השעון של אפל | התנגשות תרבויות ותג מחיר של 20,000 דולר

ע״י

המחיר של שעונים חכמים קיימים עשוי להיות גורם מטעה בהקשר לשעון של אפל, שלפי ההערכות יגיע עד למחיר של כ- 20,000 דולר.

 

 

Gold Apple watch

ככל שמועד ההשקה הצפוי של השעון של אפל הולך ומתקרב, מתגלים פרטי מידע נוספים על השעון הכה מצופה, ביניהם סברות לגבי טווח המחירים של השעון שעל פי אפל יגיע במחיר התחלתי של 350$, כשסקרנים רבים מנסים להבין עד כמה גבוה עשוי המחיר להגיע עבור הדגמים היוקרתיים יותר. לפני מספר חודשים צצו ברשת דיווחים שציינו כי השעון של אפל עשוי להגיע לתג מחיר גבוה למדי, כשציינו כי המהדורה היוקרתית של השעון שתהיה עשויה מזהב ייחודי בשווי של 18 קרט, עשויה להגיע לתג מחיר של 5,000$. אולם כעת נראה כי ההערכות הללו היו צנועות למדי ואולי אפילו אופטימיות, כתוצאה מחוסר ההבנה של עולם הטכנולוגיה לעולם האופנה והתכשיטים ואכן נראה כי חוסר ההבנה הזה הוא תהומי. הערכות חדשות מגלות שרק שווי הזהב עצמו שיושקע במהדורת ה- Edition של השעון של אפל עשויה לכמה אלפי דולרים, כשעלות של מלבן של 42x36x10 מילימטר העשוי מ- 18 קרט של זהב יכול להגיע לעלות חומר של יותר מ- 3,000$, כשאם מדובר בזהב וורוד מדובר במחיר גבוה עוד יותר. הערכה זו שהודגמה באתר Grail Watch על ידי Stephen Foskett, נותנת הצצה למחיר של שעוני יוקרה העשויים מזהב של 18 קרט בממדים דומים, שנמכרים כיום בשוק:

  • שעון ה- Tank MC של חברת קרטייה שממדיו: 44x34x9.5 מגיע עם תג מחיר של 15,000$ בתצורת 18 קרט זהב, כשתצורה של זהב וורוד נמכרת במחיר של כ- 22,000$.
  • שעון ה- Jaeger-LeCoultre Reverso Squadra Hometime שממדיו מגיע בממדים: 50.5×34.9×14 מגיע עם תג מחיר של 14,750$ בתצורת 18 קרט זהב. כשתצורה של זהב וורוד נמכרת במחיר של כ- 23,300$.

מחירים אלו מגלים ששעוני מהדורת ה- Edition של השעון של אפל עשויים להגיע לטווח מחירים דומה, מה שאומר ששעונים אלו עשויים להגיע גם לתג מחיר של כ- 20,000$, מחיר שהוא גבוה פי 4 מהמחיר המשוערך הראשוני של ה- 5,000$ (!). מחיר זה יתחלק בין השעון עצמו שיכול בקלות להגיע למחיר של כ- 10,000$ לבין הרצועות שבדגמים היוקרתיים יותר שבהיצע הרצועות הנרחב שאפל הציגה, השילוב של העור האיכותי עם הזהב, או רצועה שתהיה עשויה לחלוטין מזהב יכול להגיע למחיר של 10,000$ בקלות. מה שכן על פי הנראה סביר להניח שאפל תאפשר למשתמשים לרכוש את הרצועות השונות של השעון שיהיו זמינות לדגמים השונים, זאת לפי דיווח של האתר 9to5 בנושא, המאשש את דבריה של אפל לפיהם 3 דגמי השעון השונים, שחלקם יגיע בצבעים/גימורים שונים, לצד שלל הרצועות יאפשרו רמה גבוהה של קסטומיזציה לשעון.

במקביל נראה כי לא כל הרצועות יהיו זמינות לכל דגם. Louie Mantia יצר טבלה שמציגה את היצע הרצועות בהתאם לדגם, כפי שמוצג באתר של אפל. הסיבה לכך שאפל לא תציע את כל היקף הרצועות לכל דגמי השעון היא די ברורה, שהרי אפל תרצה לתת ללקוחות ששילמו עשרות אלפי דולרים על רצועות יוקרה מזהב ועור איכותי, יכולת לבדל את עצמם מלקוחות שרכשו את דגם הספורט שיגיע במחיר התחלתי של כ-350$ ובאופן דיפולטיבי עם רצועת גומי צבעונית.

Apple Warch strap

אופן פעולה והמחירים הללו הם לא דברים נפוצים בתעשיית הטכנולוגיה שרגילה לראות תמחור זול של מוצרי צריכה אלקטרוניים, כשאחת התלונות כלפי אפל היא שהחברה דורשת מחירי פרימיום עבור המוצרים שלה שמגיעים שהעיצוב והגימור שלהם הם בין האיכותיים ביותר בעולם הטכנולוגיה (אם לא האיכותיים ביותר). דוגמא טובה לכך היא דיווח שפורסם לפני מספר חודשים באתר Androidcentral לפיו רצועת המתכת של שעון ה- Pebble Steel, שעולה כ- 20$ מתאימה לשעון ה- Moto 360 של מוטורולה. כך שלקוחות שרכשו את השעון החכם של מוטורולה יכולים לשדרג את רצועת העור הפשוטה של ה- 360 (או יותר נכון ה- 270) לרצועת מתכת "יוקרתית" יותר, תמורת סכום סמלי. ואכן מדובר בסכום סמלי בהחלט, אם כי נראה ש- Phil Nickinson – העורך של האתר, המתעסק בדיווחים טכנולוגים הקשורים לעולם האנדרואיד לא מבין זאת כלל וכלל, כשבכתבה עצמה Nickinson ציין שמוטורולה צפויה להציג רצועת מתכת משלה עבור ה- 360 שתמכר תמורת סכום "יפה" של כ- 80$. אז זהו: 80$ עבור רצועת מתכת של שעון היא בהחלט לא סכום יפה, מרשים או יקר. מדובר בסכום נורמלי למדי עבור שעונים שנמצאים בטווח המחירים שבין 200$ ל- 300$, שזהו בדיוק טווח המחירים של ה- Moto 360.

משמעות הדבר היא שדגם הביניים של השעון של אפל, שיגיע עם גימור פלדת אל-חלד מבריקה בצבע כסוף או בצבע אפור גרפיט (או ליתר דיוק: שחור חלל), ולפי הסברות יתמוחר במחיר של כמה אלפי דולרים, יוכל להגיע עד לכדי מחיר של כ- 10,000$, זאת כשיתכן מאוד שאפל תדרוש מחיר גבוה יותר עבור דגם הגרפיט, בדומה למחיר הגבוה היותר שאפל דרשה עבור מחשב המקבוק בצבע השחור, במה שכונה בשם "המס השחור של אפל". תוספת זו במחיר לצד רצועת מתכת מלאה שלכשעצמה יכולה בקלות להגיע למחיר של כמה אלפי דולרים, כאמור בהתאם למחיר של רצועות דומות בעולם שעוני היוקרה, יכולים להביא את דגם הביניים של השעון למחיר סופי לא זול בכלל.

מחירים אלו עשויים להביא את היקף הרווח שאפל מצפה לראות ממכירות השעון לנרחב מאוד, אם להסתמך על הדיווח של הוול סטריט ג'ורנל שטען כי לפי מידע משרשרת האספקה והייצור של אפל במזרח, ענקית הטכנולוגיה הקליפורנית, מצפה להיקף מכירות של בין 5 מיליון ל- 6 מיליון שעונים בחודשים הראשונים להשקתו, היקף שהוא גדול פי כמה וכמה מסך כל שעוני ה- Android Wear שנמכרו בשנת 2014, כשלפי הדיווחים כלל השעונים החכמים המבוססים על מערכת ההפעלה המותאמת של גוגל נמכרו בהיקף של כ- 750,000 יחידות בלבד, במהלך השנה שעברה. הדיווח של הג'ורנל טוען כי תמהיל הייצור בין שלושת הדגמים השונים עומד על: 50% עבור דגם הספורט, 33% עבור דגם הביניים שיגיע עם מסגרת מפלדת אל חלד מבריקה וחיפוי ספיר, כשאת שאר ה- 17% צפוי לתפוס הדגם היוקרתי של השעון שיגיע עם מסגרת מזהב וחיפוי ספיר. מספרים אלו לצד הסברות לגבי המחירים של הדגמים השונים מגלים שממכירת 3 מיליון שעונים מדגם הספורט,אפל תראה הכנסות של למעלה ממיליארד דולר, ממכירת עוד 2 מיליון שעונים מדגם הביניים, אפל תראה הכנסות של למעלה מ- 2 מיליארד דולר וממכירה של כמיליון שעונים מדגם היוקרה אפל עשויה לראות הכנסות של למעלה מ- 10 מיליארד דולר (!).

Apple watch Link Bracelet

אפל כמובן לא יודעת מה תהיה מידת ההצלחה של השעון, כשסקרים שנעשו עד כה מגלים שכ- 10% ממשתמשי דגמי האייפון התומכים בשעון (5 ומעלה), המהווים כ- 25 מיליון משתמשים, ציינו שהם מעוניינים מאוד ברכישת השעון. החברה ציינה כי היא לא תגלה את היקף המכירות של המכשיר וכי מכירות אלו יצורפו לקטגוריית ה- Others שכוללת את מכירות נגני האייפוד, מכשירי האפל TV, ליין האוזניות של ביטס ועוד מוצרים שאפל מוכרת ולא מרכיבים את החלק הארי של הכנסות החברה, דבר השמור לאייפון, האייפד, המק וחנויות המדיה והאפליקציות המקוונות שלה. אולם אם החברה אכן תצליח בניחוש תמהיל המכירות לשעון, נראה כי הרווחים הכבר עצומים של אפל יגדלו ובאופן ניכר.

 

מקורות: Daring Fireballs ו- 9to5mac
עריכה, תרגום ותוספות: natisho