[עודכן] האם אפל היא כמו הנאציזם?

ע״י

ביחס לרוב המתחרות שלה, אפל מגבילה את הפלטפורמה שלה מתוך רצון לשלוט על חווית המשתמש. אולם השוואה לנאציזם היא מוגזמת אפילו כצעד שיווקי.

 

 

hi_res_apple_hitler_full.0

מאז שהמוצרים של אפל הפכו להיות מובילים בתחומם בשווקים כמו: סמארטפונים טבלטים ולאחרונה גם מחשבים, נראה כי אין זה מן הנמנע שהמתחרות של אפל ינסו לעקוץ את החברה, המוצרים שלה ואפילו את קהל המשתמשים במסרים השיווקיים ובפרסומות שלהן. אולם נראה שלכל דבר יש גבול ולאחרונה גבול זה נחצה על ידי Jia Yueting המייסד המליארדר והמנכ"ל של חברת Leshi TV שפרסם לאחרונה בחשבון ה- Weibo שלו, אחריו עוקבים כ- 5 מיליון משתמשים, ציור המציג את היטלר עונד על זרועו את סרט אדום שבמרכזו הלוגו של אפל, מחליף את צלב הקרס המזוהה עם הנאצים. איור זה הועלה כמסר שיווקי מקדים לכניסתה של LeTV לתחום הסמארטפונים, כשלפי השמועות החברה צפויה להציג בתקופה הקרובה סמארטפון חדש שיכונה בשם X900 ויגיע עם מסך של 5.5 אינץ', 4GB של זכרון RAM ומחבר USB מסוג Type-C.

בחלק העליון של האיור נמצא המשפט: Crowdsourced, freedom vs arrogance, tyranny שמשמעותו חופשיות של מיקור ההמונים אל מול יהירות ורודנות. בפוסט הנלווה לאיור זה Yueting טוען שהגישה של אפל לתעשיית הסמארטפונים פוגעת בחדשנות והיא מזיקה לאינטרסים של המשתמשים. תוך כדי שהוא ממשיך ומשווה את אפל ל"אמפרית שקיעה", מטאפורה לדבר גוסס. האיור גם כולל שני שבילים כשהאחד פונה לכיוון אפל ה"נאצית", בעוד השני פונה לכיוון השני בו נמצאים מגוון ילדים מחויכים. כשמעל לכל זה נמצא שער בתוך מה שנראה כמו מכשיר הסמארטפון הצפוי של החברה. יש לציין שבהשוואה לאנדרואיד של גוגל, הביקורת על האידיאולוגיה של אפל שכאמור מעוניינת לשלוט על כל האספקטים של חווית המשתמש בכל הנוגע למוצרים שלה בכלל ולאייפון בפרט, החל מהרכישה, השימוש והאפליקציות היא במקומה. אולם אין ספק שההשוואה של Yueting להיטלר או לנאצים היא קיצונית למדי ואפילו פוגענית.

לא מדובר בפעם הראשונה בה אפל נעקצת על מדיניות הגן הסגור שלה בכל הנוגע לפלטפורמת ה- iOS. קמפיין הפרסום האחרון של גוגל ששוחרר עם הססמא: Be together, Not the same – קרי תהיו ביחד אבל לא דומים, מתייחס באופן ישיר למגבלות של אפל לגבי אפשרויות הקסטומיזציה של iOS ומכשירי האייפון בכלל, בהשוואה למבחר הגדול של פלטפורמת האנדרואיד, בין אם מדובר על גדלי המכשירים השונים, העיצובים וכן יכולת ההתאמה של מערכת ההפעלה ועל אחת כמה וכמה החלפת הרומים – גם אם מדובר לא אחת בתהליך טורדני למדי שחלק מיצרניות הסמארטפונים מנסות להגביל. בכלל מאז שמכשירי האייפון הפכו להיות פופולריים וכה מצליחים, יצרניות סמארטפון רבות מכוונות חיצים כלפי אפל, המוצרים שלה ואפילו קהל המשתמשים של אפל בקמפיינים הפרסומיים שלהן, באופן כזה או אחר. דוגמאות לכך הן הקמפיין המפורסם של סמסונג שלעג לקהל המשתמשים של אפל שמחכה בתור לחנויות האפלסטור לרכוש את המוצרים החדשים של החברה, או הקמפיין של נוקיה שהשווה בין המצלמה של מכשיר הלומיה 1020 למצלמה של האייפון 5s.

בעיקרון מדובר באסטרטגיה שיווקית ידועה ומוכרת בה המתחרות מנסות לפגוע בהילה סביב המותג/ המוצר המוביל בשוק, ולאור העובדה שבשנה האחרונה מכשירי האייפון הפכו להיות מכשירי הסמארטפון הפופולריים ביותר בעולם, ובמיוחד ברבעון האחרון של 2014, בו אפל אפילו עקפה את סמסונג במכירות מכשירי סמארטפון ברור מדוע החברה היא מטרה למתחרות שלה בשוק הסמארטפונים. אולם נראה שההשוואה להיטלר ולנאצים, היא צעד מוגזם אפילו עבור שחקנית חדשה בתחום הסמארטפונים שמנסה להיות נועזת ופורצת גבולות, דבר שהוא סוג של אוקסימורון כשמדובר ביצרנית סמארטפון בפלטפורמת האנדרואיד.

עדכון
האתר Cult Of mac מדווח ש- Yueting התנצל באופן פומבי על ההקבלה בין אפל לבין היטלר, וזה נוסח ההתנצלות:

אני מתנצל מעמקי נשמתי על פרסום האנימציה באתר Weibo ביום שישי האחרון. במבט לאחור, זו הייתה טעות ואני הסרתי את הפוסט. מדובר היה בחוסר רגישות מצידי וטעות לנסות ולהשתמש בתמונה שכזו באופן כה נמהר… כוונתי הייתה להביע את החזון שלנו לפיו אקוסיסטם טכנולוגי פתוח משרת את הצרכנים בצורה טובה יותר, והוא מעודד חדשנות אמיתית. אנא קבלו את התנצלותי הכנה, ותודה לכם על ההקשבה וההבנה.

 

מקור: The Verge
עריכה, תרגום ותוספות: natisho