המנסר מוגאס | זמן הניסורים

ע״י

הטענה כי השעון של אפל מדבר אף ורק לפאנבויז של אפל היא מגוכחת והמנסר לא מתקשה לנסר אותה לגורמים.

 

המנסר מוגאס

הנה עבר לו עוד שבוע.
השבוע הזה זכינו לראות את אירוע הצגת השעון החכם ומחשב המקבוק החדש של אפל. וכמובן – איך לא? – כמו בכל שנה ובאופן מידי לאחר אירוע של אפל, הפרשנויות העקומות של כל מיני כתבים דמיקולו לא בוששו להגיע. מסתמן שבמקרה של אפל, גם כאשר היא ממשיכה לעשות חיל ולהגדיר בעקביות את צו השעה בזירה הטכנולוגית – ישנם כאלו אשר פשוט לא מסוגלים לזהות לאיזה כיוון הרוח נושבת. בחלק מהמקרים ייתכן וישנה זרוע כלכלית מכוונת בדבר, אך במקרים אחרים כדוגמת המקרה הנוכחי שעומד לניסור – זה ברור לעיני כל שמדובר בחוסר הבנה אבסולוטי בכל הקשור לעולם הטכנולוגיה הצרכנית, שזור בשנאת תפוח טהורה. הכתבה המגוחכת הזו לא מתאמצת ולו במאומה להסתיר זאת, עם כותרתה האומללה, אשר גורסת:

״הפאנבויז לא צריכים את האפל ווטש, אבל הם יקנו אותו״.

הנה לכם דעתו הבלתי מזוקקת של הכתב (או העורך), רבותיי – גלויה לעיני כל, כבר במשפט הפתיחה. לדידו, כל מי ששוקל לרכוש את השעון החכם של אפל הוא אוטומטית ״פאנבוי״. במילים אחרות: ערך האובייקטיביות פשוט נבעט מהחלון מבעוד מועד, מה שמסמל לכל בר דעת שמדובר כאן למעשה בצהובונות גרידא במקרה הטוב, או בדעה אמיתית במקרה הרע – וזאת מכיוון שאם לדעה כזו עקומה ורחוקה מן המציאות יש מקום בעולם העיתונאות הטכנולוגי, אזי שזו עדות חד משמעית לבדיוק עד כמה דעת הקוראים נתונה לעיצוב על ידי אידיוטים במקרה הטוב, או על ידי בעלי אינטרס במקרה הרע. כך או כך, מישהו מחרטט אתכם, ומצחיק שדווקא אני הוא זה שצריך להצביע על כך, שכן גם אני אחד מאלו שבכלל לא התלהבו מהשעון של אפל. אבל עם זאת, אני מודע לכך שהשמש לא זורחת מאחוריי, ושהשעון של אפל יצליח על אפי ועל חמתי – ולא, זה לא בגלל ״הפאנבויז״.

״השעון של אפל לא מציג שום חידוש לעומת עשרות המתחרים הקיימים בשוק, והוא אף יקר מרובם המוחלט. אז למה כל התעשייה כל כך בטוחה שמשתמשי האייפון יקנו אותו?״

לא, שום חידוש…
בסך הכל מדובר על השעון החכם עם סגנון העיצוב המרשים ביותר בשוק הסלולר וטכנולוגיה כמו Force Touch, הכתר הדיגיטלי והמנגנון ההפטי שלא נראו עדיין בשוק "השעונים חכמים", ולא כי אני חושב כך, אלא כי אפל פשוט מובילה בעיצוב – חומרתי ותוכנתי – על פני מתחרותיה בתחום, עוד מאז תחילת המשחק: העיצוב התעשייתי של מוצרי אפל הוא זה שהכי נתון לחיקוי בעולם הטכנולוגי. עובדה: מהרגע שאפל הציגה לראשונה את מסך המעקב של השעון אחר הנתונים הביומטרים של המשתמש, אשר הוצגו בתצוגה מעגלית – פתאום ראינו איך כל החברות האחרות בתחום ממהרות להעתיק את הקונספט. ובנוגע למחיר, האם היה מישהו על פני כדור הארץ שלא ידע מראש שלשעון החכם של אפל עומד להיות תג מחיר יקר יותר מאשר המתחרים? מישהו שכבר לא קלט שאפל מייצרת רק מוצרי פרמיום עם תג מחיר תואם? – כי אם כן, אז כדאי לאותו הבן אדם להתחיל להתרגל לקונספט. באשר ללמה התעשייה כל כך בטוחה שמשתמשי האייפון יקנו את המוצר? – אהה, אולי כי הוא מיועד להם?

Force touch

"מהר, מהר! אני כבר מאחר!", חוזר ומזמר הארנב שמושך את עליסה לארץ הפלאות ביצירתו האגדית של לואיס קרול. אותו דבר, כנראה, עבר בראשם של בכירי אפל בחודשים האחרונים בכל הקשור לשעון החכם שלהם, Apple Watch.
אפל, בניגוד לארנב, באמת מאחרת. כל המתחרות שלה מלבד אחת (מיקרוסופט) כבר הציגו שעונים חכמים, רובן אף יותר מאחת. רק היא נותרה מאחור בתחום שלפי חוקרי שוק אמור להיות הדבר הגדול הבא – או הנוכחי.״

נאמר שלואיס קרול כתב את ״אליס בארץ הפלאות״ (אליס, לא ״עליזה״ – תפסיקו כבר לתרגם כמו עילגים יצירות לועזיות) כשהוא נמצא תחת השפעה כבדה של חומרים מעוררי הזיות. מקריאתו של הספר הקלאסי, ניתן להבין שהטענה הזו ככל הנראה נכונה. בדיוק באותה המידה, אני מאמין שהכתב שכתב את הכתבה הזו נמצא תחת השפעה של חומרים מעוררי הזיות כמו כן, אחרת אין לי דרך אחרת להסביר את השטויות שהוא רשם. אפל מעולם לא הייתה הראשונה בשוק, למעט בכל הקשור למחשב הביתי. אפל היא כמעט תמיד האחרונה להשיק מוצרים לשוק (האייפוד לא היה נגן המוזיקה הראשון, האייפון לא היה הסמארטפון הראשון, והאייפד לא היה הטאבלט הראשון), אבל – וזה אבל גדול מאוד – היא תמיד מצליחה בתור האחרונה, לגרום למתחרותיה להתאמץ בכדי להשוות צעד.

בפרט בכל הקשור לשעונים החכמים, לטעון שאפל מאחרת ולהשליך מכך שתהיה לכך איזושהי השלכה על הצלחת המוצר הזה – זו אולי ההצהרה המטומטמת ביותר ששמעתי בעולם הטכנולוגי מאז ההצהרה של סמסונג בבית המשפט (במהלך משפט הפטנטים המתוקשר שלה כנגד אפל) שגרסה כי סגנון העיצוב של מוצרי סמסונג מושפע ״מקערת מים״. הסיבה לכך היא שאם מסתכלים אחורנית בראי ההיסטוריה, ניתן לראות בבירור שכל החברות הללו התחילו להשיק שעונים ״חכמים״ כשנה או פחות לאחר שהשמועות ציינו לראשונה בכותרות ש-״אפל עובדת על שעון חכם״. במילים אחרות: השמועות גרסו שאפל עובדת על מוצר חדש, והמתחרות שלה מיהרו להקדים אותה לשוק מתוך מחשבה שגויה שאם הן יצליחו להשתלט על השוק הזה מבעוד מועד, הן יצליחו לשמור על יתרון יחסי מול אפל.

אגב, מיקרוסופט אמנם לא השיקה שעון חכם דה פאקטו, אלא רצועת ספורט חכמה שלמעשה עושה את כל מה שאותם "שעונים חכמים" הקיימים בשוק עושים ובאופן קצת מפתיע (אחרי הכל זאת מיקרוסופט), בצורה די מרשימה.

״האיחור של אפל התבטא היטב באירוע אתמול, שהיה מעין פארודיה-עצמית – הנושא שלו היה השעון, אך רוב אורכו המייגע (כ-55 דקות מתוך קצת יותר משעה וחצי) הוקדש בכלל לדברים אחרים, ורק בסוף, כשכולם כבר הציצו בשעוניהם בציפייה לסיום האירוע, הגיע תורו של המכשיר החדש.״

ממתי אפל משיקה רק מוצר אחד באירוע, וממתי זה נהיה דבר חדש שאפל משיקה מספר מוצרים במהלך האירוע, כאשר המוצר שלשמו כולם מתכנסים מופיע אחרון? – שאלות רטוריות. שאלה חשובה יותר שאינה רטורית: ממתי נותנים לכתב שלא מבין דבר בעניינה של אפל (או בעניין שוק הסלולר בכללותו, ככל הנראה) ומחזיק בדעה מוטה כנגד החברה שהוא כותב עליה – לסקר את אחד מאירועי ההשקה החשובים של החברה (כן, הוא היה משעמם – אבל זו לא הנקודה)?

Tim Cook and Apple watch

״העיתונאים והבלוגרים שנכחו באירוע והתנסו במוצר טוענים שזו עוד הברקה של אפל: מוצר שלוקח את כל מה שהיכרנו ומשדרג אותו ללא היכר. אך נראה שהפעם, יש ויש מה להכיר: ממשק השעון החדש דומה באופן חשוד לזה של המתחרים המבוססים על Android Wear מבית גוגל: המסך הראשי מציג את השעה, גרירה מהקצה העליון שולפת את רשימת ההתראות וגרירה לצדדים מציגה "כרטיסים" שונים של מידע מתוך אפליקציות, שעם חלקם ניתן לנהל אינטראקציות כמו להכתיב הודעות טקסט לאנשי הקשר או לצייר מסרים. אפילו העיצוב הגרפי האפלי לא מצליח להעלים את העובדה שמדובר בסך הכל בשעון חכם נלווה לאייפון כמו ששעוני גוגל הם אביזרים נלווים לסמארטופני אנדרואיד.״

במילים אחרות: ״כל מי שהיה באירוע ואשכרה התנסה במוצר במו ידיו טוען שזו הברקה נוספת מבית אפל, אבל אני טוען אחרת!״. בכך, הכתב ההוזה שלנו פה מנסה שוב פעם (בהתאם לרמתו) לגרור אותנו למלחמות האש סביב נושא ההעתקות. אז נתחיל בעובדה שבסופו של יום, לשעון (בניגוד לטלפון נניח) יש ממשק די אוניברסלי אשר מוכר לכל בערך מאז תחילת הזמן עצמו. מעבר לכך, כפי שציינתי כבר לעיל: ״מהרגע שאפל הציגה לראשונה את מסך המעקב של השעון אחר הנתונים הביומטרים של המשתמש, אשר הוצגו בתצוגה מעגלית – פתאום ראינו איך כל החברות האחרות בתחום ממהרות להעתיק את הקונספט״. ובכלל, הכתב כנראה עוד לא סגור על דעתו לגבי אפל: מחד גיסא הוא טוען שהיא מאחרת ומעתיקה קונספטים, ואילו אידך מדבריו משתמע שהוא ציפה מאפל שתציג שעון חכם כקטגוריית מוצרים נפרדת – ולא כאביזר נלווה לסמארטפון. מישהו אמר ״דאבל סטנדרט״ ולא קיבל?

אבל עזבו אתכם מסטנדרט כפול, מכיוון שעתה הכתב החליט לעבור מתחום הדאבל סטנדרט לתחום הסתירות הלוגיות, והסתירה העצמית:

״אפילו אם נגיד שהעובדה שהפעם היא פיגרה אחרי המתחרות הכניסה את אפל ללחץ, לא ברור למה: נתוני המכירות של השעונים החכמים הקיימים עלובים, על גבול האבדון: לפי דו"ח של חברת Canalys, בשנה הקודמת נמכרו רק 720,000 שעונים המריצים את מערכת ההפעלה של גוגל, ובסך הכל פחות מ-2 מיליון שעונים חכמים מכל הסוגים. כל מי שהתנסה בשעון חכם מודה שמדובר בלא יותר מעוד סמארטפון קטן שלא נותן שום ערך מוסף מלבד מספר מוגבל מאוד של פעולות שבהן הוא יעיל יותר מהסמארטפון, אם מבחינת היכולת לשמש גם כמד דופק ואם מבחינת היכולת לבצע פעולה בסיסית כמו לדחות שיחה בלי לשלוף את הטלפון מהכיס. הדבר הוביל את רובם המוחלט של האנליסטים לומר בפירוש לא פעם שלא משנה כמה תאחר אפל להיכנס לשוק, הוא יחכה לה. רק אחרי שתטווה את הדרך למתחרותיה הנחשלות, שלא בטוחות בעצמן עד שהן לא יכולות לערוך השוואות מול מכשיר עם לוגו תפוח נגוס, יתרומם השוק כולו.״

״אפילו אם נגיד״? – אבל זה בדיוק מה שאמרת:

״"מהר, מהר! אני כבר מאחר!", חוזר ומזמר הארנב שמושך את עליסה לארץ הפלאות ביצירתו האגדית של לואיס קרול. אותו דבר, כנראה, עבר בראשם של בכירי אפל בחודשים האחרונים בכל הקשור לשעון החכם שלהם, Apple Watch.״

״לא ברור למה״ – אה, וואלה? כי נשמעת די בטוח בעצמך בפסקה הראשונה, ואפילו ציינת את התשובה:

״אפל, בניגוד לארנב, באמת מאחרת. כל המתחרות שלה מלבד אחת (מיקרוסופט) כבר הציגו שעונים חכמים, רובן אף יותר מאחת. רק היא נותרה מאחור בתחום שלפי חוקרי שוק אמור להיות הדבר הגדול הבא – או הנוכחי.״

והנה אנו מגיעים לעובי הקורה, ולשורש העניין:

״נתוני המכירות של השעונים החכמים הקיימים עלובים, על גבול האבדון: לפי דו"ח של חברת Canalys, בשנה הקודמת נמכרו רק 720,000 שעונים המריצים את מערכת ההפעלה של גוגל, ובסך הכל פחות מ-2 מיליון שעונים חכמים מכל הסוגים. כל מי שהתנסה בשעון חכם מודה שמדובר בלא יותר מעוד סמארטפון קטן שלא נותן שום ערך מוסף מלבד מספר מוגבל מאוד של פעולות שבהן הוא יעיל יותר מהסמארטפון, אם מבחינת היכולת לשמש גם כמד דופק ואם מבחינת היכולת לבצע פעולה בסיסית כמו לדחות שיחה בלי לשלוף את הטלפון מהכיס. הדבר הוביל את רובם המוחלט של האנליסטים לומר בפירוש לא פעם שלא משנה כמה תאחר אפל להיכנס לשוק, הוא יחכה לה. רק אחרי שתטווה את הדרך למתחרותיה הנחשלות, שלא בטוחות בעצמן עד שהן לא יכולות לערוך השוואות מול מכשיר עם לוגו תפוח נגוס, יתרומם השוק כולו.״

במילים אחרות: עד שאפל לא תראה למתחרות שלה איך עושים את זה נכון, השוק לא יתרומם – מה שנכון לגבי כמעט כל מוצר או שירות שניתן לחשוב עליו, החל מטלפונים וכלה בשירות תשלומים נייד. באשר לערכו (או לחוסר הערך) של השעון החכם – גם אני לא ממהר להתהלב מכל התחום הזה, ומאמין שהוא נמצא כרגע בחיתוליו, עד לרמה כזו שמי שבוחר להתנסות במוצר של מחשוב לביש כיום הוא לא יותר מאשר בטא טסטר בעל כורחו. אבל עם זאת, אני לא ממהר גם לפסול את ערכו של השעון החכם של אפל, מכיוון שאני כבר יודע מראש שהוא עומד להיות הצלחה מסחררת – ולא, שוב פעם, לא בגלל הפאנבויז. השעון הכי בסיסי של אפל (וגם זה שיהיה הכי פופולרי) עולה בסך הכל 400 דולר, שזה לא עד כדי כך יקר בהשוואה לשאר המוצרים בשוק, ומחירו בישראל יעמוד על סביבות ה-2250 ש״ח (לדעתי), שזה גם לא כזה מחיר יקר בהשוואה. הלאה לגיבוב השטויות הבא של הכתב ההוזה:

Watch

״למרות כל זאת, כאמור, בחרה אפל ליצור לא יותר מהעתק של השעונים של גוגל באריזה יוקרתית. וזה בעצם ההבדל העיקרי: בעוד מתחרות רבות מתרכזות בשעונים זולים ומשאירות את הניסיון לייצר שעונים אופנתיים ויקרים לחברות אופנה, אפל החליטה להתייחס לשעון בעיקר כתכשיט, מה שאפשר לה לעצב ולתמחר אותו בהתאם: 350 דולר לגרסה הזולה ביותר לא מנסים להתחרות בשעוני האנדרואיד. הם ממש לועגים להם, וסומכים על משתמשי אייפון המושבעים שמחוסר ברירה ישלפו את הארנק ואת פרק כף היד ויאזקו את עצמם ואת חשבון הבנק שלהם לאביזר-אייפון שרוב גרסאותיו יקרות יותר מהאייפון עצמו (550 עד 1,100 דולר לגרסאות שאינן נקראות "ספורט", בתלות בגודל ובסוג הרצועה הנבחר).״

שוב פעם עם מלמולי ההעתקה המבולבלים… נראה לי שמישהו צריך ללמד את אהבלוביץ׳ פה את הגדרת המושג ״העתקה״, כי אם נשתמש בלוגיקה העקומה שלו – אזי שכל המתחרות בשוק הסלולר, הטאבלטים והמחשבים העתיקו מאפל (חרא דוגמה, שכן זו הצהרה שלא לגמרי נכונה, אבל היא גם לא לגמרי טועה). דוגמה טובה יותר תהיה לטעון שכל שאר ייצרניות הרכב העתיקו מפורד. היום, מאות שנים מאוחר יותר, נשאלת השאלה: למי זה משנה בכלל? – מעבר לכך, אני בנקודה זו כבר הייתי פורש בשיא, אך הכתב מתעקש להמשיך לחרטט, זאת למרות שהוא כבר מזמן עבר את מכסת השטויות המותרת בכתבה אחת (עוד בפעם הראשונה שדיבר על העתקות), וכעת הוא נמצא באוברדראפט: ״סומכים על משתמשי אייפון המושבעים שמחוסר ברירה ישלפו את הארנק ואת פרק כף היד ויאזקו את עצמם ואת חשבון הבנק שלהם לאביזר אייפון שרוב גרסאותיו יקרות יותר…״ – בלה בלה בלה.

חוסר ברירה? – כמה ברורה היא בורותו של הכתב בכל הקשור למשתמשי אפל, וסלידתו מהם!
נתחיל בעובדה שבקרב משתמשי אפל אשר כן מעוניינים בשעון החכם שלה, מרביתם ירכשו דווקא את דגם הספורט הזול יותר (אני באופן אישי מהמר שזה יהיה הדגם הפופולרי ביותר של השעון של אפל) ולאו דווקא את הדגמים היקרים יותר. בכלל, ההתייחסות הזו למשתמשי אפל כעדר של כבשים ללא יכולת מחשבה היא פרי מוחם הפגום של פלצני האנדרואיד (בעיקר כתבי טכנולוגיה תופסי תחת) למיניהם, שמישהו צריך להזכיר להם מידי פעם שהם לא יכולים לקרוא למשתמשי אפל ״עדר״ כאשר אנדרואיד מחזיקה ב-80% מנתח השוק (לפחות בשוק הסלולר, בכל אופן). ״יאזקו את עצמם״? – השעון של אפל הוא היחיד כרגע שמתפקד כפלטפורמת תשלום ניידת, ויכול לתפקד ככרטיס לחדר בבית מלון, או כמסך שמציג את זמני הטיסה שלך או את כרטיסי הטיסה שלך.

מעבר לכך, עוד פרט שהכתב לא מתייחס אליו הוא שייצרניות האביזרים מצד שלישי ימהרו להשיק גרסאות משלהן לרצועות של השעון החכם של אפל, ומתוך אלו יהיו גם העתקות מדוייקות ברמה של אחד לאחד לרצועות היקרות ביותר של אפל – ובמחירים שפויים הרבה יותר. כך או כך, כל עניין האקססוריזציה של השעון החכם של אפל רק מוסיפה לו ערך קסטומיזציה (אמור להיות מוכר לכם, הפאנדרואידים) גבוה יותר מאשר כל שעוני האנדרואיד בשוק. אירוני למדי, הלא כך?

Apple Warch strap

״החידוש של אפל, אם כן, אינו המכשיר עצמו, אלא הגישה, המניחה שאין צורך במכשיר זול – תפיסה שכבר נתקלנו בה עם מכשירי האייפון בשנים האחרונות, כאשר אפל איכזבה את השוק פעם אחר פעם וסירבה להתחרות במכשירי האנדרואיד הזולים. מי שרוצה אפל – ישלם על זה.
והשוק, מסיבות שאף אחד לא יצליח להסביר לעולם, דווקא רוצה אפל. הקהל השבוי של החברה, שמוכן לקנות כל מכשיר חדש שלה ואפילו לעמוד בשביל זה בתור של שעות וימים מחוץ לחנות, הוא הנתון היחיד שגורם לתעשייה כולה את הביטחון בכך שאפילו המכשיר הכי לא חדשני שהשיקה אפל אי פעם יהפוך לאחת ההצלחות הכבירות שלה. וגם אם זה לא יקרה, היא תמיד תוכל לצחוק על גוגל, שהכישלון שלה עם המשקפיים הסייבורגים היה גרוע יותר.״

החידוש של אפל הוא אכן חידוש – הן מבחינת קטגוריית מוצרים חדשה עבור אפל (והראשונה מאז מותו של ג׳ובס), אבל אין פה שום חידוש בגישה. כלומר: הגישה של אפל עם השעון החכם שלה היא בדיוק אותה הגישה שבה אפל נוקטת עם כ-ל א-ח-ד מהמוצרים שלה: מוצר פרמיום שפשוט עובד, ושנועד להיות חלק ממארג האקוסיסטם הרחב שלה, ולעבוד באינטגרציה והרמוניה מושלמת עם שאר מוצריה ושירותיה. אם השוק מתאכזב מאפל על שהיא מסרבת להשיק מוצרים זולים, אזי שהשוק לא רק צבוע – אלא שהוא גם טיפש ברמות היסטריות: משתמשי אנדרואיד מרוצים לא יעברו לאייפון, גם לא אם הוא יעלה 300 ש״ח, אז חלאס כבר עם הצביעות הזו. מעבר לכך, למה אכפת לכם שאפל פונה רק לפלח שוק הפרמיום אם אתם בין כה וכה לא תרכשו מכשיר אייפון גם אם הוא יהיה הכי זול בשוק? – ואף מעבר לכך: למה שאפל תיכנס למיטה החולה הזו? – בשביל אחוזי נתח שוק ריקים מתוכן, שלא באמת מהווים שום ערך מוסף לחברה?

השוק רוצה את אפל מסיבות שמובנות לכל מי שדעתו אינה מוטה, ולכל מי שרואה את שוק הטכנולוגיה כפי שהוא פועל באמת: השוק רוצה את מה שנתפס בעיניו כחדשני מחד גיסא, ומושך מאידך. לא משנה מה יגידו על אפל – חדשני או לא – אבל על דבר אחד אין עוררין: אפל יודעת איך לייצר מוצרים בעלי כח משיכה טוב יותר מאשר כל שאר מתחרותיה יחד. אז באמת, חלאס עם החרטוטים על ״הקהל השבוי של אפל״ מצד כתבים דמיקולו: אותו ״קהל שבוי״ (במקרה הכי קיצוני) מהווה 25% מפלח שוק הסלולר (כי השעון הוא הרי אביזר נלווה בסופו של יום) בהשוואה ל-75% של אנדרואיד. כלומר: ישנם פחות משתמשי אפל מאשר משתמשי אנדרואיד, ועם זאת יותר ויותר אנשים קונים מוצרים של אפל, ומעדיפים אותם על מוצרים אחרים. הדבר התבטא יפה מאוד השנה עם הנדידה הגדולה של משתמשי אנדרואיד אל עבר iOS בעקבות האייפון 6 וה-6 פלוס – שכן מסתבר שכל מה שהיה דרוש על מנת להמיר את המאסות מאנדרואיד ל-iOS היה מסך גדול יותר, וזה אומר יותר על אנדרואיד מאשר כל פרסומת סמויה או גלויה.

Apple Watch and iPhone 6

קהל שבוי? – לא חביבי, נשמע לי יותר כמו קהל שיודע מה הוא אוהב ולא מוכן להתפשר על פחות. גם בן אדם כמוני שלא מתכנן לרכוש את השעון של אפל עדיין מסוגל להעריך את היתרונות האינדיבידואליים שלו לעומת התחרות. מאידך, הקהל האנדרואידי – הוא השבוי האמיתי: שבוי תחת האשליה של ״מערכת הפעלה פתוחה״ שבפועל מה שזה אומר שהוא שהמשתמש הפראייר צריך לעבוד בשביל המכשיר שלו במקום שהמכשיר שלו יעבוד עבורו – והוא שבוי תחת הצורך במכשיר זול יותר, מכיוון שככל הנראה אין לו כסף להשקיע במשהו איכותי יותר. שורה תחתונה? – השונאים ישנאו, החרטטנים ימשיכו לחרטט, אפל תמשיך לשבור שיאי מכירות ולהוביל את השוק – ועולם כמנהגו ינהג. אבל לבוא ולומר שהשעון של אפל ימכור רק בזכות קהל שבוי? – או שיש כאן תפיסה עקומה ביותר של המציאות, או שיש פה עסק עם סמי הזיה קשים מנשוא. כך או כך: האמת והאובייקטיביות מהכתבה הזו והלאה.