3 דרכים שגרסה 9 תעזור עם נפח האחסון

ע״י

גרסה 9 צפויה לכלול פיצ'ר חדש בשם App Thinning שיעזור לבעלי אייפון ו/או אייפד עם נפח של 16GB או 8GB להתמודד יותר בקלות עם מגבלת האחסון.

 

 

iOS 9 App thinning

בשנתיים האחרונות נראה שאפל מיאנה להעלות את נפח האחסון ההתחלתי של מכשירי האייפון והאייפד שלה, למרות שתמונות וסרטונים הפכו להיות "כבדים" יותר, הודות לאיכות משופרת ורזולוציות גבוהות יותר שנובעים מתמונות פנורמיות, סרטוני HD ו- Slo-Mo. לכך התווספה העובדה שגרסה 8 לא עזרה לנושא, כאשר הגרסה דרשה כ- 4.6GB של מקום פנוי רק עבור השדרוג, ותמיכת האפליקציות בתמונות ואלמנטים של X3 עבור האייפון 6 פלוס ניפחו את גודל האפליקציות אפילו עוד יותר. כך שאין זה מפתיע במיוחד שקצב האימוץ של גרסה 8 לא היה כה גבוה, ביחס לזה של הגרסאות הקודמות של iOS. בראיון שנערך לאחרונה עם פיל שילר, ציין סגן הנשיא הבכיר באפל לתחום השיווק העולמי שהחברה מאמינה שהצגת מכשירי אייפון ואייפד בנפח אחסון של 16GB ואפילו של 8GB בדגמי הכניסה, עוזרים לקהל המשתמשים שרגיש לנושא המחיר ואינו עושה שימוש בנפח האחסון במלואו, על אחת כמה וכמה כשהיום השימוש בענן הופך ותופס תאוצה גבוה יותר ולא מעט תכנים נמצאים בענן, בין אם מדובר במדיה (תמונות ומוזיקה), קבצים (דרופבוקס, גוגל דרייב ו- iCloud Drive) ועוד. כך שנראה שלאור התפיסה הזו של אפל, נמשיך לראות מכשירי אייפון ואייפד עם נפחי קטנים יחסית שלטענת שילר מאפשרים לאפל להציג מחירים נוחים יותר, אך לשמור על איכות גבוהה של חומרה.

למרבה המזל גרסה 9 צפויה לשפר את הנושא ובאופן ניכר.

שיפור זה יגיע בדמות פיצ'ר אותו אפל מכנה בשם "App Thinning", אותו החברה הציגה בקצרה במהלך הקינוט הפותח של WWDC, בכך שגרסה 9 תגיע בנפח קטן הרבה יותר ותדרוש רק 1.3GB של מקום אחסון פנוי לשדרוג לגרסה החדשה של iOS שתושק בסתיו הקרוב. אולם נראה שפיצ'ר זה מכיל עוד רבדים שיעזרו לנפח האחסון של המכשירים כשהראשון והמשמעותי ביותר נקרא בשם "App Slicing". יכולת זו תאפשר למפתחים לציין איזה משאבים האפליקציה צריכה להוריד בהתאם למכשיר וכך שבמקום להוריד את כל חלקי הקוד המעודכנים לכלל המכשירים וכוללים תמיכה למשאבי X3 עבור האייפון 6 פלוס, תמיכה ב- 64 ביט ו- Metal, המכשיר יוריד רק את המשאבים הדרושים להפעלת האפליקציה על המכשיר שלו. כך שלדוגמא אם למשתמש יש אייפון 5c או 5, הוא לא צריך תמיכה ב- Metal שאפשרית רק עבור המעבדים הגרפיים של האייפון 6 / 6 פלוס ומעלה, או תמיכה באלמנטים גרפיים של X3 המיועדים לאייפון 6 פלוס, או קוד התומך ב- 64 ביט. כל מה שהמשתמש צריך להוריד הוא את הקוד התומך ב- 32 ביט, את המשאבים הגרפיים המבוססים על Open GL ואלמנטים גרפיים של X2 (רטינה "רגילה"). מיקוד המשאבים הדרושים להורדה בהתאם למכשיר, תצמצם את נפח האפליקציות באופן משמעותי.

DSC00762-640x427

הנדבך השני נקרא בשם On-Demand Resources או (ODR) והוא למעשה משאבים בהתאם לדרישה שלהם. משמעות הפיצ'ר הוא שלאפליקציות מסוימות ובעיקר משחקים יש לא מעט משאבים שלא דרושים כל הזמן, או כבר מההתחלה ועצם העובדה שהם מותקנים כל הזמן יוצרת מצב שהם תופסים מקום בלי שום סיבה. דוגמאות לכך הם "Tutorial"-ים או שלבים מתקדמים של משחקים שלא דרושים אחרי שנעשה בהם שימוש, או לחילופין כבר מההתחלה. המנגנון שעובד מאחורי הפיצ'ר הזה הוא מתוחכם והמפתחים יצטרכו להוסיף לאפליקציה נקודות בהם האפליקציה תבקש משאבים נוספים ותוריד אותם בהתאם לצורך. לדוגמא אם המשתמש מוריד משחק, המשחק יורד רק עם כמות מסוימת של שלבים ועם ה- Tutorial (במידה ויש) המסביר כיצד משחקים. אחרי השימוש ב- Tutorial, סביר להניח שאין בו צורך יותר מאחר והשחקן לא יחזור עליו שנית ובהתאם לכך ניתן למחוק אותו ולפנות את המקום שהמשאבים של ה- Tutorial תופסים סתם. עם התקדמות השחקן במשחק, האפליקציה תוריד שלבים נוספים בהתאמה והמפתח יוכל גם למחוק שלבים קודמים בהתאם לראייתו, כשניתן יהיה להוריד את השלבים הללו שוב, במידת הצורך.

היתרונות של היכולת הזו ברורים למדי, אולם לחילופין יש גם חסרונות והם למשל שבמידה והמשתמש משחק במשחק במקום בו אין לו גישה ל- WiFi (מטוס או בתחנת אוטובוס), יתכן מצב בו המשתמש לא יוכל להתקדם במשחק, מאחר והשלבים הדרושים לא יהיו זמינים, או לחילופין הוא יצטרך להוריד אותם בשימוש בחבילת ה- Data, דבר שיכול להיות איטי מאוד וזללני למדי.

DSC00764-640x427

20הנדבך השלישי נקרא בשם "Bitcode" והוא למעשה יכולת חדשה שאפל מציגה כחלק משיפור התשתית של האפסטור. יכולת זו למעשה מאפשרת למפתח להעלות את קבצי האפליקציה לא מקומפלים, ולמעשה מה שהאפסטור עושה הוא לקמפל את הקבצים והמשאבים בהתאם למכשיר (מה שגם מאפשר את יכולת ה- App Slicing) בזמן אמת לפני ההורדה. יכולת זו מאפשרת לאפל לקמפל את האפליקציה בצורה יעילה ביותר, כך שבמידה ואפל משפרים את יכולות הקומפילציה של האפליקציות ומייעלים אותם, הדבר יתבטא באופן מיידי עם הורדת האפליקציה או העדכון עבורה. גם ליכולת זו יש חיסרון אחד בולט והוא שבמידה והמפתח מעלה קוד תקין שעובד, תפקוד האפליקציה עשוי להיות בעייתי במידה ומשהו מתפקשש בצד של אפל.

למרות שגרסה 9 נראית כמו עדכון מינורי קטן שנועד להציג מספר פיצ'רים קטנים אך בעיקר לשפר את הפלטפורמה, נראה כי שיפורים אלו הוטמעו לרוחבה של הפלטפורמה במטרה לשפר את חווית השימוש במספר רבדים, כשכאמור אחת מהם היא בשימוש עם מכשירי אייפון ו/או אייפד בעלי נפח אחסון קטן.

 

מקור: ArsTechnica
עריכה, תרגום ותוספות: natisho