאנה, קייט בקינסייל וסקרלט ג'והנסן נראו עם מכשירי פליפון. בראיון שנערך עם כוכב הרוק המזדקן איגי פופ, ציין פופ שהוא עדיין משתמש בפליפון, אותו הוא מכנה בכינוי "רוגבי" מכיוון שניתן להפיל אותו מספר רב של פעמים מבלי שיקרה לו דבר. גם ראש עיריית ניו יורק, Bill de Blasio, נראה כשהוא משתמש במכשיר פליפון ואפילו הסנטור האמריקאי Charles E. Schumer, שרכש מספר מכשירי פליפון מתוצרת LG, רק למקרה שהחברה תחליט להפסיק ולייצור אותם. אין ספק שלמכשירי הפליפון יש יתרונות משלהם כמו עמידות, אולם נראה כי מה שקוסם בעיקר לסלבריטאים הוא הניתוק שהמכשיר מאפשר מהמולת האינטרנט שכוללת את הרשתות החברתיות, שירותי המסרים ואימיליים. דבר שמאפשר לאנשים לחזור ולתקשר בדרך הישנה והנוסטלגית של הודעות SMS ושיחות טלפון.

 

מקורות: רויטרס והניו יורק טיימס
עריכה, תרגום ותוספות: natisho