המנסר מוגאס | מנסרים לכבוד החג

ע״י

לכבוד חג הפורים הטור של המנסר מתמקד בשעון של אפל ובמכשירי הגאלקסי S6 וה- S6 Edge.

 
 

המנסר מוגאס

נאמר כי משנכס אדר, מרבין בשמחה.
ובכן, השנה לכבוד חודש מרץ מסתמן כי הדברים נראים קצת אחרת – שכן אם מסתכלים בכותרות של מדורי החדשות מהשבוע החולף, שמחה רבה לא תמצאו שם. בין אם מדובר בבחירות הבאות עלינו לרעה, לבין אם מדובר בחדשות החמות מעולם הטכנולוגיה – הדבר קרוב ביותר לשמחה שתוכלו למצוא בכותרות של השבוע החולף הוא, במקרה הטוב, שמחה לאיד. כל שאר הכותרות מעולם הטכנולוגיה השבוע הן זהות במהותן, כאשר הן מהוות למעשה לא יותר מאשר קמפיין פרסומי אחיד וממוקד אשר מסתמך ומסתייע בגורמי התקשורת המקומיים על מנת לשווק לקהל הצרכנים הישראלי עוד משיח טכנולוגי חדש, או אם תרצו: חתול בשק. מאידך גיסא, ואולי אף כתגובה ישירה לקמפיין הפרסומי הממוקד הזה – הדבר המעניין ביותר בעולם הטכנולוגי בשבוע החולף הוא למעשה הדבר האחרון שהייתם מצפים שיהיה. מבולבלים? – זה בסדר, הכל יתבהר בהמשך…

אקדים את הניסור הזה בכך שאציין כי לעניות דעתי, תפקידה של העיתונות האמיתית (לפי חוקי האתיקה העיתונאית) לעומת תפקודה של העיתונות הפרסומית כיום בפועל – הם שני עולמות שונים לגמרי. תפקידה המקורי של העיתונות הוא להיות ערוץ אובייקטיבי ונייטרלי, חף מאינטרסים ומהשפעות, אשר מביא את המידע הגולמי לאזרח ומאפשר לו לגבש דעה עצמאית לגבי המידע הזה, או שהוא מפרש עבורו את המידע בצורה נטולה ממשוא פנים המאפשרת לאזרח להבין באופן עצמאי ״מי נגד מי״. אבל האמת המרה היא שהעיתונות הפרסומית של ימינו רחוקה מהמודל הזה אלפי שנות אור, כאשר הגופים שמביאים לכם את המידע מושפעים ע״י מספר גורמים משתנים (ובראשם האינטרס הכלכלי). אלו בתורם עיוותו את אופן תפקודה של העיתונות, והפכו אותה מכלב שמירה דמוקרטי לכלב ים מחונך שמוחא כפיים בהתלהבות יתרה בתמורה לדג השמן שהובטח לו. ערך האובייקטיביות נעלם כלא היה. מחובת הגילוי הנאות? – המלצה בלבד. ניגוד אינטרסים? – אם האינטרס הוא כלכלי גרידא, אזי שאין שום ניגוד אינטסים במודל הפרסומי. תחשבו על זה, ותנו לזה לחלחל רגע.

טוב, אז עכשיו לאחר שסיימנו עם ההקדמה הזו, הגיע הזמן להתחיל לנסר בבשר הנא:

פתחו שעון
הספירה לאחור כבר בעיצומה, כשאנו נמצאים במרחק של כיומיים לקראת ארוע התצוגה הרשמי של השעון החכם של אפל, אשר עתיד לצאת למכירה ככל הנראה באזור אמצע חודש אפריל. זהו כמובן הזמן האידאלי שבו כולנו יכולים לשחק אותה פרשנים דמיקולו, ולתת תחזיות ולהמר הימורים. אז אם כבר בהימורים עסקינן, אני מאמין שזהו ההימור המעניין ביותר שראיתי מצד אפל מאז השקת קטגוריית המוצרים האחרונה שלה (האייפד), ואי לכך נשאלת השאלה: בהתחשב בעובדה שתחום השעונים החכמים עדיין לא פרץ למיינסטרים, האם אפל תצליח להיות (שוב פעם) החברה שלוקחת קונספט קיים והופכת אותו למוצר נחשק ולטרנד עולמי? באפל מאמינים שכן, אך אני לדידי נותר סקפטי. בתור צרכן, אני לא רואה שום תועלת בשעון חכם עם תג מחיר יוקרתי אשר לא מסוגל להחזיק יותר מ-24 שעות (מבחינת חיי הסוללה שלו) ללא טעינה. בפרט, אני מסתכל סביב על כל תחום השעונים החכמים, והמסקנה הבלתי נמנעת שלי היא ״אנחנו עדיין לא שם״.

כמובן שאינני משלה את עצמי בכך שאני מאמין בשגגה שדעתי היא עובדה בר קיימא, שתקפה לגבי כל שאר המשתמשים בעולם. לא – אני בהחלט מודע לכך שישנם אנשים שמתלהבים מאוד מתחום השעונים החכמים, ומעבר לכך – אני בטוח שאפל לא תתקשה לשבור שיאי מכירות בתחום השעונים החכמים כאשר היא תשיק את השעון. כמו כן, אני גם הייתי סקפטי בדיוק באותה המידה לגבי מכשירי האייפד של אפל, והתבדיתי. אבל, מבחינתי, עדיין מדובר בהימור: אני לא רואה את עצמי מוכן להמר על הדור הראשון של השעונים החכמים של אפל כרגע, אדרבא כשאני משווה את תג המחיר הפוטנציאלי של המוצר לעומת ביצועי הסוללה שלו ולעומת ההיצע הקיים בשוק, ובטח כשאני מבין את העובדה שהמוצר הזה עתיד להשתדרג בכל שנה ולדרוש ממני עקב זאת לעמוד בקצב החדשנות שלו, או להישאר מאחור ולשלם עליו שוב פעם מחיר פרמיום כאשר שלי יחשב כבר למיושן ולא רלוונטי.

Watch

כך או כך, אם יש משהו שאפל בטוח תחדש לנו עם השקת השעון הזה, אזי שזה עתיד להיות פירוש חדש למושג ״זמניזמני (זמן is money)״. אני באופן אישי כן מגדיר את עצמי כחלק מקהל היעד של שעון חכם, אך זה צריך להיות שעון שמסוגל לספק את הסחורה שאני מצפה לראות ממוצר שכזה. האם זה יהיה השעון של אפל? – רק ימים יגידו, ואני אמתין עם מתן גזר הדין עד שאראה בדיוק מה ההיצע של אפל טומן בחובו, ביום שני. ואפרופו המצגת של אפל: אתם מוזמנים להצטרף אלי בעודי מתארח אצל צוות הנונקאסט ביום שני, ה-9 לחודש בשעה 18:30 ע״מ להתעדכן בחדשות אודות ארוע המצגת של אפל, ולשמוע פרשנויות ממני וממגוון הפרשנים השונים שיתארחו בתוכנית.

תחרות תחפושות
לכבוד חג הפורים (כנראה), קיבלנו השנה את תחרות התחפושות הגדולה והמושקעת ביותר בעולם. אני מדבר כמובן על סמסונג, אשר החליטה שוב – עקב שנתיים רצופות בכשלונות מסחריים ובהפסדים כלכליים – לגרום לקו מכשירי הגלקסי שלה להתחפש למכשירי אייפון של אפל. מי שעוד בחרה להתחפש השנה זו בלוגוספירת הטכנולוגיה הישראלית אשר ״משום מה״ נורא מתאמצת בימים האחרונים לשכנע אותנו שמדובר פה בעצם בביאתו השניה של המשיח הטכנולוגי החדש והכל יכול, עם מכשירי הגלקסי החדשים של סמסונג. התחפושת של הבלוגוספירה היא מאוד מוצלחת, אני חייב לציין: הם מתחפשים לערוצי מידע אובייקטיביים ונטולי אינטרסים. בעוד שחלק טסים להשקות בחו״ל על חשבונם האישי, ומסקרים אובייקטיבית את המתרחש ללא עוררין – ישנו מספר לא מבוטל של כתבים בבלוגוספירה הישראלית שבכל זאת מרגישים צורך לעבוד קשה על מנת להצדיק את העובדה שסמסונג (על כל נציגותיה ונגררותיה השונות) מימנה להם את הטיסה ואת השהות בחו״ל כחלק ממסע הפרסום הגלובלי שלה לדחיפת המותג שלה. אל תסכלו עלי ככה – זה קורה, ואני לא ממציא את זה: סמסונג אכן מממנת למספר כתבים מובחרים את הטיסה, ואת השהות שלהם בחו״ל – על מנת שאלו יסקרו את הכנסים שבהם היא משיקה או מציגה את מוצריה. במילים אחרות: מי אמר ״ניגוד אינטרסים״ ולא קיבל?

אבל אני לא הולך לבזבז את זמני על אנשי יח״צ ופרסום שמתחפשים לעיתונאים, בטח לבטח לא כאשר יש לי נתח בשר הרבה יותר מרשים לנסר בדמות מכשיר גלקסי אס 6 שמתחפש לאייפון 6, אבל מתיימר להיות הגולם שקם על יוצרו. פה, אני דווקא אתחיל מהסוף: מספיק להיכנס לכמה מהאתרים הגדולים בחו״ל (אלו שהיו מספיק כנים עם קהל הקוראים שלהם בכדי לציין את העובדה ש-״לא ניתן להתעלם מההעתקה של האייפון 6 בעיצוב של מכשיר הגלקסי אס 6״) ולתת מבט חטוף בתגובות, על מנת להבין שהן בעצם מספרות את כל הסיפור: האכזבה מסמסונג בקרב משתמשיה ומשתמשיה הפוטנציאליים לא יכולה להיות גבוהה יותר. תחילה, היא נפטרה משניים מהאלמנטים שמאז ומתמיד הפכו את מוצריה לברירת מחדל עבור אלו שלא הסתדרו עם האייפון: סוללה נשלפת, וכרטיס SD להרחבת נפח האחסון של המכשיר. בנוסף, סמסונג בחרה גם להשמיט מהאס 6 את הפיצ׳ר הכי נחשק שלה מדגם הגלקסי הקודם (האס 5): אטימות למים. בכך, עם סדרת ההשמטות הללו, הצליחה סמסונג לנכר עוד יותר חלק בלתי מבוטל מקהל היעד שלה – עוד בטרם המוצר בכלל הגיע לשוק. אבל אל תסתמכו על המילה שלי: הכותרות והתגובות באתרים הגדולים מדברות בעד עצמן (5,4,3,2).

Samsung Galaxy Note Edge VS Apple iPhone 6 Plus 1

לגבי ההעתקות של סמסונג לגופו של עניין? – ובכן, מה כבר יש עוד לומר?
האם ישנו מישהו שעודנו עיוור מספיק (או מתוגמל מספיק) בכדי להמשיך ולטעון שסמסונג לא מעתיקה מאפל בגסות? – אני בטוח שכן, אבל הם מיעוט הולך וגובר בקרב משתמשי האנדרואיד, שדווקא מהם מגיעה (לא שזה מפתיע) מרבית הסלידה כלפי סמסונג בזכות סבב ההעתקות הנוכחי שלה. אולי חלק יופתעו לשמוע זאת, אבל זה לא צריך להפתיע את מי שעוקב אחר עולם הטכנולוגיה, מבין אותו ונמצא עם האצבע על הדופק: סמסונג חוותה את השנה הקשה ביותר שלה בשוק הסלולר, כאשר אפל ויצרניות מכשירי האנדרואיד הזולות שחטו את נתח השוק שלה ואת נתוני המכירות שלה. כתוצאה מכך, היא מאבדת את מקומה כיצרנית הסלולר מס׳ 1 לאפל ולמתחרות אחרות, ומפסידה הרים של כסף. הפתרון? – לבחון את ההיסטורה: בעבר, כשהמוצרים שלה העתיקו את המוצרים של אפל באופן חד משמעי ושאינו משתמע לשני פנים, סמסונג הצליחה להגיע למצב את עצמה בראש שוק הסלולר כיצרנית מכשירי האנדרואיד מס׳ 1 בעולם, וכיצרנית הסלולר מס׳ 1 בשוק. אי לכך, סמסונג החליטה לחזור ״למקורות״ השנה בכדי לנסות ולהחזיר את העטרה ליושנה, תוך כדי שהיא ממשיכה במנטרת ״הרצחת וגם ירשת״ (או: ״ההעתקת וגם קטלת״) בכך שהיא מחלקת לאפל קטילות במעמד המצגת. כמו כן, ולא באופן מפתיע, כשכתבות אומללות כמו זו החלו ״לפתע״ להופיע בכל מיני מקומות ברחבי הרשת, אדרבא במדינות שבהן הנוכחות השיווקית של סמסונג היא חזקה.

חדי הזיכרון מביניכם ודאי יזכרו את הקטע הזה מתוך טור המנסר מלפני שבועיים:

״כנראה שזהו אותו התכתיב של סמסונג בפעולה שוב – זה שלא משתנה הרבה בין צוותי היח״צ והפרסום השונים שלה ברחבי העולם. זה שגורס כי ״אף סקירה של מוצר סמסונג לא יכולה להופיע ללא קטילה עיוורת של מוצרי אפל״. כמה משעשע שכל קשר בין הכתוב לבין המציאות הוא מקרי בהחלט במקרה הזה, שכן אפל תמיד הייתה ראשונה, בכל פרמטר, ואילו זוהי סמסונג אשר תמיד העתיקה (וממשיכה להעתיק) מאפל בגסות על כל צעד ושעל.
זה התחיל עם האייפון 3Gs של אפל שהועתק בגסות ע״י הגלקסי S, המשיך עם האייפד שהועתק בגסות ע״י הגלקסי-פד, ואף הרחיק לכת עוד יותר עם ההעתקות האחרונות של אפל מבית סמסונג, כדוגמת סורק טביעות האצבוע בכפתור הבית של מכשיר האייפון 5s שהועתק ע״י סמסונג במכשיר הגלקסי S5 – כמו גם מכשיר הגלקסי אלפא של סמסונג שהעתיק לחלוטין את עקרונות העיצוב של האייפון 5s/5 של אפל שבא לפניו…
…נדבר אחרי אירוע ה-Unpacked כאשר סמסונג תציג מכשיר גלקסי אס 6 אשר יראה כמו אייפון 6 ויגנוב עוד כמה פיצ׳רים מהאייפון של אפל ומתחרים אחרים.״

והנה עוד לא הגענו לשם אפילו, וכבר סמסונג הוכיחה את צדקת טענתי, כמעט מילה במילה: הגלקסי אס 6 הוא העתקה כה גסה של סגנון העיצוב של האייפון 6, עד כי ניתן לחשוב שמדובר באייפון 6s: השילדה של המכשיר היא כמעט העתקה ישירה של שילדת האייפון 6, סורק טביעות האצבע בכפתור הבית (ואפרופו כפתור הבית, אז גם אותו העתיקה סמסונג מאפל במקור) שכעת כבר לא עובד בהחלקה אלא בהנחה של האצבע (בדיוק כמו באייפון), שירות התשלומים החדש של סמסונג, שלא יכלה אפילו להקריץ מעצמה אפילו חלקיק של יצירתיות ולמצוא לשירות שלה שם אחר פרט ל-“Samsung Pay״, שנשמע כמו “Apple Pay”. כלומר, מה עוד? אולי סמסונג גם תנסה להבא לשכנע אותנו להבא שהמוצרים שלה ״מעוצבים ע״י אפל בקליפורניה״? – אני שואל, כי זה כבר היה מגוחך ממזמן, אבל זה כבר נהיה באמת פתאטי בשלב הזה: תראו לי דבר אחד יצירתי, שאינו גימיק זול ושאינו מועתק, אשר החברה הזו עשתה בתחום הסלולרי. עזבו, אני אחסוך לכם את הזמן: אין, גורנישט, נאדה, לא קיים.

״סבבה, ריינס… אוקיי, אז סמסונג מעתיקה. נו אז מה? – כולם מעתיקים מכולם״.
אז זהו, שלא: לאפל ולמיקרוסופט יש הסכם רישוי פטנטים צולב שכולל בחובו סעיף ״אנטי העתקות״. עסקה דומה קיימת גם בין אפל ו-HTC. הווה אומר, שגם כאשר המכשירים של שתי החברות הללו מזכירים קצת אחד את השני מבחינת פיצ׳רים, מחוות או אפילו גם קצת במראה – זו לא נחשבת להעתקה. מעבר לכך, לגבי הטיעון שגורס כי אפל היא מעתיקנית שלא הוציאה מוצר מקורי מימיה: אפל לוקחת קונספטים שאומנם היו קיימים קודם לכן בשוק, אך משפרת, מייעלת וחשוב מכל משנה, והופכת את הקונספטים הללו לידידותיים יותר למשתמש, ולפיכך לנחשקים ולמיינסטרימיים יותר מהתחרות. זו לא נחשבת להעתקה, בין היתר מכיוון שזו עובדה ידועה שהמתחרות של אפל ימהרו להציג גרסה משלהן לפיצ׳ר של אפל. סמסונג מאידך, לא משיקה ״גרסה משלה״, כמו שהיא פשוט מעתיקה ממתחרותיה את הפיצ׳רים המובילים שלהם בצורה גסה (כמעט אחד לאחד). בכך, לא רק שסמסונג לא תורמת לחדשנות – היא אף פוגעת בה.

Samsung Galaxy Note Edge VS Apple iPhone 6 Plus 2

הכיצד, התשאלו? – ובכן, תחשבו על זה: זה לא שמדובר פה באיזו חברה סינית זולה עם שם שקשה להגות (חוואוויי – לבריאות!) שמייצרת חיקויים שבלאו הכי נמכרים בפלח השוק הזול ולא באמת מאיימים על השורה התחתונה של אפל ושל מתחרות אחרות בפלח שוק הפרמיום. התופעה הזו של החקיינות בפלח השוק הזול היא משהו שאין מה לעשות לגביו, וגם ככה לא באמת מוסיף או גורע לחדשנות בשוק הסלולר. אבל סמסונג, היא חברה גדולה אשר מתחרה מול אפל על תואר יצרנית הסמארטפונים מס׳ 1 בשוק: לו סמסונג אשכרה הייתה מתאמצת ומשקיעה בסגנון עיצוב משלה ובתוכנה שלה, היא הייתה יכולה להכריח בזאת את אפל ואת כל שאר היצרניות בשוק הסלולר להתעלות על עצמן, ולרצות להעתיק ממנה. סמסונג במצב כזה הייתה יכולה בקלות לעשות עסקה לרישוי פטנטים מול אפל, ומול כל מתחרה אחרת שלה. אבל, מכיוון שלסמסונג אין באמת מה להציע למתחרותיה, היא החליטה לגנוב מהן. מהסיבה הזו היא השתמשה בפטנטים של מיקרוסופט ללא רישוי (עד שנתבעה והתחילה לשלם), והיא ממשיכה להשתמש בפטנטים של אפל ללא רישוי – אפילו שכבר נתבעה על כך, הודתה לבסוף באשמה, ועדיין ממאנת לשלם לאפל את הפיצויים שנפסקו לטובתה במשפט הפטנטים המאוד מתוקשר בין שתי החברות. המסקנה הברורה והבלתי משתמעת מכך היא שרישוי צולב של פטנטים מועיל לצרכן, בעוד שהעתקה גסה פוגעת בו.

פיצ׳רים או גימיקים?
כל זאת, ואפילו עוד לא נכנסתי בכלל לכל עניין הפיצ׳רים החצי אפויים שסמסונג משיקה בכל מעמד השקה על חשבון המשתמשים שלה – אותם הגימיקם שהיא מבטלת תוך כשנה/שנתיים, למורת רוחם של משתמשיה. כן יעידו בעלי הגלקסי אס 5 לשעבר, שינסו לנפנף בכדי לגלול עם האס 6 ולא יצליחו, כי מה שפעם היה יתרון מודגש של סמסונג השגור בפי אנשי המכירות שלה ושל ספקיות הסלולר, ושל אנשי המכירות בחנויות האלקטרוניקה (כולם עובדים מול אותם הייבואנים) – היום נעלם כלא היה. אטימות למים? – אין, אזל, אולי יחזור בדגם הבא (תחזיקו אצבעות, כן?). אפרופו גימיק, סמסונג ממש מתאמצת לקדם את מותג ה-"Edge" שלה, הא? – אני עדיין ממתין להתערבות מצד גורם כלשהו בשרשאת האספקה לגבי השאלה ״ומה יקרה לגימיק הזה במידה וסמסונג לא תעמוד בתחזיות המכירות שלו, והוא פשוט לא יתפוס בקרב קהל המשתמשים?״. התשובה ברורה מבחינתי, שכן אני מאמין שאם המותג הזה לא יצליח כפי שסמסונג מעוניינת שיצליח – הוא ימצא את מקומו בתחתית פח הזבל הטכנולוגי. ימים יגידו אם אני צודק או טועה במובן זה, אלא אם כן סמסונג תמשיך לבנות על העיצוב הזה ולשפר אותו, מה שיהפוך אותו לשונה ממתכונתו הנוכחית, אשר בעיניי נתפסת כלא יותר מאשר עוד גימיק זול מבית מלכת הגימיקים הזולים.

Samsung Galaxy Note Edge VS Apple iPhone 6 Plus 4

בסופו של יום: סמסונג מנסה לשחזר את ההצלחה שלה זכתה בעבר בשוק הסלולר בזכות חיקוי האייפון – ע״י חיקוי האייפון. האם זה מה שיציל אותה מהצניחה החופשית במכירותיה? – אם לשפוט לפי התגובות של מביני העניין בחו״ל, התשובה היא ״לא״ מהדהד. אבל כל זה לא יפריע לחבורת כלבי הים בבלוגוספירה הישראלית לעמוד בשורה ולמחוא כפיים בהתלהבות יתרה למי שהם הכתירו כמשיח הטכנולוגי הבא, אפילו שכולם יודעים שהמלך איננו עירום, אלא שהוא פשוט מעתיק את סגנון הלבוש של כל שאר המלכים בממלכות השכנות. אז במילים מאוד פשוטות – חלאס לחרטט: הגלקסי אס 6 הוא מכשיר בעל מפרט מרשים, שיבצע את העבודה – אבל הוא לעולם לא יוכל להיות ״יותר טוב״ מאשר המוצר (אייפון 6) שהוא כה בבירור מתאמץ לחקות. האייפון לחוד: ההיצע של סמסונג עדיין נופל באיכותו ממוצרי אנדרואיד אחרים כגון HTC (על אף האכזבה מה-One M9). כך או כך,  אפל ממשיכה להוביל את השוק, סמסונג ממשיכה להיגרר ולהעתיק: עולם כמנהגו נוהג. נחיה ונראה אם הגישה הזו תמשיך להשלם לה…