גרסה 8.4 לא תושק ב- WWDC

ע״י

למרות הדיווחים לפיהם אפל תציג את שירות המוזיקה בסטרימינג החדש שלה כבר ב- WWDC, נראה כי גרסה 8.4 שתביא אותו תגיע רק לקראת סוף חודש יוני.

 

 

BeatsDre

בחודשים האחרונים אפל שיחררה מספר בטאות לגרסה 8.4, שבנוסף למספר תיקוני באגים קטנים צפויה להביא שדרוג משמעותי לאפליקציית המוזיקה המובנית של iOS, זאת לקראת השקת שירות המוזיקה בסטרימינג שלפי הדיווחים יוטמע בתוך אפליקציית המוזיקה, ולמעשה יחליף את שירות המוזיקה בסטרימינג של ביטס, הקרוי "ביטס מיוזיק". אולם בעוד אפל תציג את שירות המוזיקה החדש/מחודש שלה באירוע ה- WWDC, שיערך מחר, נראה כי גרסה 8.4 לא תושק במהלך האירוע אלא בהמשך החודש, זאת לפי דיווח של האתר 9to5mac שלמעשה חוזר על דיווח קודם שלו בנושא. למרות שנראה כי מדובר במהלך קצת מוזר, נראה שהוא מעוגן בפועלה של החברה בכל הנוגע לגרסה 8.4, שבאופן די מסתורי לא זכתה לגרסת בטא חדשה מאז שהבטא השלישית של 8.4 שוחררה לקראת אמצע חודש מאי. כלומר אפל לא שיחררה בטא חדשה של 8.4 מזה חודש, וסביר להניח שהסיבה לכך היא שהגרסה נמצאת בשלבי פיתוח סופיים המצריכים את הוספת שירות המוזיקה החדש, אותו אפל רוצה לחשוף ב- WWDC, ושסביר מאוד שמחר אפל תשיק את גרסת ה- GM של 8.4 לקהילת המפתחים לשם בדיקות אחרונות, כשהגרסה הסופית של 8.4 תשוחרר ככל הנראה לקהל הרחב, באזור אמצע חודש יוני, אלא אם כן יתגלו באגים משמעותיים שיגרמו לדחיה נוספת של הגרסה.

דיווחים נוספים בהקשר שירות המוזיקה החדש/מחודש של אפל מהסופ"ש האחרון מגלים שאפל עדיין נמצאת במגעים עם חברות המוזיקה, כדי להגיע להסכמה על תנאי השימוש והשירות של שירות הסטרימינג, כשהסיבה לכך היא שאפל לא יכולה להשתמש בתנאים אותם סגרה ביטס עבור שירות המוזיקה שלה. על פי הדיווח של בלומברג בנושא עולה שחברות המוזיקה רוצות נתח גדול יותר מזה שהן מקבלות עם שירותים מתחרים כמו למשל Spotify, המהווה כ- 55% ממחיר המנוי החודשי שעומד על 9.99$ בשירות של Spotify, כשעל פי הנראה מחיר המנוי החודשי של שירות המוזיקה של אפל יהיה זהה, אחרי שאפל לא הצליחה לשכנע את חברות המוזיקה להוריד את המחיר. סביר להניח שחברות המוזיקה, שמאז השקת האיטיונסטור היו כבולות להסכמים מול אפל אחרי שהאיטיונסטור הפכה להיות חנות המוזיקה המקוונת (והפיזית) הגדולה ביותר בעולם, רוצות לשנות את מאזן הכוחות ולאור העובדה שהן נמצאות שוב בעמדת מיקוח הן מעוניינות לקבל נתח גדול יותר כשלפי הדיווח של בלומברג עומד על כ- 60%. לאחרונה התגלה שמבחינתה של אפל תחום המוזיקה הוא לא תחום שהחברה רואה בו כרווחי, אלא תחום שחשוב לה להשאר רלוונטית בו מאחר ומוזיקה מהווה נושא עניין וחיבה משמעותי בחברה.

Streaming services

יתכן מאוד שנושאי חלוקת הרווח של מחיר המנוי החודשי יגרמו לאפל לשנות לראשונה את מודל חלוקת הרווח באפסטור, שמאז שהוא הושק עומד על 70/30, כאשר המפתח/שירות לוקח 70% מנתח המכירה של האפליקציה או המנוי החודשי, ואפל לוקחת עוד 30% לעצמה בגין אחסנת האפליקציה ופרסומה באפסטור וכן עלויות הטרנזקציה השונות. כעת ה- Financial Times מדווח שאפל שוקלת לשנות את מודל הרווח הזה, בכל הנוגע לשירותי תוכן הכוללים מנוי חודשי. שינוי זה עשוי להשפיע לא רק על שירותי הסטרימינג המציעים תכני מוזיקה על מכשירי האייפון, האייפד והאייפוד טאץ', אלא גם על שירותים המציעים תכני מדיה ווידאו ואפילו עיתונים ומגזינים. יתכן מאוד שנושא שירותי המוזיקה הוא הקש ששבר את גב הגמל של אפל בנושא, אולם נראה כי מדובר באסטרטגיה רחבה יותר שנועדה למשוך אליה יצרניות תוכן, על ידי הצגת תנאים אטרקטיביים יותר שיקסמו יותר מפלטפורמות מתחרות בין אם מדובר באנדרואיד, סנאפצ'ט ואפילו פייסבוק שבחודשים האחרונים עשתה לא מעט מהלכים שהופכים אותה להיות בין היתר לפלטפורמות תוכן. מעניין לגלות שלא מדובר בתקדים וצעדיה הראשונים של אפל כבר החלו כאשר החברה הציגה תנאים טובים יותר מחלוקת ה- 70/30 לחברות תוכן עבור ערוצי האפל TV שלה, כך שלמשל HBO שבחודש אפריל האחרון הציגה את שירות ה- HBO Now שלה באופן בלעדי (למשך 3 חודשים) בפלטפורמה של אפל, זכתה לתנאי חלוקה של 85/15 – קרי שאפל זכתה רק לנתח של 15% ממחיר המנוי החודשי.

Eddy Cue, Jimmy Iovine, Apple, Beats Music, Code Conference

אדי קיו וג'ימי איובין – מובילים את מהלך שירות המוזיקה החדש של אפל

 

בחזרה לשירות המוזיקה בסטרימינג של אפל, ה- FT מאשש את הדיווחים הקודמים שאפל תציע למשתמשי השירות 3 חודשי התנסות בחינם, כשלאחר מכן המשתמשים ידרשו לשלם תשלום חודשי של כ- 9.99$ לחודש לשימוש בשירות. מדובר בפרק הזמן הארוך ביותר (נכון לעכשיו) בתעשיה להתנסות חינמית בשירות ואפל מקווה שהפיצ'רים של השירות, אותם היא צפויה להציג ב- WWDC יקסמו למשתמשים. כשבמקביל שירות האיטיונס רדיו שצפוי אף הוא לקבל שדרוג משמעותי ידחוף יותר ויותר משתמשים לכיוון שירות הסטרימינג של החברה, ולרכישת שירים באיטיונסטור. כאמור נראה שתחום המוזיקה לא צפוי להיות תחום רווחי במיוחד בשורת הרווח הסופית של אפל, כשלפי ההערכות גם אם שירות המוזיקה בסטרימינג של אפל יראה היקף משתמשים בתשלום הזהה לזה של Spotify, ההכנסות יהוו כ- 1% בלבד משורת הרווח הרבעונית של אפל, אם כי לפי הדיווחים השירות יהיה גלובאלי ובהתאם לכך נראה כי היקף המשתמשים יהיה גדול בהרבה מזה של Spotify או שירותי סטרימינג מתחרים, ועל אחת כמה וכמה שמדובר בשירות מוזיקה המובנה בתוך iOS. יתכן מאוד שיתרון זה הוא גם שיקול לשינוי מודל המחיר לטובת חברות התוכן השונות.

 

מקורות: 9to5mac, ה- FT, בלומברג ושוב פעם ה- FT
עריכה, תרגום ותוספות: natisho