סמסונג, HTC ותסביך האלפא מול האייפון

ע״י

איך זה ששניים מיצרניות הסמארטפונים הבולטות בעולם לא מצליחות להתנער מהאייפון שהורס שוב ושוב את מאמצי השיווק שלהן ובצורה האירונית ביותר.

 

 

iPhone dog

בכל צורה של להקה בין אם מדובר בזאבים, כלבים ואפילו אנשים; האלפא – קרי זה שהוא השולט, נמצא תחת מתקפה בלתי פוסקת של כאלה שמנסים לערער את מעמדו ולהדיח אותו מתפקיד האלפא השולט. תוכלו לראות זאת בכל סרט שני של נשיונל ג'יאוגרפיק אבל גם בעולם הטכנולוגיה המאוד תחרותי, כשבעולם זה כל שחקן חדש מנסה להדיח את מעמדם של השחקנים הקיימים (המונח באנגלית הוא Incumbent) בצורה כזו או אחרת בהתאם לתאוריית השיבוש (Disruption Theory) שהוכיחה את עצמה בלא מעט שווקים ובמקרים שונים ומשונים. נישה ספציפית יותר בתחום הטכנולוגיה היא שוק המובייל המאוד תחרותי, בו פועלות שחקניות רבות במטרה להציג דריסת רגל משמעותית בשוק כה אטרקטיבי וחשוב זה. שוק זה ראה בשנים האחרונות לא מעט שינויים דרמתיים כשענקיות מובייל כמו נוקיה, בלקברי (RIM לשעבר) ופאלם הצטמקו ואף נעלמו מהאופק, זאת אחרי שהן לא הצליחו להסתגל למציאות החדשה אותה הכתיבו שחקניות חדשות כמו אפל, גוגל (עם פלטפורמת האנדרואיד שלה), HTC וסמסונג שמיהרו לזהות את המגמה ולהתאים את עצמן לביקוש, דבר שהביא לפריחה משמעותית עבורן והפך אותן משחקניות נישה קטנות למעצמות סלולר משמעותיות.

אולם לא משנה עד כמה הן ינסו נראה שסמסונג ו- HTC שבויות בצל של מכשיר האייפון, שממשיך להוות את דמות האלפא בעולם הסמארטפונים. ככזה קמו להם עשרות "אייפון קילרים" במהלך השנים, אולם נראה שאף אחד מהם לא הצליח במשימתו כשרק לאחרונה התגלה כי הגאלקסי S6 החדש והמרשים של סמסונג, לא מצליח למנף את העיצוב החדש והחומרה המרשימה לכדי מכירות משביעות רצון, כשבאופן מדאיג המכירות שלו בחודשים הראשונים לחייו לא עוברים אפילו את אלו של הגאלקסי S5 שרבים רואים בו בתור כישלון יחסי. אולם נראה כי הדבר לא מונע מסמסונג או מ- HTC לשנות את גישתן ולנסות לערער את מעמדו של האלפא – האייפון דרך מאמצי השיווק שלהן. רק לאחרונה סמסונג שיחררה מספר סרטוני פרסומת המשווה בין מכשיר הגאלקסי S6 Edge שלה לבין האייפון 6 תחת הכותרת 6<6, כשענקית הטכנולוגיה הקוריאנית מלגלגת על כך שהאייפון 6 לא מגיע עם יכולת של טעינה אלחוטית, ושמסך ה- Edge מאפשר הצגה של תכנים נוספים בצדדיו. הבעיה היחידה בסרטונים הללו הוא שסמסונג מנסה לקדם את מכשיר הקונספט שלה, שהיא עצמה ציינה שימכר בהיקפים קטנים ויגיע בזמינות נמוכה, דרך גימיקים שלא נמצאים בשימוש בקנה מידה נרחב ואפילו לא נמצאים בפיתוח משמעותי בחברה.

כך למשל בעוד יכולת הטעינה האלחוטית של מכשירי הגאלקסי 6 בכלל והגאלקסי S6 Edge בפרט, היא יכולת שנחמד שיש אותה, לא מדובר בפיצ'ר כה חשוב שהביא משתמשים לבחור במכשיר כזה על פני האחר. למעשה רוב הביקורות של מכשירי הגאלקסי S6 ציינו כי הפיצ'ר הוא בהחלט חשוב עבור מכשירי הגאלקסי החדשים שחיי הסוללה שלהם היו בעייתיים מאוד ולא עקביים. במקביל יכולת המסך של ה- S6 Edge להציג תכנים כאלה ואחרים, היא מצומצמת למדי ונראה שהדבר לא הולך להשתנות, כאשר זמן קצר אחרי השקתו של ה- S6 Edge התגלה שאפילו סמסונג עצמה לא פועלת לפתח ולשפר את הפיצ'ר הזה, כך שלא ברור מדוע סמסונג בוחרת לקדם דרכו את מכשיר הדגל החדש שלה, שכאמור מגיע בזמינות מצומצמת למדי וסביר להניח שהוא מהווה אחוז קטן מאוד של סך מכירות הגאלקסי S6, שכאמור הן לכשעצמן די מאכזבות.

אין זאת הפעם הראשונה שסמסונג מנסה לתקוף את האייפון כדי לקדם את ליין מכשירי הגאלקסי שלה, וסביר להניח שגם לא האחרונה. בעבר סמסונג כבר הציגה קמפיינים פרסומיים שלועגים למכשירי האייפון ואפילו לקהל המשתמשים שלו, כשבמקביל החברה השקיעה לא מעט ממאמצי השיווק שלה כדי לקדם את ליין הגאלקסי, דרך סלבריטאים שונים שלכאורה עושים שימוש במוצרים של החברה. אולם לא אחת התגלה כי אחרי שהסלבריטאים מקבלים את התשלום שלהם מסמסונג, הם בוחרים להשתמש במכשירי האייפון שלהם. הדוגמא האחרונה לכך היא המתאבק Manny Pacquiao, שלפני קרב האליפות בינו לבין Mayweather קידם את ליין הגאלקסי של סמסונג, צייץ יום לאחר הקרב (בו אגב הוא הפסיד) הודה Pacquiao לקהל המעריצים שלו דרך חשבון הטוויטר, אם כי הפעם הציוץ נעשה ממכשיר האייפון שלו. לא מדובר בפעם הראשונה בה סלבריטאי כזה או אחר משתמש במכשיר האייפון שלו, זמן קצר או אפילו בזמן שהוא אמור לקדם את ליין הגאלקסי. בעבר היו אלו: אלן דג'נרס, דיויד בקהאם וקייט אפטון, כשאפילו אופרה ווינפרי נתפסה שהיא מקדמת את מכשירי ה- Surface של מיקרוסופט ממכשיר האייפד שלה.

Pacquiao

באופן משעשע גם HTC לאחרונה נתפסה בקלקלתה, כאשר יצרנית מכשירי הסמארטפון הטיוואנית המתקשה, שירדה מגדולתה בשנים האחרונות, הציגה לאחרונה גרסה של מכשיר הדגל האחרון שלה – ה- One M9, העשוי מזהב של 24 קארט לכבוד גמר ליגת האלופות. אולם באופן משעשע למדי נראה כי התמונה של המכשירים צולמה על ידי מכשיר אייפון 6. דבר זה התגלה בזכות מעטפת הזהב הנוצצת בה ניתן לראות את ההשתקפות של מכשיר האייפון 6, בו נעשה שימוש כדי לצלם את התמונה. האירוניה הופכת לגדולה אפילו עוד יותר, כשנזכרים בניסיונותיה של HTC לשפר את המצלמה של ליין מכשירי ה- One שלה עם חיישן ה- UltraPixel בו החברה עשתה שימוש בדגמים הקודמים של ליין ה- One, רק כדי לחזור בה ולהציג מצלמה אחורית ראשית של 20MP בדגם ה- One M9. למרות שההשתקפות די ברורה, ניתן להסיר ספק לגבי האפשרות שמדובר במכשיר אחר של HTC, מאחר וניתן לראות בברור את המיקום של המצלמה של הסמארטפון עימו התמונה צולמה וגם אם לא היה מדובר במכשיר אייפון 6 שהרי ל- HTC אין סמארטפון שמגיע עם מצלמה אחורית הממוקמת בצד המכשיר, כשכל מכשירי הסמארטפון של החברה מגיעים עם מצלמה אחורית שנמצאת במרכז המכשיר.

HTC Gold via iPhone

קשה להבין מה הביא את HTC לצלם את תמונת השיווק של ה- One M9 המוזהב לטוויטר עם מכשיר אייפון ולא להשתמש במצלמה של מכשיר מבית HTC עצמה. הדבר הביא את החברה להסיר במהירות את התמונה מטוויטר ולהחליף אותה בתמונות אחרות, אולם למורת רוחה של HTC, האינטרנט לא שוכחת. דבר שסמסונג למדה על בשרה היטב בשנים האחרונות. אולם אי אפשר להאשים את סמסונג בכך שהיא לא ניסתה. החברה ניסתה לבדל את עיצוב המכשירים שלה מזה של מכשירי האייפון והדבר הוביל לירידה משמעותית במכירות הגאלקסי S4 וה- S5. כעת סמסונג שינתה את הפוקוס שלה והתמקדה בעיצוב של מכשירי הסמארטפון, תוך דגש על איכות החומרה והעיצוב ללא פשרות בתחום הביצועים, אולם גם שינוי זה לא נראה שהוא משנה את המגמה של מכירות מכשירי הדגל של החברה. כך שבסופו של דבר החברה חוזרת לאסטרטגיה שהתגלתה כיעילה ביותר.

 

מקורות: Venturebeat, iMore וסמסונג
עריכה, תרגום ותוספות: natisho