Trent Reznor מוביל את פיתוח שירות הסטרימינג של אפל

ע״י

הניו יורק טיימס מפרסם כתבה מקיפה על פיתוח שירות הסטרימינג החדש שאפל עובדת עליו ומגלה מידע חדש, לצד התוכניות של אפל לשדרוג איטיונס רדיו.

 

 

Beats management

לפני כחודשיים האתר 9to5mac פרסם דיווח המגלה את התוכניות של אפל לגבי ביטס, לפיו אפל הולכת להשיק מחדש את שירות הסטרימינג של ביטס תחת מותג האיטיונס שלה ולהטמיע אותו בתוך אפליקציית המוזיקה המובנית של iOS, ובאיטיונס. כעת הניו יורק טיימס מגלה פרטים נוספים על האסטרטגיה החדשה של אפל לעסקי המוזיקה, שצפויה לאפשר לאפל להתחרות מול שירותי מוזיקה בסטרימינג מקוונים ובראשם פנדורה ו- Spotify. המהלך של אפל צפוי להתגלות באירוע ה- WWDC הקרוב, בו החברה תשיק לציבור הרחב את גרסה 8.4 שנמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים שתכיל מספר שיפורים ל- iOS 8, אולם בעיקר תתמקד בשירות המוזיקה החדש/מחודש שיתבסס ברובו על שירות הסטרימינג של ביטס, שמאפשר כיום האזנה לתכני מוזיקה נבחרים, לצד רשימות השמעה שנאצרו על ידי אושיות מתחום המוזיקה המותאמים לטעמו המוזיקלי של המשתמש, כפי שהוגדר על ידו. באופן מעניין נראה כי מאז הדיווח של 9to5mac שציין כי שירות הסטרימינג של אפל יתומחר במחיר נמוך יותר של כ- 7.99$ לחודש, מזה של שירות הסטרימינג של ביטס או המתחרים, שעומד על 9.99$ לחודש, חלה תפנית בנושא ונראה שאפל לא הצליחה לשכנע את חברות התקליטים לאפשר לה להציג את השירות תחת מחיר נמוך יותר, מזה של המתחרים. משמעות הדבר היא ששירות הסטרימינג של אפל ישמור ככל הנראה על תג המחיר הנוכחי של שירות הסטרימינג של ביטס, אולם מעבר לכך הדבר מסמל שינוי במעמדה של אפל אל מול חברות התקליטים, כשעד לאחרונה אפל נהנתה מיתרון אסטרטגי אל מול חברות התקליטים, לאור העובדה שאיטיונסטור היא חנות המוזיקה הדיגיטלית הגדולה ביותר בעולם.

כעת כאשר מכירות המוזיקה הדיגיטליות צונחות, לטובת היקף שימוש הולך וגובר בשירותי סטרימינג, נראה כי כניסתה המאוחרת של אפל לתחום זה משפיע על יכולתה לנהל משא ומתן מול חברות התקליטים שרואות (ולשמחתן) כיצד שירותי הסטרימינג של פנדורה ושל Spotify צוברים פופולריות ודומיננטיות בתחום המוזיקה, כשלאחרונה Spotify, שהושקה בשנת 2008 והגיעה לארה"ב בשנת 2011 (למורת רוחה של אפל) דיווחה על 15 מיליון מנויים משלמים, זאת בנוסף לעוד 45 מיליון מנויים העושים שימוש חינמי בשירות אולם בהתאם לכך נחשפים לפרסומות. השינוי בדגש של אפל לגבי שירותי סטרימינג מגיע אולי באיחור, ביחס לתחרות אולם בדיוק בזמן מבחינת המודל העסקי כשלפי דיווח של ה- Recording Industry Association האמריקאי, עולה שהיקף הרווחים ממוזיקה דיגיטלית בשנת 2014 ירדה ב-8.5%, לכדי 2.6 מיליארד דולר בעוד היקף הרווח מעסקי הסטרימינג עלו לכדי 1.87 מיליארד דולר בשנה שעברה, תוך כדי שהם עוברים את מכירות התקליטים הפיזיים (CD) לראשונה.

הדיווח של הטיימס מגלה שמי שמוביל את הפרויקט הם חברי ההנהלה הבכירה של ביטס, אותה אפל רכשה בשנה שעברה תמורת סכום של כ- 3 מיליארד דולר ובראשם Trent Reznor, סולן ה- NIN שהיה גם הסמנכ"ל הקריאטיבי של ביטס, טרם הרכישה. מדובר בתפנית מעניינת מאוד מבחינתה של אפל שנותנת את הובלת הפרויקט הכה חשוב מבחינתה לאיש שהוא אינו איש טכני, אולם כזה שיש בידו קבלות להצלחה בתחום שירותי הסטרימינג, זאת אחרי ש- Reznor בין האחראים העקריים לשירות הסטרימינג של ביטס, שרבים סוברים שהוא היה הסיבה העקרית מאחורי הרכישה של אפל. אולם התפנית לא באה רק מהצד של אפל, כשבעבר Reznor היה אחד מהמתנגדים העקריים לחנויות המוזיקה המקוונות ובראשן האיטיונסטור, דבר שהעלה בספק את המשך פועלו באפל אחרי הרכישה. אדם נוסף שזכה לתפקיד משמעותי ביוזמת המוזיקה החדשה של אפל, הוא ג'ימי איובין – המנכ"ל שייסד את ביטס ביחד עם דר. דרה. לפי הדיווח עולה שבתקופה האחרונה איובין פועל מול אמנים וחברות תקליטים, במטרה להביא להשקות בלעדיות של אלבומים באיטיונסטור של אפל, באופן דומה להשקת האלבום האחרון של ביונסה, שהושק ב- 2013 בהפתעה בחנות האיטיונסטור. נראה כי ניצן ראשון בנושא ניתן לראות כבר בימים האחרונים עם השקת האלבום האחרון של kendrick lamar שהושק באיטיונסטור.

Apple and beats - here to next episode

מרכיב נוסף ביוזמת המוזיקה של אפל הוא שדרוג משמעותי לשירות האיטיונס רדיו, שמאז שהושק לצד גרסה 7 תפוצתו לא התרחבה באופן משמעותי מעבר לגבולות ארה"ב, כשבפועל המדינה היחידה שקיבלה את השירות באופן רשמי מחוץ לארה"ב היא אוסטרליה. מי שאמור להוביל את השינוי בשירות הרדיו של אפל, הוא השדרן Zane Lowe, שהגיע לאחרונה לאפל אחרי קריירה ארוכה ועטורת פרסים בתחנת הרדיו BBC1, במטרה להזניק את שירות הרדיו המקרטע של אפל, שלא זוכה להצלחה המרשימה לה אפל ציפתה. בין האפשרויות שצפות עבור שירות הרדיו החינמי מבוסס הפרסומות, ניתן למצוא קונספט לתכנים המותאמים גיאוגרפית עבור המשתמשים, בדומה לאופן בו תחנות רדיו פועלות מזה שנים.

בכל אופן נראה כי ההשקעה ותשומת הלב של אפל לגבי עסקי המדיה בכלל ועסקי המוזיקה בפרט, משקפת את הקשר ההדוק של החברה לתחום המוזיקה, קשר שהתהווה לראשונה לפני כעשור וחצי עם האייפוד, איטיונס והאיטיונסטור. כמובן שאפל נהנית גם מרווחים, אולם שולי הרווח של החברה הם יחסית קטנים וגם אם עסקי הסטרימינג יצמחו לכדי עסק המכניס כמיליארד דולר בשנה, בדומה להכנסות של פנדורה למשל, עדיין יהיה מדובר בפחות מחצי אחוז מכלל ההכנסות של החברה שהסתכמו בשנה שעברה לכדי 183 מיליארד דולר. עדיין מדובר בצעד אבולוציוני מעניין למדי.

 

מקור: הניו יורק טיימס
עריכה, תרגום ותוספות: natisho