הלוקאליזציה העברית ב- iOS צוברת תאוצה

ע״י

בביקורו בישראל, ציין קוק שהוא יפעל לשיפור התמיכה של סירי בעברית. נראה כי גרסה 8.3 תהיה צעד ראשון בכיוון עם תמיכה בהכתבה בעברית.

 

 

iOS 83 hebrew dictation

אחת הבעיות הגדולות ביותר של קהל המשתמשים הישראלי ביחס למוצרים של אפל הוא בנושא הלוקאליזציה של מערכות ההפעלה והפיצ'רים השונים, לציבור הישראלי בכלל ובפרט בתחום השפה. משתמשי המק הוותיקים זוכרים היטב את התמיכה המצומצמת של OS X לשפה הישראלית, דבר ששופר בשנים האחרונות בצורה משמעותית מאוד כשבגרסאות האחרונות של OS X, התמיכה בעברית מובנית באופן (כמעט) מלא כשנראה כי הדבר היחיד שעדיין חסר הוא תמיכה ביכולת הכתבה בשפה העברית, דבר שנראה שהוא היה אמור להגיע ביוסמיטי, אולם מסיבות כאלה ואחרות לא נכלל בהשקה הסופית של הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה. הסיפור של iOS זכור אפילו עוד יותר בקרב המשתמשים הישראליים, כשב- 3 השנים הראשונות לחייה של מערכת ההפעלה הניידת של אפל, לא הייתה כלל וכלל תמיכה לשפה העברית, מה שהצריך מהמשתמשים הישראליים שפרצו את המכשירים שלהם לשימוש מקומי, להתקין מקלדות בתשלום או בקוד פתוח ותוספים שאפשרו תמיכה בשפה העברית ובכתיבה מימין לשמאל (Right To Left או RTL). כיום הדבר הוא לא יותר מאשר זיכרון רחוק, אולם עדיין נושא הלוקאליזציה נותר בעיה לא קטנה עבור קהל המשתמשים הישראלי, כשנראה שאפל מכוונת ובצדק את השירותים החדשים שהיא משיקה לקהל משתמשים גדול יותר: בארה"ב, אוסטרליה וקנדה, אירופה, יפן וסין.

בהתאם לכך iOS מכילה הרבה מאוד חורים בחווית השימוש שלה עבור קהל המשתמשים הישראלי וניתן למנות בין אותם החורים דברים כמו:

  • תמיכה בהכתבה (או קלט קולי) בשפה העברית דבר שיכול לשמש גם עם סירי.
  • תמיכה של iBooks בספרים בעברית.
  • תמיכה של שירות התשלומים בבנקים בישראל.
  • ועוד.

שימו לב שהרשימה לא כוללת כמה דברים כמו: תמיכה של שירות המפות בישראל והקראה בעברית, כשהסיבה לכך היא שבעדכונים האחרונים של גרסה 8 אפל הכניסה את היכולות הללו לתוך iOS. הקראה קולית בעברית הגיעה כבר בגרסת הבטא השלישית של גרסה 8, שכללה גם תמיכה בלוח שנה עברי. כך שכל משתמשי גרסה 8 יכולים כבר עכשיו להשתמש ביכולת ההקראה העברית במכשירי האייפון והאייפד שלהם ולהנות מלוח שנה עברי מלא, ישירות באפליקציית לוח השנה המובנית של iOS. על אותו המשקל שירות המפות של אפל השתפר באופן ניכר למדי עבור קהל המשתמשים הישראלי. נכון, השירות עדיין לא עומד בקו אחד עם שירות המפות של גוגל, או Waze. אולם כיום ניתן להשתמש בשירות המפות כדי למצוא נקודות עניין הנמצאות באזור (אתם יכולים לחפש מסעדות סושי או בתי קפה לידכם) ולבצע ניווט מודרך ישירות למקום, דבר שלא היה ניתן לעשות כששירות המפות של אפל הושק לראשונה לפני 3 שנים. כמובן שיש עדיין מקום רב לשיפור בנושא המפות כשחיפוש שעשיתי למסעדת סושי בסביבתי, התוצאה הקרובה ביותר הייתה מסעדת ג'אפניקה ליד הרצליה – מרחק של "רק" 114 קילומטר. באופן די מצער הנציגות הרשמיות של אפל בישראל מתמקדות במכירת המוצרים של אפל ולא לא פועלות לקדם שיפור בחווית השימוש של השירותים של אפל בישראל. כך למשל אידיגיטל או נציגה אחרת יכולה לפעול במטרה להטמיע שירותים כמו Rest לתוך מנוע ההמלצות של סירי, באותו האופן בו אפל הטמיעה את השירות Yelp – שהוא המקבילה האמריקאית של Rest.

אפל פועלת להפוך את היקף המידע בשירות המפות שלה לנרחב יותר כשלאחרונה החברה פתחה אתר ייעודי לקידום של עסקים קטנים במפות שלהם. כל מה שצריך לעשות, הוא לדחוף את אותם עסקים להזין את הפרטים שלהם במאגר המידע הזה ו/או לתקן אותם במידת הצורך.

אלמוג מגיקסטר מציג את יכולת ההכתבה העברית של 8.3 על אייפד.

כעת נראה גם שהכתבה קולית נמצאת בדרכה ל- iOS, כאשר הבטא השלישית של 8.3 ששוחררה בסוף השבוע האחרון כוללת אפשרות של הכתבה קולית בעברית, המוטמעת בתוך המקלדת העברית המובנית של מערכת ההפעלה. אין ספק שמדובר בצעד משמעותי מאוד לגבי קהל המשתמשים הישראלי, שעומד בקו אחד עם דבריו של קוק במהלך ביקורו בארץ, בו ציין קוק שהוא יבדוק כיצד ניתן להוסיף לסירי תמיכה טובה יותר עבור קהל המשתמשים הישראלי. סביר להניח שלא מדובר בתוצאה ישירה של הביקור של קוק בארץ, אולם אין ספק שהתיזמון הוא מצוין. לפי בדיקה שנעשתה על ידי אלמוג ג. מהאתר גיקסטר וגם על ידי Ebest שלנו, עולה כי יכולת ההכתבה עובדת היטב ובאופן מדויק למדי והיא גם יודעת להמיר סימני פיסוק בהתאם אך גם להתעלם מהם כשצריך. אין ספק שמדובר בצעד משמעותי למדי בנושא הלוקאליזציה של iOS והיקף השירותים של אפל, כשיכולת ההכתבה בעברית היא צעד משמעותי ל"גייר" את סירי ולהפוך אותה לשימושית יותר עבור קהל המשתמשים הישראלי, על אחת כמה וכמה כשסירי ונושא ההכתבה הקולית הם קרדינליים בחוויית השימוש בשעון.

לאפל עדיין יש לא מעט עבודה לכיוון שיפור חווית השימוש של המשתמש הישראלי בהיצע השירותים שלה. כיום המצב הוא טוב לאין שיעור מאשר לפני מספר שנים ונראה שהכיוון הוא בהחלט חיובי.

 

מקור: גיקסטר
תודה מיוחדת לאסף שריקי על הרעיון  ול- Ebest (אלעד) על התמונות
עריכה ותוספות: natisho