אפל ממשיכה לשבור שיאים

ע״י

אפל מדווחת על תוצאות הרבעון השני של 2015 (או שלישי של החברה) וממשיכה לשבור שיאים. אז למה המניה של החברה יורדת?

 

 

Apple Q3 earning

אמש אפל פרסמה את דו"ח ההכנסות הרבעוני שלה עבור הרבעון השני של שנת 2015, שמהווה מבחינתה של אפל את הרבעון השלישי של 2015, זאת מאחר והחברה "מתחילה" את השנה שלה בחודש אוקטובר. כמו שאר הרבעונים של אפל בשנים האחרונות, גם הרבעון הזה הוא רבעון שיא מבחינתה של אפל שמציג תוצאות מרשימות ביותר בהשוואה לרבעונים המקבילים של השנים הקודמות. בדיווח שלה, אפל גילתה שהיא ראתה הכנסות בגובה של כ- 50 מיליארד דולר (49.6 ליתר דיוק), ורווח נקי של 10.7 מיליארד דולר. בהשוואה לרבעון המקביל של 2014 בו החברה ראתה הכנסות בגובה של 37.4 מיליארד דולר ורווח נקי של 7.7 מיליארד דולר, כך שמדובר בגידול של יותר מ- 30% בהכנסות ושל כמעט 40% ברווחים. אפל גם ציינה שההכנסות שהיא ראתה משווקים בחו"ל, כלומר מחוץ לגבולות ארה"ב היוו כשני שליש מהרווחים שלה – דבר שמתאים להתרחבותה הגלובאלית של אפל ובעיקר בסין, שם החברה ציינה שהיקף המכירות שלה גדל ב- 112%, כשההכנסות מהשוק הסיני הגיעו ל- 13 מיליארד דולר (יותר מרבע מההכנסות של החברה) כשבכלל היקף המכירות של אפל בשווקים מתפתחים גדלו בכ- 80% כשההכנסות משווקים אלו היוו כ- 18 מיליארד דולר (יותר מ- 35% מההכנסות של החברה). התוצאות המדהימות של הרבעון האחרון ששברו כאמור שיאים והפכו את הרבעון האחרון לרבעון השלישי (או השני תלוי מאיפה מסתכלים) של השנה, לטוב ביותר בהיסטוריה של החברה, כשלמעשה הם גם הגדילו את הר המזומנים של אפל ליותר מ- 200 מיליארד דולר (!!!).

כמו ברבעונים הקודמים הכוכב הגדול של הוא ליין מכשירי הסמארטפון שלה, כשברבעון האחרון אפל מכרה 47.5 מיליון מכשירי אייפון, זאת אחרי שהחברה צמצמה את היקף הייצור של המכשירים בכ- 600,000. היקף המכירות העצום הזה ניכר בהשוואה אל מול המכירות של מכשירי האייפון ברבעון המקביל אשתקד, שעמדו על 35.2 מיליון מכשירים. אולם נראה כי ההצלחה האדירה של מכשירי האייפון ובראשם דגמי האייפון 6 וה- 6 פלוס, לא עמדו בציפיות של האנליסטים שציפו להיקף מכירות של לפחות 50 מיליון מכשירים אם לא יותר. בדו"ח, טים קוק ולוקה מאסטרי ציינו את ההצלחה האדירה של מכשירי האייפון שעדיין ממשיכים למשוך את כמות הסוויצ'רים הגדולה ביותר שהחברה ראתה עד כה, בעיקר מפלטפורמת האנדרואיד.

קוק ומאסטרי גם התייחסו לשאר המוצרים של החברה ובראשם כמובן ליין מחשבי המק שנמכרו ברבעון האחרון בהיקף של 4.8 מיליון מחשבים והיוו גידול של כ- 9% בעוד שאר שוק ה- PC ממשיך לראות קיטון. כך שנראה כי מחשבי המק ממשיכים לצבור תאוצה ולנגוס בנתח השוק של שוק המחשבים האישיים, זאת הרבעון ה- 9 ברציפות, כשיש לציין שלמעט רבעון אחד מחשבי המק ראו גידול רב יותר ממחשבי ה- PC כבר יותר מ- 5 שנים. באופן די צפוי, קוק ומאסטרי לא פירטו על נתוני המכירה של הדגמים השונים של מחשבי המק, אם כי הם כן ציינו שהגידול הגדול ביותר נראה בליין המחשבים הניידים – קרי המקבוקים. כמו כן מאסטרי ציין שהתגובות למחשב המקבוק החדש הן מצוינות, מה שאומר שהמחשב הנייד ה"מעניין" של אפל זוכה לתשומת לב רבה בקרב המשתמשים, אם כי אין ספק שדגמי המקבוק פרו והמקבוק אייר נמכרים בהיקף גדול יותר.

3q15_earnings_linechart

אפל גם התייחסה למכירות של מכשירי האייפד, שהמשיכו לראות ירידה גם ברבעון זה. אפל דיווחה על היקף מכירות של כ- 11 מיליון מכשירי אייפד כשהירידה האמורה נראית לעין, כשמסתכלים על נתוני המכירה של הרבעון המקביל אשתקד, אז אפל דיווחה על היקף מכירות של 13.3 מיליון מכשירי אייפד. אולם למרות הירידה הנמשכת בהיקף המכירות של מכשירי האייפד, קוק ציין שהוא עדיין מאמין בקטגוריה ושאחוזי שביעות הרצון של המשתמשים ממכשירי האייפד, הם גבוהים מאוד. דבר שמבחינתה של אפל חשוב הרבה יותר מאשר היקף המכירות. אולם נתונים אלו גם מעידים על כך שמשתמשים קיימים שישדרגו את מכשירי האייפד שלהם, יבחרו לבטח להמשיך להשתמש בטבלטים של אפל ולא במתחרים. כמו כן מאסטרי התייחס לעובדה שאפל לא מתחרה בשוק הנמוך בתחום הטבלטים (או בכלל) וכשמסתכלים על נתח השוק של האייפדים בשוק הטבלטים שנמכרים מעל ל- 200$, נתח השוק של האייפד גדול הרבה יותר והוא למעשה מגיע לכ- 76%. קוק גם התייחס לפעילות המשותפת בין אפל ל- IBM שדוחפת את השימושיות של מכשירי האייפד בשוק הארגוני, ובכלל תוך כדי שהוא ציין את שיתוף הפעולה עם חברת הדואר היפנית לעזור לאוכלוסיית גיל הזהב ביפן, בשימוש עם מכשירי האייפד ואפליקציות ייעודיות.

אפל גם ציינה שיא חדש שנרשם בקטגוריית השירותים שלה (Services) שהניבה ברבעון האחרון הכנסות בגובה של יותר מ- 5 מיליארד דולר, כשמדובר בשיא הכנסות עבור קטגוריה זו. אפל ציינה שהגידול המשמעותי בקטגוריה זו נובע מההצלחה חסרת התקדים של האפסטור שראתה צמיחה של יותר מ- 25%, בעוד ההכנסות של האפסטור מהשוק הסיני הכפילו את עצמם ברבעון האחרון, בהשוואה לרבעון השלישי (שני) של 2014. אפל גם התייחסה להמשך הצמיחה של שירות התשלומים הדיגיטלי שלה, שהושק לאחרונה באנגליה, וכן להשקה המוצלחת של שירות אפל מיוזיק שנמצא בשימוש של מליוני משתמשים, שגם מאזינים באופן תדיר לתחנת הרדיו – ביטס 1.

3q15_earnings_piechart

כמובן שבעוד העיניים היו נשואות למידת ההצלחה הכללית של החברה, היו לא מעט ציפיות לסחוט מאפל מידע לגבי המכירות של השעונים של אפל, שהושקו במהלך הרבעון האחרון. אולם אפל שמרה על החלטתה שלא לגלות את נתוני המכירה של השעון בקנאות, כשלמעט שהיא מציינת שהמכירות והקבלה של השעון היו מעל למצופה,

כמובן שכמו אחרי (כמעט) כל דו"ח הכנסות שיא שאפל מדווחת עליו, המניה של החברה ירדה כשהסיבות לכך ככל הנראה נעוצות באכזבה של האנליסטים מאי העמידה של אפל לציפייה במכירות האייפון, כשבנוסף לכך המכירות של מכשירי האייפד המשיכו במגמת הירידה שלהם. התחזיות החיוביות של אפל לרבעון הבא, לא עזרו אף הם אולם והירידה בשווי המניה חתכה כ- 50 מיליארד דולר משווי החברה. אולם כאמור נראה כי הדבר לא צפוי להשפיע על אפל בשום אופן, כאשר החברה ציינה שהיא פועלת במרץ לקראת תקופת סתיו עמוסה במיוחד, כשהכוונה של החברה היא כמובן להשקה של גרסה 9, אל קפיטן, watchOS 2 ודגמים חדשים של מכשירי אייפון, אייפד, מקים ואולי גם הפתעות נוספות כמו דגם חדש של אפל TV והשעון.

 

מקור: אפל
גרפים: Macrumors
עריכה, תרגום ותוספות: natisho