האייפון כובש את השוק הסיני

ע״י

אחרי שכבש את אוסטרליה, ארה"ב, יפן ואנגליה מכשיר הסמארטפון של אפל כובש את השוק הסיני, המהווה את האחד השווקים החשובים ביותר בעולם.

 

 

Apple-China

הרבעון האחרון של אפל, שהיה גם הרבעון הראשון של שנת 2015 (או השני מבחינתה של אפל) היה רבעון מוצלח למדי, במיוחד בזכות המכירות של מכשיר האייפון שהגיע להיקף של יותר מ- 61 מיליון יחידות במהלך רבעון זה ועבר את כל הציפיות של האנליסטים. באופן מעניין למדי רבעון זה כלל את ראש השנה הסיני, ונראה כי סינים רבים בחרו במכשירי האייפון בתור מתנות לחג המסורתי שלהם, כשמכשיר הסמארטפון הפופולרי של אפל דחף את היקף ההכנסות שלאפל מהשוק הסיני שצמחו בכ- 70% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. לפי דיווח של חברת IDC עולה שהיקף המכירות המרשים של אפל בסין ברבעון האחרון שהסתכם ב- 14.5 מיליון מכשירים (המהווים כ- 23% מכלל היקף מכירות האייפון במהלך אותו הרבעון) הפך את האייפון למכשיר הסמארטפון הנמכר ביותר בסין ולזה בעל נתח השוק הגדול ביותר במדינה עם נתח שוק של כמעט 15%. במקום השני והשלישי נמצאות יצרניות הסמארטפונים המקומיות: שיאומי (Xiaomi) ווואווי (Huawei) עם נתח שוק של 13.7% ו- 11.4% בהתאמה. סמסונג, שראתה ברבעון האחרון צניחה של יותר מ-50% בהיקף מכירות מכשירי הסמארטפון בסין ברבעון האחרון, נמצאת במקום הרביעי עם 9.7%, זאת בעקבות היקף מכירות של פחות מ- 10 מיליון מכשירים. את המקום החמישי ברשימה סוגרת לנובו שאף היא ראתה ירידה בהיקף המכירות של מכשירי הסמארטפון בסין ברבעון האחרון.

מצב זה מגיע אחרי מספר שנים בהן אפל מחזקת את מעמדה בשוק הסיני, כאשר החברה יצרה קשרים עם יצרניות מקומיות ועם הממשל, פתחה מספר הולך וגדל של חנויות אפלסטור במדינה והרחיבה את היצע מכשירי האייפון שלה בקרב ספקיות הסלולר המקומיות כשהיא מצליחה לחתום על חוזה עם China Mobile – ספקית הסלולר הגדולה ביותר בסין ובעולם.

IDC מזהירה כי המיצוב של 5 יצרניות הסמארטפון הגדולות בסין הוא רחוק מלהיות קשיח וכי הדברים עשויים להשתנות כבר ברבעון הקרוב. הסיבה לכך ברורה והיא שרק ברבעון השני של 2014 שיאומי עברה את סמסונג והפכה להיות יצרנית הסמארטפון הגדולה בסין, בעוד אפל אפילו לא הייתה ממוקמת ברשימת 5 הגדולות. ברבעון האחרון של 2014 הדברים השתנו שוב, כאשר אפל עלתה למקום השני בסין, בעוד סמסונג ירדה למקום החמישי. כעת 3 חודשים בלבד לאחר מכן נראה כי הדברים השתנו שוב ובאופן דרמטי, כאשר אפל ושיאומי החליפו מקומות. עובדה זו מוסיפה את השוק הסיני לרשימת השווקים הנוכחיים בהם אפל שולטת הכוללת את השוק האמריקאי – עם כמעט 50% משוק זה, השוק האנגלי, השוק היפני – עם יותר מ- 60% משוק זה, והשוק האוסטרלי בו מכשירי האייפון ביצעו מהפך ברבעון האחרון ובפער ניכר אל מול פלטפורמת האנדרואיד. שווקים אלו בהם מכשירי האייפון שולטים הם שווקים בשלים המתקרבים לרוויה ובאופן מעניין נראה כי הדבר נכון גם לגבי השוק הסיני, שנחשב בעיני רבים להיות שוק מתפתח. אולם נראה כי המציאות היא שונה.

IDC Q1 2015 China

הדו"ח של IDC מגלה כי בהתאם לאזהרות החברה ולאזהרות של אנליסטים אחרים בשוק, השוק הסיני מתקרב לרוויה ואכן ברבעון האחרון המספרים ש- IDC מציגים מגלים כי היקף מכירות הסמארטפונים בשוק הסיני ירדו זאת הפעם הראשונה מזה 6 שנים בכ- 4% לפחות מ- 100 מיליון מכשירים, כשביחס להיקף המכירות של מכשירי הסמארטפון ברבעון הקודם מדובר בירידה של כ-8%. לטענתה של IDC הגורמים לכך הם היקפי המלאי הגדולים של מכשירי הסמארטפון בסין וכי המחשבה שמדובר בשוק מתפתח, כאשר בפועל רוב המכירות של מכשירי סלולר במדינה הם של מכשירי סמארטפון. המשמעות היא שנראה כי יצרניות הסמארטפון השונות יצטרכו לשנות את האסטרטגיה שלהן ולהתאים אותה לשוק העצום הזה, שעובר ממצב בו היצרניות מתחרות על ליבם של משתמשים בעת רכישת מכשיר הסמארטפון הראשון שלהם, לבין תחרות על ליבם של המשתמשים בעת שדרוג מכשירי הסמארטפון הנוכחיים שלהם. עד כה אפל הציגה יתרון משמעותי בדרך פעולה זו לאור שליטתה הנרחבת בשווקים הבשלים שצוינו לעיל, וכן לאור העובדה שכוח המותג של החברה במדינה הוא משמעותי מאוד, וגדול יותר מזה של סמסונג.

למרות כל זאת התחרות בשוק הסיני רחוקה מלהגיע להכרעה ברורה, במיוחד כאשר ברבעון הקרוב אפל צפויה לראות דעיכה במכירות של מכשירי האייפון, לקראת השקת הדור הבא של מכשיר הסמארטפון שלה. כשבמקביל מכשירי הגאלקסי S6 של סמסונג והדגמים החדשים בליין מכשירי ה- Mi של שיאומי עשויים לטרוף את הקלפים שוב.

 

מקור: IDC
עריכה, תרגום ותוספות: natisho