שירות הסטרימינג של אפל | תכנים בלעדיים ודאגה רגולטורית

ע״י

אפל מתכננת תכנים בלעדיים של טיילור סוויפט ואמנים נוספים לשירות הסטרימינג החדש/מחודש, כשהאיחוד האירופי דווקא מודאג מהשירות עוד לפני השקתו.

 

 

Apple and beats music

בחודשים האחרונים ישנם לא מעט דיווחים לגבי פועלה של אפל לגבי מיתוג מחדש של שירות המוזיקה בסטרימינג של ביטס, אותה אפל רכשה לפני כשנה תמורת סכום של כ- 3 מיליארד דולר. הדיווחים מתייחסים לפיצ'רים שהשירות יציע ולגבי הניסיון של אפל להציג תג מחיר נמוך יותר למנויי השירות, אם כי נראה שחברות המוזיקה מתנגדות למהלך שכזה. כתוצאה מכך נראה שאפל בוחנת כיוון אחר לגמרי והוא הצגת תכנים בלעדיים בשירות הסטרימינג שלה, כאשר לפי דיווח של האתר בלומברג, אפל פנתה לחברות התקליטים של אמנים כמו: Florence and the Machine, שצפויים להשיק בחודש יוני הקרוב אלבום חדש וטיילור סוויפט, שהתנגדותה לאופן בו שירותי סטרימינג ובראשם Spotify הפופולרי מורידים את ערך המוזיקה והתוכן שהאמנים יוצרים, ובהתאם לכך היא משכה את כל קטלוג השירים שלה משירות הסטרימינג הפופולרי, זמן קצר אחרי השקת אלבומה האחרון 1989. באופן אירוני צעד זה הוא לא ניסיון ראשון בתחום. שירות המוזיקה Tidal, שנרכש לאחרונה על ידי Jay-Z והושק מחדש על ידי הראפר וקבוצת אמנים נוספת שכוללת את: ריהאנה, מדונה, ביונסה, ג'ק וויט, Usher, אלישיה קייז, Daft Punk, קניה ווסט, כריס מרטין (מקולדפליי) ועוד. מתיימר להציע תכנים בלעדיים מהאמנים המרכיבים את קבוצת הבעלים שלו ואכן עם השקתו מחדש השירות הציע עד כה 2 שירים בלעדיים, כשהאחד הוא של ריהאנה והשני של ביונסה.

הדימיון בין האסטרטגיות היא לא מקרי ובראיונות שנערכו עם Jay-Z בימים שקדמו להשקתו המחודשת של Tidal, ציין הראפר שג'ימי איובין – המנכ"ל לשעבר של ביטס ומי שכיום הוא אחד מהאנשים שמובילים את פיתוח ומיתוג שירות המוזיקה המחודש באפל, פנה ללא מעט אמנים מהקואליציה ש- Jay-Z הרכיב, בניסיון לשכנע אותם להציג תכנים בלעדיים לשירות הסטרימינג של אפל, אם כי ללא הצלחה יתרה. כעת נראה שאפל החליטה לפנות לאמנים שלא חברו לקבוצת Tidal ואכן נראה שיש לא מעט אמנים שכאלה (כמו למשל U2…) שיעדיפו באופן כזה או אחר להמשיך את פעילותם על פלטפורמת התכנים של אפל ואולי אפילו באופן הדוק יותר.

הדיווח מציין שהתמחור שאפל צפויה להציע הוא של 9.99$ לחודש עבור מנוי בודד ו- 14.99$ לחודש עבור מנוי משפחתי, כשהמתחרים העקריים של אפל בתחום זה הם פנדורה שמציעה מחיר של 4.99$ עבור מנוי נטול פרסומות, בעוד Spotify מציעה מחיר של 9.99$, יוטיוב שהשיקה לאחרונה שירות בשם Music Key עם מציעה מנוי במחיר חודשי של 9.99$ ואילו Tidal מציעה אף היא מנוי רגיל במחיר של 9.99$, כשעבור 19.99$ לחודש משתמשים יוכלו להנות מאיכות גבוהה יותר (Hi-Fi) של השירים, אם כי אין ספק שללא אוזניות תואמות פיצ'ר זה בטל בשישים. מה שכן בעוד יש לא מעט שירותי סטרימינג בשוק, השחקניות הגדולות והעקריות הן יוטיוב ו- Spotify, אם כי נראה שהאחרונה לה יש קהל משתמשים המונה כ- 60 מיליון אנשים ברחבי העולם, דואג האיחוד האירופאי כשלפי דיווח של ה- Financial Times הרגולטורים באיחוד האירופאי כבר פנו לחברות תקליטים מקומיות כדי לוודא שאפל לא תנצל את הקשרים שלה בתחום המוזיקה, אותם החברה רכשה במהלך העשור האחרון בגין פועלה עם חנות האיטיונסטור, כדי לטרפד עסקאות של חברות התקליטים עם שירותי סטרימינג מתחרים כמו Spotify ו- Deezer שהוקמו באירופה ומאז מצאו את דרכם למדינות נוספות, ביניהן ארה"ב. החשש הגדול של הרגולטורים הוא שאפל תנצל את כוחה המשמעותי בתעשיית המוזיקה, ואם השמועות אכן יתאמתו ושירות הסטרימינג יוטמע בתוך איטיונס ובאפליקציית המוזיקה המובנית של מכשירי האייפון, האייפוד טאץ' והאייפד, שהרי הדבר יאפשר את התקנת השירות למאות מליוני משתמשים ברחבי העולם, בלחיצת לחצן עדכון התוכנה.

beats-music-app-ios

בעבר האיחוד האירופאי פעל באופן דומה נגד מיקרוסופט והאופן בו דפדפן האקספלורר שלה היה מותקן בצורה דיפולטיבית במערכת ההפעלה חלונות, מה שיצר בעיה בתחרותיות אל מול דפדפנים אחרים בשוק, ואפילו נגד גוגל כשלטענת הרגולטורים באירופה, ענקית החיפוש משתמשת במונופול שלה בשוק מנועי החיפוש לשלוט על האופן בו תכנים יוצגו בעת חיפוש. כעת נראה שהגודל של אפל וליין המוצרים שלה יוצר מצב דומה בתחום המוזיקה ויהיה מעניין לראות האם וכיצד ענקית הטכנולוגיה תתמודד עם הנושא, במידה והוא יהפוך לחקירה ותביעה בתחום הרגולציה.

 

מקורות: בלומברג וה- FT
עריכה, תרגום ותוספות: natisho