שירות המוזיקה רואה צרות בצרורות

ע״י

שירות המוזיקה בסטרימינג של אפל רואה צרות עוד לפני הצגתו, כאשר נראה שאפל עדיין לא חתמה על הסכמים עם כל חברות המוזיקה, כשבמקביל רשות ההגבלים פותחת בחקירה.

 

 

Beats

בחודשים האחרונים יש הרבה מאוד שמועות סביב שירות המוזיקה החדש/מחודש שאפל צפויה להציג בשבועות הקרובים. שירות זה שצפוי להיות למעשה השקה מחודשת של שירות הסטרימינג של ביטס מיוזיק, צפוי למצב את אפל בצורה טובה יותר כאשר בשנה האחרונה נראה היקף המכירות של המוזיקה הדיגיטלית יורדות בהשוואה להיקף הולך וגדל של משתמשים בשירותי מוזיקה בסטרימינג כמו Spotify או פנדורה. בחודשים האחרונים היו לא מעט דיווחים בנושא ובעוד אפל כהרגלה לא התייחסה לנושא, ניתן היה לראות רמזים עבים לשינויים הצפויים בתחום המוזיקה כאשר גרסאות הבטא של 8.4 הביאו עימן שינוי משמעותי למדי באפליקציית המוזיקה של מכשירי האייפון, האייפוד טאץ' (דור 5) והאייפד, כמה שנראה כחלק מהצגת שירות המוזיקה החדש ודגש גדול יותר על תחום המוזיקה שגם צפוי לכלול דחיפה משמעותית לאיטיונס רדיו. אולם נראה כי התוכניות של אפל בנושא צפויות לקבל רוח נגדית כאשר בימים האחרונים מגזין המוזיקה Billboard מדווח כי לפי מקורותיו כחודש לפני אירוע ה- WWDC, בו אפל צפויה להציג את שירות המוזיקה החדש, החברה עדיין לא מחזיקה בידה חוזים חתומים מול כל חברות המוזיקה הרלוונטיות, דבר שיקשה עליה להציג את השירות בפומבי. מה שכן הדיווח גם מציין שבעבר אפל הציגה יכולת מרשימה לסגור חוזים שכאלה תוך זמן קצר למדי ובהתאם לכך אי אפשר לשלול באופן סופי את האפשרות שהשירות יוצג ב- WWDC, כשתאריך השקתו יכול להיות מאוחר יותר, דבר שיתן לאפל זמן נוסף לסיים את המשא והמתן ולסגור את החוזים.

כמו כן יש לציין שבעוד בשנים האחרונות אפל משתדלת מאוד לרצות את חברות המוזיקה, נראה כי בעבר לחברה לא הייתה בעיה להציג פיצ'ר חדש הקשור לשירות המוזיקה הפופולרי שלה, שלמעשה הופך את האיטיונסטור לחנות המוזיקה המקוונת הגדולה ביותר בעולם, ללא תמיכתן של כל חברות המוזיקה. דוגמא טובה לכך היא הצגת שירים ללא מנגנון ה- DRM, דבר שלא זכה לאישורן הסופי של כל חברות המוזיקה בעת הצגתו אולם הדבר לא מנע מאפל להמשיך עם התוכניות שלה בנושא מתוך אמונה שבהמשך כל שאר חברות המוזיקה יישרו קו עם אלו שכבר הסכימו למהלך, וכך אכן היה.

מי שמאשש את הסברה הזו ולמעשה סותר את המקורות של Billboard שלא מאמינים שהשירות יוצג ב- WWDC הקרוב, הוא האתר 9to5mac שדיווח שלפי מקורותיו שלו, שירות המוזיקה החדש של אפל אכן יוצג ב- WWDC הקרוב אם כי השקתו הרשמית תהיה בסוף חודש יוני/ תחילת חודש יולי ביחד עם השקתה הרשמית של גרסה 8.4 ואיטיונס 12.2. על פי המקור של 9to5mac, גרסה 8.4 ששם הקוד הפנימי שלה באפל הוא Copper (נחושת) שכאמור זמינה כעת לקהילת המפתחים של אפל, תביא עימה שדרוג משמעותי לאפליקציית המוזיקה של האייפון והאייפד והשינויים שנראו עד כה בבטאות הראשונות של 8.4, הן רק טעימה ראשונה, כאשר הגרסה הסופית תקבל אפשרויות נרחבות יותר שישקפו גם את היכולות של שירות המוזיקה בסטרימינג שישולב לתוך האפליקציה וכן שיפורים נרחבים לאיטיונס רדיו שיושק באופן נרחב יותר ברחבי העולם, זאת כאשר נכון לעכשיו שירות הרדיו של אפל זמין אך ורק בארה"ב ובאוסטרליה. כמו כן שירות הרדיו צפוי לקבל אפשרות של העברת שירים אינסופית כחלק מחבילת שימוש בתשלום (iTunes Match?), כאשר נכון לעכשיו העברת השירים מוגבלת ל- 6 שירים בלבד.

84 beta 1 music app

בעוד נראה שאפל אולי תצליח להתמודד עם חברות המוזיקה, נראה כי מכשול נוסף שניצב בפני אפל בנושא זה הוא רשות ההגבלים העסקיים בארה"ב, שמצטרפת למקבילה האירופאית שלה שלפי דיווחים בנושא כבר חוקרת את התנהלותה של אפל בנושא שירות המוזיקה בסטרימינג ומוודאת שהחברה לא מנצלת את מעמדה וכוחה לפגוע בשירותי סטרימינג מתחרים. הסיבה לכך, כפי שמדווחים האתרים The Verge ובלומברג, היא הפעילות האגרסיבית שאפל מנהלת מול חברות המוזיקה מתוך ניסיון לדחוף את חברות המוזיקה לגרום לשירותי המוזיקה בסטרימינג לבטל את המודל החינמי של השירותים שלהם, דבר שיתן לאפל יתרון תחרותי משמעותי, הודות לעובדה ששירות המוזיקה בסטרימינג החדש/מחודש שלה צפוי להמשיך את המודל בתשלום הנוכחי של שירות המוזיקה של ביטס, שעולה 9.99$ בחודש. המקורות של האתרים הנ"ל ציינו שאפל מכינה את הקרקע להשקת שירות הסטרימינג שלה, על חשבון שירותי מוזיקה מתחרים כשרובם פועלים על מודל חינמי המבוסס על פרסומות. דוגמא לכך היא שירות המוזיקה Spotify, המהווה את אחד המתחרים העקריים של אפל בתחום זה עם 60 מיליון מנויים כש- 15 מתוכם הם מנויים בתשלום. ביטול השירות החינמי צפוי לפגוע באופן משמעותי ב- Spotify ולדחוף את המשתמשים של השירות להשתמש בשירותי המוזיקה של אפל, במיוחד לאור העובדה שחלק ניכר מהיקף המשתמשים של Spotify מאזינים למוזיקה של שירות הסטרימינג האירופאי על מכשירי iOS. 

אחד המקורות של האתר The Verge אף ציין שלפי הידוע לו אפל מנסה לשכנע את קבוצת Universal Music לבטל את החוזה שלה עם יוטיוב, המציג קליפים של השירים שבבעלות חברת המוזיקה, כשאפל מוכנה אפילו לשלם את התמלוגים בעצמה. בלומברג מוסיפים לכך כשהם מציינים שלאור העובדה שאפל פונה בחודשים האחרונים לאמנים רבים, במטרה שהם יציגו תכנים בלעדיים לתקופה מסוימת בשירות המוזיקה שלה, הדבר עשוי לפגוע אפילו עוד יותר בשירותי המוזיקה המתחרים.

Beats

הפעילות האגרסיבית של אפל בתחום המוזיקה מגיעה אחרי שנים בהן החברה שמרה על פרופיל נמוך בתחום המוזיקה ועל פי הנראה כתוצאה מכך, לא זיהתה מבעוד מועד את שינויי הטרנד הנושבים לכיוון שירותי סטרימינג. בשנה האחרונה שינויים אלו נראו באופן ברור כאשר כאמור היקף המכירות של מוזיקה דיגיטלית ירדו, כשמנגד היקף השימוש וכתוצאה מכך ההכנסות של שירותי הסטרימינג השונים עלו לשיאים חדשים. כעת נראה שאפל לא מוכנה לשבת על הגדר ולראות כיצד החברה מאבדת את אחיזתה בשוק המוזיקה הדיגיטלי, שלפי טענותיהם של בכירי החברה חשוב מאוד לחברה לא רק כמקור רווח אלא גלל אהבתם העזה לתחום. בהתאם לכך אין ספק שיהיה מעניין מאוד לראות מה אפל מבשלת בנושא, כשאת מאמצי המוזיקה בחברה מובילים כעת ג'ימי איובין, דר. דרה ושאר הבכירים של ביטס אותה רכשה אפל לפני כשנה תמורת סכום של כ- 3 מיליארד דולר.

 

מקורות: Billboard, 9to5macבלומברג ו- The Verge
עריכה, תרגום ותוספות: natisho