אפל מקבלת ציון מלא בתחום הפרטיות

ע״י

אפל היא אחת מ- 9 חברות טכנולוגיה שזכתה לציון מלא עבור התנהלותה בתחום הפרטיות ואפילו אדוארד סנואודן שיבח את פועלה של החברה בנושא זה.

 

 

wwdc-gallery2-1-1024x768

בשנים האחרונות אפל שמה דגש הולך וגדל על תחום הפרטיות של קהל המשתמשים שלה והעדות הברורה ביותר לכך היא הציון המלא שאפל זכתה לו בנושא זה מה- Electronic Frontier Foundation (או בקיצור EFF) שפרסם לאחרונה את הדו"ח השנתי "Who has your back?", המציג את החברות השירותים העקריות בארה"ב ואת הציון שהן זוכות בתחום הפרטיות בהתאם להתנהלותן בנושא. בעיקרון דו"ח זה בודק את התנהלותן של חברות השירותים ב- 5 תחומים:

  • ביצוע פעילות מומלצת המקובלת על ידי התעשיה.
  • מסירת מידע למשתמשים לגבי בקשות מידע מהממשל.
  • גילוי נאות של מדיניות על אחזקת מידע.
  • גילוי נאות לגבי בקשות להסרת תכנים מהממשלה.
  • התנגדות ל"דלתות אחוריות".

אפל כאמור זכתה לציון מלא של 5 כוכבים, ביחד עם עוד מספר חברות ביניהן: אדובי, דרופבוקס, וורדפרס, יאהו, וויקימדיה, Credo Mobile, Sonic ו- Wickr. כשמדובר בשנה השניה בה אפל זוכה לציון מלא בנושא, אם כי לפני 2014 הציון שאפל זכתה לו בדו"ח ה- Who has your back השנתי היה כוכב אחד בלבד. בין החברות שלא זכו לציון מלא ניתן למצוא את פייסבוק שזכתה לציון של 4 כוכבים בלבד, בעוד גוגל, אמזון ו- Comcast (ענקית התקשורת האמריקאית) זכו לציון של 3 כוכבים בלבד. לפי הדו"ח ניתן לראות שפייסבוק צריכה לשפר את אופן התנהלותה לגבי בקשות להסרת תכנים מהממשלה, בעוד גוגל צריכה לשפר את התנהלותה לגבי בקשות מידע מהממשל ולהיות שקופה יותר לגבי מדיניות אחזקת המידע שלה על קהל המשתמשים שלה.

זה לא המחמאה היחידה שאפל קיבלה בנושא הפרטיות לאחרונה. בכנס ה- Challenge.rs שנערך בימים אלו בברצלונה, דיבר אדוארד סנואודן לגבי נושא הפרטיות והאבטחה. אחרי ההרצאה שלו סנואודן נשאל על ידי Josh Constine מ- Techcrunch לגבי פועלה של אפל בתחום הפרטיות והאם לדעתו טים קוק כנה באמירות שלו לגבי הנושא. סנואודן ציין שזה לא משנה האם קוק כנה באמירותיו אלו או לא, שהרי בעיקרון יש לו ולאפל תמריץ מסחרי להבדיל את פועלה של אפל בתחום מהמתחרה העקרית שלה – גוגל, ואם בסופו של דבר התנהלות זו מביאה לדגש על נושא הפרטיות שהרי המשתמשים זוכים מכך. מעבר לכך סנואודן ציין שלדעתו צרכנים צריכים לתמוך בחברות שמחדשות אולם לא הולכות בתלם ואם המודל של אפל הוא להציג מוצרים טובים מבלי הצורך לסבסד אותם על ידי כריית מידע על קהל המשתמשים שלה ולמכור אותו, שהרי יש לתמוך במודל זה ולגרום לחברות אחרות לחקות אותו, ולא ההפך. כאמור בשנים האחרונות אפל שמה דגש הולך וגדל על תחום הפרטיות ורק לאחרונה קוק התבטא באופן תקיף נגד חברות שמנצלות מידע של קהל המשתמשים שלהן לצרכים כלכליים, כשלמעשה נראה שהמשתמשים הם המוצר שמכניס עבור החברות את הרווחים ולא המוצרים שהם מפתחים/מציגים לשימוש.

Who has your back 2015

אולם אפל עושה הרבה מרק להתבטא בנושא זה, כאשר חלק הולך וגדל מהשירותים והפיצ'רים של האקוסיסטם והמוצרים שלה שומר על פרטיות המידע והתוכן כמו למשל הודעות ה- iMessage שמוצפנות מקצה לקצה ולאפל אין את היכולת לפענח את המידע גם אם היא הייתה רוצה. כמובן שלצד זה יש גם חסרונות כשלמשל ההצפנה המלאה של הודעות ה- iMessage לא מאפשרת לאפל לסנכרן את ההודעות בצורה תקינה בין המכשירים השונים המקושרים לחשבון האיטיונס ID. לאחרונה אפל גם המשיכה את הדגש הרב על נושא הפרטיות גם בגרסה 9, כאשר יכולות האינטיליגנציה החדשות של מערכת ההפעלה שבאות לידי ביטוי בסירי, חיפוש הספוטלייט המשופר ועוד נעשים באופן מקומי על המכשיר ולא דרך חוות השרתים של אפל, בניגוד לאופן בו גוגל ו- Google Now פועלים.

באופן מעניין למדי נראה כי תחום הפרטיות צובר תאוצה ועניין רב בקרב המשתמשים, כשבראיון שנערך לאחרונה עם Gabe Weinberg, מנכ"ל מנוע החיפוש DuckDuckGo ברשת CNBC ציין Weinberg שמאז שפרשיית המעקב של ה- NSA התגלתה על ידי סנואודן לפני כשנתיים, היקף השימוש במנוע החיפוש עלתה בכ- 600%. כמו כן נראה שמה שתרם לעלייה בפופולריות של מנוע החיפוש היא העובדה שבשנה שעברה אפל הוסיפה את מנוע החיפוש כאפשרות לחיפוש בדפדפן הספארי הן בגרסה 8 והן ביוסמיטי. Weinberg גם ציין שבעיקרון אין סיבה שמנועי חיפוש "אחרים" יכרו מידע על המשתמשים שלו, מאחר והן יכולים להציג פרסומות על בסיס החיפוש, דבר אותו DuckDuckGo עושה, מבלי לדעת מידע נוסף על המשתמש. אין ספק שיהיה מעניין מאוד לראות האם פעילותה של אפל בתחום הפרטיות והאלטרנטיבות שהיא מקדמת יתרמו בסופו של דבר לחברה, אל מול גוגל או לא.

 

מקורות: EFFTechcrunch ו- CNBC
עריכה, תרגום ותוספות: natisho