על קהל המשתמשים השבוי של אפל והמפלצת ירוקת העיניים

ע״י

לא מעט צדדים בעולם הטכנולוגיה מנסים ללעוג לקהל המשתמשים של אפל, אבל בפועל מדובר בצרות עין על הצלחה וחברה שמזוהה עם איכות.

 

 

Apple

בסוף השבוע שעבר, RAiNZ החליט לנסר כתבה די פופוליסטית וקצת עלובה שניסתה לצייר תמונה לפיה השעון של אפל ידבר אך ורק לקהל המעריצים, שכונה "שבוי". זאת לא הפעם הראשונה שכתבים מעולם הטכנולוגיה בפרט או התקשורת בכלל מנסה לתאר את קהל המשתמשים של אפל על ידי שימוש במילים כמו: "כת", "פאנבויז" או "קהל מעריצים שבוי" שיקנה כל דבר שהחברה תוציא גם אם מדובר בשקית ניילון המכילה חתיכות צואה "מעוצבות", עליה מודבק הלוגו של החברה. למעשה לא רק התקשורת חוטאת בניסיונה להציג את קהל המשתמשים של אפל באופן הזה, אלא גם המתחרות של אפל ובראשן סמסונג שבעבר לעגה לקהל המשתמשים של אפל שמוכן לחכות מחוץ לחנויות האפלסטור שעות, ימים ואפילו שבועות כדי לרכוש את המכשירים שהחברה משיקה מדי תקופה. יש לציין שמבין קהל המשתמשים הנוכחי של אפל שצמח עשרות מונים בעשור האחרון וכיום מונה מאות מליוני משתמשי אייפון, אייפד, אייפוד ומק מרחבי העולם ישנם מעריצים שבאמת יקנו כל דבר שהחברה משיקה, אולם החלק הארי של קהל המשתמשים של אפל אינו כזה והוא מורכב מאנשים שלמדו לקשר בין הלוגו של אפל לבין חדשנות, איכות גבוהה וחווית משתמש עליונה, שגורמת למתחרות של אפל להחוויר ולא בכדי סביב המוצרים של אפל קיים אפקט המתואר כ"אפקט ההילה" שגורם לקהל המשתמשים של אפל שמשתמש במוצר כזה או אחר, להתנסות עם מוצרים אחרים של החברה מתוך ציפייה שחווית השימוש תמשיך להיות עליונה גם בליין המוצרים המקביל.

הדוגמאות לכך הן רבות מאוד כש- 2 דוגמאות עדכניות ניתן לראות בחיישן הביומטרי שאפל הציגה במכשיר האייפון 5s תחת השם Touch ID, ובשירות התשלומים שהחברה השיקה לפני מספר חודשים ספורים. חשוב לציין שבדומה לשאר המוצרים והשירותים שלה שאף אחד מהם הוא לא הראשון, גם בדוגמאות הללו לא מדובר בפעם הראשונה שחיישן ביומטרי מוצג במכשיר מחשוב כלשהו, או בפעם הראשונה ששירות תשלומים דיגיטלי מוצג. אולם מדובר בפעם הראשונה שהם מוצגים בצורה טובה ומדברים לכלל המשתמשים. חיישנים ביומטריים הופיעו לראשונה על מחשבים ניידים, מכשירי PDA וסמארטפונים לפני מספר לא קטן של שנים, אולם עד כה אף חברה לא המשיכה להשתמש בהם באופן משמעותי, למעט אולי מחשבי ה- ThinkPad של IBM/לנובו המיועדים בעיקר לשוק הארגוני (אך לא רק). ה- Touch ID היה הפעם הראשונה שחיישן ביומטרי הושק במכשיר שנמכר בהיקפים כה גדולים ושהציג ושימושיות רחבת היקף ועמידות מרשימה בזיהוי טביעות האצבע. האיכות של הטכנולוגיה והאינטגרציה שלה לקרביים של מכשירי האייפון ומערכת ההפעלה iOS, אפשרו לאפל להשיק בהמשך את שירות התשלומים, שאף הוא לא היה הראשון מסוגו אולם מספר חודשים אחרי השקתו, ברור לכולם שמדובר בשירות התשלומים הדיגיטלי הראשון שתופס תאוצה ופופולריות, תוך כדי שהוא דוחק במתחרות של אפל, שחלקן אפילו כבר פועלות בזירה זו מזה מספר שנים לשנס מותניים ולהבין שמדובר בתחום בר קיימא.

בשנתיים האחרונות טים קוק השתמש יותר מפעם אחת במשפט "רק אפל יכולה", כדי לתאר את היכולת של אפל לשלב בין חומרה, תוכנה ושירותים בצורה בה אף אחת מהמתחרות שלה אינה יכולה לעשות. אולם נראה כי לאפל יש כלי חזק ומשמעותי למדי שמאפשר לה לעשות לא רק את זה, אלא גם להפוך את המוצרים והשירותים שהיא משיקה לכאלו שמאומצים בהיקף גדול יותר מכל מוצר או שירות מתחרה ואלו הם קהל המשתמשים של אפל, שכאמור זוכה לא אחת לכינויים כאלה ואחרים. למעשה כיום ניתן לראות כיצד איך המשפט "רק אפל יכולה" מקבל חיזוק משמעותי מקהל משתמשים גדול ורחב, שבוחר להשתמש במוצרים של אפל בצורה בהיקף כזה או אחר כדי לזכות בחווית שימוש טובה יותר, כשבתמורה לכך אפל יכולה לנצל זאת כדי שהמוצרים שלה יהפכו למשפיעים יותר, בעלי יכולות נרחבות יותר ועוד. אך שאותו קהל משתמשים גדול אפשר לאפל לחתום על חוזים מול חברות האשראי, הבנקים השונים ורשתות קמעונאות גדולות במטרה שהן יאמצו את שירות התשלומים הדיגיטלי של החברה. אותו קהל משתמשים גדול אפשר גם לאפל ליצור קשרים עם יצרניות רכב רבות, במטרה שהן יטמיעו לתוך מערכות המדיה של הרכבים שלהן תמיכה מובנית לנגני האייפוד ובהמשך גם למכשירי האייפון דרך CarPlay. אותו קהל משתמשים גדול אפשר לאפל להשפיע על חברות תעופה ורשתות מלונאות להטמיע תמיכה ב- NFC, כדי שמשתמשי השעון העתידיים יוכלו להשתמש בשעונים שלהם כדי לבצע צ'ק אין לטיסות, או להשתמש בשעונים שלהם כמפתח לחדר במלון דבר בינתיים לא ניתן לעשות על אף אחת מהפלטפורמות המתחרות של השעונים החכמים, בין אם כאלה שקיימות מזה מספר שנים כמו Pebble, או בין אם כאלה שקיימות מספר חודשים כמו Android Wear.

אז כן, סביר להניח שבניגוד לשעונים החכמים האחרים בשוק שעד כה נמכרו במאות אלפים, השעון של אפל ימכר בהיקפים גדולים יותר כבר בסוף השבוע הראשון להשקתו, מה שיהפוך אותו לשעון (החכם) הראשון שאמת ישנה משהו בקטגוריה מתעוררת זו, דבר אותו ציין טים קוק בראיון שנערך עימו לאחרונה ופורסם ב- Fast Company. בניגוד למוצרים האחרים של אפל כמו האייפון, האייפד והמק שעמדו בזכות עצמם. השעון צריך את מכשיר האייפון כדי לתפקד באופן מלא, מה שקצת מגביל אותו מבחינת היקף המכירות שלו. אולם כשמדובר בהיקף משתמשים פוטנציאלי של למעלה מ- 200 מיליון (בעלי אייפון 5 ומעלה), אין ספק שגם אם השעון ימכר לכ- 10% יהיה מדובר בהצלחה מסחררת, ועל אחת כמה וכמה אם האימוץ של השעון יהיה דומה לזה של האייפד, כפי שעולה מהשוואת סקרים ברשת. אבל עצם העובדה שהיקף המכירות של השעון יהיה גדול יותר מכל מוצר אחר בקטגוריה הזו, הוא לא דבר שלילי, אלא דבר חיובי ובמיוחד עבור המשתמשים שלא רק יהנו מחווית שימוש מצוינת, אלא גם מהיקף רחב של יכולות בין אם דרך שירותים או אפליקציות, דבר שהמתחרים יוכלו בינתיים רק לחלום עליהם.

כתבי הטכנולוגיה המקניטים את קהל המשתמשים של אפל וכן סמסונג שלעגה להם בליין הפרסומות של מכשירי הגאלקסי שלה, אולי צודקים בטענתם שמדובר בקהל שיקנה את המוצרים של אפל. אולם ברוב המקרים הסיבות לכך הן לא בגלל "שבי" כזה או אחר, אלא בגלל שמדובר במוצרים שאיכותם אינה מוטלת בספק ובסופו של דבר סמסונג וכל חברת מוצרי צריכה אחרת, הייתה יותר משמחה לראות תורים ארוכים סביב חנויות הקמעונאות שלה.