הקרב על הארנק הדיגיטלי מתחיל בעוד…3…2…1…

ע״י

הארנק הדיגיטלי הוא לא נושא מלהיב בעולם הטכנולוגיה, אבל לא בכדי ההצלחה של שירות התשלום של אפל עוררה את גוגל ואת סמסונג.

 

 

Apple Pay

כשמדברים על חדשנות טכנולוגית, הדבר הראשון שעולה לראש הוא חומרה חזקה, תוכנה מתקדמת, עיצוב מלהיב וטכנולוגיה חדישה שמתלכדים לכדי מוצר מלהיב שגורם לכל חובב טכנולוגיה ו/או גאדג'טים להזיל ריר. אבל בפועל הדברים נראים אחרת. פריצות טכנולוגיות קורות בקצב די איטי והחדשנות האמיתית מתרחשת כאשר חברות מצליחות להביא טכנולוגיות שכבר קיימות, לשימוש בהיקף מסחרי ונרחב באופן כזה שמשנה או משפיע על אורח החיים. האייפון לא היה הסמארטפון הראשון ובטח לא מכשיר המובייל שהגיע עם מסך מגע, ולמעשה אפל גם לא המציאה את המולטי טאץ' (סטיב ג'ובס לבטח מתהפך בקברו… יומולדת 60 שמח סטיב!). אבל האייפון היה זה שהביא את הטכנולוגיה באופן המוני לשוק ובהמשך עם דברים כמו האפסטור שינה מקצה לקצה את עולם הסלולר והמחשוב הנייד. באופן דומה גוגל לא המציאה את האימייל, שירותי מיפוי ואפילו לא את מנוע החיפוש. מה שכן אלגוריתם ה- Page Rank שהפך את מנוע החיפוש של ברין ופייג' לכה טוב, חולל מהפכה באופן בו אנשים מחפשים מידע ומשתמשים ברשת האינטרנט. כך שבפועל, חדשנות היא דבר שיפור משמעותי שקורה בדברים קיימים שהופכים אותם ליעילים/ נוחים/ (השלימו את החסר) יותר. ובאופן אירוני למדי לא רק שקל מאוד להתעלם ולבטל דברים שכאלה, אלא כשחדשנות מתרחשת בתחום השירות, הנטייה של רוב האנשים היא להתעלם מכך באלגנטיות. וחבל שכך.

האם גוגל הייתה הופכת לענקית רשת בלי שירות חיפוש, שירות מייל, שירות מפות ושאר שירותי הרשת שהחברה מוכרת בזכותם? האם האייפוד היה הופך להיות נגן המוזיקה הנייד הפופולרי ביותר בעולם ללא האיטיונסטור? האם האייפון היה הופך להיות מכשיר הסמארטפון הנמכר ביותר בעולם ללא האפסטור? סביר להניח שהתשובה לכל התשובות הללו היא לא. האייפוד הוא נגן מוזיקה מצוין, אולם ללא חנות מוזיקה ומדיה שמאפשרת הורדה נוחה ומהירה של תכנים, לא בטוח שהוא היה זוכה להצלחה שכזו, כנ"ל לגבי האייפון בהקשר של האפסטור. שירותים אלו ואחרים לא רק דחפו לכדי הצלחה, אלא הם גם יצרו את האלמנט הדביק של האקוסיסטם, זה שגורם לאנשים לשקול האם לעזוב אקוסיסטם מוכר שהם "מושקעים בו" לטובת אקוסיסטם אחר. באופן דומה נראה כי שירות התשלומים של אפל, הוא חיוני להצלחה ארוכת הטווח של אפל ובפרט לזה של האייפון והשעון. שירותי תשלומים במכשירי מובייל הם לא דבר חדש, כשביפן מכשירי סלולר משמשים בתור ארנקים דיגיטליים כבר כמעט עשור. אפילו גוגל הקדימה את אפל למשחק עם שירות התשלומים Google Wallet, אולם שירות זה שהוצג לראשונה על ידי גוגל ב- 2011,  לא זכה לאימוץ נרחב אפילו למרות העובדה שהוא הוטמע בפלטפורמת אנדרואיד, כשספקיות הסלולר השונות היו הגורם העקרי שחסם את השירות מסיבות עסקיות.

אולם שירות התשלומים של אפל שינה משהו. השירות שהושק באופן רשמי בחודש אוקטובר 2014, זכה לקצב אימוץ די מרשים ולתמיכה נרחבת של חברות האשראי השונות, הבנקים ושל רשתות קמעונאות וחנויות. כאמור שירות התשלומים לא הציג חדשנות טכנולוגית משמעותית, זאת כשהוא מסתמך על טכנולוגיית ה- NFC עליה מסתמך שירות התשלומים של גוגל, מאז השקתו. מה שכן השירות של אפל נבדל במספר דברים: הראשון הוא אישור רכישה דרך אמצעים ביומטריים וליתר דיוק חיישן ה- Touch ID במכשירי האייפון, ודרך מגע עם הגוף במקרה של השעון של אפל (כשברגע שהשעון מזהה שהוא הוסר מהיד המשתמש צריך להכניס ססמא להמשיך ולבצע רכישות). הדבר השני הוא אנונימיות כשבניגוד לשירותי תשלומים אחרים, כמו למשל Currency, אפל לא מעוניינת לקבל או לשמור מידע על הרכישה בשום אופן או צורה, כשלמעשה השירות מהווה צינור המקשר בין המשתמש לבין המוכר/חנות ותו לא. אולם אלו מספיקים לשירות להיות חדשני מהסיבה שעם השקתו הוא מחולל שינוי באופן בו אנשים מבצעים טרנזקציות בין אם באופן פיזי או דרך אפליקציות והאינטרנט. בדו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון טים קוק ציין ששירות התשלומים של אפל זכה לאימוץ נרחב כששני שליש מכלל הרכישות המובייל שנעשו דרך: ויזה, מאסטרכארד או אמריקן אקספרס בארה"ב נעשו דרך שירות התשלומים של אפל ומסיבה זו קוק ציין שלדעתו שנת 2015 תהיה שנת ה- Apple Pay.

בכנס משקיעים שנערך לאחרונה ציינה חברת JP Morgan לה יש את הבנק הגדול ביותר בארה"ב, שכמיליון מלקוחותיה שעושים שימוש בכרטיסי האשראי Chase, נרשמו לשירות התשלומים של אפל והחברה ציינה בפני קהל המשקיעים שהיא צופה שקצב האימוץ רק ילך ויגבר. הכרזה זו מגיעה זמן קצר אחרי ש- Bank of America ציין בחודש ינואר שכ- 800,000 מלקוחותיו רשמו יותר ממיליון כרטיסי אשראי בשירות התשלומים של אפל. הצלחה זו שצפויה בקרוב לצאת מגבולות ארה"ב, זאת כשאפל פועלת עם חברות האשראי להשיק את שירות התשלומים שלה גם באירופה ובסין, צפויה להשפיע על אורח החיים בצורה ניכרת ובהתאם לכך להפוך לאקוסיסטם של אפל להיות דביק עוד יותר. מסיבה זו גוגל וסמסונג החלו לפעול בנושא זה באופן מאסיבי. אחרי שמועות רבות בנושא, סמסונג הודיעה לפני מספר ימים שהיא רוכשת את חברת הסטארטאפ LoopPay, שהמציאה טכנולוגיה מעניינת שמאפשרת לבצע תשלום "נייד" עם כל כרטיס אשראי. הטכנולוגיה של LoopPay מעתיקה את התוכן של הפס המגנטי של כרטיס האשראי, שומרת אותו באפליקציה ייעודית ומשדרת אותו למסוף הסליקה באופן אלחוטי. כיום LoopPay מאפשרת להשתמש בטכנולוגיה הזו דרך קייס ייעודי, אולם נראה שסמסונג תרצה להטמיע את הטכנולוגיה במכשירי הסמארטפון שלה. באופן דומה גם גוגל פועלת לחזק את שירות ה- Google Wallet שלה, כשלפי השמועות החברה צפויה להזניק את שירות התשלומים המדשדש שלה בכנס ה- I/O הקרוב.

פועלה של גוגל החל עם רכישת הקניין הרוחני של חברת Softcard (לשעבר שירות ISIS – ולא אין קשר לדע"ש) והטמעתה בתוך Google Wallet. לאור העובדה ש- Softcard היא יוזמה משותפת של ספקיות הסלולר האמריקאיות: Verizon, T-Mobile ו- AT&T שנכשלה באופן מאסיבי ורק גרמה לספקיות הסלולר להוצאות כבדות בנושא, סביר להניח שהמטרה העקרית של גוגל הייתה לקנות את דרכה ולהביא לכך שההתנגדות של ספקיות הסלולר הללו לשירות התשלומים שלה יעלם, כלא היה. באופן זה גוגל מקווה ששירות התשלומים שלה יצבור מומנטום גדול יותר בארה"ב ויהווה אלטרנטיבה לשירות התשלומים של אפל, אולם לאור העובדה שגוגל ידועה בכריית המידע בשירותים שהיא מספקת, יתכן מאוד שענקית החיפוש והפרסום המקוון תתקשה לשכנע את קהל המשתמשים להשתמש בשירות התשלומים שלה, ומעצם העובדה שיצרנית האנדרואיד הגדולה ביותר היא סמסונג, שכאמור צפויה בקרוב מאוד להציג שירות תשלומים משלה, יתכן מאוד ששירות התשלומים של גוגל ימשיך לדשדש.

בכל אופן אין ספק ששנת 2015 צפויה להיות שנת שירותי התשלום ונכון לעכשיו נראה שאפל וסמסונג נמצאות בעמדות הטובות יותר, אולם הדברים עוד עשויים להשתנות.

 

מקורות: סמסונג, Re/Code ו- Apple Insider
הסרטונים מערוץ היוטיוב של The Verge
עריכה, תרגום ותוספות: natisho