מותו של האייפון קילר

ע״י

מאז 2008 המונח אייפון קילר הפך לדבר שבשגרה, כאשר כל מכשיר סמארטפון התיימר להיות זה שיהרוג את האייפון. כישלונו של האייפון קילר התורן, שם קץ למונח.

 

 

iPhone killer

כדי להתחקות אחרי ראשיתו של המונח "אייפון קילר" תצטרכו לנבור בנבכי האינטרנט אי שם באזור שנת 2008, השנה בה האייפון הפך מניסיונה של אפל להכנס לשוק הסלולר, להצלחה מטאורית שאיש לא ציפה באותם הימים שתגיע לממדים הנוכחיים שלה – אפילו לא ג'ובס עצמו. ובהתאם למוצר שכבש את עולם הטכנולוגיה בסערה ותוך פחות משנה הצליח לעמוד ברף, אותו קבעו בכירי אפל – לתפוס נתח של 1% משוק הסלולר העולמי, רבים ניסו לנגוס בהצלחה של האייפון ולהתחקות אחריה. וכך בעוד האייפון 3G לא הציג שינויים מרחיקי לכת מהדגם שקדם לו, ענקיות הסלולר וביניהן: סמסונג, נוקיה, בלקברי (דאז RIM) ופאלם לא הצליחו להשפיע על הפופולריות של מכשירי האייפון, שהיקף המכירות שלהם יותר מהכפיל את עצמו מדי שנה, בשנים הראשונות לקיומו. נוקיה בחרה במערכת ההפעלה של מיקרוסופט נעלמה לה לתהומות הנשייה הטכנולוגיים, חרף הניסיונות שלה להציג מכשירי אייפון קילר מתוצרתה בין אם מדובר במכשיר ה- N95, ה- N97 או מכשירי הלומיה השונים. בלקברי שמיאנה לאמץ את טכנולוגיית המולטי טאץ' עד שהיה מאוחר מדי ראתה כיצד אימפריית הסמארטפונים שלה קורסת מכשיר אחר מכשיר – אייפון קילר אחר אייפון קילר. ופאלם שבחרה באסטרטגיה מבוססת רשת עם מערכת ההפעלה WebOS, נלחמה בעוז עד לסוף המר כאשר מכשירי האייפון קילר שלה – ליין ה- Pre נכשל כישלון חרוץ במבחן המציאות.

סמסונג לעומת זאת השכילה להבין שכדי לנגוס בהצלחה של האייפון לא מספיק להתחקות אחריו, אלא יש לחקות אותו. עובדה זו לצד בשלות הולכת וגוברת של פלטפורמת האנדרואיד, הביאו את סמסונג לראות הצלחה חסרת תקדים ולהפוך ליצרנית הסלולר הגדולה בעולם. ובעוד ענקיות הסלולר קרסו להן לאיטן, סמסונג ואנדרואיד הגיעו לגבהים חדשים עם אייפון קילר אמיתי – ליין הגאלקסי, שהצליח לעשות את כל מה ששאר יצרניות האנדרואיד לא הצליחו לעשות, בין אם זו מוטורולה עם ליין מכשירי הדרויד, HTC עם ליין רבגוני של מכשירי סמארטפון כאלה ואחרים, LG ושאר שותפותיה של גוגל לפלטפורמת האנדרואיד. אולם בשנים האחרונות נראה לליין המכשירים הראשון שהצליח להעפיל על ההצלחה של מכשירי האייפון, חווה קשיים רבים כאשר חינה של סמסונג לייין הגאלקסי סר לטובת דגמים חדשים של מכשירי אייפון מצד אחד, ויצרניות סמארטפונים סיניות קטנות מהצד השני ובראשם שיאומי (Xiaomi) שנוגסים כל אחד מקצה שונה: הראשון משוק ה- High End והשני משוק ה- Low End. קשיים אלו התגלו במלוא אונם בשנתיים האחרונות כאשר מכשירי הגאלקסי S4 והגאלקסי S5, התקשו להתמודד מול מכשירי האייפון 5 וה- 5s מצד אחד, ומצד שני מול ליין מכשירי ה- Mi של שיאומי.

iPhone killer fight

כל אלו הביאו את סמסונג לשנות את גישתה באופן מהותי, זאת עם השקתם של מכשירי הגאלקסי S6 והגאלקסי S6 Edge שרבים רואים בהם בתור מכשירי האנדרואיד הטובים ביותר כיום, ומכשירי הסמארטפון הטובים ביותר שסמסונג השיקה אי פעם. זאת הודות להתמקדות משמעותית בחומרה החל מהמפרט וכלה בעיצוב המרשים, שלוקח לא מעט דגשים מהעיצוב של ליין האייפונים – בעבר ובהווה. סמסונג אפילו צמצמה את הנפח והמשקל של ממשק ה- TouchWiz הידוע לשמצה, מתוך תקווה שסל פעולות זה יעזור לחברה להחזיר עטרה ליושנה. לאחרונה Business Insider דיווח שחודש המכירות הראשון של מכשירי הגאלקסי S6, שזכו להשקה בינלאומית היה מאכזב למדי, כשהיקף המשלוחים של מכשירי הגאלקסי S6 נפלו אפילו מהיקף המשלוחים של מכשירי הגאלקסי S5 בחודש הראשון להשקתם. כך שבעוד היקף המשלוחים של מכשירי הגאלקסי S5 עמד על כ- 11 מיליון מכשירים בחודש הראשון להשקתם, שהרי זה של הגאלקסי S6 עומד על כ- 10 מיליון בלבד ומעצם העובדה שמדובר בהיקף המשלוחים, יתכן מאוד שהיקף המכירות הוא קטן אפילו עוד יותר.

לשם השוואה המכירות של מכשירי האייפון 6 ראו בסוף השבוע הראשון למכירתם מכירות של יותר מ- 10 מיליון מכשירים, כשמכירות אלו לא כללו את סין, שנכללה בגל ההשקה השני.

samsung-loses-50-of-its-china-smartphone-market-sh-1431344174.06-4363879

כמובן שעוד הרבה דברים יכולים להשתנות, אולם בדרך כלל הרבעון הראשון להשקתם של מכשירי סמארטפון חדשים, הוא הרבעון החזק ביותר שלהם ונראה כי כגודל הציפיות של סמסונג מליין מכשירי הגאלקסי S6, כך יהיה גם גודל האכזבה כשקשה לראות שעם היקף משלוחים נמוך מזה של הגאלקסי S5, סמסונג תוכל לשנות את המגמה של ירידה משמעותית בנתח השוק שלה בשוק האסייאתי, בו החברה שלטה ללא עוררין עד לפני כשנה בלבד. חוסר ההצלחה של האייפון קילר התורן הנראה על פי היקף המשלוחים הראשוניים שלו, עשוי להצביע כי האסטרטגיה החדשה של סמסונג, שהצליחה להביא לעולם סמארטפון מרשים לכל הדעות, לא תעזור ליצרנית הקוריאנית שאולי תמשיך לכהן בתור מלכת הסמארטפונים, אולם זאת בעיקר בזכות מכשירי סמארטפון זולים ופשוטים שנמכרים בהיקפים גבוהים, אולם מציגים רווחים קטנים מאוד. מצבה של סמסונג משקף את מצבן של חברותיה לפלטפורמת האנדרואיד, המתקשות לבדל את מכשירי הסמארטפון שלהן, האחת מהשניה כשנראה כי החומרה הופכת למוצר צריכה זמין. לא בכדי בחודשים האחרונים נראה כי יצרניות הסמארטפון העולות מסין, מעוניינות לפתח מערכת הפעלה עצמאית משלהן שתאפשר להן לבדל את המכשירים שלהם ולהציג ערך מוסף. עבור סמסונג שעד כה התמהמה עם מערכת ההפעלה טייזן (Tizen) אולי זה כבר מאוחר מדי, אבל מה שבטוח הוא שהאייפון קילר הבא יוכתר לא בזכות החומרה שלו, אלא בזכות הפלטפורמה שלו ועד אז נצטרך להסתפק בלא מעט מתחרים לאייפון, שהצליח לשרוד לא מעט ניסיונות התנקשות אם כי בסופו של דבר כולם נכשלו כישלון חרוץ.