האייפון 6 דוחף את אפל לעוד רבעון מדהים

ע״י

אמש אפל הציגה את דו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון שלה והתוצאות המדהימות מגיעות (שוב) בזכות האייפון והמק. כל הפרטים בהמשך.

 

 

apple-earnings-green

אחרי רבעון החגים האחרון של אפל, בו החברה שברה את כל השיאים האפשריים הן מבחינתה והן מבחינת וול סטריט לא משנה עד כמה הרבעון האחרון של החברה היה טוב, אין מקום להשוואה. אבל עם כל זאת נראה שאפל רחוקה מלהאט את הקצב כאשר בדו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון שלה עבור הרבעון השני (או מבחינתה של אפל השלישי) לשנת 2015 החברה מציגה הכנסות מרשימות שעומדות על כ- 58 מיליארד דולר ורווח נקי של 13.6 מיליארד דולר שמעלים את הר המזומנים של אפל בעוד קצת לכדי 193.5 מיליארד דולר ומציגים עליה של כ- 27% בהשוואה להכנסות של אפל ברבעון המקביל של השנה שעברה שעמדו על 45.6 מיליארד דולר ורווח נקי של 10.2 מיליארד דולר. גם שולי הרווח של החברה גדלו במקצת מ- 39.3% ל- 40.8% ונראה שאין מה שיעצור את התאוצה העצומה של החברה ברבעונים האחרונים שמונעת בעיקר ממכירות חזקות של מכשירי אייפון ומק, להם תורמים דברים נוספים כמו חנויות המדיה המקוונות של אפל, האייפד ועוד. כל אלו מאפשרים לאפל לקיים השקעות משמעותיות בתחומי עניין החשובים לחברה כמו: מחקר ופיתוח, הנושא האקולוגי, שיפור הצד האופרטיבי של החברה ופעילויות לשיפור המיצוב של החברה בוול סטריט, בין אם מדובר בהגדלת היקפי הדיבידנדים למשקיעים, רכישת מניות עצמית ועוד.

כאמור הכוכבים הגדולים של הרבעון האחרון הם שוב האייפון וליין מכשירי המק. ברבעון האחרון אפל מכרה 61.2 מיליון מכשירי אייפון, המציגים צמיחה דו ספרתית של כ- 40% ושוברים את הערכות השוק שהעריכו באופן ממוצע על היקף מכירות של כ- 56 מיליון מכשירים, כשהביקוש למכשירים ובעיקר לדגמי האייפון 6 וה- 6 פלוס הוא עדיין עצום. באופן מעניין אפל ציינה כי היקף המכירות של מכשירי האייפון במדינות קוריאה (השוק הביתי של סמסונג), סינגפור וויאטנם הוכפלו בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כמו כן המחיר הממוצע לרכישה של מכשירי אייפון עמד ברבעון האחרון על 659$, ירידה קלה בהשוואה לרבעון השיא הקודם בו המחיר הממוצע עמד על כ- 687$, אולם עדיין עליה במחיר הממוצע של מכשירי האייפון בהשוואה לרבעון המקביל של השנה שעברה. לפי דבריו של טים קוק המכירות החזקות של מכשירי האייפון התבססו על קהל גדול של משתמשים שעברו מפלטפורמות אחרות (ובעיקר אנדרואיד) למכשירי האייפון. כמו כן נראה כי רק 20% ממשתמשי האייפון שדרגו את המכשירים למכשירי אייפון חדשים יותר, מה שגורם לקוק להאמין שהיקף המכירות של מכשירי האייפון גם ברבעונים הבאים צפויה להיות מרשימה, כשקוק ציין שאפל עדיין מחזרת אחרי קהל משתמשים חדש למכשירי הסמארטפון, וכאלה שעוברים מפלטפורמות אחרות. חשוב לציין שלאחרונה אפל הרחיבה את תוכנית הטרייד אין שלה כשהחברה כעת גם מקבלת מכשירי אנדרואיד ובלקברי מאלו שמעוניינים לעבור למכשירי האייפון.

המק כאמור גם לקח תפקיד מרשים בתוצאות של הרבעון, עם היקף מכירות של כ- 4.6 מיליון מחשבי מק שנמכרו ברבעון האחרון, כשאת הדחיפה במכירות של מחשבי המק דחפו מחשבי המקבוק אייר והמקבוק פרו. היקף מכירות זה מציג עליה של כ- 10% בהיקף המכירות של מחשבי המק בהשוואה לשנה שעברה, והדבר ראוי לציון במיוחד לאור מגמת ההתכווצות בשוק ה- PC שלהערכתה של חברת המחקר IDC עומדת על התכווצות של כ- 7%. אפל לא התייחסה למכירות של מחשבי המקבוק החדשים, למעט דבריו של קוק בתחילת השיחה בה הוא ציין את המקבוק החדש וכי נראה שהביקוש אליו מפתיע את אפל, דבר המתבטא בזמינות של המחשב האולטרא נייד בחנויות האפלסטור. באופן מעניין נראה שזו הפעם הראשונה בה מחשבי המק מציגים רווחים גבוהים יותר מאלו של מכשירי האייפד, שברבעון האחרון נמכרו בהיקף של 12.6 מיליון מכשירים שהניבו לחברה הכנסות של כ- 5.4 מיליארד דולר, בהשוואה להכנסות של כ- 5.6 מיליארד דולר מהמכירות של מחשבי המק. נתון זה מגלה שוב את הדעיכה בהיקף המכירות של מכשירי האייפד שהחודש יחגוג את יום ההולדת ה- 5 שלו. אפל ניסתה לחפות על נתוני המכירה המדשדשים של ליין מכשירי הטבלט שלה בכך שהיא ציינה שהמכירות של האייפד ביפן ובסין שברו שיאים, אולם בשווקים אחרים המכירות לא היו מרשימות במיוחד. אולם עדיין נראה כי האייפד הוא הטבלט מספר אחד בשוק מבחינת המכירות (בקטגוריות המחיר שלו), שימוש, היקף האפליקציות וכמובן שביעות הרצון של המשתמשים.

linechart

באופן די ברור אפל גם התייחסה לשעון, שבסוף השבוע האחרון החל להגיע למזמינים המוקדמים. קוק ציין כי החברה שמחה מאוד מתגובות הראשוניות לשעון. בנוסף אפל נשאלה לגבי נושא הזמינות של השעון וענתה שהיא פועלת ככל שביכולתה לשפר את נושא הזמינות של השעון לקהל המשתמשים שמזמין אותו, כשבנוסף החברה מצפה להשיק את השעון במדינות נוספות לקראת סוף חודש יוני. כמו כן אפל נשאלה לגבי שולי הרווח מהשעון, זאת אחרי שהחברה ציינה שלהערכתה שולי הרווח מהשעון יהיו נמוכים ברבעון הבא, אם כי בהתאם לציפיות שלה. הסיבה לכך היא שמדובר בקטגוריה חדשה אותה שאפל עדיין לומדת, בין אם מבחינת תמהיל הביקוש, התנהגות הלקוחות והמשתמשים ועוד. כמו כן לאור העובדה שהשעון מכיל טכנולוגיות חדשות ואפל משקיעה הרבה מאוד בשיווק שלו, שולי הרווח ממכירות השעון יהיו נמוכים יותר, אולם שוב בהתאם לציפיות של אפל, שהתחמקה משאלות לגבי היקף המכירות שלו למעט אישור העובדה שהביקוש עולה על ההיצע, ושכאמור החברה פועלת לשפר זאת. פריט מידע נוסף מדו"ח ההכנסות הרבעוני קשור לשוק הסיני, שברבעון האחרון גבר בחשיבותו על השוק האירופאי והוא כעת השוק השני בגודלו עבור אפל, זאת אחרי צמיחה של כ- 70% בהיקף ההכנסות והרווחים שאפל ראתה משוק זה, בהשוואה לשנה שעברה שהסתכמו בהכנסות של כ- 16.8 מיליארד דולר משוק זה, כשבשנים האחרונות אפל פועלת באופן ניכר לחזק את מעמדה בשוק הסיני, דבר שבין היתר התבטא בקצב פתיחה הולך וגדל של חנויות אפלסטור בסין, דבר שימשיך גם בעתיד הנראה לעין.

אפל גם ציינה שיא הכנסות חדש מעסקי השירותים שלה, שהגיע הרבעון ל- 5 מיליארד דולר, בעיקר מפעילות חזקה מאוד באפסטור. החברה מעריכה שגם הרבעון הבא שלה יהיה די חזק בהשוואה למיקום שלו במהלך השנה (לפני השקת מכשירי אייפון ואייפד חדשים וכו') ואחרי עיון בדו"חות ההכנסות הרבעוניים של החברה בשנה האחרונה, נראה שאפל רחוקה מאוד מכל נבואות הזעם שניבאו את סופה של החברה.

 

מקור: אפל ו- macrumors
עריכה, תרגום ותוספות: natisho