Proactive | המענה של אפל ל- Google Now ב- iOS 9

ע״י

דיווח חדש של האתר 9to5mac חושף את פיצ'ר ה- Proactive עליו אפל עובדת מזה מספר שנים, שהוא למעשה התשובה של אפל ל- Google Now.

 

 

spotlight

אחרי שנים של פיתוח דיסקרטי, אפל מוכנה להציג יוזמה משמעותית שהיא פיתחה עבור פלטפורמת iOS, המכונה בשם הקוד "Proactive". פיתוח זה אמור להיות מענה לשירות ה- Google Now אותו גוגל פיתחה וליטשה בשנים האחרונות, כשבאופן דומה Proactive יספק מידע רלוונטי בזמן המתאים בהסתמך על מידע הנמצא באפליקציות ושירותים כמו: סירי, אנשי הקשר, היומן, Passbook ואפילו אפליקציות צד ג' וכן על תבניות השימוש של המשתמש. אך בניגוד ל- Google Now (ולמעשה לכלל השירותים של גוגל), פיצ'ר ה- Proactive יכבד את הפרטיות של המשתמש, בהתאם לאידיאולוגיה של אפל אותה החברה חרטה על דגלה בתקופה האחרונה, לפיה פרטיות המשתמש והמידע שלו הם חלק בלתי נפרד מתהליך פיתוח השירותים והאפליקציות של החברה. המקורות של האתר 9to5mac המדווח על הנושא מציינים שלמעשה מדובר באבולוציה של פיצ'ר החיפוש ספוטלייט, המובנה ב- iOS ו- OS X והוא כאמור תהליך פיתוח די ארוך שכלל רכישה של חברות אפליקציה קטנות, אינטגרציה של אפליקציות מובנות מ- iOS ושירותים כמו למשל שירות המפות של אפל וסירי.

כאמור Proactive היא אבולוציה של ספוטלייט, פיצ'ר החיפוש האוניברסלי שאפל הציגה ב- iOS לפני מספר שנים, ובשנה האחרונה ליטשה אותו מבחינת הממשק והרחיבה את היכולות שלו על ידי הוספת תמיכה לחיפוש בטוויטר, בויקיפדיה ועוד, מעבר ליכולות המובנות של ספוטלייט שאפשרו למשתמש לחפש מידע בתוך המכשיר, בין אם מדובר באפליקציות, מיילים, אנשי קשר, פתקים, תזכורות ועוד. מהלך זה של אפל הביא למצב בו יותר ויותר משתמשים בחרו להשתמש בספוטלייט לחיפוש ומציאת מידע, מאשר לפנות לחיפוש בגוגל דרך דפדפן הספארי וכעת אפל רוצה לדחוק את רגליה של גוגל אפילו עוד יותר. המקור של 9to5 מציין שמסך ה- Proactive ימוקם מצידו השמאלי של מסך הבית, המקום בו היה מצוי מסך הספוטלייט עד לאחרונה. על פי הנראה הסיבה לכך היא כדי להבליט את הפיצ'ר בעיני המשתמש, מאחר והעברת ספוטלייט למסך בלתי נראה אליו נגשים על ידי מחוות גרירה ממרכז המסך, הביאה למצב בו ספוטלייט לא רואה שימוש תדיר בגלל שהמשתמשים לא זוכים לקבל אינדיקציה למיקום שלו.

החזרת הפיצ'ר למסך ייעודי הממוקם בצד השמאלי של מסך הבית, צפוי להגדיל את היקף השימוש בו ובכך לצמצם עוד יותר את הפניה של המשתמשים לחיפוש בגוגל. אולם נראה כי אפל בוחנת להשאיר את מחוות המשיכה ממרכז המסך להפעלת פיצ'ר ה- Proactive והחיפוש עבור משתמשים מתקדמים יותר, לצד הצגת מסך ייעודי.

הדיווח מגלה שהתחלת העבודה על פיתוח הפיצ'ר החדש החלה בשנת 2013, עם הרכישה של חברה בשם Cue, שפיתחה אפליקציית עוזרת אישית חכמה עם אותו השם. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לפיצ'ר ה- Proactive להרחיב את היכולות הקיימות של ספוטלייט, שהן כאמור חיפוש של שמות, אפליקציות, ושאר מידע מקומי שנמצא על המכשיר. כאשר הפיצ'ר יציג גם תכני חדשות רלוונטיים עבור המשתמש. מתחת לתפריט החיפוש ימוקם ממשק משתמש חדש שבאופן אוטומטי יתמלא עם תכנים המבוססים על 3 חלקים עקריים מ- iOS: אפליקציות, אנשי קשר ומפות, שיעצימו באופן נרחב את השימוש של המשתמש במכשיר האייפון שלו מעבר ליכולות של סירי שתמשיך לשמש כעוזרת וירטואלית. כך למשל אם למשתמש יש טיסה הרשומה ביומן וכן כרטיס טיסה השמור ב- Passbook, ממשק ה- Proactive יציג באופן אוטומטי גישה מהירה לכרטיס הטיסה. דוגמא נוספת היא שבמידה ולמשתמש יש פגישה הרשומה ביומן, Proactive תציג תזכורת וכן תספק מידע ניווט בהתבסס על שירות המפות של אפל. כמו כן נראה כי Proactive תוכל גם להפעיל התראות כדי לתזכר את המשתמש בזמן המתאים, אם כי נראה שתפריט ההתראות לא צפוי לקבל שינוי משמעותי בעקבות זה.

smartcalendar2

מעבר לאפליקציות והשירותים המובנים, נראה ש- Proactive גם תוכל לעבוד עם אפליקציות צד ג' המותקנות על המכשיר כך למשל אם המשתמש בדרך כלל עושה שימוש באפליקציית פייסבוק בשעות מסוימות, הפיצ'ר יציג בחלון הזמן הקרוב לחצן גישה מהיר לפייסבוק או תכנים נבחרים מהאפליקציה. לחילופין אם המשתמש מתקשר/ת להורים בכל יום חמישי בשעה 19:00, Proactive תציג לחצן לחיוג מהיר להורים באזור השעה המתאימה בכל יום חמישי. לאור העובדה שפיצ'ר זה מקושר באופן הדוק לאנשי הקשר השמורים במכשיר, יתכן מאוד שתפריט אנשי הקשר ואנשי הקשר האחרונים המופיע במסך המולטי טאסקינג יועבר לתפריט ה- Proactive.

יכולת נוספת של פיצ'ר ה- Proactive היא אפשרות להציג מידע על מסעדות ונקודות עניין באזור המשתמש, לפי דירוג והגדרות נוספות. יכולת זו מגיעה בזכות הרכישה של חברת Spotsetter, מנוע חיפוש חברתי שנוסד על ידי יוצאי גוגל, אותה אפל רכשה בשנת 2014. על פי הנראה האינטגרציה של Proactive עם שירותי המפות החדשים של אפל, שצפויים כאמור לקבל בגרסה 9 מידע על תחבורה ציבורית, היא הדוקה מאוד והיכולת המתוארת לעיל נובעת אחרי שאפל בחנה שימוש נרחב יותר בשירותי נקודות עניין (POI) של חברות כמו Yelp, Foursquare ושירות המפות של נוקיה HERE. אולם בסופו של דבר אפל בחרה לפתח מנוע נקודות עניין משלה שמכיל 2 פיצ'רים: הראשון נקרא בשם Browse Around Me והוא כאמור מאפשר למשתמש לגלות מקומות עניין רלוונטיים שנמצאים סביב האזור בו הוא נמצא, כאשר הצגת התוצאות עשויה להיות מושפעת בהתבסס על החיפוש של המשתמש ועל הרגלי השימוש/חיפוש שלו. לפי הדיווח הפיצ'ר השני עושה שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה שתאפשר למשתמש למשל, לכוון את מכשיר האייפון על מסעדה מסוימת ולצפות בתפריט שלה ובדירוג של מבקרים. לחילופין כיוון מכשיר האייפון על רחוב מסוים יציג את החנויות, בתי הקפה והמסעדות שנמצאים ברחוב בצורה עניינית וברורה.

blogpost_all

אפליקציית Spotsetter

כדי ש- Proactive יאפשר לאפליקציות צד ג' לעבוד עם סירי, אפל בוחנת פיתוח של כלי פיתוח (API) ייעודיים עבור קהילת המפתחים לשימוש עם העוזרת הוירטואלית שלה. מה שכן המקור של אפל מציין שלאפל יש חששות רבות לגבי פגיעה בפרטיות של המשתמשים כתוצאה מכך, ונראה כי עד למציאת פיתרון כולל ומקיף אפל תאפשר למפתחים גישה מוגבלת לסירי אותה החברה מכנה בשם "Breadcrumbs", שתאפשר לפיצ'ר ה- Proactive ולסירי לאנדקס חלקים מסוימים באפליקציות בהן המשתמש עשה שימוש לאחרונה, כשהדבר דומה למדי לפיצ'ר אינדוקס האפליקציות שגוגל הציגה לאחרונה עבור אנדרואיד ו- iOS. כך למשל משתמש יוכל להשתמש בסירי כדי לפתוח ז'אנרים מסוימים של סרטים ו/או סדרות בהן הוא צופה באפליקציית נטפליקס, כשנכון לעכשיו העוזרת הוירטואלית יכולה רק לפתוח אפליקציות, אולם לא לפתוח אזורים מסוימים בהן, או לבצע בהן חיפוש. כאמור המקור של אפל ציין שהמטרה של החברה היא לפתוח API רחב יותר לשימוש המפתחים עם סירי, אולם עד שהחברה לא תמצא מענה הולם לסוגיית הפרטיות הדבר לא יושק.

אין ספק שמדובר בפיצ'ר נרחב ושאפתני למדי שעומד בניגוד לא קטן לדיווחים לפיהם גרסה 9 תתמקד בעיקר בשיפורי ביצועים וחווית המשתמש ב- iOS. בהתאם לכך נראה כי בכירים באפל לא ששים להציג את הפיצ'ר הזה כחלק מגרסה 9 ונראה כי בסופו של דבר אפל עשויה להציג את פיצ'ר ה- Proactive באופן מצומצם יותר ולהוסיף לו יכולות נוספות עם הזמן. כמו כן לא ברור עדיין האם הפיצ'ר יקרא באופן רשמי בשם Proactive, או שמא מחלקת השיווק של אפל תחליט להציג אותו כשדרוג לסירי או לאפליקציות המובנות של מערכת ההפעלה: היומן, המפות, אנשי הקשר ועוד. כך או כך נראה כי כבר לא נותר זמן רב לחכות ולראות מה אפל תציג בגרסה 9, כשנראה כי הגרסה התשיעית של iOS לא הולכת להיות משעממת כלל וכלל.

 

מקור: 9to5mac
עריכה, תרגום ותוספות: natisho