כל מה שרציתם לדעת על שירות המוזיקה החדש של אפל

ע״י

בהתאם לדיווחים בנושא, אפל הציגה ב- WWDC את שירות המוזיקה החדש שלה. על המדינות שיקבלו אותו, הפיצ'רים ועוד.

 

 

apple-music

אחרי חודשים רבים של שמועות ודיווחים אפל סוף כל סוף הציגה בפני העולם את הגרסה שלה לפלטפורמת מוזיקה עדכנית, בעולם בו מכירות המוזיקה הדיגיטלית דועכות לטובת שירותי סטרימינג. בהתאם לשמועות והדיווחים השירות מתבסס על שירות ביטס מיוזיק, אותו אפל רכשה כחלק מרכישת ביטס, לפני כשנה אולם נראה כי אפל לא רק שמה על שירות הסטרימינג הקיים של ביטס שכבת צבע וקוראת לו שלה, אלא שמדובר במשהו חדש לגמרי. בהתאם לאיך שאפל הציגה את השירות מדובר ב- 3 חלקים: שירות גילוי והזרמת מוזיקה בסטרימינג, תחנת רדיו המשדרת חי 24 שעות ביממה ופלטפורמה חברתית שתאפשר למוזיקאים ואמנים – מתחילים ומוכרים כאחד- ליצור קשר קרוב יותר עם קהל המעריצים שלהם ולקדם את התכנים שלהם ולשתפם גם דרך רשתות חברתיות אחרות. שירות המוזיקה החדש של אפל צפוי להגיע כחלק מגרסה 8.4, בעוד כשבועיים כשימים ספורים אחרי אירוע ה- WWDC אפל שיחררה את גרסת ה- GM של 8.4 (מספור 12H4125a) לקהילת המפתחים ובודקי הבטא שלה, כשהיא כוללת את אפליקציית המוזיקה החדשה עליה אפל עבדה מזה מספר חודשים, אולם לא את שירות המוזיקה החדש.

מה שכן מי שישדרג את המכשיר שלו לגרסה 8.4, יזכה להנות משירות המוזיקה החדש לשהוא יושק, כשנראה שאפל תדחוף את השירות כעדכון דרך האוויר כשהבסיס לכך כבר מובנה ב- 8.4. רמזים לכך התגלו ב- GM של 8.4 כשבעת פתיחת אפליקציית המוזיקה בפעם הראשונה, הופיע מסך פתיחה המאפשר למשתמש לבחור בשירות המוזיקה החדש ולהתנסות עימו בחינם למשף תקופה של 3 חודשים. בחירה בכך מעבירה למסך לבחירת תוכנית המנוי (אישי או משפחתי) אולם בחירה באחד מהאפשרויות לא עושה דבר וכנראה שאפל תפעיל את האפשרות רק ב- 30 ליוני.

applemusic1

מוזיקה בסטרימינג
שירות המוזיקה החדש בסטרימינג יהיה מובנה כחלק מספריית המוזיקה של המשתמש, ולא יצריך אפליקציה נוספת ו/או חיצונית. כך שמי שיהיה מנוי לשירות יזכה להנות מחוויה אינטגרלית של מוזיקה שתחבר בין תכני המוזיקה המקומיים שהמשתמש רכש ו/או סינכרן למכשיר דרך איטיונס (או איטיונס Match), לבין ספריית המוזיקה בסטרימינג שאפל תציע, כשנראה כי עם השקתה ספרייה זו תהיה בגודל של כ- 30 מיליון שירים (בדומה לקטלוג של Spotify), אולם נראה כי הקטלוג יגדל ככל שההסכמים של אפל על מול חברות המוזיקה ימשיכו ויבשילו. עד כה דיווחים בנושא מגלים שחברות המוזיקה יקבלו כ- 58% ממחיר של כל מנוי כשעוד כ- 12% ילכו לכותבי השירים והאמנים, מה שישאיר את אפל עם כ- 30% ממחיר כל מנוי, שבתצורה האישית יעמוד על 9.99$ בחודש ובתצורה המשפחתית על 14.99$ בחודש (ויאפשר לעד 6 משתמשים להנות מהשירות). בעיקרון מדובר במחיר תגמולים סטנדרטי בתעשיית המוזיקה עבור שירותי סטרימינג, כשהיתרון היחיד של שירות המוזיקה של אפל הוא אפשרות לתת למשתמשים לבחון את השירות בחינם לתקופה של 3 חודשים. מידע זה שם בפרספקטיבה את החקירה של הרשויות לגבי שירות המוזיקה החדש של אפל וההסכמים מול חברות המוזיקה, כאשר הדאגה הייתה שאפל תנסה לנצל את כוחה כדי לפגוע בשירותי מוזיקה מתחרים כמו למשל Spotify, המציעים אפשרות שימוש חינמית (המבוססת על פרסומות), דבר שחברות המוזיקה והאמנים לא כל כך מרוצים ממנו, כשלטענתם מסלול זה מנמיך מערך המוזיקה שהם מייצרים.

כמו כן נראה שבניגוד לשירותי המוזיקה בסטרימינג המתחרים, שירות המוזיקה של אפל יתן תמורה גדולה יותר עבור התשלום החודשי, כשלפי דיווח של Buzzfeed אפל תאפשר למשתמשים לשמור באופן מקומי עד לכ- 100,000 שירים על מכשירי האייפון, האייפד ו/או המק שלהם, היקף שירים שהוא גדול יותר מאלו של המתחרים. כמו כן האינטגרציה ההדוקה של שירות המוזיקה עם iOS, תאפשר חיבור עם סירי שבגרסה 9 גם צפויה להפוך להיות חכמה יותר ובהתאם לכך המשתמש יוכל להשתמש בסירי כדי לבצע פעולות כמו הורדה של אלבומים, שירים ועוד, זאת אחרי שבגרסה 8 סירי למדה לזהות שירים דרך שירות הזיהוי של שאזאם. בנוסף שירות המוזיקה יאפשר למשתמש יכולת לגלות שירים חדשים בהסתמך על הטעם המוזיקלי שלו, אותו המשתמש יוכל להגדיר באופן עצמאי, לצד זיהוי אוטומטי המתבסס על תכני המוזיקה השמורים במכשיר. בהתאם לטעם זה, שירות המוזיקה יציע פלייליסטים אוטומטיים לצד פלייליסטים שנאצרו על ידי אנשי מקצוע ויאפשרו גילוי של אמנים ותכני מוזיקה חדשים הדומים לטעם המוזיקלי של המשתמש.

יתרון נוסף של השירות הוא ההשקה הגלובאלית שלו, כשלטענתה של אפל השירות יהיה זמין בכ- 100 מדינות ברחבי העולם, זאת בעוד שירות המוזיקה של Spotify זמין במספר מדינות באירופה ובארה"ב, ואילו ביטס מיוזיק זמין רק בארה"ב. אפל לא ציינה את המדינות בהן השירות יהיה זמין, אולם סביר להניח שמדובר בהיקף המדינות בהן איטיונס והאפסטור פועלות, ולאור העובדה שישראל נמנית תחת אותן המדינות נראה כי השירות יהיה זמין גם לקהל הישראלי. מה שכן נראה כי החיסרון היחיד של שירות המוזיקה של אפל הוא שהתכנים המוזרמים יהיו בקצב דגימה של 256kbs קצת מתחת ל- 320kbs המוצעים על ידי Spotify וביטס מיוזיק כיום, אולם סביר להניח שרוב המשתמשים לא יזהו את ההבדלים, ולמעשה מצד שני קצב הדגימה הנמוך יותר יאפשר למשתמש להנות משירות הסטרימינג דרך חבילת Data באופן שוטף מבלי למקסם אותה במהירות.

 

רדיו בלה בלה
כחלק משירות המוזיקה החדש של אפל, החברה תציע גם שירות רדיו אינטרנטי חי שתשדר 24 שעות ביממה מ- 3 מוקדים שונים בעולם: לוס אנג'לס, ניו יורק ולונדון ובכך תכסה חלק ניכר מפערי השעות לקהל המשתמשים הגלובאלי. תחנת הרדיו שתכונה בשם "ביטס 1" (Beats One), תנוהל על ידי השדרן Zane Lowe, שהצטרף לאפל לפני מספר חודשים אחרי שנים רבות ועטורות פרסים בהן הוא עבד בתחנת הרדיו הפופולרית BBC 1. אל Lowe יצטרפו שדרנים נוספים ביניהם Ebro Darden שישדר מניו יורק ו- Julie Adenuga שתשדר מלונדון. שדרנים אלו יציעו את תכני המוזיקה העכשווים לצד ראיונות בלעדיים עם אמנים ומוזיקאים שונים שלעיתים אף ישמשו בתור שדרני אורח בתחנות השונות.

לצד תחנת הרדיו החיה, אפל תציע תחנות רדיו נוספות שלמעשה יחליפו את איטיונס רדיו, כשתחנות אלו יציגו תכני מוזיקה לפי ז'אנרים שונים וימשיכו להציע גם פלייליסטים שנאצרו על ידי אמנים ו/או אירועים שונים. בכך נראה שאפל למעשה מחליפה את איטיונס רדיו שהושק אך לפני כשנתיים בארה"ב ובאוסטרליה לטובת תחנת הרדיו החדשה שכאמור תשלב תכני רדיו חיים לצד תחנות רדיו קבועות שלמעשה ימשיכו בצורה כזו או אחרת את פועלה של איטיונס רדיו, אך באופן קצת שונה כאשר לפלייליסטים האוטומטיים יצטרפו גם פלייליסטים אצורים בדומה לאופן שביטס מיוזיק מציעה לקהל המשתמשים בהסתמך על הז'אנרים השונים. כמו כן המשתמשים יוכלו לדלג ללא הגבלה בין השירים בתחנות הרדיו, זאת כשנכון לעכשיו איטיונס רדיו מאפשרת מספר דילוגים מוגבל למשתמשים.

screen-shot-2015-06-09-at-1-49-11-pm

קונקט
פיצ'ר הקונקט (Connect) שהוא חלק משירות המוזיקה החדש של אפל נועד לאפשר לאמנים השונים ליצור קשר קרוב יותר עם קהל המעריצים שלהם. פיצ'ר זה שניתן לראות בו בתור איטרציה חדשה של Ping – הרשת החברתית מבוססת המוזיקה אותה אפל השיקה בשנת 2010 וסגרה אותה אחרי כשנתיים בלבד, מתיימר להיות טוב יותר ממספר סיבות: הראשונה היא אפשרויות שיתוף לרשתות חברתיות אחרות, כך האמנים לא מוגבלים לרשת חברתית אחת ולמעשה הם יכולים לשתף את התכנים שלהם גם בטוויטר וגם בפייסבוק, ללא מניעה או הגבלה. מעבר לכך הפיצ'ר יאפשר לאמנים לשתף תכנים מגוונים יותר עם קהל המשתמשים שלהם כשתכנים אלו יכללו: מילים לשירים חדשים, קטעי סאונד, תמונות, קטעי וידאו ועוד שיאפשרו להם להתחבר אל קהל המעריצים שלהם, שיוכל להגיב (והאמנים יוכלו להגיב בחזרה) ולשתף את התכנים הלאה ובכך להפיץ את הבשורה.

השירות הוא למעשה סוג של חיבור בין Ping לבין נדבך קרוב בביטס מיוזיק שמייעד לכל אמן/להקה דף מידע אישי המכיל את התכנים הבולטים ביותר, כשכאמור כאן האמנים יכולים לשלוט בתכנים ולהוסיף תכנים אישיים יותר ובלעדיים. פיצ'ר הקונקט יהיה זמין גם למשתמשים שהם לא מנויים בשירות המוזיקה , אם כי באופן מוגבל יותר.

Apple-Music-map

למרות שנראה כי הצגת שירות המוזיקה בקינוט הפותח של WWDC, זכתה ללא מעט ביקורות ואפילו לקצת לעג מצד המבקרים, נראה שלאפל יש ביד מתכון שיכול למנף את תחום המוזיקה באופן משמעותי עבור אפל ולהשאיר את החברה בראש הפירמידה, אחרי שנראה שבשנתיים האחרונות חברות מתחרות כמו Spotify ופנדורה הצליחו לערער את מעמדה של אפל בתחום המוזיקה. באופן מעניין למדי נראה כי שירות המוזיקה יוצע גם למשתמשי החלונות דרך איטיונס ואפילו למשתמשי האנדרואיד, דרך אפליקציה ייעודית שתהיה זמינה בחנות הפליי – זאת בהתאם לשמועה וותיקה שטענה שאפל תציע את איטיונס לקהל משתמשי האנדרואיד. למרות שנראה כי מדובר בצעד יוצא דופן מצידה של אפל שהרי בסופו של דבר נראה שלחברה לא משנה מאיפה יבואו המשתמשים לשירות המוזיקה שלה. בעבר אפל הציעה את איטיונס לקהל משתמשי החלונות וכיום כשנראה שבעולם המובייל אנדרואיד היא הפלטפורמה בעלת היקף המשתמשים הגדול ביותר, אפל מבינה שהיא צריכה לפעול באותו האופן כדי לקדם את המוצרים שלה ואת עצמה במידה ותחום המוזיקה אכן קרוב לליבה, כפי שהיא טוענת.

 

מקורות: digitalmusicnewsslashgear ו- macrumors
עריכה, תרגום ותוספות: natisho