האייפון ממשיך לנגוס באנדרואיד

ע״י

דו"ח חדש של חברת המחקר Kantar מגלה שמכשירי האייפון ממשיכים לצבור תאוצה על חשבון מכשירי האנדרואיד בכל השווקים הגדולים, למעט ארה"ב.

 

 

iPhone 6 - Applestore

חברת המחקר Kantar Worldpanel ComTech פרסמה לאחרונה את הדו"ח הרבעוני האחרון שלה, המציג את תמונת המצב בזירת הסמארטפונים הן מבחינת הפלטפורמות והן מבחינת היצרניות הבולטות. הדו"ח מגלה ש- iOS המשיכה לצבור תאוצה כמעט בכל השווקים הגדולים בעולם הכוללים את: 5 המדינות הגדולות באירופה (אנגליה, צרפת, גרמניה, איטליה וספרד), אוסטרליה, סין ויפן. באופן מעניין נראה כי השוק היחיד בו iOS איבדה מעט מנתח השוק שלה הוא השוק הביתי שלה, קרי השוק האמריקאי. הצמיחה הזו נעוצה כמובן בהצלחה ובפופולריות של מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס שברבעון האחרון נמכרו בהיקף של כ- 47.5 מיליון מכשירים ברחבי העולם, זאת אחרי שאפל עוד הקטינה מסיבות השמורות עימה את היקף הייצור של המכשירים בקצת יותר מחצי מיליון יחידות.

יש לציין שבעוד iOS ואנדרואיד הן 2 הפלטפורמות הדומיננטיות בעולם הסמארטפונים, נראה כי הפלטפורמה השלישית – Windows Phone, שממשיכה להיות לא רלוונטית במיוחד, יצרה מצב בו הרווח של iOS לא בא באופן ישיר ומלא על חשבונה של אנדרואיד, שבעוד זו ראתה ירידה ברוב השווקים הגדולים אותם Kantar בחנה, נראה כי ישנם מספר מדינות שבהן גם אנדרואיד צברה מעט תאוצה.

כאמור השוק הגדול ביותר כיום מבחינתה של אפל, הוא השוק האמריקאי (אם כי השוק הסיני מאיים להאפיל על השוק האמריקאי בחשיבותו) ובשוק זה נראה שמכשירי ה- iOS של אפל דווקא איבדו מעט מהמומנטום אותו הם צברו בשנים האחרונות, כשנתח השוק של מכשירי ה- iOS ירד בשוק האמריקאי בכ- 2.3% בעוד נתח השוק של אנדרואיד צמח בכ- 3.4% ואילו זה של WP צמח ב- 1.1%. מה שכן נראה כי הגורם לצמיחה במכירות של מכשירי האנדרואיד וה- WP, נובע במחירים האטרקטיביים של המכשירים, אל מול המחיר היקר יותר של מכשירי האייפון. למעשה כ- 43% מבין אלו שרכשו ברבעון האחרון מכשיר אנדרואיד בארה"ב ציינו את גורם המחיר כפקטור העקרי לבחירתם, בעוד פקטורים אחרים היו קשורים לדברים כמו: העמידות של המכשירים (נראה שבנדגייט עדיין חקוקה בראש של האמריקאים), ומבחר גדול יותר של חומרים מהם המכשירים עשויים (פלסטיק, עור ואפילו עץ אל מול האלומיניום של האייפון). הדיווח מגלה ששוק האנדרואיד בארה"ב נשלט ברובו על ידי סמסונג ו- LG שמהוות ביחד כ- 78% מכלל מכשירי האנדרואיד שנמכרים בארה"ב, מרשים לא פחות לגלות שרוב הצמיחה במכירות האנדרואיד נזקפת לזכותה של LG שברבעון האחרון הכפילה את נתח השוק שלה בארה"ב ואפילו חטפה מידיה את סמסונג, את רוב הצרכנים שרכשו את מכשיר הסמארטפון הראשון שלהם.

full

באירופה המצב הוא כאמור שונה כשכאמור בכל חמשת המדינות הגדולות iOS הגדילה את נתח השוק שלה, וברוב המקרים על חשבון אנדרואיד. הנפילה הגדולה ביותר של אנדרואיד התרחשה במדינות: אנגליה, גרמניה ואיטליה, עם ירידה של כ- 6% באנגליה וגרמניה, שמהווה את הירידה הגדולה ביותר בנתח השוק של אנדרואיד בגרמניה מאז 2015. וירידה של כ- 4% באיטליה. מנגד iOS התחזקה במדינות אלו, כשבאופן מפתיע גם WP ראתה צמיחה די יפה, בעיקר באיטליה ובגרמניה. מה שכן בספרד נתח השוק של WP צנח כשבמקביל iOS ואנדרואיד ראו צמיחה של 2% ו- 3% בהתאמה. הדו"ח של Kantar מציין את הצמיחה של iOS בשוק הצרפתי, כאשר מדובר בצמיחה הראשונה של מכשירי האייפון מאז פברואר 2015. באופן כללי עולה כי בעוד השוק האמריקאי הפך ברבעון האחרון להיות רגיש לנושא המחיר, המשתמשים האירופאיים דווקא רגישים יותר למפרט של המכשיר ובפרט לגודל המסך, דבר שמסביר את הגידול הדי מרשים בהיקף המכירות של מכשירי האייפון בכל השווקים הגדולים באירופה, שלמעט אנגליה ידועים כמעוזות של אנדרואיד. באופן כללי כשמסתכלים על השוק האירופאי ניתן לראות שנתח השוק של אנדרואיד ירד ב- 2.5%, נתח השוק של iOS עלה ב- 2.1% ואילו נתח השוק של WP ירד במעט בכ- 0.5%.

באוסטרליה וביפן המצב של אנדרואיד נראה בעייתי הרבה יותר, כשמערכת ההפעלה של גוגל ראתה במדינות אלו את הירידה הגדולה ביותר שלהן ברבעון האחרון, שנראה שהיא ברובה נבעה מהעדפה של המשתמשים לכיוון פלטפורמת iOS. בסין המצב היה די דומה כשבאופן כללי נתח השוק של אנדרואיד ירד בכ- 5% בעוד זה של iOS צמח בכ- 7.5%. אולם למרות זאת נראה כי השוק הסיני נשלט ברובו על ידי היצרניות המקומיות, שברבעון זה הדיחו את מכשירי האייפון מהמקום הראשון, כאשר שיאומי (Xiaomi) ו- Huawei תפסו את המקומות הראשונים והדיחו את האייפון למקום השלישי. סמסונג המשיכה לראות ירידה די משמעותית במכירות שלה בשוק הסיני, שנראה נשלט באופן כמעט מלא על ידי היצרניות המקומיות, בין אם אלו העולות שצוינו לעיל ובין אם בכאלה קטנות יותר כמו Meizu, לנובו ו- Oppo. באופן מעניין ניתן לראות שיצרניות אנדרואיד נוספות צצות כמעט מדי שנה, דבר המצביע על כך שחסמי הכניסה לשוק הסמארטפונים קטן היום מאי פעם כשהדוגמא הטובה ביותר היא חברת OnePlus שלא הייתה קיימת לפני שנתיים ותוך זמן קצר הפכה להיות מותג די נחשק, אם כי היקף המכירות שלה הן קטנות יחסית. מה שכן בעוד שקל מאוד להכנס לשוק הסמארטפונים, קשה מאוד לראות משוק זה רווח והעדות לכך היא העובדה שאפל וסמסונג הן 2 יצרניות הסמארטפונים היחידות שרואות רווח ממכירות הסמארטפונים שלהן, כשהיחס הוא בלתי נתפס ולמעשה אפל עם נתח שוק של כ- 20% משוק הסמארטפונים ו- 10% משוק הסלולר העולמי חוטפת יותר מ- 90% מהרווח בשוק זה.

כעת כל העיניים נשואות לכיוון הרבעון השלישי של 2015, שיהווה אתגר מבחינתה של אפל שתרצה לשמר את המומנטום של מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס, כשברקע מי שמאיים על הסמארטפונים הפופולריים של אפל הם דגמי האייפון הבאים, שצפויים להגיע בסתיו הקרוב.

 

מקורות: Kantar ו- Fortune
עריכה, תרגום ותוספות: natisho