האדם שבתוך המכונה

ע״י

השקת אפל מיוזיק הוא צעד נוסף באסטרטגיה של אפל, שרואה בעריכת תוכן אנושית לצד אלגוריתמים ממוחשבים כאמצעי לבידול ויצירת ערך עבור המשתמש.

 

 

apple intersection of technology and liberal arts

לא אחת אפל חזרה על כך שהיא רואה את עצמה ניצבת בצומת שבין טכנולוגיה לבין האומנויות החופשיות. מוטו זה התחבר באופן מושלם עם המוטו של חברת ביטס שראתה את הערך בעריכה ואצירת תוכן אנושית לצד אלגוריתמים ממוחשבים בשירות ביטס מיוזיק, להעניק למשתמש חווית שימוש טובה ככל האפשר בין אם מדובר ביצירת פלייליסטים (רשימות השמעה) המבוססים על ז'אנרים שהמשתמש אוהב, או בגילוי אמנים חדשים ואפילו ז'אנרים חדשים. למעשה מאז הימים שקדמו להשקת ביטס מיוזיק, ג'ימי איובין – המייסד והמנכ"ל של ביטס טרם רכישתה על ידי אפל, חזר שוב ושוב על מנטרה זו באומרו שאלגוריתמים לא יכולים לתת את אותה התחושה הרגשית בזיהוי אחת השאלות הגדולות ביותר במוזיקה: מה צריך להיות השיר הבא?. מסיבה זו מאז השקתה ביטס מיוזיק שמה דגש גדול על עריכה ואצירת תוכן אנושית ממיטב האושיות בעולם המוזיקה ומסיבה זו אפל החליטה לרכוש את החברה, במה שהפך להיות הרכישה הגדולה ביותר של אפל אי פעם.

היום אפל צפויה להשיק את שירות המוזיקה החדש – אפל מיוזיק, שימשיך את הקו המנחה של ביטס מיוזיק אם כי תחת האקוסיסטם של אפל. שירות זה יכלול שירות האזנה בסטרימינג שיוצע למשתמשים ביותר מ- 100 מדינות (כשישראל צפויה להיות אחת מהן). תכנים אלו יוטמעו לצד התכנים השמורים במכשיר (אייפון, אייפד, אייפוד טאץ' דור 5, מחשב PC או מק ואפילו מכשירי אנדרואיד) כשבאופן טבעי משתמשי האקוסיסטם של אפל יהנו מאינטגרציה עמוקה ומלאה של השירות במכשירים שלהם. שירות הסטרימינג יציע למשתמש פלייליסטים שנוצרו בהתאם לטעם האישי של המשתמש, הן על ידי אלגוריתמים ממוחשבים והן על ידי עורכי תוכן אנושיים שיתנו את המגע האנושי והרגשי לתכני המוזיקה. בשבוע האחרון הרשת געשה סביב אפל מיוזיק, כשאמנים רבים הביעו את מורת רוחם מכך שהם לא היו אמורים לקבל תשלום עבור 3 חודשי הניסיון של השירות. אולם אחרי שגם טיילור סוויפט הודיעה שאלבומה 1989 לא יגיע לשירות, אפל החליטה להפוך את החלטתה ולשלם לאמנים ולחברות המוזיקה, גם על 3 חודשי הניסיון כשדיווחים מגלים שהתשלום יהיה בהתאם לסטנדרטים המקובלים בשוק, כשבסיום 3 חודשי הניסיון, אפל תשלם לאמנים ולחברות המוזיקה תמלוגים קצת גבוהים יותר על כל משתמש שירכש מנוי.

השינוי בהחלטתה של אפל הביא לכך שאמני אינדי רבים הסכימו להביא את תכניהם לשירות הסטרימינג החדש של אפל, ואפילו טיילור סוויפט הסכימה להביא את האלבום 1989 לשירות, דבר שיהווה תקדים מכיוון שעד כה האלבום הפופולרי לא היה זמין באף שירות סטרימינג. תקדים נוסף הוא הגעתו של האלבום The Chronic של דר. דרה כשתהיה זו ההופעה הראשונה של האלבום בשירות סטרימינג.

אולם עריכת התוכן והאצירה האנושית יהיו נרחבים הרבה יותר באפל מיוזיק מאשר רק בשירות הסטרימינג והם יהיו חלק מהותי מפיצ'ר הרדיו החדש – ביטס 1. רדיו זה יכלול 2 חלקים: תחנות המבוססות על ז'אנרים וסגנונות מוזיקליים בדומה לנמצא כיום באיטיונס רדיו, שעם השקת אפל מיוזיק יסגר במתכונתו הנוכחית. ותחנת רדיו אנושית שתשדר 24/7. תחנה זו תנוהל על ידי Zane Lowe, לשעבר DJ מוביל בתחנת הרדיו BBC 1 שגם ישדר ויראיין אמנים וזמרים, כשהמרואיין הראשון של Lowe יהיה אמינם. לצד Lowe ישדרו אושיות נוספות בין אם מדובר ב- DJ אחרים כמו: Ebro Darden שישדר מניו יורק ו- Julie Adenuga שתשדר מלונדון. אליהם יצטרפו דר. דרה שיוביל תוכנית בשם The Pharmacy, אלטון ג'ון שיוביל תוכנית בשם "Elton John's Rocket Hour" ואמנים נוספים שיובילו תוכניות (לא ברור אם קבועות או לא) כשביניהם: הראפר Drake, הזמר/ראפר Pharrell שכבר הודיע על השקת הסינגל החדש שלו "Freedom" בהמשך החודש באופן בלעדי באפל מיוזיק, הזמרת St. Vincent, השחקן/ראפר Jaden Smith (הבן של וויל סמית') ועוד. המטרה של תחנת הרדיו היא לקדם ולהציג תכני מוזיקה חדשים לקהל המאזינים, ולמעשה להחזיר עטרה ליושנה לרדיו אם כי במתכונת עדכנית יותר.

לא מדובר בתקדים מבחינתה של אפל שעוד לפני רכישת ביטס וההכרזה על אפל מיוזיק, ערכה ואצרה תכנים בגזרת האפסטור והאיטיונסטור. עריכה זו ושמירה על התכנים הביאו רבים לבקר את אפל ולכנות זאת כ"מדיניות הגן הסגור" של החברה. אולם בפועל מדובר בהפעלת שיקול דעת אנושי (ולפעמים גם מוטעה) לגבי תכנים הזמינים באקוסיסטם של אפל והאופן בו הוא מקודם. בתחילת חודש יוני אפל החלה באופן שקט לשנות את האופן בו החברה מקדמת תכנים באפסטור בארה"ב (בלבד נכון לעכשיו), בשימוש בעורכי תוכן ואוצרים במטרה לתת למשתמש הצעות רלוונטיות יותר עבורו. כך למשל קטגוריות כמו "חדשים" או "חמים" שהופיעו בקטגוריית המשחקים, הוחלפו בקטגוריות כמו: "משחקים חדשים חמים" או "עוד משחקים שאת/ה עשוי/ה לאהוב". עריכת תכנים אלו נמצאת גם כשנכנסים לתוך נבכי הקטגוריות השונות, כשלמשל גם בקטגוריית משחקי הרפתקאות יופיעו הצעות מומלצות שנערכו על ידי צוות האפסטור. שינוי זה עשוי לעזור למפתחים להתגבר על קשיי הגילוי באפסטור שמכילה כבר כמעט מיליון וחצי אפליקציות ומשחקים.

screen-shot-2015-06-01-at-12-12-28-pm

הקטגוריות הישנות באפסטור (ארה"ב)

 

הקטגוריות החדשות באפסטור (ארה"ב)

הקטגוריות החדשות באפסטור (ארה"ב)

באופן מעניין אפל מביאה גם את נושא עריכת התוכן והאצירה גם לשירות החדשות החדש שהיא צפויה להשיק לצד גרסה 9, עם האפליקציה News. על פי הנראה מהלך זה החל עם רכישתה של חברת Prss, חברה הולנדית קטנה שפיתחה אפליקציית Web שנועדה לעזור לאנשים לעצב מגזינים עבור Newsstand ופלטפורמות אחרות של מגזינים. אולם נראה כי מעבר לשימוש בטכנולוגיה של Prss עבור אפליקציית News שירות התוכן החדש, אפל צפויה להשתמש גם כאן בעורכים אנושיים, זאת לפי דיווח של האתר 9to5mac שמגלה על מודעות דרושים שאפל פרסמה בהן החברה מציינת שהיא מחפשת עורכי תוכן לתחום החדשות. מודעות דרושים אלו מציינות שהתפקיד יאפשר לעורכים למצוא ולאצור את החדשות הרלוונטיות והחמות ביותר בזירה המקומית, הלאומית והבינלאומית לצד עבודה שוטפת עם חברות התוכן והחדשות המובילות, כדי לוודא שהתכנים העדכניים והחמים ביותר שלהם יהיו זמינים בשירות התוכן News. כך נראה שאפל לא תציג רק תוכן של חברות החדשות והתוכן הגדולות אלא גם תכנים ממקורות קטנים יותר, אולם כאלה שהם רלוונטיים ומקוריים. לא מדובר ביוזמה בלעדית לאפל, כשלאחרונה פורסם שגם טוויטר פועלת להציג פיצ'ר דומה בו עורכי תוכן יגלו סיפורים ותכנים חמים בשירות המיקרובלוגינג.

פעילותה זו של אפל מציגה באופן ברור יותר את ההבדלים בינה לבין חברות טכנולוגיה אחרות ובפרט גוגל, המסתמכות על אלגוריתמים ממוחשבים ואינטיליגנציה מלאכותית ללמידת התנהגות המשתמש. אפל כאמור לא מעוניינת להסתמך רק על אלגוריתמים ממוחשבים אלא גם להוסיף את האלמנט האנושי, שנותן ערך מוסף ונבדל בין אם לטוב או לרע.

ios9news

אפל מיוזיק צפוי להגיע היום בשעה 18:00 עם השקתה של גרסה 8.4, כשתחנת הרדיו ביטס 1 תעלה לאוויר כשעה לאחר מכן.

 

מקורות: אפל, TechCrunch, Buzzfeed, 9to5mac ועוד
עריכה, תרגום ותוספות: natisho