ההימורים נגד צוות פיתוח הרכב החשמלי של אפל החלו

ע״י

דיווחים חדשים חושפים את צוות הרכב שעובד על הרכב החשמלי שצפוי להגיע לא לפני שנת 2020, כשההימורים נגד אפל בנושא עשויים להתגלות כטעות מרה.

 

 

Apple Car

בשבוע האחרון עולם הטכנולוגיה מתעסק עם שמועות ודיווחים לפיהם בסוף השנה שעברה טים קוק אישר פרויקט סודי בשם Titan, שמטרתו הוא לבנות מכונית חשמלית שעשויה להתגלות בתור מכונית אוטונומית, קרי כזו שנוהגת לבד. דיווחים אלו ציינו שכחלק מהפרויקט הוקם צוות שנכון להיום כולל מאות עובדים שהגיעו לחברה מחברות כמו יצרנית הרכבים החשמליים טסלה, וכן אפילו מחברת מרצדס בנץ. כעת האתר 9to5mac חושף פרטים נוספים על הצוות אותו מנהיג Steve Zadesky, סגן נשיא באפל ולשעבר בכיר בחברת פורד, שלפי הדיווח קיבל את האישור של קוק להגיע עד להיקף של כ- 1,000 עובדים. על פי הנראה הצוות כולל לא מעט עובדים מתעשיית הרכב, חלקם רכש חדש שהגיע לאפל אחרי שהפרויקט אושר, וחלקם עובדים וותיקים יותר באפל שעבדו בעבר בחברות רכב כאלה ואחרות, או כאלה מהמחלקות השונות באפל בין אם מדובר בעיצוב, פיתוח ועוד. באופן מעניין נראה כי לא מעט מהעובדים הוותיקים של אפל שעובדים לפי הדיווח של 9to5 על פרויקט Titan מגיעים ממחלקות המוצר השונות שהתעסקו עם פיתוח וייצור ליין מכשירי האייפוד, נגן המוזיקה והמדיה הנייד הפופולרי שראה בשנים האחרונות כיצד מכשירי הסמארטפון ובראשם האייפון נוגסים בנתח השוק שלו. ברבעון האחרון היקף מכירות מכשירי האייפוד היה כה קטן (באופן יחסי), עד כי אפל החליטה שהיא תפסיק להתייחס באופן נפרד למכירות נגן המוזיקה והמדיה הנייד והיא תכניס אותו לקטגוריית ה- Others, שכוללת את מכירות האוזניות של חברת ביטס, המכירות של השעון – שצפוי להגיע למדפים בחודש אפריל הקרוב, האפל TV ושאר המוצרים שאפל מוכרת שאינם מהווים את החלק הארי של המכירות והרווחים שלה.

הרשימה כוללת כאמור מספר עובדים שעבדו עד לאחרונה בחברת טסלה, ביניהם: David Nelson מהנדס מכניקה, John Ireland מהנדס המתמחה במנגנון המעביר את מקור האנרגיה מהמנוע לציר הגלגל וכן את Lauren Ciminera שהייתה מגייסת בכירה בטסלה ומכירה את מצב העובדים והשוק בתחום הרכב. עובדים אלו מצטרפים ל- Pete Augenbergs שהגיע לאפל בשנת 2008 אחרי שהחל את דרכו בטסלה. אולם כאמור הצוות גם כולל עובדים אחרים מתעשיית הרכב ביניהם: Robert Gough מחברת Autoliv המתמחה בתחום מערכות הגנה ואבטחה לנוסעים ברכב (כריות אוויר וכו'), Hugh Jay מחברת EMCO Gears המייצרת ומפתחת תיבות הילוכים, David Perner מחברת פורד, כשעל פי קורות החיים שלו המומחיות של Perner היא בנושא מערכות רכב היברידיות, Dillion Thomasson מחברת General Dynamics המייצרת טכנולוגיה הקשורה להגנה ולחקר החלל ואת Sebastien Marineau מחברת בלקברי שבין הנושאים עליהם עבד ניתן למצוא את מערכת ההפעלה QNX, אותה רכשה בלקברי לפני מספר שנים, המשתמשת יצרניות רכב רבות במערכת המולטימדיה של הרכבים שלהן.  רכש נוסף לצוות פיתוח הרכב החשמלי של אפל הוא Mujeeb Ijaz, סנכ"ל הפיתוח בחברת A123 Systems, המייצרת סוללות המיועדות לרכבים חשמליים בטכנולוגיית ננופוספט ליתיום יון. על פי הנראה Ijaz הוא לא העובד היחיד אותו אפל "חטפה" מחברת A123 Systems, כשעל פי דיווח של האתר law360 חברת A123 Systems החלה לנקוט צעדים משפטיים נגד אפל בטענה שענקית הטכנולוגיה פיתתה עובדים בכירים של A123 Systems שמחויבים בחוזה סודיות לעבוד בתחומים דומים עליהם הם עבדו ב- A123 Systems.

חלק מהצוות של פרויקט Titam

חלק מהצוות של פרויקט Titam

כמו כן על פי הדיווח עולה שעזיבת עובדי המפתח ב- A123 Systems לטובת אפל, הותירה חלל עמוק בחברה עד כי פרויקטים שאותם עובדים עבדו בהם, הובילו או ניהלו נסגרו.

A123 Systems

עד כה כל הרמזים מובילים לכך שלכל היותר אפל בונה צוות לפיתוח רכב חשמלי ואולי אוטונומי, תחום שצועד להיות אחד מהתחומים החמים בעולם הטכנולוגיה כשחברות רבות מביעות בו עניין בין אם מדובר בגוגל, Uber שלאחרונה הודיעה שהיא משקיעה בנושא טכנולוגיה לרכבים אוטונומיים, טסלה שכבר היום מובילה אל מול יצרניות רכב מתחרות בתחום הרכבים החשמליים ועוד. אולם לאור העובדה שאפל רק החלה לבנות את הצוות שעובד על הפרויקט, יתכן מאוד שיעברו שנים עד שהחברה תחשוף מוצר כלשהו. לטענת בלובמרג, במידה ופרויקט הרכב החשמלי של אפל אכן יהפוך לכדי מוצר מוגמר וסופי שיראה את אוויר העולם, הדבר לא יקרה לפני 2020. כך לפחות עולה ממקורות "מיועדי דבר". כך שמדובר בפיתוח של לפחות 5 שנים, היקף פיתוח סטנדרטי בתעשיית הרכב, עד שהחברה תוכל להציג רכב חשמלי מתוצרתה. מה שמעלה שאלה אחרת לגמרי: האם תחום הרכב הוא תחום שכדאי לאפל להכנס אליו? לדעתו של Dan Akerson, הסמנכ"ל היוצא של חברת ג'נרל מוטורס (GM) לאפל אין מה לחפש בתחום. בראיון שנתן Akerson לבלומברג ציין מי שהיה אחראי על ניווט ענקית הרכב ב- 4 השנים האחרונות ודחף להכנסתן של טכנולוגיות רבות לרכבים של החברה ביניהם קישוריות ה- 4G והרחבת היצע הרכבים החשמליים של GM. Akerson ציין שאם הוא היה נמנה עם קהל המשקיעים של אפל הוא לא היה מרוצה מכניסתה של אפל לשוק כה תחרותי בו שולי הרווח הם מאוד נמוכים. בנוסף הוא גם הזהיר ואמר:

כדאי להם לחשוב היטב האם הם רוצים להכנס לייצור הארד-קור. אנחנו (תעשיית הרכב) לוקחים פלדה, פלדה גולמית, והופכים אותה לרכב. אין להם מושג למה הם נכנסים, במידה והם יכנסו לשוק זה.

האזהרה של Akerson אכן נמצאת במקומה, הנגיעה היחידה של אפל לתחום הרכב הייתה עד כה בתחום מערכות המדיה והמולטימדיה של הרכבים, כשבעבר החברה עבדה עם יצרניות הרכב השונות כדי להטמיע בתוך מערכות המדיה של הרכבים תמיכה מובנית לנגני האייפוד, והחל מהשנה האחרונה תמיכה מובנית למכשירי האייפון ופלטפורמת iOS בדמות פיצ'ר ה- CarPlay. אולם דבריו אלו מזכירים מאוד את דבריו של Ed Colligan, מי שהיה המנכ"ל של חברת פאלם שבראיון שנערך עימו בשנת 2006 לגבי השמועות על כניסתה של אפל לתחום הסלולר:

PC guys are not going to just figure this out. They’re not going to just walk in

ההיסטוריה מגלה ש- Colligan טעה טעות מרה כשהוא המעיט ביכולתה של אפל לתרום לתעשיית הסלולר כשהמנכ"ל, של מי שהייתה שם דבר בתחום הסמארטפונים וכיום נותרה רק כזיכרון עמום, לא ראה כיצד תחום הסלולר ותחום המחשבים צועדים לכיוון מאוחד. אולם לא צריך ללכת כל כך רחוק כדי לראות דוגמאות שממעיטות ביכולתה של אפל לשנות תעשיות. בחודש ספטמבר האחרון Bill Ready, המנכ"ל של חברת Braintree – חברת בת של Paypal ציין בראיון לאתר CNBC שהוא לא צופה לשירות התשלומים החדש שאפל רק הציגה, קשיים רבים באומרו:

תשלומים הוא אקוסיסטם קשה ואתה יודע, שחקנים אחרים, חברות טכנולוגיה ואינטרנט גדולות אחרות ניסו להכנס לתחום הזה ומצאו, אתה יודע, הצלחה מצומצמת.

Ready התייחס כמובן לגוגל ששירות התשלומים שלה – Google Wallet שהושק לפני מספר שנים, ראה קצב אימוץ נמוך מאוד וגם הצלחה מעטה ביכולת למשוך יצרניות סמארטפון להטמיע את רכיבי ה- NFC הדרושים לשירות זה. אולם שירות ה- Pay  של אפל ראה הצלחה עצומה עם השקתו, בחודש אוקטובר האחרון, כשתוך חודשים ספורים מהשקתו השירות הפך להיות שירות התשלומים במובייל הפופולרי ביותר בארה"ב כשרשתות קמעונאות רבות מציינות שהוא מהווה את החלק הארי מתשלומים שנעשים דרך מכשירי מובייל.

apple icar

יתכן מאוד שפרויקט הרכב של אפל, כמו פרויקטים אחרים שהחברה עבדה עליהם, לא יראה לעולם את אוויר העולם. אולם אין ספק שלהמעיט ביכולתה של אפל להכנס לתחום שצועד לכיוון הממוחשב ולראות בו הצלחה, עד כה התבררה בדרך כלל כטעות מרה.

 

מקורות: בלומברג, 9to5maclaw360 ושוב פעם בלומברג
עריכה, תרגום ותוספות: natisho