אפל מתכננת התערבות לתעשיית הרכב

ע״י

דיווחים חדשים מציתים מחדש את השמועות לגבי התוכניות של אפל עבור תחום תחום הרכב, כאשר מנכ"ל פיאט-קרייזלר מציין שקוק מתכנן לתעשיית הרכב התערבות.

 

 

AppleCar Concept

בחודשים האחרונים החלו לצוץ להן ברשת שמועות ודיווחים לגבי כוונותיה של אפל להכנס לתחום הרכב, הודות לעובדה שהגבולות בין תעשיית הרכב ותעשיית הטכנולוגיה הולכים ומטשטשים להם בשנים האחרונות. בראיון שנערך לאחרונה עם Sergio Marchionne, המנכ"ל של חברת פיאט-קרייזלר, שביקר בעמק הסיליקון שם הוא נפגש עם טים קוק, אלון מאסק (המנכ"ל של חברת טסלה), בכירים בגוגל שהציגו לו את פרויקט הרכב האוטונומי שלהם ועוד. בראיון שערך עם סוכנות הידיעות רויטרס, ציין Marchionne, את התרשמותו מפועלה של טסלה תחת הנהגתו של מאסק. כשלגבי המפגש שלו עם טים קוק העיר Marchionne כי:

"הוא מעוניין בהתערבות של אפל ברכב, זה התפקיד שלו."

מעבר לדברים אלו, Marchionne סירב להתייחס לפגישה שלו עם קוק. אולם אין ספק שהדבר יוצר עניין רב ומחזיר לכותרות את השמועות לגבי יוזמת הרכב החשמלי של אפל, עליה פורט באופן די נרחב לפני מספר חודשים ספורים. במקביל לכך ה- Boston Globe מדווח שאפל וחברת A123 Systems – יצרנית הסוללות החשמליות, הגיעו לפשרה בנושא העסקת העובדים, אחרי שעם פרוץ הדיווחים והשמועות לגבי פרויקט הרכב של אפל, שעל פי הדיווחים נקרא בחברה "פרויקט טיטאן", אפל חיזרה אחרי עובדים בכירים בחברת A123 Systems והעסיקה אותם, במה שהפר את הסכם העבודה שלהם ומהווה הפרה של סעיפי תחרותיות עליהם הם חתומים. הדיווחים הקודמים ציינו כי עובדים אלו צפויים לעסוק בפיתוח סוללות חשמליות המיועדות לאותו רכב חשמלי מסתורי עליו אפל עובדת, במה שנראה כמו רמז לכך שאותה התערבות ש- Marchionne ציין, לא הולכת להסתכם ביוזמת ה- CarPlay אותה אפל הציגה בשנה שעברה, שמאז החלה לחלחל באופן די איטי ברכבים שהושקו במהלך השנה האחרונה.

המהלך של אפל לדחוף את iOS לתוך תעשיית הרכבים, נראה בעיני רבים כטבילה המהותית הראשונה של אפל בתחום הרכב, אולם במקביל לכך לא מעט סוברים כי מדובר במהלך השקול להצגת איטיונס במכשיר הרוקר של מוטורולה בשנת 2005, מכשיר שכישלונו הביא את אפל לפתח בעצמה מכשיר סלולרי, אחרי שיצרנית האייפודים ראתה כיצד מסירת השליטה בחווית המשתמש ליצרנית החומרה, יוצרת בשורה התחתונה חווית שימוש נוראית במכשיר. המצב הקיים בתעשיית הרכב לא שונה בהרבה. יצרניות הרכב מייצרות את הרכבים באופן מסורתי (פחות או יותר) ונראה כי ממשק המשתמש מקבל עדיפות שניה ואפילו שלישית או רביעית, במה שמסתכם בתור חווית שימוש די נוראית בממשק הרכב ו/או המדיה. CarPlay שמנסה להביא חווית שימוש טובה יותר לחלק מאותו הממשק ובעיקר לממשק המדיה, יוצר תלות גדולה מדי מצידה של אפל ביצרניות הרכב שלמרות שרובן נרתמו ליוזמה, מציגות רכבים חדשים שמציגים תמיכה ב- CarPlay באופן איטי להחריד. בהתאם לכך קל להבין מדוע אפל מביטה ביוזמה של חברת טסלה – שמציגה הסתכלות חדשה לגמרי על תחום הרכב דרך עיניים של רכבים חשמליים, ורואה כיצד היא יכולה לתרום לתחום הרכב במיוחד כשהזמן הממוצע להחלפת רכבים הולך ומתקצר – בעיקר כשמסתכלים על שירותי ליסינג והשכרה.

פיאט מולטיפלה 600 אותה עיצבו מחדש אייב וניוסון.

פיאט מולטיפלה 600 אותה עיצבו מחדש אייב וניוסון.

עד כה אפל שמרה על פרופיל די נמוך בכל הנוגע לפרויקט טיטאן, בהתאם למעטה הסודיות המוכר של החברה. האתר Appleinsider חקר וגילה שבבניין אותו אפל שוכרת הממוקם ב- Sunnyvale שבקליפורניה, שוכנת חברה מסתורית בשם SixtyEight Research שלאחרונה עשתה שיפוץ במבנה שלה, לכלול מוסך תיקונים. באופן מעניין נראה כי חברת SixtyEight Research היא חברה חדשה שנוסדה בשנה שעברה, בהתאם לדיווחים שציינו כי פרויקט טיטאן אושר על ידי קוק בסוף 2014. כמו כן החברה ייבאה מאז הקמתה פיאט מולטיפלה 600 מודל 1957 מאנגליה לארה"ב, שהוא רכב שג'וני אייב ציין בפומבי את חיבתו אליו ובשנת 2013 המעצב של אפל עיצב ביחד עם ידידו והקולגה שלו – מארק ניוסון דגם של המולטיפלה 600 שנמכר במכירה הפומבית של (Product(RED. כל אלו קושרים באופן די מרומז את חברת SixtyEight Research לאפל, שאין לשלול את האפשרות שמדובר בחברת קש שמטרתה הוא להסוות את פרויקט הרכב החשמלי של אפל. ענקית הטכנולוגיה מקופרטינו ידועה בכך שהיא משתמשת בחברות קש לפרויקטים הסודיים שלה, ובעיקר לרישום שמות מסחרים עבור מוצרים עתידיים.

אחד הדוגמאות המוכרות ביותר היא השימוש של אפל בחברת קש בשם IP Application Development (או בקיצור IPAD LLC) לרשום את השם המסחרי iPad, עבור הטבלט שלה.
אין ספק שתחום הרכב עשוי לעניין את אפל, במיוחד אחרי שלא מעט מהבכירים בחברה ידועים בחיבתם לרכבים, ועד כה אפל ציינה ביותר מפעם אחת שהחברה מתעניינת בתחומים בהם החברה חושבת שהיא יכולה להביא לשינוי ולתרומה. ולאור ההתפתחות בתעשיית הרכב בשנים האחרונות, נראה כי ההתערבות של אפל בתעשייה זו, עשויה לעורר אותה ולשנות אותה מקצה לקצה.

 

מקורות: רויטרס ו- Appleinsider
עריכה, תרגום ותוספות: natisho