גוגל מנסה להדביק את הפער מול אפל

ע״י

בכנס ה- I/O האחרון, גוגל הציגה העתיד הצפוי בפלטפורמות העקריות שלה, אולם העתיד של גוגל לשנת 2015 נראה כמו העתק של מה שאפל הציגה בשנת 2014.

 

 

iPhone and Android

כנס ה- I/O של גוגל הוא המקבילה של אירוע ה- WWDC של אפל, עבור ענקית החיפוש והפרסום המקוון; הוא האירוע הגדול ביותר בשנה עבור קהל החובבים של פלטפורמות אנדרואיד, כאשר גוגל מציגה בכנס זה הצצה לדברים הטובים ביותר שהיא מתעדת להציג בפלטפורמת המובייל הגדולה ביותר בעולם, עבור השנה הקרובה. כמו בשנה שעברה גם קינוט הפתיחה של I/O 2015 היה ארוך למדי, כשהוא חצה את גבול השעתיים בכמעט חצי שעה נוספת, אולם בסופן נראה שבעוד גוגל הציגה מספר דברים מעניינים ומרשימים, באופן כללי ענקית החיפוש והפרסום המקוון הדביקה פערים מול אפל כשחלק גדול מהחידושים שהיא הציגה, הוצגו על ידי אפל בשנתיים האחרונות באופן כזה או אחר ונראה שגוגל פשוט מנסה להדביק את הפער מול אפל ולא בכדי נראה כי חלק גדול מקהל המשתמשים של גוגל נותר מאוכזב למדי.

אם נעזוב לרגע את סרטון הפתיחה הארוך וההזוי של המצגת ואת העובדה שבניגוד לשנים האחרונות Sundar Pichai – סגן הנשיא הבכיר בגוגל למוצרים, שלמעשה מנהל את כל תחום המוצרים ויש לו נגיעה כזו או אחרת בכל אחד מהמוצרים שגוגל מפתחת, מעדכנת או הציגה בשנה האחרונה, לא התייחס למספרי הצמיחה של אנדרואיד למעט ציון העובדה שבשנת 2014 נמכרו כמיליארד מכשירי אנדרואיד, ניתן לראות שכמעט כל הפיצ'רים הגדולים שגוגל הציגה לרוחב רוב הפלטפורמה והשירותים שלה, הם פשוט הדבקת פערים מול הפלטפורמה של אפל: HBO Now כבר הגיעה לפלטפורמת iOS בחודש אפריל האחרון (לפני 3 חודשים), ונראה שאפילו הפיצ'רים העקריים של אנדרואיד M, הכרסה הבאה של אנדרואיד הוצגו באופן כזה או אחר על ידי אפל בשנתיים האחרונות אם לא לפני כן. לאור העובדה שלוליפופ (אנדרואיד 5.0) הביאה שינוי משמעותי בעיצוב ובממשק של אנדרואיד ולא מעט פיצ'רים חדשים, זה לא מפתיע שגרסה M מתמקדת בשיפור באגים ותיקון חווית המשתמש באנדרואיד, שאחרי הכל בעוד לוליפופ הייתה עדכון נהדר – עדכון זה הביא עימו לא מעט בעיות ובאגים משמעותיים למשתמשים, בין אם מדובר בקריסות של אפליקציות צד ג' על טבלטי הנקסוס, זליגות זכרון משמעותיות ועוד.

אחד הפיצ'רים החדשים שאנדרואיד M צפויה להביא הוא שיפור בממשק ההעתק-הדבק של מערכת ההפעלה, ממשק שמאז השקת אנדרואיד נראה שגוגל לא הצליחה לאחד לכדי ממשק ברור, נוח ורוחבי במערכת ההפעלה. בלוליפופ המצב עוד יחסית סביר, כשבגרסאות הישנות יותר של אנדרואיד, גוגל לא הצליחה להביא את עצמה להחליט על ממשק העתק-הדבק אחיד אפילו באפליקציות המובנות של אנדרואיד, כשבחלקן ניתן היה להשתמש במחוות מולטי טאץ' להפעלת הפיצ'ר ובאחרות היה צריך ללחוץ על לחצן התפריט/פעולה. אפל מבחינתה הציגה את ממשק ההעתק-הדבק בגרסה 3 של iOS בשנת 2009 (!), כבר אז אחרי איחור ניכר אולם מאז החברה רק ליטשה מעט את הממשק, שקיבל עוד מספר יכולות באפליקציות השונות, אולם לא מעבר. פיצ'ר חדש שהוצג אף הוא הוא בתחום הרשאות הניהול של האפליקציות כאשר נראה שהחל מגרסה M, אנדרואיד תאפשר למשתמש לשלוט על הגישה של אפליקציות למידע של המשתמש, אחרי התקנתן, במקום רק לצפות במידע על ההרשאות לפני ההתקנה (וללא כל שליטה עליהן), דבר שאפל הציגה כבר לפני מספר שנים במטרה לתת למשתמשים את הכוח לשלוט על המידע הפרטי שלהם.

פיצ'ר נוסף שגוגל ניכסה באופן מוזר לגמרי לאנדרואיד M, הוא מחבר ה- USB-C שצפוי השנה להגיע למכשירי סמארטפון וטבלט רבים, אם כי נראה שמחבר זה זכה להצגה ראשונה במכשיר המקבוק החדש של אפל ולאחר מכן במחשב הכרומבוק פיקסל 2 של גוגל.

בכנס גוגל גם הציגה את שירות התשלומים השמועתי שלה – אנדרואיד Pay שנראה כמו העתק כמעט זהה לשירות התשלומים הדיגיטלי של אפל שהוצג בשנה שעברה וכבר החל לצבור תאוצה בארה"ב, כשנראה שעד סוף השנה הוא גם צפוי להגיע למדינות נוספות בעולם. אפילו התמיכה של שירות התשלומים הדיגיטלי המחודש של גוגל, שמחליף את Google Wallet הכושל, בחיישני טביעות אצבע רק מחזק את הדמיון בין אנדרואיד Pay לבין אפל Pay, שעושה שימוש ב- Touch ID שהושק לפני שנתיים וכבר מאז מאפשר לבצע רכישות באקוסיסטם הדיגיטלי של אפל.

מה שכן גוגל גילתה במהלך הכנס שאנדרואיד Pay יגיע עם יכולת מעניינת שתאפשר למשתמש לשלם אפילו מבלי הצורך לאשר את התשלום, אולם לא ברור איך החברה תתמודד עם אבטחה ופרטיות, כשהיכולת המוזרה הזו, עשויה לאפשר לגנב לגנוב ממשתמש את מכשיר הסמארטפון שלו ולבצע אינספור רכישות ללא כל צורך באישור. דבר נוסף מרשים שגוגל הציגה הוא פיצ'ר ה- Now On Tap החדש שמאפשר לשירות ה- Google Now להציג למשתמש מידע רלוונטי ישירות בתוך האפליקציה, אולם גם כאן נושא הפרטיות עשוי להפוך את הפיצ'ר לבעייתי בלשון המעטה. אולם לא משנה עד כה אנדרואיד M תהיה מרשימה נראה כי שירות התשלומים אנדרואיד Pay, מתחיל עם לא מעט סימני שאלה, כשלא ברור איך סמסונג – יצרנית האנדרואיד הגדולה ביותר בעולם, תגיב אליו במיוחד לאור הצגת שירות תשלומים עצמאי משלה הממנף את הטכנולוגיה של חברת LoopPay, אותה סמסונג רכשה בשנה שעברה. אולם פרמטר חשוב אפילו עוד יותר שעומד נגד אנדרואיד M הוא קצב האימוץ הנמוך מאוד של אנדרואיד, כאשר לוליפופ שהוצגה בשנה שעברה מותקנת על פחות מ- 10% ממכשירי האנדרואיד שנמצאים בשימוש, כך שלכל היותר לוליפופ מותקנת על כ- 100 מיליון מכשירי אנדרואיד, בעוד גרסה 8 שהגיעה לאחרונה לקצב אימוץ של כ- 82% מותקנת על לכל הפחות על כ- 164 מיליון מכשירי iOS. כך שאפילו לאור כל השיפורים והיכולות החדשות שאנדרואיד M מביאה, נראה כי יקחו מספר שנים עד שפיצ'רים אלו יגיעו לרוב המשתמשים בפלטפורמת האנדרואיד, אם בכלל.

Android OS vs iOS

מעבר להצגתה של אנדרואיד M, גוגל גם דיברה על פלטפורמת האנדרואיד Wear שלה, אם כי במקום להציג מוצרים חדשים, פיצ'רים חדשים או מידע לגבי היקף הרכישות או האימוץ של הפלטפורמה החברה חזרה על פיצ'רים שהושקו בחודשים האחרונים והתהדרה על כך שהפלטפורמה כעת כוללת למעלה מ- 4000 אפליקציות, כשלשם השוואה השעון של אפל הושק לצד יותר מ- 3,500 אפליקציות ומאז נראה שהתווספו עוד ועוד אפליקציות שתומכות בו. למעשה באירוע WWDC הקרוב אפל צפויה להציג עדכון משמעותי לכלי הפיתוח (SDK) של השעון שיאפשרו לקהילת המפתחים לפתח אפליקציות מקומיות שינצלו את החומרה של השעון ויספקו חווית שימוש טובה יותר.משתמשים רבים ציפו לכך שגוגל תציג תמיכה של אנדרואיד Wear ב- iOS, דבר שזכה לשלל שמועות ודיווחים בחודשים האחרונים. אולם נראה שבסופו של דבר גוגל דחתה את השקת הפיצ'ר או ביטלה אותו לחלוטין, ככל הנראה בעקבות דרישה של אפל לכך.
גוגל גם לא התייחסה באופן נרחב לאנדרואיד Auto או אנדרואיד TV שזכו בשנה שעברה ללא מעט זמן מסך באירוע ה- I/O ולמעשה גם כרום OS לא זכתה לשום עדכון חדש או התייחסות מעניינת.

קרן האור היחידה באירוע המדיה של גוגל הוא שירות חדש, או יותר נכון מחודש בשם Google Photo שלמעשה מנתק את כל נושא התמונות מגוגל פלוס – הרשת החברתית הכושלת של גוגל, לשירות ייעודי ועצמאי שבאופן מפליא נראה מצוין. שירות זה מאפשר למשתמש להעלות ולסנכרן את כל התמונות שלו בין אם על מכשירי האנדרואיד או האייפון והאייפד לענן של גוגל, שם שרתי החברה מאנדקסים את התמונות לפי אלגוריתמי זיהוי מתוחכמים לפי: שנים, אירועים, מקומות, פרצופים ועוד. ומציגים רצף תמונות די מדויק שנשמר בחינם בענן של גוגל, כל עוד מדובר בתמונות שהן ברזולוציה של מתחת ל- 16MP, כשתמונות ברזולוציה גבוהה יותר נשמרות בגוגל Drive. למעשה נראה שמדובר בשירות מתחרה לשירות התמונות שאפל הציגה בשנתיים האחרונות עם iCloud Photo Library ואפליקציית Photos החדשה שמתעדים לעשות דברים דומים, אם כי אפילו בצורה קצת פחות טובה ובהחלט יותר יקרה, כשאפל מבקשת מהמשתמשים לשלם עבור נפח האחסון שהתמונות שמורות בהן, ברגע שחורגים מ- 5GB החינמיים שאפל מספקת (שאמורים גם להספיק לגיבוי ולשאר תכנים).

2015-BrandZ-Rankings-Apple-800x379

הדברים שהוצגו ב- I/O והאכזבה הלא מעטה שהוא הביא לקהל המשתמשים מגיעים בתזמון די גרוע מבחינתה של גוגל שנראה כי בשנה האחרונה התפרשה על פני תחומי עניין רחבים מדי, מה שלא אפשר לחברה לשפר את הפלטפורמות שלה בצורה ניכרת אל מול התחרות. בשבוע שעבר דו"ח המותגים השנתי  BrandZ לשנת 2015 החזירו את אפל למקום הראשון ברשימת המותגים כשענקית הטכנולוגיה שערך המותג שלה, שראה גידול של כשני שליש (67%) בהשוואה לשנה שעברה, הדיח את ערך המותג של גוגל שראה גידול של 9% בלבד בהשוואה לשנה שעברה, ונראה שלאור העובדה שכנס ה- WWDC השנתי של אפל נמצא ממש מעבר לפינה, גוגל עשויה למצוא את עצמה שוב בפיגור מול אפל.

 

מקורות: macrumors, גוגל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho